• امروز : 30 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم اگه می‌تونی منو بگیر (Catch Me If You Can)

author-img

توسط : ریحانه علیپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3579 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
فیلمی جنایی از زندگی واقعی «فرانک ابیگنیل» که قبل از نوزده‌سالگی، با هویت‌های مختلف ازجمله خلبان، پزشک و وکیل اقدام به جعل چک به ارزش میلیون‌ها دلار می‌کند. یک مأمور FBI بعد از کلّی تعقیب‌وگریز، موفق به دستگیری او می‌شود. این فیلم حاوی مواردی همچون دروغ، تقلّب و رابطه‌ی جنسی با افراد مختلف است، به‌علاوه اهمیت خانواده و نقش پررنگ آن در تربیت فرزندان را نشان می‌دهد.

ژانر : بیوگرافی

سال 2002 141 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 7 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این فیلم براساس زندگی واقعی فردی به نام «فرانک اَبیگنیل» ساخته شده است؛ ماجرای پسری بسیار جوان که دست به جعل چک می‌زند آن هم با هویت‌های متفاوت و از این منظر می‌تواند برای مخاطب بسیار جذّاب و هیجان‌انگیز باشد.

فیلم قبل از اینکه به کلاهبرداری‌های فرانک بپردازد، پیشینه‌ای از زندگی او برای مخاطب شرح می‌دهد. فرانک علاوه‌بر اعتمادبه‌نفس بالا، از بهره‌ی هوشی قابل‌توجهی برخوردار است اما متأسفانه از استعداد و توانایی خود در مسیر درستی بهره نمی‌برد. او زمانی‌که در دبیرستان مشغول به تحصیل است، با فریب مسئولان مدرسه، به مدّت یک هفته کلاس زبان فرانسه را اداره می‌کند!

درادامه، معلوم می‌شود او بعد از طلاق والدینش، از خانه فرار می‌کند. اینکه چرا طلاق والدین این اندازه برای فرانک غیرقابل‌هضم بود ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، اما شاید مشاهده‌ی خیانت مادرش بی‌تاثیر نبوده باشد. استنباط او این بود که مادرش به‌خاطر مشکلات مالی با یک مرد ثروتمند رابطه برقرار کرده است. برای همین، فکر می‌کرد اگر وضع مالی پدرش دوباره مساعد شود، مادرش به خانه برمی‌گردد.

او بعد از به‌دست‌آوردن ثروتی کلان، پدرش را متقاعد می‌کند که مادرش را به خانه برگرداند ولی زمانی‌که متوجه می‌شود که دیگر امکان اینکه خانواده دوباره دور هم جمع شود وجود ندارد، کاملاً از هم می‌پاشد. بعد از این، او انگیزه‌ای برای کلاهبرداری ندارد و حتی می‌خواهد دست از این کارها بکشد، اما می‌بینیم که او دیگر به این کار عادت کرده است.

براساس فیلم، مشاهده می‌کنیم یکی از حقه‌هایی که فرانک بیشتر اوقات برای جلب نظر زنان استفاده می‌کند، همانی است که قبلاً از پدرش آموخته بود. به‌طورخلاصه می‌توان گفت تأثیر خانواده و نقش آن بر رفتارهای فرانک کاملاً مشهود است.

ممکن است این اثر با داستان زندگی واقعی این فرد کمی تفاوت داشته باشد، ولی درهرصورت، با توجه به آنچه در فیلم مشاهده می‌شود، خانواده علّت اصلی فرار او از خانه و حتی یادگرفتن برخی حقه‌ها بود.

می‌توانید با فرزندتان درمورد زمینه‌های شکل‌گیری رفتارهای ناهنجار این شخصیت گفت‌وگو کنید تا مخاطب نوجوان متوجه شود که فرانک ذاتاً علاقه‌ای به کلاهبرداری نداشت، بلکه تحت تأثیر عوامل محیطی، خصوصاً خانواده، به سمت این کارها کشیده شد.

در آخر فیلم، فرانک با کمک یکی از مأموران FBI  به نام کارل هنریتی، زندگی آبرومندانه‌ای انتخاب می‌کند. او حتی دوباره می‌توانست فرار کند اما احساس اضطراب و استرسی که به‌خاطر فرار از تعقیب‌وگریزها تجربه کرده بود او را از این کار منصرف کرد.

در زندگی واقعی، «فرانک ابیگنیل» بیش از 30 سال با FBI، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین متخصصان در زمینه‌ی کلاهبرداری از اسناد، جعل چک و ... همکاری کرد. او همچنین شرکت شخصی خود به نام «ابگنیل و شرکا» را راه‌اندازی کرد تا به دیگران یاد دهد چگونه از خود درمقابل کلاهبرداران محافظت کنند.

فرانک برای دسترسی به برخی اطلاعات، از زنان شاغل استفاده می‌کرد؛ در طول فیلم چندین مرتبه، رابطه‌ی جنسی او با این زنان نشان داده می‌شود. رده‌ی سنی مطابق نسخه‌ی زبان اصلی در نظر گرفته شده و اگر نوجوانان مایل به تماشای این اثر هستند، توصیه می‌شود حتماً از نسخه‌ی سانسورشده استفاده کنید.

خلاصه: فرانک هوش و استعداد بالایی داشت و این وظیفه‌ی والدینش بود که او را در مسیر درستی راهنمایی کنند، اما همان‌طورکه در فیلم مشاهده می‌شود، آن‌ها از عهده‌ی این وظیفه به‌درستی برنیامدند، به‌طوری‌که بسیاری از رفتارهای ناهنجار او ریشه در خانواده دارد. اینکه فرانک ابیگنیل درادامه دست از کلاهبرداری می‌کشد و با راهنمایی‌های مردی به نام کارل، مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد امکان تأثیرگذاری رفتارهای ناهنجار او در مخاطب را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. به‌خاطر رفتارهای جنسی شخصیت اصلی،که اتفاقاً جذّاب هم نشان داده شده، توصیه می‌شود برای نوجوانان حتماً از نسخه‌ی سانسورشده استفاده کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درمورد شخصیت فرانک و علّت کارهای او با فرزندتان صحبت کنید. او چندین‌بار می‌خواست با پیشنهاد یک ماشین مدل بالا و پول هنگفت، پدرش را متقاعد کند که دوباره با مادرش ملاقات کند. از او بپرسید به نظرش خانواده‌ی فرانک چه اندازه در کارهای او نقش داشتند؟ احساس او نسبت به پدر و مادرش چگونه بود؟

علّت منصرف‌شدن فرانک از فرار دوباره در پایان فیلم چه بود؟ درمورد فشار و استرسی که فرانک حین تعقیب‌وگریزها تجربه کرده با فرزندتان صحبت کنید.

درمورد رفتار کارل و تأثیر او در زندگی فرانک صحبت کنید. از فرزندتان بپرسید کدام کاراکتر بهترین و مهم‌ترین نقش را در زندگی فرانک داشت؟ رفتار کارل با فرانک را چگونه ارزیابی می‌کنی؟ کارل توانست هوش و استعداد فرانک را در مسیر بهتری سوق دهد، درواقع می‌توان گفت کارل نقش یک پدر را در زندگی فرانک ایفا کرد.

خلاصه: درمورد دلیل منصرف‌شدن فرانک از فرار در پایان فیلم و همین‌طور ریشه‌ی رفتارهای ناهنجار او با فرزندتان گفت‌وگو کنید.

داستان اثر

نوجوانی 17ساله به نام «فرانک ابیگنیل»، بعد از ورشکستگی پدرش، به همراه خانواده‌اش به یک آپارتمان کوچک نقل‌مکان می‌کند. او مجبور می‌شود وارد دبیرستان دولتی شود. فرانک در روز اول مدرسه، بااینکه خودش یک دانش‌آموز جدیدالورود است، خودش را جای معلم جا می‌زند و برای یک هفته به آن‌ها تدریس می‌کند.

یک روز، فرانک به خانه می‌رسد و متوجه می‌شود، مادرش با یکی از دوستان پدرش که وکیل است رابطه دارد. بعد از این اتفاق، والدینش از هم طلاق گرفته و فرانک از خانه فرار می‌کند. او برای به‌دست‌آوردن پول، دست به جعل چک می‌زند، تاجایی‌که ارزش کلاهبرداری‌های او به میلیون‌ها دلار می‌رسد.

کارل هنریتی، مأمور FBI، شروع به ردیابی فرانک می‌کند. به‌تدریج فرانک جسورتر می‌شود و دست به جعل هویّت خلبان هواپیمایی زده و چک‌های حقوق و دستمزد را جعل می‌کند. او درادامه، حتی به‌عنوان پزشک و وکیل نیز کار می‌کند. داستان فرازونشیب‌های زیادی دارد. درنهایت، کارل موفق می‌شود فرانک را در فرانسه دستگیر کند و او را به زندان بیندازد.

کارل در یکی از ملاقات‌ها با فرانک در زندان، یک چک جعلی به او نشان می‌دهد و نظر او را در مورد نحوه‌ی جعل این چک جویا می‌شود؛ فرانک بلافاصله متوجه می‌شود متصدی در این کار نقش دارد. کارل که تحت تأثیر کار او قرار گرفته فرانک را در قسمت جرایم کلاهبرداری FBI به کار می‌گیرد تا به آن‌ها در یافتن کلاهبرداران کمک کند.

بعد از مدتی، کار اداری برای فرانک خسته‌کننده می‌شود و دوباره فرار می‌کند، اما کارل او را در فرودگاه پیدا می‌کند و به او اطمینان می‌دهد که دیگر هیچ‌کس او را تعقیب نمی‌کند. بالاخره او دوباره کار در FBI را با جدّیت از سر می‌گیرد.

جزئیات اثر

کارگردان: Steven Spielberg/ استیون اسپیلبرگ

نویسنده: Jeff Nathanson/ جف ناتانسون

تهیه کننده: Steven Spielberg/ Walter F. Parkes/ استیون اسپیلبرگ/ والتر پارکز

بازیگران: Leonardo DiCaprio/ Tom Hanks/ Christopher Walken/ Martin Sheen/ Nathalie Baye/ Amy Adams

لئوناردو دی‌کاپریو/ تام هنکس/ کریستوفر واکن/ مارتین شین/ ناتالی بی/ آمی آدامز

شخصیت‌ها:

فرانک ابیگنیل جوان: او پسری باهوش و بسیار بااعتمادبه‌‌نفس است. مادرش فرانسوی و پدرش ایتالیایی آمریکایی است. فرانک علاقه‌ی زیادی به پدرش دارد. او بعد از طلاق والدینش، از خانه فرار می‌کند و دست به کلاهبرداری‌ می‌زند.

فرانک ابیگنیل پدر: او پدر فرانک است که قبلاً مردی نسبتاً ثروتمند بود ولی به‌خاطر مشکلات مالیاتی ورشکست شده و مجبور می‌شود خانواده‌اش را در یک آپارتمان کوچک سکنی دهد. او برای اینکه بتواند از بانک وام بگیرد، حقه‌هایی به کار می‌برد.

کارل هنریتی: او در بخش واحد جرایم بانکی FBI به‌عنوان مأمور کار می‌کند. او سال‌ها به‌دنبال گرفتن فرانک بود و آخر سر هم موفق می‌شود.

 

کشور سازنده: آمریکا/ کانادا

کمپانی سازنده: Dreamworks Pictures/ Kemp Company/ Splendid Pictures

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد اگه می‌تونی منو بگیر

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!