بازی "Cloud" که در سال 2005 منتشر شده، یک بازی ویدئویی تجربهمحور و آرامشبخش است که توسط یک تیم دانشجویی در دانشگاه جنوب کالیفرنیا توسعه یافته است. این بازی به دلیل ایجاد یک تجربه نوآورانه و غیرمعمول در صنعت بازیهای ویدئویی در زمان عرضه خود، مورد توجه قرار گرفت.
"Cloud" به بازیکنان اجازه میدهد تا کنترل یک کودک در حال خواب را بر عهده بگیرند که در رویاهایش در آسمانها شنا میکند و با ابرها بازی میکند. بازیکنان میتوانند ابرها را جمع کرده و اشکال مختلفی ایجاد کنند، یا حتی با استفاده از ابرهای طوفانی برای پاک کردن آسمانهای تیره تلاش کنند. هدف اصلی بازی ارائه حالتی مراقبهگونه و آرامشبخش بود.
گرافیک بازی ساده است اما به زیبایی توجه بازیکن را به آسمانهای باز و ابرهای متحرک جلب میکند. رنگها و نورپردازی به شکلی استفاده شدهاند که حس رویایی و آرامشبخش به بازیکن منتقل میشود. صداگذاری نیز تأثیر زیادی در فضاسازی دارد و موسیقی ملودیک و آرام آن تجربه مدیتیشنگونه را تقویت میکند.
یکی از ویژگیهای کلیدی "Cloud"، گیمپلی منحصربهفرد و متمرکز بر آرامش آن است. این بازی فاقد المانهای خشونتآمیز یا رقابتی است که معمولاً در دیگر بازیها یافت میشود. در عوض، بازی تمرکز دارد بر تجربهای خلاقانه که بازیکن را به کاوش آزادانه و خلق تصاویر زیبا تشویق میکند.
"Cloud" مورد استقبال منتقدان و کاربران قرار گرفت و به عنوان مثالی از اینکه چگونه بازیها میتوانند به عنوان یک شکل هنری جدید عمل کنند، شناخته شد. همچنین موجب الهامبخشی برای سایر توسعهدهندگان شد تا بازیهایی با تمرکز غیرمعمول و آرتیستیک بسازند. بازی "Cloud" به دلیل نوآوری در تجربه گیمپلی و تأکید بر احساسات آرامشبخش نه تنها به عنوان یک بازی بلکه به عنوان یک تجربه مدیتیتیو و هنری مورد تحسین قرار گرفت.
بازی "Cloud" (2005) و بازی "Flower" (2009) هر دو در زمره بازیهایی قرار میگیرند که بیشتر بر مفاهیم هنری و تجربیات عاطفی تمرکز دارند تا چالشهای سنتی گیمپلی. هر دو بازی دارای شباهتهایی هستند از جمله:
هر دو بازی یک تجربه آرامشبخش و مدیتیتیو ارائه میدهند. "Cloud" بازیکنان را در نقش یک کودک در حال خواب قرار میدهد که در آسمانها پرواز میکند، در حالی که "Flower" آنها را به کنترل باد دعوت میکند تا بتوانند گلبرگها را در محیطهای خیرهکننده سراسر وسعت مختلف جمعآوری کنند.
هر دو بازی از طراحی هنری سرشار از رنگهای روشن و نورپردازی زیبا استفاده میکنند. "Cloud" بر نمایش آسمان و ابرها تمرکز دارد، درحالیکه "Flower" به نمایش مناظر طبیعی بکر و بیآلایش میپردازد.
به جای داشتن اهداف و موانع سنتی که در بیشتر بازیها مشاهده میشود، هر دو بازی از بازیکن میخواهند تا به سادگی از تجربه هنری و حسی لذت ببرند، "Cloud" با کمک ابرها و "Flower" با پیوستن به گلبرگها و زیباسازی دنیای بازی. این بازیها برای تحریک حسهای بازیکن و ایجاد تأثیرات عمیق عاطفی طراحی شدهاند. آنها تجربههایی ایجاد میکنند که میتوانند آرامشبخش، اندیشهبرانگیز یا حتی الهامبخش باشند.
هر دو بازی در زمان عرضه خود به عنوان آثاری نوآورانه و متفاوت تلقی شدند که مرزهای تعریف شده در صنعت بازیها را دوباره تعریف میکنند، و تأکید دارند که بازیهای ویدئویی میتوانند فراتر از سرگرمی صرف، به عنوان شکلی از هنر اکسپرسیونیستی عمل کنند. با این حال، علیرغم شباهتهای بنیادین، دو بازی تجارب متفاوتی ارائه میدهند، با تمها و مکانیکهایی که مخصوص به خود هر یک هستند. "Cloud" بیشتر بر پرواز و حرکت در فضای سهبعدی تمرکز دارد، در حالی که "Flower" بر جنبههای اکتشافی و تأثیرات محیطی که بازیکن میتوانند داشته باشند تأکید میکند.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد Cloud