داستان بازی قضاوت گمشده بر خلاف داستان بازی یاکوزا پیش میرود. بدین ترتیب که بازیکن به جای مشارکت در دنیای تبهکاران بایستی در نقش یک کاراگاه به مقابله با تبهکاران بپردازد. تاکایوکی یاگامی که پیشتر در کار قضاوت و وکالت بوده است پس از یک اشتباه باعث تبرئه شدن یک متهم واقعی میشود و بدین ترتیب زمینه یک قتل رقم میخورد. قتلی که باعث میشود تا یاگامی از وکالت روی برگرداند و به سمت پیگیری جرم و جنایات برود.در بخش استوری مود بازی شاهد دیالوگگوییها و کات سینهایی هستیم که سه بخش داستانی بازی را جلو میبرند.
اما گیمپلی بازی لاست جاجمنت تنها شامل ماجراجوییهای یک کاراگاه خصوصی در مواجه شدن با جرایم نیست. یاگامی فردی است که به هنرهای رزمی مسلط است و همین مهارت دستمایهای برای اضافه شدن مکانیکهای ژانر اکشن به بازی است. بنابراین در گیمپلی بازی علاوه بر دیالوگ کردن با مجرمین و تلاش برای موشکافی سرنخها بازیکن میتواند از مشت و لگد هم استفاده کند. البته باید گفت که مبارزات اکشن یاگامی در دنیای آزاد بازی و استفاده او از وسایلی که در زمین مبارزه در اطرافش قرار دارد شبیه به مبارزات بازیهای یاکوزا است و ضمناً مکانیکهایی از پارکور را هم باید به مهارتهای یاگامی اضافه کنیم. اما در بخش ماجرایی بازی، یاگامی باید با مجرمان برخورد کند و صحنههای جرم را بررسی کند و خلاصه با انتخاب دیالوگهای مناسب و استفاده از شواهدی که در دست دارد مجرمان را رسوا کند. همچنین با پیروزی در مبارزات و یا انجام مأموریتهای مختلف و یا جمع کردن برخی از چیزها از محیط بازی، بازیکن میتواند امتیازی به نام اسکیل پوینت را دریافت نماید که این امتیاز کاربردهای مختلفی از جمله ارتقای توانایی رزمی یاگامی را در پی خواهد داشت.
در مورد محیط بازی قضاوت گمشده نیز باید گفت که بازی در یکی از مناطق شهری ژاپن پیاده سازی شده است و بازیکن با قدم زدن در کوچه و بازارهای ژاپنی حس و حال بودن در خیابانهای شلوغ شرقی را پیدا میکند. همچنین بازی دارای مینی گیمها و مأموریتهای فرعی میباشد که بازیکن را برای ساعتها پای خود سرگرم میکنند. در مورد صداگذاری بازی هم، بازی به دو زبان انگلیسی و ژاپنی در اختیار بازیکنان قرار گرفته است. ضمناً نحوه نمایش درگیریها در بازی و ضربات بین شخصیتها از طریق افکتهای فانتزی مانند رعد و برق و گدازههای آتش به نمایش درآمده است.
اما در مورد محتوای بازی لاست جاجمنت بد نیست بدانیم که یکی از معضلهایی که کاراگاه خصوصی بازی یعنی یاگامی برای حل آن راهی یک مدرسه بزرگ میشود مسئله قلدری بچهها در مدرسه است. قلدری به معنای زورگویی یک فرد یا یک دسته به دیگران و سواستفاده از آنهاست. در ماجرای قلدری، افشای اطلاعات و یا زور بازو دو عامل مهم به شمار میآیند. در این بازی هم یاگامی هرچند برای مبارزه با قلدری پیشتازی میکند اما در بخشهایی از بازی خود دست به قلدری زده و با زور بازو به جان بچه قلدرها میافتد تا گره از یک مشکل با دندان باز کند. البته باید خاطر نشان نمود که پرداختن داستان به موضوع قلدری در مدارس یکی از مسائلی است که بسیاری از خانوادهها و نوجوانان در مدارس دنیا و همچنین مدارس ژاپن با آن روبرو هستند و از همین رو باید به شرکت سازنده بابت پرداختن به یک مسئله واقعی در دنیای بیرونی و کشاندن این سوژه به دنیای بازی تبریک گفت. هرچند نحوه پرداختن به این مسئله را باید با نگاهی انتقادی مورد بررسی قرار داد.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد Lost Judgment