ایدهی اصلی بازی بر اساس افسانههای یونان باستان شکل گرفته است. در آن افسانهها هادس (Hades)، خدای مردگان و جهان زیرزمینی که ارواح به آنجا منتقل میشوند، مأموری به نام خارون (Charon) دارد که یک قایقبان است و وظیفه دارد تا مردگانی را که آیین کفن و دفن شان کامل و به درستی انجام شده است را به سوی هادس ببرد. این سفر بر روی رودخانهای به نام استیکس (Styx) جریان مییابد که مرز بین زمین و جهان زیرین است.
در این بازی میبینیم که خارون دختری به نام استلا (Stella) را بر میگزیند تا کار او را انجام دهد و پس از تکمیل نیازهای ارواح، آنها را به دروازهای به نام Everdoor برساند تا از آنجا گذشته و وارد جهان پس از مرگ شوند. استلا همچنین گربهای به همراه خود دارد که نامش Daffodil (به معنای گل نرگس) است و در کارهای استلا به او کمک میکند. خارون هنگام مأموریت دادن به استلا و گربهاش، چیزی جادویی به نام Everlight در اختیار آنها میگذارد تا در انجام مأموریتهایشان به آنها یاری کند. پس از رفتن خارون، استلا برای خود یک کشتی تهیه میکند و این کشتی به نوعی پایگاه مرکزی و اصلی بازی محسوب میشود. استلا با کشتی خود به مناطق مختلف سفر میکند و ارواح گوناگونی را (که به شکل حیوانات متفاوت درآمدهاند، اما در واقع در زندگی خود انسان بودهاند) به کشتی میآورد و در آن سکونت میدهد تا زمانی که نیازشان را برآورده کند و سپس آنها را به Everdoor و زندگی پس از مرگ برساند. هادس هم در چند جای بازی در قامت یک جغد سفید بزرگ به استلا سر میزند و با او صحبت میکند. هنگام پایان بازی و پس از گذراندن تمام ارواح متوجه میشویم که خود استلا هم در دنیای زندگان در بستر بیماری است و از آن رو که در زندگی خود، یک پرستار مراقبت تسکینی (پرستارهایی که به بیمارهای لاعلاج و رو به موت کمک می کنند) بوده است، هادس در اینجا نیز این کار را به او سپرده تا بتواند برای مرگ خود آماده شود و با عبور از Everdoor به دنیای پس از مرگ سفر کند.
بازی Spiritfarer از جهت گیمپلی شبیه به بازیهای پلتفرمر و سکوبازی است. محیطهایی همچون کشتی اصلی و مکانهای دیگر که استلا در آنها حرکت میکند، به صورت دوبعدی طراحی شده و حرکات استلا محدود به جلو و عقب و بالا و پایین رفتن و پرشهای گهگاه است. همانطور که گفته شد، ارواح مختلف بازی باید در کشتی ساکن شوند تا استلا کار ناتمام شان را انجام دهد. به همین دلیل امکان ساختن اتاقهای مختلف به هر شکلی که بازیباز بخواهد برای اسکان ارواح در کشتی وجود دارد. بخشهای مختلف در کنار هم و روی همدیگر مثل بازی تتریس در کشتی جا میگیرند و بدین شکل هر بازیباز، طراحی منحصر به فرد خود را برای کشتیاش خواهد داشت. علاوه بر اتاقهای اسکان ارواح، قسمتهای دیگری نیز در کشتی وجود دارد تا کارهای استلا انجام و نیازهای ارواح برطرف شود. به عنوان مثال آشپزخانه، باغچه و... بخشهایی از کشتی هستند.
استلا و گربهاش برای انجام دادن کارهای ارواح نیاز به فعالیتهای گوناگونی دارند. مثلاً گاهی باید غذای خاصی را برای آنها بپزند یا وسیلهای برای آنها درست کنند. از این رو گشت و گذار در نقشه بازی و پیدا کردن منابع مورد نیاز برای این کارها بخش مهمی از بازی است. بازیباز میتواند در محیطهای مختلف به دنبال منابع بگردد، درختان را قطع کرده و از چوبشان استفاده کند، به معادن رفته و منابع معدنی به دست آورد و حتی در عقب کشتی خود بنشیند و ماهیگیری کند.
جادوی Everlight که از طرف خارون به استلا و گربهاش هدیه داده میشود، ابزار اصلی بازی است که به چیزهای مختلفی از جمله چکش، اره و... تبدیل میشود و بازیباز کارهای خود را توسط استلا و یا با کمک گربهاش به انجام میرساند. مسئلهی زمان در بازی مطرح نیست و مأموریتها به گونهای نیستند که بازیباز در آنها شکست بخورد یا آسیبی به او برسد و کشته شود. هیچ مبارزهای در بازی وجود ندارد و کار اصلی بازیباز جمعآوری منابع و برطرف کردن نیازهای ارواحی است که با بیشتر آنها دوست میشود و هنگام خداحافظی همدیگر را در آغوش میگیرند. پس از رفتن هر روح نیز چیزی از او به جا میماند که در انجام کارها به استلا کمک میکند. همچنین هیچ صداگذاری شخصیتی نیز در بازی انجام نشده است و مکالمات به صورت متنی نمایش داده میشود. طراحی محیط و شخصیتها هم حالتی کارتونمانند دارد. بازی در اصل به صورت تکنفره است، اما امکان دونفره بازی کردن آن نیز وجود دارد که در این صورت یک بازیباز کنترل استلا و دیگری کنترل گربه او را به دست خواهد گرفت.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد Spiritfarer