• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی فیلم آستریکس و اوبلیکس: پادشاهی میانه (Asterix & Obelix: The Middle Kingdom)

author-img

توسط : فرشته حجتی ارزیاب کدومو

11 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1319 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

آستریکس و اوبلیکس، قهرمانان داستان‌های کمیک فرانسوی، این بار راهی چین می‌شوند تا ملکه و دخترش را نجات بدهند. این فیلم محصول 2023 کشور فرانسه و در ژانر کمدی و اکشن است که جنگ‌ها و درگیری‌ها در آن با طنز و شوخی همراه است. از آنجا که داستان و شخصیت‌ها خیالی هستند و از نیروهای عجیب و غریب بهره می‌برند، سکانس‌های فانتزی و غیر واقعی در آن به وفور دیده می‌شود.

ژانر : کمدی ماجراجویی

سال 2023 111 دقیقه جزئیات کامل اثر
4 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

آستریکس و اوبلیکس که از شخصیت‌های آشنا برای والدین هستند؛ قرار است در طی یک ماجراجویی، ملکه چین و دختر او را نجات دهند. هرچند در فیلم شاهد سکانس‌های جنگ و درگیری هستیم اما هیچ کشتاری نمی‌بینیم و یا خون و خونریزی مشاهده نمی‌شود. درگیری‌ها فیزیکی است بدون اینکه جراحتی دیده شود و از آنجا که آستریکس و اوبلیکس از معجون جادویی استفاده می‌کنند، فانتزی و خیالی بودن نیز به آن افزوده می‌شود و در نتیجه شدت اثرگذاری خشونت را کم می‌کند و در موارد بسیاری باعث خنده مخاطب نیز می‌شود.  بهتر است بدانید که موضوع عشق و عاشقی نیز تقریبا در داستان، پررنگ است. اوبلیکس و تاتان عاشق یکدیگر می‌شوند. فویی عاشق مرد نقابدار می‌شود. مرد تاجر و ملکه عاشق یکدیگر می‎شوند. آستریکس، عاشق فویی است اما به او نمی‌رسد. جولیوس سزار عاشقانه همسرش را دوست دارد اما با خیانت او مواجه می‌شود. با وجود این عشق‌ها، قاعدتا شاهد ابراز محبت، نگاه‌های عاشقانه و گاه معاشقه هستیم که همه آن‌ها قابل حذف نیستند. هرچند گاهی این ابراز محبت‌ها نیز با طنز و کمدی همراه هستند و اثر آن را کم می‌کنند.  در نهایت توصیه می‌کنیم برای تماشا از نسخه‌های پالایش‌شده استفاده کنید. خلاصه: فیلم دارای پیرنگ کمدی و طنز است. خشونت‌ها به درگیری‌های فیزیکی و گاه فانتزی خلاصه می‌شود و شاهد کشتار و یا خونریزی نیستیم. برای تماشا از نسخه‌های پالایش‌شده استفاده کنید. 

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

درباره شخصیت اوبلیکس و آستریکس و پیشینه به وجودآمدن آن‌ها با فرزندان خود صحبت کنید و در این باره به همراه یکدیگر جستجو (اینترنتی) کنید. سپس با مطرح‌کردن سوالاتی، باب گفتگو با آن‌ها را باز کنید:  آیا از نظر تو این فیلم پیام مثبتی داشت؟  جنبه‌های مثبت شخصیت آستریکس و اوبلیکس چه بود؟  با پرسیدن درباره جولیوس سزار و امپراطوری روم، اطلاعات تاریخی آن‌ها را به چالش بکشید و بپرسید آیا به تاریخ علاقه داری؟ خواندن تاریخ چه ضرورتی دارد؟  خلاصه: درباره شخصیت‌ها، پیام فیلم و اطلاعات تاریخی فرزندانتان با آن‌ها گفتگو کنید. 

داستان اثر

 سال قبل از میلاد مسیح، اهالی دهکده کوچکی در منطقه گول که به تسخیر امپراطوری روم درنیامده بود، ماموریتی تازه می‌یابند و آن نجات ملکه چین و دختر اوست. وزرا و زیردستان ملکه چین به او خیانت کرده و کودتا می‌کنند. ملکه، دخترش را به سمت گول‌ها فراری می‌دهد تا شاید روزی برای نجات او و کشورش بازگردند. آستریکس و اوبلیکس با او همراه می‌شوند و سفر به سمت چین، سرزمین ناشناخته‌ها، آغاز می‌شود. در آن طرف ماجرا، دانگ سین کویین، دست یاری به سمت جولیوس سزار دراز کرده و از او می‌خواهد امپراطوری چین را فتح کند. سزار با لشکری انبوه راهی سرزمین چین می‌شود و یکی پس از دیگری شهرها را تسخیر می‌کند. این لشکرکشی‌ها هنوز ادامه دارد که گول‌ها و فویی، دختر ملکه، پس از پشت سر گذاشتن ماجراهای بسیار و طی مسیری طولانی بالاخره به چین می‌رسند. آن‌ها ملکه را آزاد کرده و از پادشاه یکی از شهرهایی که هنوز به تسخیر رومیان درنیامده، تقاضای کمک می‌کنند. در نهایت با حضور ملکه و شکست لشکر عظیم جولیوس سزار، سرزمین چین آزاد می‌شود و بار دیگر گول‌ها، فاتح نبردی دیگر می‌شوند. 

جزئیات اثر

کارگردان: Guillaume Canet نویسنده:  Philippe Mechelen, Julien Hervé نام تهیه کننده: Alain Attal, Yohan Baiada نام بازیگران: Guillaume Canet, Gilles Lellouche, Vincent Cassel, Jonathan Cohen, Marion Cotillard نام شخصیت‌ها:  آستریکس: یکی از گول‌ها که کلاهی با دو بال پرنده به سر دارد. او سعی دارد سبک زندگی‌اش را اصلاح کرده و به گیاه‌خواری روی بیاورد. آستریکس از نظر قوای بدنی چندان قدرتمند نیست و برای نیروگرفتن از معجون جادویی استفاده می‌کند.  اوبلیکس: دوست صمیمی آستریکس و کسی که در کودکی با افتادن در دیگ معجون جادویی، قدرتی بی‌نظیر و ابدی پیدا کرده است. اوبلیکس در طی داستان عاشق تاتان، محافظ شاهزاده چین می‌شود.   ملکه چین: زنی که بر چین حکومت می‌کند اما با خیانت زیردستانش مواجه می‌شود. او زنی شجاع و مقتدر است که در نهایت چین را از دست سزار نجات می‌دهد.  فویی: دختر ملکه چین که مادرش اجازه خروج از قلمرو پادشاهی را به او نداده است اما در طی جریان دزدیدن مادرش، تجربه‌های بسیاری کسب می‌کند.  جولیوس سزار: امپراطور روم که عاشق همسرش کلوپاترا است. سزار مغرور و خودخواه است و عاشق کشورگشایی است.  دانگ سین کویین: از وزرا و زیردستان ملکه که به او خیانت می‌کند و قصد دارد تا به زور با دخترش ازدواج کند.  گراندمیس: مردی که به فرار فویی کمک می‌کند و تا انتها با او همراه می‌شود.  تاتان: زنی که محافظ فویی است. او در هنرهای رزمی مهارت فوق‌العاده‌ای دارد و در پایان عاشق اوبلیکس می‌شود.  کشور سازنده: فرانسه کمپانی سازنده: Les Editions Albert Réné, Les Enfants Terribles, Pathé Films, Les Productions des Trésor

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد آستریکس و اوبلیکس: پادشاهی میانه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!