• امروز : 3 آذر 1403
logo

نقد و بررسی فیلم بی رویا

author-img

توسط : مریم رحیمی پور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

37096 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«بی‌رویا» فیلمی در ژانر روانکاوانه، ماجرای زنی به‌نام رویاست. رویا دختری به‌نام «زیبا» را ملاقات می‌کند که همه‌ی گذشته‌ی خود را فراموش کرده است. رویا باید به زیبا کمک کند تا خانواده‌اش را پیدا کند. اما انگار این رویاست که چیزهایی را فراموش می‌کند. در این فیلم درگیری لفظی و فیزیکی درون خانواده رخ می‌دهد و صحنه‌هایی از سیگارکشیدن و استفاده از الفاظ نامناسب وجود دارد. زمانی که رویا با فراموشی دست‌به‌گریبان می‌شود، تعلیق خاصی به مخاطب منتقل می‌شود. این اثر داستانی پیچیده و رازآلود دارد و از همین روی ممکن است همراهی نوجوانان را کمتر در پی داشته باشد.

 

ژانر : رازآلود روانکاوانه

سال 1400 110دقیقه جزئیات کامل اثر
54 مناسب خانواده 37 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 10 +
بر اساس 25 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«بی‌رویا» فیلمی روانکاوانه و راز‌آلود است. به نظر می‌رسد سازنده قصد داشته تا مفهوم بی‌هویتی را در این اثر منتقل کند، اما پیچیدگی داستان باعث می‌شود که مخاطبین کم‌سن‌تر قادر به درک روند کلی داستان نباشند. از طرفی مفهوم منتقل شده به خودی خود پیچیدگی‌هایی دارد که برای مخاطبان کم‌سن‌وسال قابل شرح دادن نیست. تعلیق بالای این داستان ممکن است موجب نگرانی و ترس رده‌های سنی پایین شود.   خلاصه: «بی‌رویا» داستانی پیچیده دارد که به نظر می‌رسد قصد انتقال مفهوم بی‌هویتی را دارد که فهم آن برای مخاطبان کم‌سن‌وسال دشوار است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

شما می‌توانید در مورد روند داستان با یکدیگر صحبت کنید. حوادث داستان را تحلیل کنید و درباره‌ی پیام و هدف سازنده با همدیگر گفتگو کنید.    خلاصه: می‌توانید در مورد روند و پیام اصلی داستان با یکدیگر گفتگو کنید.

داستان اثر

«بی‌رویا» ماجرای زن و شوهر جوانی به نام‌های «رویا» و «بابک» را روایت می‌کند که بناست به زودی به کشور دانمارک مهاجرت کنند. رویا دوستی قدیمی دارد که چند ماه است گمشده و هیچ‌کس خبری از او ندارد. این مسأله در ابتدای فیلم چندان مهم به نظر نمی‌رسد، اما به تدریج جدی‌تر می‌شود. چند روز پیش از سفر به دانمارک، رویا دختری به نام «زیبا» را در خیابان ملاقات می‌کند که ادعا دارد گمشده و حافظه‌ی خود را از دست داده ‌است. رویا برای کمک به زیبا او را به خانه‌ی خود می‌آورد، اما هرقدر تلاش می‌کند نمی‌تواند نشانی از خانواده‌ی او پیدا کند. از طرفی زمان سفر نزدیک است و آن‌ها نمی‌توانند مدت زمان زیادی از زیبا مراقبت کنند. در همین شرایط رویا چشمان خود را عمل لیزیک می‌کند و در اثر عوارض عمل دچار بیهوشی می‌شود و برای درمان به بیمارستان می‌رود. زیبا به عنوان همراه او در بیمارستان می‌ماند. یک شب رویا می‌شنود که زیبا به پرستار حرف‌هایی می‌زند که انگار جای زیبا و رویا عوض شده ‌است. یعنی زیبا همسر بابک است و قرار است با او به دانمارک مهاجرت کند و رویا زنی است که حافظه‌اش را از دست داده ‌است و زیبا به او کمک کرده ‌است. این وضعیت روز به روز وخیم‌تر می‌شود و رویا به تدریج بیشتر هویت خود را گم می‌کند. او می‌بیند که زیبا لباس‌های او را می‌پوشد، از وسایل او استفاده می‌کند و جوری وانمود می‌کند که انگار به جای اوست. در نهایت او به مهمانی تولد خودش وارد می‌شود و می‌بیند هیچ‌کس او را نمی‌شناسد و همه تصور می‌کنند که زیبا، رویاست. حتی عکس‌های خانوادگی آن‌ها هم تغییر کرده ‌است. زیبا به او می‌گوید که این سرنوشتی است که او هم قبلاً تجربه کرده و خانواده‌اش او را نشناخته‌اند و او تصمیم گرفته که زندگی جدیدی را در نقش رویا ادامه بدهد. رویا این وضعیت را نمی‌پذیرد، اما درنهایت چون هیچ یک از نزدیکانش او را نمی‌شناسند، در خیابان آواره می‌شود. پلیس او را پیدا می‌کند و تشخیص می‌دهد که او همسر گمشده‌ی یک مرد است. مرد غریبه‌ای که رویا او را نمی‌شناسد اما همه‌ی شواهد و عکس‌ها و... نشان می‌دهد که او همسر آن مرد است. رویا در ابتدا مقاومت می‌کند اما در نهایت تسلیم می‌شود. در صحنه‌ی پایانی ما رویا را در کنار خانواده‌ای جدید می‌بینیم که باردار است و دوست گمشده‌ی خود را ملاقات می‌کند که در نقش فرد دیگری به سمت او می‌آید.

جزئیات اثر

کارگردان: آرین وزیردفتری نویسنده: آرین وزیردفتری تهیه کننده: سعید سعدی، هومن سیدی بازیگران: صابر ابر، طناز طباطبایی، مائده طهماسبی شخصیت‌ها:  رویا: زنی در دهه‌ی سی سالگی زندگی است که بناست به زودی با همسر خود به دانمارک مهاجرت کند. زیبا: دختری است که گویا حافظه‌ی خود را از دست داده‌ است و به خانه‌ی رویا و همسرش پناه می‌آورد. بابک: همسر رویا که بناست با او به دانمارک مهاجرت کند. کشور سازنده: ایران جوایز و افتخارات: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، طناز طباطبایی/ نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن، شادی کرم‌رودی/ نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : مریم حجتی

۴ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

فقط امیدوارم شدت گنگ و نامفهومی بخاطر سانسور بیش از حد باشه، مثل سکانسی که جلوی بیمارستان بابک از چیزی فرار میکنه و یک نفر دم ماشین صداش میکنه و ؟؟؟ یا سکانس گیج بودن لیلی وسط تولد و ... کاش بهتر و جهت دارتر تموم میشد...

بزرگسال

توسط : hasan حسینی

۱۰ آذر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

مزخرف مگه پدر و مادر فرزندی که برای یک عمل چشم ساده از شهرستان بلند شدن آمدن تهران به این راحتی فرزند خودشان رو کتمان می کنن و اجازه میدن دخترشان پیش یک مرد و خانواده غریبه بره خانواده ای که اصلا نمی شناسن؟ حیف از وقتی که برای این فیلم گذاشتم. اینجا ایرانه ولی کارگردان فکر کرده یک کشور دیگست.

بزرگسال

توسط : بهروز امانی

۲۱ آبان ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

درود. از نظر من این فیلم به شعور بیننده توهین میکنه .این همه ادله و مدرک برای یک زندگی بعد از شب بیمارستان هم عقل هم عرف هم شرع به حراج رفت

بزرگسال

توسط : محمدرضا اصلانی

۱۲ آبان ۱۴۰۲

مناسب سن 16 +

دوستی نوشته که کارت ملی ؟؟ انسانهای دو قطبی و بی هویت از دید خودشان اطراف را نگاه میکنند؛کارگردان هم زمانی که کارت ملی رویا را نشان میدهد دوربین را چشم رویا نشان داده است ؛پس کارتملی اینجا مشکلی ندارد؛اما دوست گم شده در انتها اگر کلا نبود بهتر بود؛این سکانس ورود دوست گمشده واقعا با کل فیلم در تضاد بود؛اگر رویا بی هویتی گرفته است این دوست نباید اصلا پیدا میشد حتی بعنوان یک رهگذر؛ دوستان فیلم (( دیگران )) نیکول کیدمن را ببینید همه چیز در آن رعایت شده بود.درکل کارگردان شاید خواسته بی هویتی که این روزها جوانان(حتی بزرگسالان و مسن ها) با آن درگیر هستند را نشان بدهد .

بزرگسال

توسط : سعید سربیشه ای

۱۵ مهر ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

ببینید هرکس تورو فراموش کنه خودت که نمیتونی خودت رو فراموش کنید دست آویز حرف چندنفربشی وتن بدی به یه زندگی جدید بسیار ضعیف وبا داستانی بسیار بی محتوابود مگه میشه چطوری شد همه چیز عوض شد حتی کارت ملی و شناسنامه بابا یه مقدار برای بیننده شعور قایل باشید ودرک خودتون رو از سینما فراتر ببرید تا محتوای حاصل بشه

بزرگسال

توسط : حسام زمانی مقدم دولو

۲۰ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 17 +

5 سال؟؟؟!!!

بزرگسال

توسط : فاطمه گلدوست

۱۸ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

حتی تخیل هم باید منطق داشته باشه،خیلی فیلم بی منطقی بود و اصلا نمیشد رویا همه چیو درباره اون زندگی بدونه و رویا نباشه اصلا سخته توضیح دادنش ،فیلم خوبی نبود

بزرگسال

توسط : تماشاگر سینما

۱۵ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

خیلی گیج کننده و دچار سردرگمی میکرد بیننده رو.اوایل فیلم حس متفاوت بودن و جالب بودن نسبت به بقیه فیلم های این چند ساله اخیر سینما حس میشه ولی به خاطر سردرگمی زیاد بیننده خیلی گیج و زده میشه از دیدنش.

بزرگسال

توسط : حامد حامدی

۱۲ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

سر و ته نداشت

بزرگسال

توسط : ایوب غزی

۱۰ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

سر وته نداشت خواهشا فيلم نسازيد نميتونيد مخاطب جذب كنيد تعطيلش كنيد خيلي مزخرف بود حيف اين همه بازيگر واين همه هزينه يعني رويا نميتونست بره پيش خانواده اش ،،معنيش چي بود كارگردان ميخاست چي را به نمايش بزاره

بزرگسال

توسط : رضا پیله ور

۹ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

واقعا سروته فیلم معلوم نبود اخه ۲۰میلیارد چه ربطی داشت پسر گم شده چه ربطی داشت از هومن سیدی بعید بود واقعا تخیلی و مصغره

بزرگسال

توسط : حسین جعفری رنجبر

۹ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 11 +

فیلم بی رویا استقامت برای چیزی نادرست که خودت آگاهی کاملی داری از اشتباه بودن و نمیخواهی عوض بشی و نمی خواهی چیزی بپذیری پس به نوعی پرت بشی توی دنیا جدید برای کارگردان آرین وزیردفتری پیشنهادی دارم برای فیلم های ژانر های روانکاوانه نیاز مطالعه بیشتر ساخت فیلم روانکاوانه قوی و دوره و ورکشاپ های زیادی برای این ژانر ببینه و در آینده فیلم روانکاونه قوی تری بسازه و نویسندگی کنه

بزرگسال

توسط : فاطمه مرادی

۷ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

اصلا قابل فهم نبود، چطور ممکنه رویا چیزای مثل ادرس شرکتو بلد باشه، لیلی چی رو میدونست؟ زیبا افتادن لوسترو از کجا میدونست؟ چطوری رویا اولش با بابک حرف میزد؟ نقش اون یارو دست خونیه چی بود؟ ارش چرا اخرش اومد؟یکی بیاد توضیح بدهه

بزرگسال

توسط : سارا لکه

۳ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 14 +

اصلا نفهمیدم چی شد..جریان وام چی بود،اون مرد کنار ماشین شوهرش چی گفت؟،آرش چه ربطی داشت .خیلی گنگ و مزخرف بود

بزرگسال

توسط : مهدی گطعاوی زاده

۲ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

جرات کارگردان در انتخاب ژانر جدید و نه کلیشه ای کاری قابل ستایش هست ولی قبول شیزوفرنیایی بودن کارکتر نقش اول کمی سخت هست و ذهن مخاطب خاص رو به سمت اعتقادات تناسخی در فیلم های کره ای میبره

بزرگسال

توسط : احمد سبطی

۱ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

فیلمی واقعا مزخرف و چرت

بزرگسال

توسط : صدف سالم

۱ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

خیلی بی سر و ته، آدم همش خودشو با رویا یکی میدونست و دلش میخواست بقیه باورش کنن، اگه همین فضای رازآلود رو ادامه میدادن خیلی بهتر بود تا اینکه رویا و کللللی مخاطب رو غافلگیر کنن و ثابت کنن که ماها اشتباه میکنیم! با واقعیت همخوانی نداشت و بنابراین نمیشد باهاش ارتباط گرفت، چون ما در دنیایی از واقعیات زندگی میکنیم، نه خیالات!

بزرگسال

توسط : علی بابایی

۳۱ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

مزخررررررررف و بیخود

بزرگسال

توسط : صادق مح

۳۱ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

فیلمی با ژانر جدید در سینمای ایران.

بزرگسال

توسط : Kie Pj

۳۱ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

بخواهیم منصفانه نگاه کنیم اثر خوبی بود ولی باید با دقت دید و همزاد پنداری کرد با کاراکتر های فیلم و نگاه گذری و بریدن و دوختن چیزی از سوال های ببینده که گیج شده رو حل نمیکنه

بزرگسال

توسط : سما بانو

۳۱ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

افتضاح بود اصلا نفهمیدم اخرش چی شد . لیلی چی میدونست . ارش چرا اخرش پیداش شد

بزرگسال

توسط : سمیرا یاوری

۳۰ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

خیلی بد و غیر واقع بینانه و به شدت تخیلی و غیر قابل تحمل بود.فیلم درام که نباید همش تخیل باشه.کدوم پدرو مادر ایرانی میتونن منکر بچه خودشون بشن.اخه مگه میشه هویت دو تا آدم بصورت قانونی کامل عوض شه.اصن خدا وکیلی هدف و حرف این فیلم چی بوده حیف از وقت

بزرگسال

توسط : سمیرا یاوری

۳۰ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

خیلی بد و غیر واقع بینانه و به شدت تخیلی و غیر قابل تحمل بود.فیلم درام که نباید همش تخیل باشه.کدوم پدرو مادر ایرانی میتونن منکر بچه خودشون بشن.اخه مگه میشه هویت دو تا آدم بصورت قانونی کامل عوض شه.اصن خدا وکیلی هدف و حرف این فیلم چی بوده حیف از وقت

بزرگسال

توسط : سهیل ملک

۳۰ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

مزخرف بود

بزرگسال

توسط : محمد زمانی

۳۰ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

از نظر داستانی ضعیف بود پس از اینکه با خانواده جدید همسر و فرزند جدید خود آشنا شد تنها با یک آزمایش DNA ساده می‌توانست متوجه شود که واقعاً اهل این خانواده است یا خیر شاید اگر این داستان و هویت سازی‌های برای فرار از ۲۰ میلیارد بدهی بود داستان معقول‌تر بود. ساده‌تر بخوام بگم از نویسنده می‌خوام یکم به آزمایش DNA هم توجه کنه بعد به اثر خودش نگاه کنه ببینه خودش با خودش چند چنده

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بی رویا

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!