Returnal عنوانی در سبک تیراندازی سوم شخص است که در سال ۲۰۲۱ به عنوان یکی از اولین بازیهای انحصاری کنسول PS5 منتشر شد. این بازی تنها به صورت تک نفره قابل انجام بوده و فاقد بخش چند نفره و آنلاین میباشد. البته این بازی سبک Rougelike را نیز در خود دارد؛ به این صورت که شخصیت اصلی بازی در چرخهای زمانی گیر افتاده و هر بار که در نبرد کشته میشود، دوباره به نقطه شروع بازی برمیگردد و تمامی آیتمها و امتیازات به دست آمده را از دست میدهد. ترکیب این دو سبک با هم ممکن است برای عدهای بسیار خوشآیند باشد و از طرفی برخی گیمرها را از بازی دلزده کند. انتخاب این بازی کاملا به سلیقه گیمر بستگی دارد.
در جهانی علمی تخیلی با طراحی آینده نگرانه، بازیکن کنترل سلن واسوس، خلبان یک سفینه فضایی، مجهز به لباس مخصوص فضانوردی و مسلح به سلاح های پیشرفته و تخیلی را برعهده دارد. واسوس به طور تصادفی در سیاره بیگانه آتروپوس گیر افتاده است. شخصیت اصلی داستان در یک حلقه زمانی گیر افتاده و پس از هر بار کشته شدن دوباره زنده میشود و به محل سقوط سفینه خود باز میگردد. با این تفاوت که هر بار، روند مبارزات و برخی جزئیات محیطی تغییر میکنند. از این رو باید گفت که سازندگان بازی، به خوبی توانستهاند ترکیبی دوست داشتنی و تمیز از دو سبک Rougelike و تیراندازی سوم شخص در این بازی پیاده سازی کنند.
بازی به دو نیمه تقسیم می شود که هر یک از سه اکوسیستم کاملا مجزا و متفاوت تشکیل شده است. اگر بازیکن در حین دویدن بمیرد، به ابتدای نیمه فرستاده می شود. سلن توانایی تیر زدن و استفاده از سلاح دارد و بعداً میتواند قفل قلاب گیرهای را باز کند که به او اجازه میدهد به نقاط از پیش تعریفشده در محیط بازی دسترسی پیدا کند. بازیکنان می توانند انواع مختلفی از سلاح ها را در بازی بیابند، از یک تپانچه معمولی گرفته تا یک درایور الکتروپیلون. هر سلاح دارای ویژگیهای منحصربهفردی است که میتوان آنها را برای اثرگذاری بهتر در مبارزات بازی و قدرت تخریب بیشتر در مقابله با دشمنان ارتقا داد. سلن علاوه بر این دارای یک سلاح سرد است که می تواند برای حمله به دشمنان، از بین بردن مخازن حاوی منابع و همچنین کنار زدن برخی موانع استفاده کند.
سلن واسوس، کاوشگر شرکت ASTRA، با سرپیچی از دستورات، سعی میکند تا در سیاره آتروپوس فرود بیاید تا سیگنالی ناشناخته به نام "سایه سفید" را که به نوعی برای او آشنا به نظر میرسد، بررسی کند. به محض ورود، هلیوس سفینه سلن، آسیب زیادی میبیند و سقوط میکند. سلن که قادر به تماس با ASTRA نیست، سیاره را کاوش میکند و وقتی با اجساد خود روبرو میشود شوکه میشود. او میآموزد که هر بار که میمیرد، زمان به لحظهی سقوط سفینه بازمیگرداند و او باید دوباره تمام مسیر را از نو طی کند. اما به نظر می رسد که سیاره با هر بار بازگشت سلن به نقطه شروع تغییراتی میکند. حال سلن باید با هیولاهای کشندهی این سیاره مبارزه کند و راهی برای خروج از این چرخهی باطل پیدا کند.
از آنجا که Returnal به صورت انحصاری و مدت کوتاهی پس از رونمایی از کنسول PS5 منتشر شد، Sony امید داشت نتیجهی عرضهی این بازی، فروش بهتر کنسول جدیدش باشد؛ یعنی به نوعی روی محبوبیت بالقوهی این عنوان حساب ویژهای باز کرده بود. هرچند Returnal به خوبی قدرت پردازش گرافیکی و ویژگیهای کنترلر جدید PS5 را به جامعه گیمرها نشان داد اما از جهاتی دیگر بازی نتوانست آنطور که باید موفق باشد. مهمترین نکته این که گیم پلی بازی به عنوان یک بازی تیراندازی سوم شخص بیش از اندازه سخت و چالش برانگیز است. نه اینکه لذت بخش نباشد؛ در واقع گیم پلی بازی بسیار روان و یادگیری آن بسیار راحت است، اما از این جهت که بازیکن هیچ راهی برای ذخیره پیشرفت خود در روند داستان ندارد، بسیاری از گیمرها اصلا سراغ این عنوان نمیروند. بهتر است بگوییم لذت بردن از عنوان خاص، سخت و در عین حال زیبایی همچون Returnal بیش از حد به سلیقهی گیمر بستگی دارد.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد Returnal