• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم به وقت شام

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

5425 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
داستان این فیلم به دوران بحران و جنگ داخلی سوریه برمی‌گردد. علی و پدرش حاج یونس از خلبانان ایرانی بودند که برای آذوقه‌رسانی و جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی ناشی از محاصره بی‌رحمانه شهرها توسط داعش، داوطلب شده بودند که اسیر آن‌ها می‌شوند. در نهایت با درایت حاج یونس و فداکاری علی، بسیاری از زنان و کودکان بی‌پناه سوری، از مرگ نجات می‌یابند. خشونت‌ها در این فیلم بسیار بی‌پرده و عیان است و تماشای آن به رده سنی زیر 17 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : جنگی

سال 1396 115 دقیقه جزئیات کامل اثر
11 مناسب خانواده 20 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

بهتر است بدانید این فیلم میزان بسیار بالایی از خشونت دارد و سعی کرده تا حقیقت داعش را به مخاطب بشناساند از همین رو، تمام خشونت‌ها و کشتار آن‌ها را بی‌پرده به تصویر کشیده است. علاوه بر این ممکن است برای نوجوانان سوال پیش بیاید که چرا ایرانی‌ها باید در سوریه می‌جنگیدند؟ با گفتگو با فرزندان و پاسخ درست به سوالاتشان، سعی کنید گره‌های ذهنی‌شان را بگشایید و علت این کار را برایشان شرح دهید.

خلاصه: درباره علت حضور ایران و جنگ با داعش با فرزندان خود گفتگو کنید. خشونت در این فیلم بی‌پرده و عیان است و برای رده سنی زیر 17 سال توصیه نمی‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره وقایع دوره جنگ داخلی سوریه، علل این اتفاقات و چگونگی شکل‌گیری داعش با معرفی کتاب‌های موجود و مستندهای ساخته شده، با فرزندان خود گفتگو کنید. از آن‌ها سوال کنید:

چقدر در مورد گروهک تروریستی داعش می‌دانی؟ اطلاعاتت را از چه منابعی دریافت کرده‌ای؟

چه لزومی داشت که خلبانان ایرانی به سوریه بروند؟

اگر تو جای علی بودی چه کار می‌کردی؟ آیا به ایران بازمی‌گشتی یا به مردم کمک می‌کردی؟

                                                                                                                   

خلاصه: درباره گروهک تروریستی داعش، بحران داخلی سوریه و قهرمانان فیلم با فرزندان خود گفتگو کنید.

داستان اثر

حاج یونس و پسرش علی، دو تن از خلبانان ایرانی هستند که برای کمک به مردم سوریه، به دمشق رفته‌اند. ماموریت آن‌ها، هدایت هواپیمایی است که در آشیانه است. این هواپیما در شهر تدمر است که تقریبا به دست داعشی‌ها افتاده است. مردم فراری از دست داعش در محل آشیانه هواپیما، منتظر هستند تا خلبانی بیاید و آنان را با خود به دمشق ببرد. بالاخره علی و حاج یونس به آنجا رفته و هدایت هواپیما را به دست می‌گیرند. هواپیما از نیروهای مردمی سوری با اعتقادات مختلف، پر شده است. تعدادی اسیر داعشی نیز در میانشان هستند. یک زن با رساندن چاقو به اسرای داعشی، باعث می‌شود تا آن‌ها، دستان خود را باز کرده و با کشتار سربازان و خدمه هواپیما و تعدادی از مردم عادی، کنترل پرواز را به دست بگیرند. علی و حاج یونس هر دو اسیر داعش می‌شوند. داعشی‌ها پس از ساخت فیلم تبلیغاتی و ایجاد رعب و وحشت رسانه‌ای از کشتار بی‌رحمانه، اسرا را به هواپیمای دیگری منتقل می‌کنند که عازم دمشق است. هدف آن‌ها از این عملیات، علاوه بر کشتار اسرا، مخابره چهره‌ای مخدوش و خرابکارانه از دولت دمشق به دنیا است. به این صورت که یک عملیات انتحاری انجام داده و سپس عامل آن را نیروهای سوری، اعلام نمایند. علی با فهم این موضوع، این عملیات انتحاری را که قرار است با سقوط هواپیما بر سر مردم عادی و زنان و کودکان در دمشق و انفجار در آنجا، به اتمام برسد، خنثی می‌کند. او با فداکاری و از دست دادن جان خود، موفق به نجات مردم عادی دمشق، اسرا و همچنین پدرش، حاج یونس، می‌شود.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: ابراهیم حاتمی‌کیا

نویسنده/ مترجم: ابراهیم حاتمی‌کیا

نام تهیه کننده: محمد خزایی

نام بازیگران: بابک حمیدیان، هادی حجازی‌فر، پیر داغر، خالد السید، رامی عطاالله، لیث المفتی، جوزف سلامه، ژاله کاظمی، لاله مرزبان، مهدی فتحی

نام شخصیت ها:

علی: خلبان جوان ایرانی که همسرش باردار است و منتظر به دنیا آمدن فرزندشان هستند. علی جوانی معتقد و شجاع است که بسیار همسرش را دوست دارد اما نجات جان ملت را بر خانواده و رفاه دنیایی ترجیح می‌دهد.

حاج یونس: خلبان میانسال ایرانی و پدر علی که تمام سال‌های عمرش را در جنگ و جبهه سپری کرده، خواه در ایران، خواه در لبنان، خواه در بوسنی و اینک در سوریه. او نیز بسیار شجاع و فداکار است.

ابوخالد: از نیروهای داعشی که به شدت علاقمند به تندروی و کشتن افراد است. ابوخالد رفتار بسیار وحشیانه‌ای دارد و در میانه فیلم، با پرت‌شدن از هواپیما می‌میرد.

شیخ ممدوح سعدی: پدر ابوخالد و بزرگ طایفه خود که محتاطانه‌تر عمل می‌کند. شیخ ممدوح که به داعش بسیار وفادار است توسط داعشی‌ها کشته می‌شود!

ابوطلحه (طلحه بلژیکی): از نیروهای خارجی که به داعش پیوسته و در بخش تبلیغات رسانه‌ای با آن‌ها همکاری می‌کند. او از بقیه ترسوتر است و توسط ام سلما کشته می‌شود.

ام سلما: او نیز از نیروهای خارجی است که قبلا شیطان‌پرست بوده و اکنون به داعش چیوسته است. ام سلما معروف به ملکه نفرت که ترانه‌های شیطان‌پرستی برای ترویج خودکشی می‌خوانده، قصد انجام عملیات انتحاری دارد.

ملا عمر چچنی: از سرکردگان خارجی داعش که به شدت بی‌رحم و سنگدل است. او بر اسب سوار می‌شود و ب شمشیر می‌جنگد!

کشور سازنده: ایران

کمپانی سازنده: سازمان هنری رسانه‌ای اوج

برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن و بهترین صداگذاری، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین جلوه‌های بصری، بهترین تدوین و بهترین صدابرداری از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر

برنده تندیس بهترین فیلم از هفتمین جشن سینمایی ققنوس، برنده تندیس بهترین مهندسی صدا (برای علیرضا علویان و طاهر پیشوایی) از دوازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، برنده جایزه چهره سال هنر انقلاب اسلامی (در سال ۱۳۹۷) برای ابراهیم حاتمی‌کیا به دلیل ساخت فیلم به وقت شام

مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد به وقت شام

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!