• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم به دنبال بابا (Dad Wanted)

author-img

توسط : ریحانه یافتیان ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1153 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فیلم «به دنبال بابا» محصول ۲۰۲۰ کشور مکزیک و در ژانری خانوادگی و کمدی می‌باشد که مخاطب آن نوجوان است. در این فیلم شاهد کشمکش‌های موجود بین نوجوانان و والدین هستیم. میزان ناهنجاری و همچنین پیام و الگو مثبتِ اثر نیز قابل‌توجه است.

ژانر : خانوادگی

سال 20210 ۱۰۲ دقیقه جزئیات کامل اثر
6 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 9 +
بر اساس 2 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم «به دنبال بابا» اثر ۲۰۲۰ کشور مکزیک می‌باشد که در ژانری خانوادگی و کمدی و برای مخاطب نوجوان ساخته شده است. این فیلم که محصول Netflix می‌باشد، مورد اقبال چندانی قرار نگرفته و امتیاز IMDB آن نیز اندک است. میزان خشونت در این فیلم اندک بوده و بیشتر ناظر بر مشاجرات مابین شخصیت اصلی (بلانکا) با اطرافیان ازجمله مادرش، آلبرتو و خدمتکار خانه می‌باشد.

والدین محترم توجه داشته باشند که با ارائه‌ی حس همدلی، محبت و حمایت نسبت به فرزند خود و همچنین نشان‌دادن توجه کافی و دوری از هرگونه سختگیری غیرمنطقی، حس درست و مثبتی را به فرزند خود القا کنند. نوجوانان در این سنین بسیار حساس بوده و سختگیری‌های غیرمنطقیِ والدین و همچنین بی‌توجهی‌های آن‌ها به خواست و استعداد فرزندان، نتایج زیانباری را به‌دنبال خواهد داشت.

میزان ترس فیلم نیز در مقدار کمی بوده و بیشتر بر نگرانی مادر بلانکا و همچنین آلبرتو نسبت به خاطراتِ درگذشتگان و ترس نسبت به تجربه‌ی مجدد حوادث تلخ متمرکز می‌باشد. با توجه به حساسیت سنین نوجوانی در رابطه با خانواده و دوستان و ترس و نگرانیِ ازدست‌دادن آن‌ها، والدین عزیز حمایت و محبت کافی را ارائه کرده و فرزند خود را نسبت به ترس و نگرانی‌های موجود آسوده سازند.

ناهنجاری‌های موجود در فیلم متمرکز بر سخت‌گیری‌ یا بی‌توجهی‌های مادر بلانکا و پنهان‌کاری‌های متقابل بلانکا می‌باشد. همچنین نمونه‌های پر تکراری از پوشش نامناسب خانم‌ها، مصرف مشروبات الکلی و روابط محرم و نامحرم را شاهد هستیم. والدین محترم ضمن تقبیح ناهنجاری‌های موجود و گوشزدکردنِ نتایج مخرّب آن‌ها، با ارائه‌ی دلایل شرعی و علمی و شرح‌دادنِ دلایل اجتناب از این دست اعمال، فرزند خود را به نتیجه‌گیریِ مثبت و منطقی دربرابر این رفتارها برسانند.

همچنین با توجه به حساسیت سنین نوجوانی و کنجکاو و مقلّدبودنِ فرزندان نسبت به ناهنجاری‌ها به‌خصوص مسائل جنسی، نظارت جدّی والدین توصیه می‌گردد. پیام و الگوی مثبت فیلم در درجه‌ی متوسطی قرار داشته و مسائلی چون محبت‌کردن و تشویق و حمایت نسبت به شخصیت اصلی به‌خصوص روابط بین بزرگسال و نوجوان که بین بلانکا و مادرش رخ می‌دهد، از نمونه‌های بسیار مهم و تأثیرگذارِ ذکرشده در فیلم می‌باشند. والدین محترم با تمرکز بر پیام‌های مثبت فیلم و تشویق فرزند خود به الگوگیری از آن‌ها، به اصلاح روابط مابین والدین و فرزند پرداخته و با ارائه‌ی محبت و حمایت لازم، الگوی مناسبی را از خود برای فرزندشان نمایش دهند.

خلاصه: نظارت بر ناهنجاری‌های موجود در فیلم و تمرکز بر پیام و الگوی مثبتِ ارائه‌شده.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

والدین عزیز باید توجه داشته باشند که سنین نوجوانی دوره‌ای حساس هم برای فرزند و هم برای والدین می‌باشد. با توجه به حساسیت این دوره و تغییر نگرش‌ها و رفتارها در نوجوان، لزوم درک و تحمل از سوی والدین وجود دارد.

با توجه به تغییرات جسمی و روحی لحاظ‌شده در نوجوانان، موارد متعددی چون تغییر خلق‌وخو، رفتار و نگرش را در نوجوان شاهد هستیم که صبر و واکنش مناسب از سوی والدین را می‌طلبد. به‌طور‌مثال، در این فیلم شاهد عصبانیت و کج‌خلقی‌های بلانکا نسبت به اطرافیان به‌ویژه مادرش هستیم که با واکنشی نامناسب از سوی مادر روبه‌رو بوده و بی‌توجهی و سخت‌گیریِ غیرمنطقی والد بر فرزند را شاهد هستیم.

توجه به ناهنجاری‌های موجود در فیلم از دیگر مواردی است که به آن توصیه می‌گردد. با توجه به کنجکاو و مقلّدبودن نوجوانان نسبت به ناهنجاری‌هایی چون مصرف مشروبات الکلی و دخانیات، روابط با نامحرم و دیگر موارد مشابه، لزوم نظارت والدین و گوشزدکردنِ نکات لازمه با زبانی ساده و با ارائه‌ی استدلال‌های شرعی و علمیِ منطقی حس می‌شود؛ صبر و مدارا و عدم سختگیری یا اعتراضِ غیر منطقی و مداوم نسبت به رفتارهای متفاوت یا بعضاً غلطِ فرزند از مهم‌ترین نکاتی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند.

ضمن صحبت با فرزند در مورد محتوای فیلم، می‌توان سوالاتی را برای چالشی‌تر کردنِ بحث مطرح کرد، از جمله:

- به نظرت دلیل پرخاشگری‌ها و کج‌خلقی‌های بلانکا نسبت به مادرش چه بود؟ (درک بلوغ و تغییرات رفتاری)

- به چه دلیل مادر بلانکا نسبت به او سخت‌گیری می‌کرد؟ به نظرت کار او منطقی بود؟ اگر به‌جای مادر بلانکا بودی، چه واکنشی نشان می‌دادی و رفتارت با بلانکا چگونه می‌بود؟ (همدلی و درک و فهم متقابل)

- اگر یکی از عزیزانت را از دست بدهی، چه واکنشی خواهی داشت؟ (ازدست‌دادن عزیزان و لزوم کنترل غم و ترس)

- تفریح موردعلاقه‌ات‌ چیست؟ به نظرت در چه زمینه‌هایی بیشتر استعداد داری؟ (توجه به خواست و استعداد نوجوان)

خلاصه: همدلی و درک متقابل نسبت به نوجوان و صبر و مدارا و دوری از سخت‌گیریِ مداوم و بی‌جا از مهم‌ترین نکاتیست که به والدین توصیه می‌گردد.

داستان اثر

بلانکا دختر نوجوانیست که به دوچرخه‌سواری علاقه‌مند است و به‌دلیل ممنوعیتِ آن از سوی مادرش، پنهانی مشغول به دوچرخه‌سواری می‌باشد. با برگزاریِ یک مسابقه‌ی مهم و با اصرارِ دوست صمیمی‌اش لائورا، بلانکا تصمیم می‌گیرد که در مسابقه ثبت‌نام و شرکت کند. بلانکا که از مخالفتِ مادرش آگاه است، تصمیم می‌گیرد از شغل تهیه‌کنندگیِ مادرش به نفع خود استفاده کرده و با ارتباط‌گرفتن با بازیگرها، مردی را برای ایفای نقش «پدری» و ثبت‌نام در مسابقه پیدا کند.

آلبرتو که بازیگر موفقی بوده اما به‌دلیل فوت دختر کوچکش از این عرصه کناره گرفته و مشغول رانندگیست، با برخورد با بلانکا و فهمِ قصدِ او، سعی می‌کند به او کمک کند. در این بین و با روشدنِ پنهان‌کاری‌های بلانکا، مادرش او را سرزنش کرده و دوچرخه‌ را از او می‌گیرد. بلانکا همراه با آلبرتو جای پدر و فرزندِ فوت‌شده را برای یکدیگر پُر کرده و اوقات خوشی را می‌گذرانند و با اشتغال به بازیگریِ خیابانی و کمک‌های آلبرتو، هزینه‌ی لازم برای مسابقه و دوچرخه‌ی جدید تأمین می‌شود.

مادرِ بلانکا با سرزنشِ بلانکا، او را از مسابقه و همچنین ملاقات با آلربتو محروم می‌کند. پس از مدّتی و با مشاهده‌ی وضع روحیِ نامناسبِ بلانکا، مادر متوجه خطاهای خود شده و با حرف‌زدن و عذرخواهی از بلانکا و همچنین دیدار مجددِ آلبرتو، اوضاع را تغییر داده و بلانکا برای شرکت در مسابقه عازم می‌شود.

بلانکا در لحظات آخر موفق به ورود در مسابقه شده و هنگامی که انتظارِ بُردِ او وجود دارد، بلانکا به کمک دوست زخمیِ خود رفته و با ترجیح‌دادنِ این کمک به برنده‌شدن، مورد تشویق و حمایت رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد.

جزئیات اثر

کارگردان: خاویر کولیناس / Javier Colinas

نویسنده: ویکتور آولار، پائولت هرناندز، فرناندو بردا لونا / Victor Avelar, Paulette Hernandez, Fernando Barreda Luna

تهیه کننده: موریسیو آرخولس و … / Mauricio Argüelles & etc

بازیگران: خوآن پابلو مدینا، الا ولدن، سیلویا ناوارو / Juan Pablo Medina, Ela Velden, Silvia Navarro

شخصیت‌ها:

بلانکا: دختر نوجوانی که باوجود ممنوعیت از سوی مادر، به دوچرخه‌سواری علاقه‌مند و مشغول است.

آلبرتو: مرد بازیگری که به تاکسی‌رانی مشغول است و به بلانکا برای رسیدن به هدفش کمک می‌کند.

آکتریز: مادر بلانکا که تهیه‌کننده است و نسبت به بلانکا سخت‌گیری می‌کند.

کشور سازنده: مکزیک

کمپانی سازنده: Netflix

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : شروین جسور

۱۱ اسفند ۱۴۰۰

مناسب سن 9 +

خیلی فیلم خوبی بود دوستش داشتم

بزرگسال

توسط : شروین جسور

۱۱ اسفند ۱۴۰۰

مناسب سن 9 +

خیلی فیلم خوبی بود دوستش داشتم

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد به دنبال بابا

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!