• امروز : 6 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم بنشی‌های اینیشیرین (ارواح اینیشیرین) (The Banshees of Inisherin)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

589 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 16 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
«بنشی‌های اینیشیرین» محصول کشور ایرلند به کارگردانی مارتین مک دونا است. این فیلم داستان مردی به نام پاتریک را روایت می‌کند که به طور ناگهانی از طرف رفیق چندساله‌اش طرد می‌شود. فضای تاریک و آسیب رساندن عمدی به اعضای بدن از مهم‌ترین خصوصیات‌ داستان است.

ژانر : درام کمدی سیاه

سال 2022 114 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 12 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

داستان این فیلم در سال 1923 در بحبوحه جنگ داخلی ایرلند اتفاق می‌افتد. در جزیره‌ اینیشیرین مردی به طور غیرمنتظره به روابط خود با رفیق چندساله‌اش پایان می‌دهد. نام جزیره ساختگی است و لوکیشن فیلم در جزایر آرون واقع در ایرلند فیلمبرداری شده است. جزیره‌های اینیشمور، اینیشمان و اینیشیر متعلق به آرون هستند و اینیشیرین نامی ساختگی برگرفته از اسامی این جزیره‌هاست. مناظر کوهستانی و طبیعت جزیره بسیار زیبا، جذاب و بکر است اما زندگی مردمان روستا حکایت از غم، تنهایی و بیکاری دارد.

علارغم تلاش‌های زیاد پاتریک، کالم همچنان تمایلی به از سرگیری روابط دوستانه‌اش نشان نمی‌دهد و در پایان داستان این دو نفر از هم جدا می‌شوند. تصاویر جنگ نشان داده نمی‌شود اما صدای توپ و شلیک گلوله به گوش می‌رسد و گاهی شخصیت‌ها در میان مکالماتشان از جنگ داخلی صحبت می‌کنند اما همگی به موضوع جنگ بی‌علاقه هستند و نتیجه برایشان هرچه باشد، اهمیتی ندارد. کارگردان تلاش می‌کند بین دو تکه شدن ایرلند و جدایی دو رفیق ارتباط برقرار کند. ایرلند در سال 1919 از بریتانیا جدا می‌شود، انگلستان با ایجاد تفرقه و اختلاف بین گروه‌ها و صاحب نظران، کشور را به جنگ داخلی می‌کشاند. در نهایت در سال 1923 قسمتی از ایرلند که نزدیک مرزهای انگلستان است با نام ایرلند شمالی تحت سیطره‌ی انگلستان و بخش جنوبی با نام جمهوری ایرلند یا ایرلند جنوبی از هم جدا می‌شوند. البته این جدایی پس از اتفاقات وحشتناک و قتل عام بسیاری از مردم توسط نیروهای انگلیس حاصل می‌شود. شاید کارگردان جنگ داخلی ایرلند را مشابه اختلاف و جدایی بین دو دوست می‌داند که با اتفاقات وحشتناک و غیرقابل‌باوری همراه است، حتی اگر علت این جدایی مضحک و بدون دلیل مشخص و معقولی باشد.

بانشی (Banshee) در اساطیر ایرلند به ارواح مونث اطلاق می‌شود که خبر مرگ را با ناله و زاری اعلام می‌کنند؛ نقش بانشی در این فیلم پیرزنی به نام مک کارمیک است که از یک مرگ در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد.

والدین باید توجه داشته باشند در طول فیلم به صورت کوتاه صحنه‌ی نامناسبی وجود دارد و حاوی اتفاق‌های خونین است که می‌تواند برای کودکان و نوجوانان حساس آزاردهنده باشد؛ استفاده از نسخه دوبله و بازبینی شده توصیه می‌شود. هرچند جنگ در گوشه‌ای از داستان و خیلی کمرنگ احساس می‌شود اما بدون درنظر گرفتن جنگ داخلی محتوای فیلم پوچ و بی‌معنی خواهد بود. می‌توان برای بهتر متوجه شدن داستان با نوجوانان در مورد این موضوع گفت‌وگو کرد.

خلاصه:

داستان در سال 1923 در اواخر جنگ داخلی ایرلند در جزیره‌ای خیالی به نام اینیشیرین رخ می‌دهد. سازنده تلاش می‌کند با به تصویر کشیدن جدایی دو دوست به موضوعی تاریخی اشاره کند. این جدایی چندان مسالمت‌آمیز پیش نمی‌رود و حوادث خونینی را در پی خواهد داشت. با توجه به وجود برخی ناهنجاری‌ها و صحنه‌های خشونت‌آمیز نیازمند توجه و راهنمایی والدین است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا کالم دیگر علاقه‌ای به دوست قدیمی خود پاتریک ندارد؟

دلایل کالم برای عدم تمایل به دوستی با پاتریک چه قدر قابل توجیه است؟

چرا کارگردان علت قطع رابطه‌ی پاتریک و کالم را این قدر مضحک و بی‌معنی به تصویر کشیده است؟

می‌توان در مورد جنگ داخلی ایرلند نیز با فرزندان صحبت کرد. چه ارتباطی بین قطع رابطه پاتریک و کالم و جنگ داخلی ایرلند وجود دارد؟

جنگ‌های داخلی جنگ بین برادران، دوستان و هم‌وطنان با یکدیگر است، چرا کارگردان جنگ بین برادران را غیرعاقلانه می‌داند؟

خلاصه:

می‌توان در مورد علت جدایی پاتریک و کالم، جنگ داخلی ایرلند و ارتباط بین این دو موضوع با نوجوانان به گفت‌وگو نشست.

داستان اثر

مردی به نام «پاتریک» طبق معمول همیشگی به سراغ رفیق صمیمی‌اش «کالم» می‌رود اما کالم او را از خانه‌اش طرد می‌کند. پاتریک با اصرار زیاد تلاش می‌کند تا کالم علت این تغییر ناگهانی‌اش را توضیح دهد. توضیحات کالم برای پاتریک بسیار مبهم است، او فقط می‌خواهد تمرکز بیشتری روی کارهای آهنگسازی داشته باشد! پاتریک اما دست بردار نیست و می‌خواهد با رفیقش حتی شده دقایقی کوتاه صحبت کند. کالم نمی‌پذیرد تا جایی که تهدید می‌کند که اگر دوباره سراغ او را بگیرد انگشتان خود را یکی یکی قطع می‌کند.

در ادامه داستان او تمام انگشتان دست چپش را قطع می‌کند. یکی از انگشتان قطع شده کالم توسط الاغ پاتریک خورده می‌شود و باعث خفگی حیوان می‌شود. پاتریک برای تلافی، خانه‌ی کالم را به آتش می‌کشد. در پایان کالم از اینکه به طور غیرمستقیم باعث کشته شدن الاغ شده اظهار پشیمانی می‌کند اما هیچ نشانه‌ای از اینکه دوباره رابطه‌ی خود را با پاتریک از سر بگیرد وجود ندارد.

جزئیات اثر

کارگردان: Martin McDonagh/ مارتین مک دونا

نویسنده: Martin McDonagh/ مارتین مک دونا

نام تهیه کننده: Daniel Battsek/ Graham Broadbent/ Peter Czernin/ دنیل باتسک/ گراهام برودبنت/ پیتر چرنین

نام بازیگران:

Colin Farrell/ Brendan Gleeson/ Kerry Condon/ Barry Keoghan/ کولین فارل/ برندان گلیسون/ کری کاندون/ بری کیوگان

نام شخصیت ها:

پاتریک سولیبهاین: یک مرد روستایی ساده که به دوستی ارزش زیادی قائل است و به همراه خواهرش زندگی می‌کند. پاتریک الاغی به نام جنی دارد.

کالم دوهرتی: او پیرمردی چاق است که به تنهایی در یک خانه‌ی روستایی به همراه سگش زندگی می‌کند. کالم به آهنگسازی علاقه دارد.

شیوون: خواهر پاتریک است؛ او کتاب‌های زیادی می‌خواند. شیوون در میانه داستان درخواست کار در  بهترین کتابخانه‌‌ی کشور را می‌پذیرد و مجبور می‌شود برادرش را ترک کند.

دامینیک: او پسر یکی از افسران پلیس است، دامینیک در میان مردم جزیره به احمق بودن معروف است و همیشه توسط پدرش کتک می‌خورد.

کشور سازنده: ایرلند، انگلستان، آمریکا

کمپانی سازنده: Blueprint Pictures/ Searchlight Pictures/ Film 4

جوایز و افتخارات:

جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم سینمایی، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد، جایزه انجمن ملی منتقدان فیلم برای بهترین بازیگر مرد، جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک برای بهترین بازیگر مرد، جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک برای بهترین فیلمنامه

مخاطب اثر: بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : دانیال امیری

۳۱ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 12 +

فیلم از لحاظ کارگردانی جذاب و فیلمنامه سرگرم کننده ای داشت کمدی و ترژادی رو به درستی آمیخته شده بود . اما یک ایراد بزرگ داشت واقعا معلوم نبود فیلم ساز روستا تخیلی ایرلند رو دوست داره یا نه ؟ از لحاظ مکان ما یه جا خیلی سرسبز میبینیم اما این روستا تخیلی در باطن جهنم واقعی بود که همه شخصیت ها احساس تنهایی میکردن این ویژگی با فضاسازی فیلم هارمونی نداشت

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بنشی‌های اینیشیرین (ارواح اینیشیرین)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!