• امروز : 28 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم جان ویک: فصل ۴ (John Wick: Chapter 4)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

1147 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
چهارمین قسمت از مجموعه فیلم‌های سینمایی جان ویک، محصول 2023 و درباره تلاش او برای رهایی از این تعقیب و گریزِ چندین ساله است. مطابق معمولِ فیلم‌های جان ویک، با کشتاری بی حد و حصر و بی‌رحمانه مواجه هستیم. خشونتی که در سرتاسر فیلم جاری است و قهرمانی که یک لحظه از این جبرِ کشتار، رهایی ندارد. اگر نکشد، کشته خواهد شد! ظاهرا با مرگ جان ویک در این قسمت، این چرخه خشونت و انتقام پایان می‌یابد! 

ژانر : اکشن

سال 2023 169 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 4 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 17 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

مجموعه فیلم‌های جان ویک، قهرمانی قاتل دارد که شاید تا کنون 300 نفر را به قتل رسانده باشد! در این قسمت نیز، این قهرمان، ظاهرا به ناچار، باید به این کشتار ادامه بدهد وگرنه نه تنها جان خود که جان دوستان و اطرافیانش نیز به خطر می‌افتد! منطق فیلم می‌گوید اگر نکشی، کشته خواهی شد! پس بُکش! جان برای دفاع از خود و برای به دست‌آوردن آزادی، باید افراد را بکشد. هرچند سعی می‌شود او، فردی ناچار و حتی جوانمرد به تصویر کشیده شود، اما میزان کشت و کشتار فیلم، جای دفاعی را در ذهن مخاطب باقی نمی‌گذارد!  فیلم در دیالوگ‌ها و در منطق روایی خود به دنبال القای پیام‌هایی همچون احترام به قانون و ارزشِ جوانمردی و رفاقت است اما به واقع در زمان تقریبا 170 دقیقه‌ای فیلم که تماما به مبارزه و کشت و کشتار می‌گذرد، این پیام‌ها بسیار کمرنگ است و نمی‌توان آن را امتیازی برای فیلم در نظر گرفت. همانگونه که قهرمان فیلم با وجود دفاع از خود و عشقی که در دلش زنده نگه داشته است باز هم الگوی مثبتی نیست. جان ویک قهرمانی نیست که بتوان او را الگوی نوجوانان و یا جوانان دانست. چرا که در دنیای واقعی وجود چنین فردی غیر ممکن است! فردی که تمام شهر به او حمله می‌کنند اما او همه را ناکار کرده و جان سالم به در می‌برد! جان به فردی دارای نیروی ماوراءالطبیعه و نامیرا تبدیل شده بود که بالاخره پس از 4 قسمت که او را رویین‌تن به تصویر کشیده بودند، در این قسمت به خاک سپرده می‌شود! با این تفاسیر، تماشای این فیلم را توصیه نمی‌کنیم چرا که موجب آشفتگی ذهن مخاطب شده و کشتار را امری عادی جلوه می‌دهد. به ویژه باید مراقب مصرف رسانه‌ای فرزندانمان باشیم چرا که اگر تماشای فیلم در چنین ژانرهایی به یک رویه تبدیل شود موجب رسوب در ناخودآگاه و رفتار خشونت‌آمیز او خواهد شد.  خلاصه: خشونت و کشتار فیلم بی‌حد است. فیلم پیام و الگوی مثبتی ندارد. تماشای آن به ویژه برای نوجوانان مناسب نیست.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

پس از تماشای فیلم، ممکن است سوالات زیادی در ذهن مخاطب ایجاد شود. بهتر است پس از تماشا درباره داستان آن و به ویژه شخصیت جان ویک با فرزندان خود گفتگو کنیم و از آن‌ها سوال کنیم: آیا تو به جان حق می‌دهی؟  چنین شخصیت نامیرایی آیا می‌تواند وجود خارجی داشته باشد؟  احترام به قانون را در این فیلم، چطور می‌بینی؟ اصلا قانونی در فیلم وجود داشت؟ به‌هم‌زدن آرامش یک شهر و مردم آن به بهانه دریافت مژدگانی، بی‌قانونی نیست؟  نقش پلیس و قانون در این فیلم چه بود؟! پس از تماشای آن چه حسی داشتی؟  دنیای به تصویر کشیده در فیلم را چطور می‌بینی؟ دنیایی که گویا حتی خورشید نیز در آن طلوع نمی‌کند!  به نظر تو، فیلم به دنبال بیان چه پیامی بود؟ اصلا پیامی داشت؟ خلاصه: درباره داستان فیلم، قهرمان آن و رفتار و کارهای او با فرزندان خود گفتگو کنید.   

داستان اثر

جان ویک به دنبال آزادیِ خود، یکی از اعضای شورا در مراکش را به قتل می‌رساند. مارکی دیگرامونت هم در پاسخ، وینستون، مدیر هتل کانتیننتال نیویورک را احضار کرده و از او می‌خواهد تا جان را به او تحویل دهد. جان اما به اوزاکا و کانتیننتال این شهر رفته و توسط شیمازو، مالک آنجا، پناه داده شده است. اعضای شورا، افرادی را برای کشتن جان به آنجا می‌فرستند اما بار دیگر جان، پس از کشتن همه آن‌ها، از آنجا می‌گریزد. کِین که از طرف مارکی، مامور به کشتن اوست، او را دنبال می‌کند. در نیویورک، وینستون به جان پیشنهاد می‌دهد که به جای فرار و کشتن افراد، به مارکی پیشنهاد دوئل داده و در عوض آزادی خود و ساخت مجدد هتل را از شورا طلب کند. جان با این پیشنهاد موافقت کرده و در نهایت طبق قوانین شورا، روز و ساعت دوئل تعیین می‌شود. مارکی، کِین را به عنوان فرد جایگزین معرفی می‌کند و به او وعده آزادی دخترش را می‌دهد. همچنین او با تقلب، تمام شهر را از طریق یک برنامه رادیویی، به کشتن جان تشویق می‌کند تا او به موقع در محل دوئل حاضر نشود! با این وجود، جان دقیقا راس ساعت، در آنجا حضور می‌یابد و با کِین، دوئل می‌کنند. پس از سه بار تکرار، کِین، جان را به شدت زخمی می‌کند. مارکی که فکر می‌کند اکنون می‌تواند جان را بکشد، اسلحه را از کِین، گرفته و به سمت جان می‌رود. جان اما طبق قوانین، هنوز شلیک نکرده بود. در نتیجه مارکی را با یک تیر به قتل می‌رساند. به این ترتیب، هم دخترِ کین آزاد می‌شود، هم خودِ جان. هرچند شدت جراحات جان به حدی است که او دوام نیاورده و بالاخره می‌میرد! 

جزئیات اثر

کارگردان: Chad Stahelski نویسنده:  Shay Hatten, Michael Finch نام تهیه کننده: Basil Iwanyk, Erica Lee, Chad Stahelski نام بازیگران: Keanu Reeves, Donnie Yen, Bill Skarsgård, Laurence Fishburne, Hiroyuki Sanada, Shamier Anderson, Lance Reddick, Rina Sawayama, Scott Adkins, Clancy Brown, Ian McShane نام شخصیت‌ها: جان ویک: قهرمان مجموعه فیلم‌های جان ویک که به فردی نامیرا و قاتلی حرفه‌ای تبدیل شده است. جان برای انتقام خون همسرش دست به کشتار افراد زده است و تا کنون بالغ بر 300 نفر را کشته! او از این زندگی خسته شده و دوست دارد آزادی خود را به دست آورده تا همیشه در حال فرار نباشد.  وینستون: پیرمردِ مالک کانتینتالِ نیویورک که به جان پیشنهاد یک دوئل را می‌دهد.  آقای هیچکس: فرد جایزه‌بگیری که به طمع جایزه 40 میلیون دلاریِ کشتنِ جان، سعی دارد او را بکشد. او مردی سیاه‌پوست است که همواره یک سگ، همراه اوست.  آقای کِین: از دوستان قدیمی جان که اکنون نابیناست و آزادی دخترش در گروِ کشتن جان است.  مارکی دی گرامونت: مردی جوان و اهل پاریس که از طرف شورا مامور است تا به هر طریقی که شده، جان را به قتل برساند.  باوِری کینگ: از دوستان جان و کسی که همواره حامی اوست.  شیمازو: مالک هتل کانتینتال اوزاکا که به جان پناه می‌دهد و از او حمایت می‌کند.  آکیرا: دختر شیمازو که پس از قتل پدرش توسط کِین به دنبال انتقام از اوست.  کشور سازنده: آمریکا کمپانی سازنده: Summit Entertainment, Thunder Road Films, 87Eleven Productions

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : حسین جعفری رنجبر

۱۵ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 15 +

یه فیلم پرطرفدار که هنوز در پرده های سینمایی آمریکا شمالی و اروپا در حال نمایش هست و متاسفانه در سایت ایرانی میشه دانلود با اینکه در هیچ شبکه اینترنتی مثل نت‌فلیکس، اچ بی اُ موجود نیست

بزرگسال

توسط : موسی اسماعیلی

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

یه پایان خوب برای جان ویک - کسی که بخاطر اینکه سگش رو کشتن توی 4 فیلم 2 ساعته جمعا 8 ساعت میانگین هر دقیقه دو نفر رو میکشه - کشتن در این فیلم هیچ حسی به مخاطب نمیده انگار داره بازی ویدئویی نگاه میکنه که باید مرحله رو رد کنه مخاطب اصلا نگران جان ویک نیست چون میدونه هیچیش نمیشه - به نظرم این سری فیلم های جان ویک رو فقط گیمرها بپسندن اما انصافا یه پایان خوب برای جان ویک بود و مثل بقیه کالکشن ها که معمولا خرابش میکنن این پایان بندی براش قابل قبول بود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جان ویک: فصل ۴

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!