• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم جنگ جهانی سوم

author-img

توسط : مریم رضایی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3406 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» که برای اولین ­بار با سرمایه­‌گذاری یک پلتفرم نمایش خانگی، یعنی نماوا، ساخته شد، روایتگر زندگی شکیب، کارگری روزمزد است که دست سرنوشت، او را به سمت فیلمی سینمایی و بازی در نقش هیتلر می‌کشاند. شکیب که مرد ساده‌دل و خیرخواهی‌ست، سعی می‌کند از دختری که عاشقانه او را دوست دارد، محافظت کرده و رویاهایش را با او دنبال کند. غافل از اینکه روزگار، با او سر ناشکیبایی دارد. «جنگ جهانی سوم» پیش از اکران در ایران، با اکران‌های خارجی، توانست جوایزی از جمله جایزه بهترین بازیگرد مرد، از جشنواره ونیز را از آن خود کند. دختری که شکیب به او علاقه دارد، در استخدام مردی سودجو، به تن‌فروشی مشغول است و همه اتفاقات داستان، در محوریت او و شغلش اتفاق می‌افتد. وجود این موضوع، با این که ممکن است به چشم برخی از مخاطبان پررنگ جلوه نکند (چرا که در لفافه به آن پرداخته می‌شود.) ناهنجاری اجتماعی فیلم را بالا برده و وجود یک الگوی مثبت هم نتوانسته رده سنی را به کمتر از ۱۵ سال کاهش دهد.

ژانر : درام اجتماعی

سال 1402 107 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 17 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» که تازه‌­ترین تولید هومن سیدی در ژانر درام اجتماعی‌­ست، داستانی متفاوت با سایر فیلم­‌های او دارد. در این فیلم، دختری روسپی که معشوقه شکیب، کارگری­ است که به تازگی برای بازی در نقش هیتلر انتخاب شده و در آستانه تحولاتی عمیق است، از دست صاحب­کار خود گریخته و برای او دردسرهای زیادی می‌آفریند. شغل دختر، ممکن است به چشم برخی مخاطبان جلوه نکند، چرا که به طور غیرمستقیم به آن اشاره می‌شود، اما وجود همچنین موضوعی، حتی به صورت غیرمستقیم هم خط قرمزی برای تماشا در محیط خانواده و گروه سنی کودک و نوجوان است. شکیب مجموع‌ه­ای از تناقض­‌هاست؛ او خیرخواه و ساده­‌دل است اما در مورد همه­‌چیز دروغ می­‌گوید، تلاش می­‌کند تا حقیقت را برملا کند، اما وقتی موفق نمی­‌شود، دست به خودکشی یا دیگرکشی می­‌زند، اما ندا، الگوی مثبت کاملی­ است، او برای کمک به شکیب شغلش را از دست می‌­دهد و به او کمک می‌­کند تا در آرامش و به دور از خشونت، مطالبه­ کند. به‌­طور کلی و با توجه به نکات مثبت و منفی فیلم، تماشای آن برای گروه سنی کمتر از 15 سال توصیه نمی‌شود. خلاصه: با توجه به موضوع اصلی فیلم که درباره روسپی­‌گری است و نکات منفی مانند خودکشی و ... تماشای آن برای گروه سنی کمتر از 15 سال توصیه نمی­‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزندتان بپرسید که اگر از ابتدا شکیب دروغ نمی­‌گفت چه اتفاقی می­‌افتاد؟ چرا لادن از احساسات شکیب سو استفاده کرد و او را به دردسر انداخت؟ دروغگویی چه تاثیراتی بر زندگی آن­‌ها داشت؟ شکیب برای اثبات حرف خودش چه راه­‌هایی داشت و چرا به جای آن، از خودکشی و مسموم­‌کردن افراد استفاده کرد؟ دلیل اخراج ندا چه بود؟ چرا کارگردان و تهیه­‌کننده سعی داشتند تا اوضاع را آرام نشان دهند؟ خلاصه: شکیب برای اثبات مرگ لادن چه راه­‌هایی داشت و چه را مسموم­‌کردن عوامل فیلم را انتخاب کرد؟

داستان اثر

شکیب که مردی ساده‌­دل است، به عنوان کارگر روزمزد مشغول فعالیت است. او به طور اتفاقی، وارد محوطه فیلمبرداری فیلمی با موضوع هیتلر و جنایت­‌هایش می­‌شود و به دلیل کسالت نقش هیتلر، به جای او بازی می­‌کند. شکیب دلباخته دختری کر و لال به نام لادن است. او به لادن نشان می­‌دهد که، به خاطر فیلم، در چه خانه‌ه­ای زندگی می‌­کند و همین موضوع، باعث وسوسه لادن و فرار او می‌­شود. با این کار لادن، شرایط برای شکیب سخت می­‌شود چرا که او تعهد داده تا کسی را به خانه‌ه­اش راه ندهد و از طرفی دیگر، باید جواب فرشید، صاحبکار لادن را بدهد. چون لادن به شغل روسپی­‌گری مشغول است، فرشید درخواست مبلغ 100 میلیون برای آزاد گذاشتنش را می­‌کند. شکیب مقداری از این مبلغ را جور کرده و به دنبال جورکردن باقی آن، از خانه‌ه­اش که در صحنه فیلم­برداری قرار دارد خارج می‌شود. او برای اینکه کسی لادن را نبیند، او را در زیر خانه پنهان می­‌کند. بر اساس داستان فیلم­نامه، خانه شکیب آتش می‌­گیرد و لادن در آن گرفتار می‌شود. شکیب که از موضوع با خبر می‌­شود، سعی می­‌کند تا لادن را بیابد، ولی کارگردان، برای حفظ منافع شخصی و معلق نشدن پروژه، این اجازه را به او نمی­‌دهد. شکیب و ندا، منشی صحنه و دستیار کارگردان، به دنبال لادن می­‌گردند و حرف کارگردان را که می‌­گوید لادن زنده است و به نزد فرشید برگشته را باور نمی­‌کنند. وقتی که شکیب می­‌بیند نمی‌­تواند کاری از پیش ببرد، مقداری سم در غذای همه عوامل فیلم می­‌ریزد و آن‌­ها را مسموم می­‌کند.­

جزئیات اثر

کارگردان: هومن سیدی نویسنده: هومن سیدی-آرین وزیردفتری نام تهیه کننده: هومن سیدی نام بازیگران: محسن تنابنده- مهسا حجازی- ندا جبرئیلی- نوید نصرتی- مرتضی خانجانی نام شخصیت ها: شکیب: شکیب کارگری روزمزد است که همسر و فرزندش را در زلزله از دست داده و به شهر دیگری مهاجرت کرده ­است. او دلباخته دختر کر و لالی به نام لادن شده و قصد کمک به او را دارد. شکیب در یک کارگاه ساختمانی مشغول به کار است اما به‌­خاطر بیماری نقش هیتلر، در نقش او بازی می­­‌کند. لادن: دختری کر و لال که بدون پدر و مادر بزرگ شده و در خدمت مردی سودجو به نام فرشید، مشغول تن­فروشی است. او که متوجه می‌­شود شکیب، در خانه‌ه­­ای مجلل زندگی می‌­کند، از دست صاحب­کار خود می­‌گریزد و دردسرهایی را برای شکیب به وجود می­‌آورد. ندا: منشی صحنه و دستیار کارگردان فیلم. او طرفدار حق است و هنگامی که شکیب به دنبال فهمیدن واقعیت و برملاکردن راز کارگردان است، به او کمک می­‌کند و شغلش را نیز از دست می­‌دهد. فرشید: مرد سودجویی که از لادن استفاده ابزاری می­‌کند، او برای اینکه دست از سر لادن بردارد، 100 میلیون پول طلب می‌­کند و بارها شکیب و لادن را تهدید می­‌کند. کشور سازنده: ایران کمپانی سازنده: نماوا جوایز و افتخارات: این فیلم برای نخستین بار در هفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و برنده جایزه­‌های بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، همچنین این فیلم به عنوان نماینده ایران برای شرکت در نودوپنجمین جشنواره اسکار انتخاب شده­ است.

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جنگ جهانی سوم

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!