• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت (Indiana Jones and the Dial of Destiny)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

9 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2461 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +

پنجمین قسمت از مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز با نام ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت، محصول 2023 والت دیزنی است و این بار ایندیانا در سنین سالخوردگی، برای دستیابی به نیمه دوم دستگاهی باستانی به نام گردانه سرنوشت به همراه فرزندخوانده‌اش هلنا با فردی شرور به نام دکتر وولر، مقابله می‌کنند. این فیلمِ هیجان‌انگیز و ماجراجویی، دارای میزان بالایی از خشونت است.

ژانر : اکشن ماجراجویی

0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

ایندیانا جونز از شخصیت‌های محبوب و آشنای بسیاری از والدین است و اکنون پس از 15 سال از ساخت آخرین مجموعه این فیلم‌ها، برای بسیاری از نوجوانان 15 ساله نیز جذاب و تماشایی خواهد بود اما بهتر است بدانید این قسمت، هرچند روح هیجان‌طلب و جستجوگرانه‌ی نوجوانان را با انواع حوادث ماجراجویانه و غافلگیرانه، آرام می‌کند و داستان آن افسانه‌ای، باستانی و معمایی است که قطعا برای این رنج سنی، جذاب خواهد بود؛ اما خشونتی قابل توجه دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. تماشای آثاری با خشونت بالا به مرور زمان بر روحیه نوجوانان اثر گذاشته و باعث می‌شود تا رفتاری همراه با پرخاش و خشونت از خود بروز دهند. در نتیجه بهتر است مصرف رسانه‌ای فرزندان خود را به نحوی مدیریت کنید و البته در مورد آثار سوء تماشای مداوم فیلم‌هایی با خشونت بالا با آنان گفتگو کنید.

دوره تاریخی که داستان فیلم در آن رخ می‌دهد (دو دوره تاریخی در فیلم وجود دارد: یکی در زمان جنگ جهانی دوم و یکی در زمان جنگ فضایی بین آمریکا و روسیه. البته فیلم در شکاف زمانی به سال 214 قبل از میلاد و زمان ارشمیدس نیز می‌رود) نیز می‌تواند محل بحث و گفتگو با فرزندان قرار بگیرد و از این فرصت برای بالابردن و یا به چالش کشیدن اطلاعات تاریخی آنان، بهره برد. یکی از موضوعات دیگری که می‌توان برای گفتگو با نوجوانان از آن استفاده کرد، موضوع ارشمیدس و کشفیات اوست و اینکه به طور کلی او چه شخصیتی بود و چه خدماتی ارائه داد و آیا اطلاعات ارائه شده در فیلم با واقعیت همخوانی دارد یا نه!

در پایان توصیه می‌کنیم برای تماشا از نسخه‌های پالایش‌شده استفاده کنید.

خلاصه: داستان فیلم هرچند جذاب است اما خشونت بالایی دارد. در مورد اطلاعات تاریخی ارائه‌شده در فیلم با فرزندان خود گفتگو کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره داستان فیلم و شخصیت‌ها با فزندان خود گفتگو کنید و از آن‌ها سوال کنید:

در مورد ایندیانا جونز چه میدانی؟ تا به حال کدامیک از این مجموعه فیلم‌ها را تماشا کرده‌ای؟ آیا برای تو جذاب هستند؟ چرا به چنین فیلم‌های علاقمندی؟

در مورد ارشمیدس چه اطلاعاتی داری؟ در مورد جنگ جهانی دوم چقدر میدانی؟

آیا به داستان‌های تاریخی و افسانه‌ای علاقمندی؟

شخصیت هلنا چه ویژگی‌هایی داشت؟ کدام ویژگی مثبت و کدام منفی بود؟

شخصیت ایندیانا جونز چه ویژگی‌های مثبت و منفی دارد؟

خلاصه: در مورد داستان فیلم، ویژگی مثبت و منفی شخصیت‌ها و اطلاعات تاریخی ارائه‌شده در فیلم با فرزندان خود گفتگو کنید.

داستان اثر

ایندیانا و شاو به دنبال دستیابی به نیزه‌ای باستانی در کوه‌های آلپ هستند که توسط نازی‌ها دستگیر می‌شوند. ایندیانا موفق می‌شود تا از دست آن‌ها فرار کند و سوار یک قطار که حامل ارتش نازی‌ها است، شود. او شاو را در آن قطار یافته و به او می‌گوید که نیزه‌ای که پیدا کرده‌اند، تقلبی است. آن‌ها هر دو قصد فرار دارند که متوجه شیءای باستانی به نام گردانه سرنوشت می‌شوند که در دستان نازی‌هاست. این بار آن‌ها سعی دارند این شیء را به دست آورند که با دکتر وولر درگیر می‌شوند. بالاخره پس از یک درگیری طولانی و نفس‌گیر، آن‌ها گردانه را به چنگ آورده اما مجبور می‌شوند آن را در دریا رها کنند. سال‌ها بعد در زمان سالخوردگی و بازنشستگی ایندیانا، هلنا از راه می‌رسد و به دنبال دستیابی به گردانه است. از طرف دیگر دکتر وولر با نام مستعار و شخصیت جعلی پروفسور اشمیت نیز با همکاری سیا، به دنبال همین گردانه است و با تیم خود به ایندیانا حمله کرده تا گردانه را از او بگیرد. کشمکش، درگیری و ماجراجویی بین او، هلنا و گروه دکتر وولر آنقدر ادامه می‌یابد تا اینکه بالاخره وولر موفق شده و با استفاده از گردانه و پیداکردن یک شکاف زمانی، قصد رفتن به سال 1939 را دارد که به دلیل اشتباه محاسباتی به سال 214 قبل از میلاد می‌روند! در آنجا همه کشته می‌شوند و فقط هلنا، تدی و ایندیانا زنده می‌مانند. ایندیانا قصد بازگشت به آینده را ندارد چرا که معتقد است کسی منتظر او نیست؛ اما هلنا او را مجبور می‌کند بازگردد. پس از بازگشت به آینده، همسر ایندیانا به خانه بازگشته و دوباره زندگی آرامی را با او آغاز می‌کند.

جزئیات اثر

کارگردان: James Mangold

نویسنده: Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, David Koepp, James Mangold

تهیه کننده: Kathleen Kennedy, Frank Marshall, Simon Emanuel

بازیگران:

Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge, Antonio Banderas, John Rhys-Davies, Toby Jones, Boyd Holbrook, Ethann Isidore, Mads Mikkelsen شخصیت‌ها:

ایندیانا جونز: دکتر هنری والتون یا همان ایندیانا جونز استاد دانشگاه در رشته باستان‌شناسی است که آخرین روزهای کاری خود را سپری می‌کند. او در این قسمت از مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز قصد دارد به فرزندخوانده خود، هلنا کمک کند.

هلنا: دختر پروفسور شاو و فرزندخوانده ایندیانا جونز که قصد دارد با فروش گردانه سرنوشت، پول کلانی به چنگ بیاورد. هلنا دختری ماجراجو و شجاع است اما اشتباهات بزرگی را مرتکب می‌شود.

پروفسور شاو: پدر هلنا که از دوستان نزدیک ایندیانا است و به دنبال دستیابی به گردونه سرنوشت است.

تدی: پسر نوجوانی که شغلش دزدی است و در این کار مهارت بالایی دارد. او اکنون از دوستان صمیمی و همراه هلنا است.

دکتر وولر: از اعضای ارتش نازی که خود را به جای پروفسور جا زده و قصد دارد تا از گردونه سرنوشت استفاده کرده و سرنوشت جنگ جهانی را عوض کند!

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Walt Disney Pictures, Lucasfilm Ltd

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!