Superliminal عنوانی در سبک معمایی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده. زاویه دوربین این بازی به شکل اول شخص است و تاکنون برای کنسول های PS4، Xbox One، Xbox Series X|S، Nintendo Switch و رایانه های شخصی به بازار عرضه شده. این بازی تنها به صورت تک نفره و در بخش داستانی قابل انجام بوده و فاقد بخش چند نفره و آنلاین است.
بازیکن-شخصیت یک شرکت کننده در یک برنامه رویا درمانی است، اما در طول مطالعه، شخصیت در یک چرخه رویایی تکرار شونده گرفتار می شود و توسط صدای ناظر مطالعه، دکتر گلن پیرس، راهنمایی می شود که چگونه از آن فرار کند. رویایی که شخصیت بازی در آن گیر افتاده به شکل اتاق هایی تو در تو نمایش داده میشود که بازیکن باید پس از ورود به هر اتاق، راه خروج آن را پیدا کند و به اتاق بعدی برسد. در صورت خروج از مسیر اصلی، صدایی در بلندگو به بازیکن اخطار میدهد که خروج از مسیر اصلی ممکن است روی نتیجه آزمایش تاثیر منفی داشته باشد.
همانطور که گفتیم بیشتر پازل ها شامل عبور از یک سری اتاق برای رسیدن به خروجی آنها می شود. درب خروجی ممکن است بسته باشد و برای باز کردن نیاز به نگه داشتن یک دکمه داشته باشد، یا در بالای یک سکوی بالاتر دور از دسترس باشد، یا ممکن است بلافاصله قابل مشاهده نباشد. برای رسیدن به خروجی، بازیکن می تواند اشیاء خاصی را در دنیای بازی دستکاری کند. بخش عمده ای از این تعاملات مبتنی بر استفاده از پرسپکتیو و زاویه دید است: بازیکن می تواند یک مکعب با ارتفاعِ تا کمر را بلند کند، که سپس از دید بازیکن در اندازه فعلی ظاهری خود نگه داشته می شود. سپس بازیکن میتواند به جای دیگری در اطراف اتاق نگاه کند، با مکعب در همان نقطه دید، و آن مکعب را در آن مکان (در دورترین فاصله مشاهدهشده) رها کند، جایی که اندازه مکعب بر اساس چشمانداز جدید بزرگتر یا کوچکتر خواهد شد. گرفتن مکعب و نگاه کردن به سمت پایین به سمت زمین هنگام انداختن آن، اندازه مکعب را کوچک می کند، در حالی که نگاه کردن به سمت بالا به سمت سقف و انداختن آن باعث بزرگ شدن مکعب می شود. این فرآیند میتواند بهطور نامحدود تکرار شود و به بازیکن اجازه میدهد این اشیاء مقیاسپذیر را دستکاری کند تا پلتفرمهایی برای رسیدن به خروجی ایجاد کند یا موانعی را که بین او و راه خروج قرار گرفته اند، از سر راه بردارد.
بخشهای بعدی بازی مکانیکهای جدیدی را برای این کار معرفی میکند. برخی از اشیاء به صورت توهمات با بخش هایی از هنر دو بعدی بر روی دیوارها و سطوح مختلف وجود دارند و بازیکن باید زاویه مناسبی را برای مشاهده شی پیدا کند و آن را به نوعی وارد فضای سه بعدی کند تا بتواند آن را بردارد. علاوه بر این برخی مراحل بازی، از مکانیکی استفاده کرده که به نوعی بازی با نور و سایه است. به طور کلی میتوان این بازی را از لحاظ گیمپلی یکی از برجسته ترین عناوین سالهای اخیر در سبک معمایی دانست که توانسته نظر مثبت علاقه مندان به این سبک و منتقدان را به خود جلب کند.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد Superliminal