Recore عنوانی در سبک اکشن ماجرایی با زاویه دوربین سوم شخص است که در سال 2016 به صورت انحصاری برای کنسول Xbox One و رایانههای شخصی به بازار عرضه شد. این بازی تنها به صورت تک نفره و در بخش داستانی قابل انجام بوده و فاقد بخش آنلاین است. همانطور که قابل حدس است، مایکروسافت به موفقیت این عنوان انحصاری در مقابل سایر رقبا بسیار امیدوار بود؛ تیزرهای جذاب بسیاری پیش از انتشار این عنوان پخش شدند و تا حدودی توجه مخاطبان را جلب کردند؛ با این حال این بازی آنطور که باید دیده نشد.
حوالی سال 2020 ویروسی ناشناخته به جان بشر میافتد و طی چند سال زمین را به سیارهای تبدیل میکند که حیات در آن دیگر ممکن نیست. بشریت در مرز انقراض قرار دارد. اما در این میان کورسوی امیدی از آن سوی کهکشان چشمک میزند. بشر به کمک رباتهای کاوشگر خود این جهان ناشناخته را کشف میکند. اما درست در اوج امیدواری، رباتهایی که تا به اینجا عصای دست بودند به قاتل جان تبدیل میشوند و نقشهها نقش برآب میشوند. حال شما باید دختری جنگ جو را به همراه رباتهای خوباش در راه نجات دوبارهی بشر همراهی کنید.
همانطور که تا به اینجا خواندید، Recore داستان خوبی دارد؛ یا بهتر است بگوییم برمبنای ایدهی نسبتا جذابی ساخته شده. پیاده سازی هرچه بهتر چنین داستانی، یکی از مهمترین عوامل، ارائهی تصویرسازی مناسب و هماهنگ با محوریت داستان است. از آنجا که Recore داستانی آخرالزمانی را روایت میکند، محیط بازی نیز غالبا خالی از حیات و به صورت بیابانی وسیع طراحی شده. این سبک طراحی در رساندن حس و حال درست به مخاطب مناسب است؛ اما کمی که در بازی پیش بروید متوجه میشوید کمی در استفاده از این تِم خاص در جهان بازی زیاده روی کردهاند و به همین دلیل تنوع چندانی در جهان بازی نمیبینید؛ مگر در بخشهای خاص از بازی که باید به دنبال اهدافی خاص به نقاط درونی سیاره بروید که حالت غارهایی تخیلی و تا حدودی رباتیک را دارند.
عمده خلاقیت سازندگان بازی در گیم پلی Recore دیده میشود. شخصیت تحت کنترل شما، یک مسلسل لیزری دارد و در سیر داستان چند ربات نیز در اختیار وی قرار میگیرند که هر کدام بسته به قابلیتهای ویژهی خود، بر روند مبارزات تاثیرگذار هستند؛ مثلا برخی از این رباتها ضربههای مهلکی به دشمنان وارد میکنند و برخی دیگر از قدرت مانور بالایی برخوردارند. شما باید در روند مبارزات بازی، بسته به قابلیت رباتهای همراهتان، جایگیری مناسبی بای آنها انتخاب کنید که این نیز به خودی خود کمی چاشنی استراتژی و تاکتیکی به گیم پلی بازی داده است. علاوه بر این، مهمات سلاح شما چند نوع است که هر کدام مناسب نابود کردن نوع خاصی از رباتهاست. در مجموع بازی اکشن پر جنب و جوشی دارد که واکنش سریع به حملات دشمن، استفاده از مهمات مناسب و قابلیتهای ویژهی رباتهای مذکور عناصر اصلی آن هستند.
تا اینجا مشخص شد که Recore گیم پلی خلاقانه و جذابی دارد، فضاسازی و ساختار محیط آن هم نسبتا متناسب با داستان بازی است. پس چرا این بازی نتوانست طبق انتظارات مایکروسافت و استودیوی سازنده در فروش موفق باشد؟ عمده دلایل این عدم موفقیت را میتوان در چند مورد اصلی بررسی کرد. اول اینکه بازی ایرادات فنی بسیاری دارد؛ افت فریم به وفور در موقعیتهای مختلف در بازی دیده میشود و باگهای گرافیکی نسبتا زیادی نیز دارد. در طراحی مراحل و اهدافی که باید در بازی دنبال کنید، هیچ خلاقیتی دیده نمیشود؛ در واقع بازی در اوج شروع میشود و به سرعت نیز از اوج میافتد. شما برای رد کردن برخی مراحل بازی، نیاز دارید که بارها و بارها، مراحل تکراری را انجام دهید تا به امتیازی خاص و یا ابزاری خاص برسید. این سبک از طراحی مراحل شدیدا بر ریتم بازی تاثیر منفی میگذارد.
اگر نقدها و امتیازات بینالمللی بازی را نگاه کنید متوجه میشوید که بازی چندان نظر مخاطبان و منتقدان را جلب نکرده است. در واقع باید اینطور گفت که Recore میتوانست بازی موفقی باشد و اگر ایرادات پرشمار ذکر شده را نداشت، در کنار ایدهی ناب و گیم پلی جذاباش، باید آن را در بین عناوین دسته اول سال 2016 میدیدیم. با این وجود باز هم اگر طرفدار این سبک از بازیها هستید، بد نیست خودتان شخصا مبارزه با این رباتهای تیز و فرز را تجربه کنید. شاید Recore بتواند با گیم پلی جذاباش توجه شما را جلب کرد و ایرادات آن اصلا به چشمتان نیامد.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد ReCore