• امروز : 26 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

author-img

توسط : مهسا خاکپور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1974 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«انتقام‌جویان: پایان بازی» دنباله‌ی اتفاقات «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» است. از آخرین تلاش انتقام‌جویان پنج سال ‌می‌گذرد. جو افسرده‌ای بر دنیا حکم‌فرما شده است و انسان‌ها همه در سوگ هستند. در چنین وضعیتی اسکات وارد ماجرا می‌شود و ایده‌ی ساخت ماشین زمان را ‌می‌دهد تا به قبل از وقایع تانوس سفر کنند.

ژانر : ابرقهرمانی

سال 2019 181 دقیقه جزئیات کامل اثر
7 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 16 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«انتقام‌جویان: پایان بازی» محصول سال 2019 مهم‌ترین اثر مجموعه‌ی سینمایی مارول است که در ژانر ابرقهرمانی‌، اکشن‌ و ماجراجویانه این‌بار داستان غم‌انگیز و شکست سهمگین انتقام‌جویان از «تانوس» را روایت می‌کند.

درواقع تانوس به هدف خود می‌رسد و نصف جمعیت کهکشان را نابود ‌می‌کند. انتقام‌جویان دوستان خود را از دست داده‌اند و گروه از هم پاشیده است. تمام مردم زمین دچار سوگ هستند و فضای افسرده‌ای بر زمین حکم‌فرماست.

بعد از گذشت پنج سال از این واقعه، اسکات (مرد مورچه‌ای) از دنیای کوانتوم بیرون ‌می‌آید درحالی‌که تمام این پنج سال برای او پنج دقیقه گذشته است، بنابراین پیشنهاد ساخت ماشین زمان را ‌می‌دهد. این امیدی تازه است که دوباره انتقام‌جویان را پیش یکدیگر برگرداند.

 «سوگ» مسئله‌ی مهمی است که در این فیلم به آن پرداخته شده است. هرکدام از انتقام‌جویان به روش خودشان با این مسئله کنار آمده‌اند. بروس و استیو تلاش کردند تا با انجام کارهای بهتر قدم مثبتی بردارند. ناتاشا در مرحله‌ی انکار است و نمی‌خواهد ازهم‌پاشیدن گروه را باور کند و ثور با ناامیدی تمام به لذّت‌جویی و پرخوری پرداخته و خودش را یک شکست‌خورده‌ی واقعی می‌داند. درواقع این فیلم نشان می‌دهد که در موقعیت‌های ناراحت‌کننده، افراد به شکل‌های مختلفی خشم، ناراحتی و احساس گناه خود را بروز ‌می‌دهند. توجه به این موارد ‌می‌تواند به درک و برقراری ارتباط ما با دیگران کمک بسیاری کند.

در نبرد نهایی، صحنه‌های تأثیرگذار فراوانی وجود دارد و تعدادی از شخصیت‌های اصلی می‌میرند و صحنه‌های غم‌انگیز زیادی به وجود می‌آورند. تانوس در فیلم متوجه می‌شود که درنهایت کشته خواهد شد، اما بازهم می‌خواهد هدف خود را به سرانجام برساند. درواقع مشخص است که هدف تانوس به‌هیچ‌وجه خود‌خواهانه نیست، اما زمینه را برای ایجاد این سوال اخلاقی به وجود می‌آورد که آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟

این دوراهی‌های اخلاقی زمینه‌ی مناسبی برای طرح این دست از سوالات به وجود می‌آورند. این سوالات معمولاً جواب سرراستی نمی‌یابند، بلکه بسته به مرحله‌ی رشد اخلاقی‌ای که فرد در آن قرار دارد پاسخ داده می‎‌شود. می‌توانید با طرح این سوالات از مرحله‌ی اخلاقی خود و فرزندتان آگاه شوید.

تمام افراد انتقام‌جویان بعد از شکست از تانوس احساس گناه می‌کنند درحالی‌که تمام تلاش خود را برای موفقیت انجام داده‌اند. درواقع همه‌ی افراد معتقدند قدرت بیشتر مسئولیت سنگین‌تری ایجاب می‌کند. بنابراین خودشان را مسئول حفاظت از آدم‌ها می‌دانستند.

خلاصه: سوگ مسئله مهمی‌ است که در این فیلم به آن پرداخته شده است. هرکدام از انتقام‌جویان به روش خودشان با این مسئله کنار آمده‌اند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

احساس فرزند خود را درمورد فیلم بپرسید. از او به پرسید چه ‌احساساتی را در طول فیلم تجربه کرده ‌است؟ شخصیت‌ها چه احساساتی تجربه کرده‌اند؟

از او بخواهید انواع فداکاری‌هایی که انتقام‌جویان انجام داده‌اند را بیان کند.

با فرزند خود درمورد راه‌های مختلفی که انسان‌ها ناراحتی و غمشان را بروز ‌می‌دهند صحبت کنید.

از فرزند خود بپرسید اگر به‌عنوان یک دوست در بین انتقام‌جویان قرار داشت چطور با هرکدام از اعضا برخورد می‌کرد؟

به نظر می‌رسد فیلم زمینه‌ی مناسبی برای طرح دوراهی‌های اخلاقی ایجاد می‌کند. مثلاً از فرزند خود بپرسید آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟

درمورد کوانتوم و امکان سفر در زمان مقالات جالبی وجود دارد. در اینترنت جست‌وجو کنید و در خانواده با هم تبادل اطلاعات کنید.

خلاصه: احساس فرزند خود را درمورد فیلم بپرسید از او به پرسید چه‌احساساتی را در طول فیلم تجربه کرده است؟ همچنین شخصیت‌ها چه احساساتی را تجربه کرده‌اند؟

داستان اثر

فیلم دنباله‌ی‌ اتفاقات فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» است. تانوس موفق شده است که نصف جمعیت کهکشان را نابود کند و تمام تلاش انتقام‌جویان بی‌فایده بوده است. کاپیتان مارول تونی استارک را به زمین برمی‌گرداند اما تونی همه‌ی امید خود را به زندگی از دست داده‌ است و جو افسرده‌ای بر تمام مردم حاکم شده است.

اما مرد مورچه‌ای پنج سال بعد از اتفاقات تانوس، ناگهان از یک ماشین بیرون ‌می‌آید و ایده‌ی ساخت ماشین زمان را با استفاده از فیزیک کوانتوم ‌می‌دهد.

جزئیات اثر

کارگردان: آنتونی و جو روسو/ Anthony and Joe Russo

نویسنده: کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی/ Christopher Markus and Stephen McFeely

تهیه کننده: کوین فایگی/ Kevin Feige

بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون/ Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson

شخصیت‌ها:

مرد آهنی: تونی استارک که بعد از تانوس مدت زیادی در فضا گیر کرده است، درنهایت توسط کاپیتان مارول به زمین بر‌می‌گردد.

هالک: بروس بنر بعد از اینکه در جنگ قبلی نتوانست‌ هالک را بیرون بیاورد با هالک درون خودش کنار آمده و حالا هم ظاهر و قدرت هالک و هم ذهن بنر را دارد.

کاپیتان آمریکا: استیو راجرز بعد از اتفاقات فیلم قبلی یک گروه روانشناسی را اداره ‌می‌کند تا انسان‌ها را به ادامه‌ی زندگی ترغیب کند.

تانوس : ضدقهرمانی است که بعد از به‌دست‌آوردن سنگ‌های ابدیت جمعیت تمام کهکشان را نصف کرده است.

کلینت: کلینت بارتون یک تیرانداز حرفه‌ای است که به شاهین‌چشم معروف است. او تمام افراد خانواده‌ی خود را از دست داده و حالا در پی شکار تبهکاران است.

بیوه‌ی سیاه: ناتاشا رومانوف که یک جاسوس حرفه‌ای است و دوست صمیمی کلینت است، در این فیلم بیکار شده و حالا می‌رود تا دوست خود را پیدا کند و به او امید دوباره‌ای بدهد.

ثور: بعد از تلاش‌های ناموفقی که برای مقابله با تانوس انجام می‌دهد بسیار ناامید شده است.

 

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Marvel Studios, Walt Disney Pictures

جوایز و افتخارات: پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۹. پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ بعد از آواتار. دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان. این فیلم جایزه‌ها و نامزدی‌های بی‌شماری به دست آورده است؛ ازجمله نامزد دریافت بهترین جلوه‌های تصویری در نودودومین دوره‌ی جوایز اسکار، سه نامزدی در بیست‌وپنجمین جوایز فیلم به انتخاب منتقدان (که برنده‌ی دو جایزه شد) و نامزد دریافت جلوه‌های ویژه‌ی بصری در هفتادوسومین دوره‌ی جوایز بفتا شد.

مخاطب اثر: نوجوان

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : آرمان احمدی

۲۷ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 16 +

بهترین فیلم مارول بود

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد انتقام‌جویان: پایان بازی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!