• امروز : 18 شهریور 1403
logo

نقد و بررسی فیلم ایف ( دوستان خیالی) (IF)

author-img

توسط : زهرا ملک‌ثابت ارزیاب کدومو

2 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

2141 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +

دختری 12 ساله برای چند روز مهمان خانه مادر بزرگش می‌شود اما با موجوداتی عجیب رو به رو می‌شود که خود را دوستان خیالی انسان‌ها معرفی می‌کنند. او تصمیم می‌گیرد به کمک همسایه مادر بزرگش که او هم این موجودات را می‌بیند به آن‌ها کمک کند تا زندگی‌شان را سامان دهند. در این فیلم از سوگ والدین صحبت شده و همچنین تخیل وارد زندگی واقعی و روزمره شده است بنابراین تماشای آن به کودکان زیر 9 سال توصیه نمی‌شود.

ژانر : درام کمدی

سال 2024 104 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 8 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

چرا 9 سال؟

این فیلم خشونت یا ناهنجاری بالایی ندارد اما باید به وجود پررنگ عنصر تخیل و ورود آن به زندگی واقعی افراد توجه داشته باشیم. کودکان زیر 9 سال ممکن است قادر نباشند این تفکیک را در ذهنشان قائل شوند.

نقش ما چیست؟

یکی از عناصر اصلی این فیلم وجود دوستان خیالی است. دوست خیالی مفهومی ست که ممکن است در فرهنگ ما همه‌گیر نباشد اما کودکان زیادی با آن آشنا هستند و حتی دوستان خیالی دارند. توجه به تخیلات کودک و پرورش قوه خلاقیت او یکی از اموری ست که توصیه می‌شود حتما والدین در خصوص آن اهتمام بورزند. در این فیلم از تخیل و مراجعه به تخیلات دوران کودکی به عنوان مامنی یاد شده که حتی در بزرگسالی نیز برای انسان‌ها امنیت آفرین است. IF فیلمی است که می‌توانید خانوادگی به تماشای آن بنشینید و در مورد نظر فرزندانتان در خصوص دوستان خیالی یا کمک به دیگران و کنار آمدن با سختی‌ها با آنان صحبت کنید .

داستان اثر

شخصیت‌ها:

بی : دختری 12 ساله که در کودکی مادرش را از دست داده و حالا با پدرش زندگی می‌کند. بی بعد از فقدان مادرش تصمیم گرفته دیگر مثل یک کودک رفتار نکند و تخیلاتش که مادرش همیشه سعی در پرورش آن داشت را کنار بگذارد تا به این شکل آسیب کمتری از دنیا به او برسد.

ایف‌: ایف‌ها دوستان خیالی هستند که هر فردی در کودکی یکی از آن‌ها داشته و در طول بزرگ شدن آنان را فراموش می‌کند. کالوین : همسایه طبقه بالای مادربزرگ بی که خانه‌ای عجیب و غریب دارد و شغلش پیدا کردن کودکان جدید برای ایف‌هایی ست که کودکانشان آن‌ها را فراموش کرده‌اند.

بلو (آبی): یک ایف پرموی بزرگ و بنفش که کمی خنگ است. بلاسِم: یک ایف که لباسی شبیه به بالرین‌ها دارد با دو شاخک روی سرش. او در خانه کالوین زندگی‌ می‌کند و سعی دارد بی را راضی کند تا در پیدا کردن کودک جدید به آن‌ها کمک کند.

لوییس: یک ایف که شبیه عروسک خرس قهوه‌ای بزرگ است. او رهبر ایف‌هاست و ایفی آرام و متفکر است.

داستان اثر:

بی به دلیل بستری شدن پدرش در بیمارستان مجبور است چند روزی را در خانه مادر بزرگ بگذراند. اما در شب‌های اول حضورش در آن‌جا متوجه صدا‌های عجیب غریب و رفت و آمد‌ها مشکوک می‌شود. او به دنبال شکش می‌رود و متوجه حضور افرادی غیر عادی در طبقه بالای خانه مادر بزرگش می‌شود. موجودی با شاخک‌های بلند و دامن و کفش باله، یک عروسک عظیم الجسه پرمو و بنفش و مرد صاحب‌خانه که همواره با آن‌ها کشمکش دارد. دوستان جدید بی به او می‌گویند ایف هستند و از کالوین که صاحب خانه‌ است و مثل او می‌تواند آن‌ها را ببیند خواسته‌اند تا برایشان بچه‌های جدید پیدا کند اما او خیلی در این کار موفق نبوده. بی بعد از سفر به سرزمین ایف‌ها که درون یک شهربازی مخفی شده؛ می‌پذیرد به ایف‌ها برای پیدا کردن بچه‌های جدید کمک کند. اما اولین تلاش‌ها او با شکست مواجه می‌شود در این سفر لوییس به او می‌گوید کالوین قبلا دلقک بوده اما الان بد خلق شده است. او و دوستانش تصمیم می‌گیرند ایف‌ها را با بچه‌های قبلی‌شان که حالا بزرگ‌سال‌‌‌اند و آنان را فراموش کرده دوباره پیوند دهند. او می‌فهمد تنها‌ یادآوری یک خاطره عمیق که فرد را به دوران کودکی‌اش می‌برد می‌تواند باعث شود تا او ایفش را به یاد آورد و با او پیوند برقرار کند. بی ماموریتش را به درستی انجام می‌دهد و بعد از ترخیص پدرش به بیمارستان عزم برگشت به خانه را دارد اما وقتی برای خداحافظی با کالوین می‌رود با خانه خالی او مواجه می‌شود. موقع رفتن بی با نقاشی دوران کودکی‌اش مواجه می‌شود که در کنار خودش، مادرش و پدرش یک دلقک را کشیده و متوجه می‌شود کالوین در واقع ایف خود اوست. بی به ساختمان باز می‌گردد و کالوین را در آغوش می‌گیرد.

جزئیات اثر

کارگردان:John Krasinski / جان کرازینسکی نویسنده:John Krasinski / جان کرازینسکی تهیه‌کننده:Andrew Form / اندرو فارم بازیگران:Cailey Fleming / Ryan Reynolds / John Krasinski / Fiona Shaw / Steve Carell / Phoebe Waller-Bridge / Louis Gossett Jr. / کایلی فلمینگ / رایان رینولدز / جان کرازینسکی / فیونا شو / استیو کارل / فیبی والر بریج / لوییس گوست جونیور کشور سازنده: امریکا و کانادا شرکت سازنده: Paramount Pictures / پارامونت پیکچرز مخاطب اثر: کودک / نوجوان / بزرگسال

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : داود قدسی

۱۹ تیر ۱۴۰۳

مناسب سن 8 +

این فیلم به اهمیت تخیل و خیال‌پردازی می‌پردازه، و اینکه این تخیل با بزرگ شدن کودکان (یا تلقین بزرگ شدن) کم‌کم‌ به فراموشی سپرده میشه. اینکه چرا لازمه رویاپردازی کنیم در فیلم جواب داده نمیشه اما شاید برای داشتن یک زندگی شادتر و فرار از خستگی‌ها و واقعیات این خیالات لازم باشه.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ایف ( دوستان خیالی)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!