• امروز : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

بیا بازی کنیم

بیا بازی کنیم

بررسی تخصصی فیلم (Come Play)

author-img

توسط : فاطمه نوری پور ارزیاب کدومو

1 ماه پیش مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

دیدگاه کدومو

13 + kodoumo-logo
امتیازدهی‌های «کدومو» مبتنی بر مهم‌ترین مطالعات رشد است. ما حداقلی از سن را نمایش می‌دهیم که محتوای اثر از لحاظ رشد کودک مناسب باشد. درجه‌بندی این قسمت، بر اساس کیفیت کلی اثر است.

«بیا بازی کن...» نقشه‌ی پلیدی است که لری، هیولای پنهان در پشت صفحات لمسی موبایل‌ها برای آدم‌ها دارد. هدف او اینبار، الیور است. پسربچه‌ای تنها که قدرت صحبت کردن ندارد. او بهترین سوژه برای لری است. چون تنهایی را دوست دارد و حتی حاضر نیست مادرش را بخاطر دلخوری ببیند. بیا بازی کن، فیلمی مخصوص بچها نیست. لری هدفی جدی برای همه‌ی آدم‌های تنها با موبایل دارد. مرگ، سرنوشت هر کسی است که حاضر است با لری بازی کند.

سال 2020 96 دقیقه جزئیات کامل اثر

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه کودکان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

جزئیات
خشونت

الیور، به عنوان یک کودک، آماج حمله‌ی لری است. به بیانی دیگر، نقطه‌ی هدف کارهای لری کودکان هستند. الیور مورد قلدری دوستانش قرار می‌گیرد. توهین می‌شود و کتک می‌خورد. در خانه باید شاهد بحث‌های پدر و مادرش باشد؛ علاوه بر ترسی که از لری دارد، درنهایت باید از پا افتادن پدر و فقدان مادرش را هم تحمل کند. سکوت او در عین تحمل این حجم از اتفاق بیش از وسع اوست.

جزئیات
ترس

فیلم با یک خواب ترسناک آغاز می‌شود. واکنش الیور و واهمه و ناله‌ی او برای مخاطب رقت‌انگیز است. لری نیز، صدا و ظاهر ترسناکی دارد. تماشای کارتون باب اسفنجی برای الیور راه گریز از لری است. دو سوم زمان فیلم، در تاریکی و تعقیب و گریز با نفس‌های به شماره افتاده می‌گذرد. ترسناک‌تر اینکه بیشتر این لحظات در یک سکوت مرگبار رخ می‌دهد. هرچند در انتهای فیلم و با تجسم یافتن لری، شاهد مبارزه‌ای ترسناک و پر سروصدا هستیم.

ادامه متن
جزئیات
ناهنجاری اجتماعی

قلدری بایرون دربرابر الیور، مقوله‌ای آشنا است. این سنخ ناهنجاریها را در فیلم‌های با موضوع کودک و مدرسه زیاد دیده‌ایم. نکته اینجاست که مخاطب، به غلط بودن عمل بایرون آگاه است. در پایان هم می‌بینیم که بایرون رفاقتش را با الیور از سر می‌گیرد.

جزئیات
پیام مثبت

به نظر می‌رسد که «بیا بازی کن» حامل یک هشدار است. انسان به سرحدی از وابستگی به دیجیتال رسیده که نقطه‌ی پایان این وابستگی چیزی نمی‌تواند باشد جز تنهایی و جنون... در انتهای داستان می‌بینیم که سارا دیوانه‌وار، برای نجات خود و فرزندش، هرآنچه را که از تکنولوژی وجود دارد از بین می‌برد. او که تا پیش از این برای آرام کردن الیور، هراسناک به دنبال تلفن همراه هوشمند می‌گشت، حالا باید از هر صفحه‌ی نمایشی بگریزد. تناقض این جاست که باتوجه به پیوستن سارا به لری، در پایان می‌بینیم که الیور باید با استفاده از یک تلفن همراه با مادرش ارتباط برقرار کند به دیالوگ لری در پایان داستان توجه کنید:«جهان فقط به صفحات نگاه می‌کنه، نه همدیگه؛ آدم‌ها خیلی تنها هستند، تمام تنهایی‌های جهان رو لری ساخته؛ لری از تنهایی ساخته شده...»

ادامه متن
جزئیات
الگوی مثبت

با وجود پیام عمیق فیلم، ازسوی اشخاص اصلی و بزرگسال، مواجهه‌ی صحیحی با مشکلات نمی‌بینیم. سارا و مارتی، درنتیجه‌ی اختلافی که با یکدیگر دارند، برای حل مشکل فرزندشان درست تدبیر نمی‌کنند. سارا حتی برای ارتباط صحیح الیور با دوستانش هم برنامه‌ای ندارد. او ناخواسته بایرون را علیه فرزندش تحریک کرده است. سارا و مارتی ناراحت‌اند اما صرفاً به گفتار درمانگر، برای درمان اوتیسم الیور اکتفا می‌کنند. بی‌تدبیری و عدم فهم ترس فرزندشان، آنها را به یک فداکاری احمقانه می‌کشاند. سارا حتماً باید بمیرد تا فرزندش او را ببخشد. درکل، محصول حاضر، حرف خاصی برای نشان دادن چگونگی مواجهه با کودکان مبتلا به طیف اوتیسم ندارد. از طرفی، شخصیت خود الیور، دوست‌داشتنی است. او در فهم افکار و احساسات دیگران بسیار ظریف و عمیق است. با وجود رفتارهای بایرون، درصدد آرام کردن اوست و با دیدن پشیمانی دوستش، او را به راحتی می‌پذیرد.

ادامه متن

آنچه لازم است والدین بدانند

محصول حاضر، مملو از صحنه‌های هراس‌انگیز است. ایده‌ی ترسناک داستان، می‌تواند موجب بی‌میلی فرزند خردسالتان نسبت به تکنولوژی شود. شاید این بی‌میلی برای شما به عنوان والد خوشحال‌کننده باشد، اما قطعاً ترساندن، روش کاملاً درستی برای کاهش استفاده از موبایل هوشمند نیست. به کمک فرزند نوجوانتان، لری واقعی را در جهان پیدا کنید. لری می‌تواند، یک سازمان جاسوسی باشد، می‌تواند مومو باشد، یا خود وسیله‌ی هوشمند... نیازمندی الیور به موبایل، نمایش اوج عجز انسان در برابر تکنولوژی است. از فرزندتان بخواهید برای درمان مشکل الیور به راه‌های دیگری فکر کند. نگاه فرزندتان را نسبت به تکنولوژی، بعد از تماشای فیلم بسنجید. ضمن اینکه در محصول حاضر، از نقش مدرسه در حل مشکلات الیور غفلت شده است. در این مورد با فرزندتان صحبت کنید. تماشای جمعی این فیلم در مدرسه راهکار خوبی برای بحث در مورد این مسئله‌ی بروز است.

با کودکان خود صحبت کنید درباره

چگونه باید با تکنولوژی ارتباط برقرار کنیم؟ بین وابسته بودن و از بین بردن، راه دیگری وجود دارد؟

سارا چگونه می‌توانست با الیور ارتباط بهتری داشته باشد؟

ارتباط مارتی با الیور خوب است؛ اما آیا همراهی او با الیور در استفاده از تکنولوژی درست است؟

لری در جهان ما، مابه ازای خارجی دارد؟ چه چیزی در دنیای ما می‌تواند جای لری باشد؟

سارا راه دیگری به جز مرگ برای بدیت آوردن دل الیور داشت؟

مدرسه می‌توانست نقش مؤثر تری در حل مشکل الیور داشته باشد؟

خلاصه:  با دیدن این فیلم نظرت در مورد موبایل و بازی دیجیتالی چیست؟

داستان فیلم

برای انسان تنهایی که با گوشی موبایل هوشمندش زندگی می‌کند، پذیرش اینکه موجودی مرموز او را از پشت صفحه‌ی لمسی گوشی تماشا می‌کند سخت و ترسناک است. خصوصاً اگر آن موجود مرموز در کمین بچها باشد. الیور هم قطعاً می‌ترسد؛ پسربچه‌ای مبتلا به اوتیسم و فاقد قدرت تکلم که با گوشی موبایلش بازی نمی‌کند؛ زندگی می‌کند. او برای صحبت با دیگران به برنامه‌ی تلفن همراهش نیازمند است. گوشه‌گیر است و دوست صمیمی ندارد. با مادرش، بخاطر اینکه باعث شده، بهترین دوستش، بایرون از او برنجد، قهر است. مادر دروغگو باعث تمام قلدری‌های بایرون است... الیور نمی‌داند که با وضعیتی که دارد، بهترین هدف برای بدترین هیولاهاست. لری، موجود عجیبی است. هرجا که صفحه‌ی نمایشی وجود داشته باشد، لری هم آنجاست. چشم همه‌ی دنیا، بدون اینکه بداند، به لری است. از میان همه‌ی دنیا، لری قصد جان الیور را کرده است. لری از تنهایی ساخته شده و به آدم‌های تنها جذب می‌شود. فقط از لنز دوربین‌های موبایل و تبلت دیده می‌شود. الیور با دیدن لری در شب‌های تاریک اتاقش، سرشار از ترس است. اتفاقات ترسناکی باید بیفتد تا پدر و مادر و دوستان الیور، ترس او را باور کنند. در شرایطی که لری، بایرون و پدر الیور را از پا انداخته، جان الیور و مادرش درخطر است. مادر سعی کرده با عوض کردن خانه و ازبین بردن همه‌ی ابزارهای دیجیتال، فرزندش را نجات دهد. اما تا صفحه نمایشی در دنیا وجود دارد، لری هم زنده است. دو راهی سختی است. یا الیور باید بمیرد، یا مادرش... لری از تنهایی و بی‌تفاوتی ساخته شده، بنابراین، فقط با فداکاری و مرگ تنهایی در خانواده‌ی الیور است که می‌توان از شر لری خلاص شد. در لحظاتی که لری بیشتر از همیشه به آنها نزدیک است، الیور می‌تواند به چشمان مادر فداکارش بنگرد...

ادامه متن

جزئیات فیلم

کارگردان: Jacob Chase

نویسنده: Jacob Chase

نام تهیه کننده: Andrew Rona/Alex Heineman

نام بازیگران:

Gillian Jacobs

John Gallagher Jr.

Azhy Robertson

Winslow Fegley

نام شخصیت ها:

لری: هیولایی است که بقول خودش از تنهایی ساخته شده؛ تا در جهان صفحه‌ی نمایش دیجیتالی وجود داشته باشد، لری زنده است.

الیور: پسربچه‌ای است مبتلا به اوتیسم و فاقد قدرت تکلم. الیور، هدف اصلی لری است.

سارا: مادر الیور است و از وضعیت فرزندش رنج می‌برد. با پی بردن به راز لری، خود را فدای فرزند می‌کند.

مارتی: پدر الیور است. او هم به نوعی برای محافظت از فرزندش در جدال با لری است.

بایرون: دوست صمیمی الیور است. او که بخاطر یک دعوای بچگانه با الیور قطع ارتباط کرده بود، با دیدن لری به دوستش نزدیک‌تر می‌شود.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Amblin Partners/ The Picture Company/Reliance Entertainment

ادامه متن

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه