آنچه لازم است والدین بدانند
دیدگاه کدومو
«بیرویا» فیلمی در ژانر روانکاوانه، ماجرای زنی بهنام رویاست. رویا دختری بهنام «زیبا» را ملاقات میکند که همهی گذشتهی خود را فراموش کرده است. رویا باید به زیبا کمک کند تا خانوادهاش را پیدا کند. اما انگار این رویاست که چیزهایی را فراموش میکند. در این فیلم درگیری لفظی و فیزیکی درون خانواده رخ میدهد و صحنههایی از سیگارکشیدن و استفاده از الفاظ نامناسب وجود دارد. زمانی که رویا با فراموشی دستبهگریبان میشود، تعلیق خاصی به مخاطب منتقل میشود. این اثر داستانی پیچیده و رازآلود دارد و از همین روی ممکن است همراهی نوجوانان را کمتر در پی داشته باشد.
ژانر : رازآلود روانکاوانه
دیدگاه والدین
دیدگاه فرزندان
هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
شاخص های اثر
آنچه لازم است والدین بدانند
با فرزندان خود صحبت کنید درباره
داستان اثر
«بیرویا» ماجرای زن و شوهر جوانی به نامهای «رویا» و «بابک» را روایت میکند که بناست به زودی به کشور دانمارک مهاجرت کنند. رویا دوستی قدیمی دارد که چند ماه است گمشده و هیچکس خبری از او ندارد. این مسأله در ابتدای فیلم چندان مهم به نظر نمیرسد، اما به تدریج جدیتر میشود. چند روز پیش از سفر به دانمارک، رویا دختری به نام «زیبا» را در خیابان ملاقات میکند که ادعا دارد گمشده و حافظهی خود را از دست داده است. رویا برای کمک به زیبا او را به خانهی خود میآورد، اما هرقدر تلاش میکند نمیتواند نشانی از خانوادهی او پیدا کند. از طرفی زمان سفر نزدیک است و آنها نمیتوانند مدت زمان زیادی از زیبا مراقبت کنند. در همین شرایط رویا چشمان خود را عمل لیزیک میکند و در اثر عوارض عمل دچار بیهوشی میشود و برای درمان به بیمارستان میرود. زیبا به عنوان همراه او در بیمارستان میماند. یک شب رویا میشنود که زیبا به پرستار حرفهایی میزند که انگار جای زیبا و رویا عوض شده است. یعنی زیبا همسر بابک است و قرار است با او به دانمارک مهاجرت کند و رویا زنی است که حافظهاش را از دست داده است و زیبا به او کمک کرده است. این وضعیت روز به روز وخیمتر میشود و رویا به تدریج بیشتر هویت خود را گم میکند. او میبیند که زیبا لباسهای او را میپوشد، از وسایل او استفاده میکند و جوری وانمود میکند که انگار به جای اوست. در نهایت او به مهمانی تولد خودش وارد میشود و میبیند هیچکس او را نمیشناسد و همه تصور میکنند که زیبا، رویاست. حتی عکسهای خانوادگی آنها هم تغییر کرده است. زیبا به او میگوید که این سرنوشتی است که او هم قبلاً تجربه کرده و خانوادهاش او را نشناختهاند و او تصمیم گرفته که زندگی جدیدی را در نقش رویا ادامه بدهد. رویا این وضعیت را نمیپذیرد، اما درنهایت چون هیچ یک از نزدیکانش او را نمیشناسند، در خیابان آواره میشود. پلیس او را پیدا میکند و تشخیص میدهد که او همسر گمشدهی یک مرد است. مرد غریبهای که رویا او را نمیشناسد اما همهی شواهد و عکسها و... نشان میدهد که او همسر آن مرد است. رویا در ابتدا مقاومت میکند اما در نهایت تسلیم میشود. در صحنهی پایانی ما رویا را در کنار خانوادهای جدید میبینیم که باردار است و دوست گمشدهی خود را ملاقات میکند که در نقش فرد دیگری به سمت او میآید.
جزئیات اثر
عکس های منتخب فیلم
نظرات کاربران
بزرگسال
توسط : مریم حجتی
۴ دی ۱۴۰۲
فقط امیدوارم شدت گنگ و نامفهومی بخاطر سانسور بیش از حد باشه، مثل سکانسی که جلوی بیمارستان بابک از چیزی فرار میکنه و یک نفر دم ماشین صداش میکنه و ؟؟؟ یا سکانس گیج بودن لیلی وسط تولد و ... کاش بهتر و جهت دارتر تموم میشد...
بزرگسال
توسط : hasan حسینی
۱۰ آذر ۱۴۰۲
مزخرف مگه پدر و مادر فرزندی که برای یک عمل چشم ساده از شهرستان بلند شدن آمدن تهران به این راحتی فرزند خودشان رو کتمان می کنن و اجازه میدن دخترشان پیش یک مرد و خانواده غریبه بره خانواده ای که اصلا نمی شناسن؟ حیف از وقتی که برای این فیلم گذاشتم. اینجا ایرانه ولی کارگردان فکر کرده یک کشور دیگست.
بزرگسال
توسط : بهروز امانی
۲۱ آبان ۱۴۰۲
درود. از نظر من این فیلم به شعور بیننده توهین میکنه .این همه ادله و مدرک برای یک زندگی بعد از شب بیمارستان هم عقل هم عرف هم شرع به حراج رفت
بزرگسال
توسط : محمدرضا اصلانی
۱۲ آبان ۱۴۰۲
دوستی نوشته که کارت ملی ؟؟ انسانهای دو قطبی و بی هویت از دید خودشان اطراف را نگاه میکنند؛کارگردان هم زمانی که کارت ملی رویا را نشان میدهد دوربین را چشم رویا نشان داده است ؛پس کارتملی اینجا مشکلی ندارد؛اما دوست گم شده در انتها اگر کلا نبود بهتر بود؛این سکانس ورود دوست گمشده واقعا با کل فیلم در تضاد بود؛اگر رویا بی هویتی گرفته است این دوست نباید اصلا پیدا میشد حتی بعنوان یک رهگذر؛ دوستان فیلم (( دیگران )) نیکول کیدمن را ببینید همه چیز در آن رعایت شده بود.درکل کارگردان شاید خواسته بی هویتی که این روزها جوانان(حتی بزرگسالان و مسن ها) با آن درگیر هستند را نشان بدهد .
بزرگسال
توسط : سعید سربیشه ای
۱۵ مهر ۱۴۰۲
ببینید هرکس تورو فراموش کنه خودت که نمیتونی خودت رو فراموش کنید دست آویز حرف چندنفربشی وتن بدی به یه زندگی جدید بسیار ضعیف وبا داستانی بسیار بی محتوابود مگه میشه چطوری شد همه چیز عوض شد حتی کارت ملی و شناسنامه بابا یه مقدار برای بیننده شعور قایل باشید ودرک خودتون رو از سینما فراتر ببرید تا محتوای حاصل بشه
بزرگسال
توسط : حسام زمانی مقدم دولو
۲۰ شهریور ۱۴۰۲
5 سال؟؟؟!!!
بزرگسال
توسط : فاطمه گلدوست
۱۸ شهریور ۱۴۰۲
حتی تخیل هم باید منطق داشته باشه،خیلی فیلم بی منطقی بود و اصلا نمیشد رویا همه چیو درباره اون زندگی بدونه و رویا نباشه اصلا سخته توضیح دادنش ،فیلم خوبی نبود
بزرگسال
توسط : تماشاگر سینما
۱۵ شهریور ۱۴۰۲
خیلی گیج کننده و دچار سردرگمی میکرد بیننده رو.اوایل فیلم حس متفاوت بودن و جالب بودن نسبت به بقیه فیلم های این چند ساله اخیر سینما حس میشه ولی به خاطر سردرگمی زیاد بیننده خیلی گیج و زده میشه از دیدنش.
بزرگسال
توسط : حامد حامدی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲
سر و ته نداشت
بزرگسال
توسط : ایوب غزی
۱۰ شهریور ۱۴۰۲
سر وته نداشت خواهشا فيلم نسازيد نميتونيد مخاطب جذب كنيد تعطيلش كنيد خيلي مزخرف بود حيف اين همه بازيگر واين همه هزينه يعني رويا نميتونست بره پيش خانواده اش ،،معنيش چي بود كارگردان ميخاست چي را به نمايش بزاره
بزرگسال
توسط : رضا پیله ور
۹ شهریور ۱۴۰۲
واقعا سروته فیلم معلوم نبود اخه ۲۰میلیارد چه ربطی داشت پسر گم شده چه ربطی داشت از هومن سیدی بعید بود واقعا تخیلی و مصغره
بزرگسال
توسط : حسین جعفری رنجبر
۹ شهریور ۱۴۰۲
فیلم بی رویا استقامت برای چیزی نادرست که خودت آگاهی کاملی داری از اشتباه بودن و نمیخواهی عوض بشی و نمی خواهی چیزی بپذیری پس به نوعی پرت بشی توی دنیا جدید برای کارگردان آرین وزیردفتری پیشنهادی دارم برای فیلم های ژانر های روانکاوانه نیاز مطالعه بیشتر ساخت فیلم روانکاوانه قوی و دوره و ورکشاپ های زیادی برای این ژانر ببینه و در آینده فیلم روانکاونه قوی تری بسازه و نویسندگی کنه
بزرگسال
توسط : فاطمه مرادی
۷ شهریور ۱۴۰۲
اصلا قابل فهم نبود، چطور ممکنه رویا چیزای مثل ادرس شرکتو بلد باشه، لیلی چی رو میدونست؟ زیبا افتادن لوسترو از کجا میدونست؟ چطوری رویا اولش با بابک حرف میزد؟ نقش اون یارو دست خونیه چی بود؟ ارش چرا اخرش اومد؟یکی بیاد توضیح بدهه
بزرگسال
توسط : سارا لکه
۳ شهریور ۱۴۰۲
اصلا نفهمیدم چی شد..جریان وام چی بود،اون مرد کنار ماشین شوهرش چی گفت؟،آرش چه ربطی داشت .خیلی گنگ و مزخرف بود
بزرگسال
توسط : مهدی گطعاوی زاده
۲ شهریور ۱۴۰۲
جرات کارگردان در انتخاب ژانر جدید و نه کلیشه ای کاری قابل ستایش هست ولی قبول شیزوفرنیایی بودن کارکتر نقش اول کمی سخت هست و ذهن مخاطب خاص رو به سمت اعتقادات تناسخی در فیلم های کره ای میبره
بزرگسال
توسط : احمد سبطی
۱ شهریور ۱۴۰۲
فیلمی واقعا مزخرف و چرت
بزرگسال
توسط : صدف سالم
۱ شهریور ۱۴۰۲
خیلی بی سر و ته، آدم همش خودشو با رویا یکی میدونست و دلش میخواست بقیه باورش کنن، اگه همین فضای رازآلود رو ادامه میدادن خیلی بهتر بود تا اینکه رویا و کللللی مخاطب رو غافلگیر کنن و ثابت کنن که ماها اشتباه میکنیم! با واقعیت همخوانی نداشت و بنابراین نمیشد باهاش ارتباط گرفت، چون ما در دنیایی از واقعیات زندگی میکنیم، نه خیالات!
بزرگسال
توسط : علی بابایی
۳۱ مرداد ۱۴۰۲
مزخررررررررف و بیخود
بزرگسال
توسط : صادق مح
۳۱ مرداد ۱۴۰۲
فیلمی با ژانر جدید در سینمای ایران.
بزرگسال
توسط : Kie Pj
۳۱ مرداد ۱۴۰۲
بخواهیم منصفانه نگاه کنیم اثر خوبی بود ولی باید با دقت دید و همزاد پنداری کرد با کاراکتر های فیلم و نگاه گذری و بریدن و دوختن چیزی از سوال های ببینده که گیج شده رو حل نمیکنه
بزرگسال
توسط : سما بانو
۳۱ مرداد ۱۴۰۲
افتضاح بود اصلا نفهمیدم اخرش چی شد . لیلی چی میدونست . ارش چرا اخرش پیداش شد
بزرگسال
توسط : سمیرا یاوری
۳۰ مرداد ۱۴۰۲
خیلی بد و غیر واقع بینانه و به شدت تخیلی و غیر قابل تحمل بود.فیلم درام که نباید همش تخیل باشه.کدوم پدرو مادر ایرانی میتونن منکر بچه خودشون بشن.اخه مگه میشه هویت دو تا آدم بصورت قانونی کامل عوض شه.اصن خدا وکیلی هدف و حرف این فیلم چی بوده حیف از وقت
بزرگسال
توسط : سمیرا یاوری
۳۰ مرداد ۱۴۰۲
خیلی بد و غیر واقع بینانه و به شدت تخیلی و غیر قابل تحمل بود.فیلم درام که نباید همش تخیل باشه.کدوم پدرو مادر ایرانی میتونن منکر بچه خودشون بشن.اخه مگه میشه هویت دو تا آدم بصورت قانونی کامل عوض شه.اصن خدا وکیلی هدف و حرف این فیلم چی بوده حیف از وقت
بزرگسال
توسط : سهیل ملک
۳۰ مرداد ۱۴۰۲
مزخرف بود
بزرگسال
توسط : محمد زمانی
۳۰ مرداد ۱۴۰۲
از نظر داستانی ضعیف بود پس از اینکه با خانواده جدید همسر و فرزند جدید خود آشنا شد تنها با یک آزمایش DNA ساده میتوانست متوجه شود که واقعاً اهل این خانواده است یا خیر شاید اگر این داستان و هویت سازیهای برای فرار از ۲۰ میلیارد بدهی بود داستان معقولتر بود. سادهتر بخوام بگم از نویسنده میخوام یکم به آزمایش DNA هم توجه کنه بعد به اثر خودش نگاه کنه ببینه خودش با خودش چند چنده
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد بی رویا