• امروز : 13 اردیبهشت 1404
logo

نقد و بررسی بازی Catherine: Full Body

در حال ارزیابی
author-img

توسط : بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارزیاب کدومو

6 سال پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

7 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo منتظر رده‌سنی
تاکنون به این فکر کرده‌اید که اصولاً برای چه می‌خوابیم؟ در زمان خواب چه اتفاقی برای ما می‌افتد؟ خواب دیدن ما چه ارتباطی با دنیای بیداری ما دارد؟ رویاهای صادقه و کابوس‌های شبانه چه منبعی دارند؟ و ... و خلاصه اینکه دنیای خواب چه شکلی است؟بازی Catherine: full body که نسخه بازسازی شده‌ای از نسخه قدیمی آن است با اضافه کردن یک شخصیت و تغییراتی در داستان و گیم پلی بازی، ما را به دنیایی از کابوس‌های شبانه می‌برد. شخصیت اصلی بازی پسری به نام وینسنت (Vincent) است که به نوعی در یک مثلث عشقی برای ازدواج گیر افتاده است. بخشی از ماجرای وینسنت در کافه‌ای به نام گوسفند ولگرد (Stray Sheep) رقم می‌خورد. هسته اصلی بازی در جریان روزمرگی وینسنت در تعامل با ماجراها و افرادی که در کافه و ... می‌بیند و شب‌ها در کابوس‌هایی که می‌بیند رقم خورده است.
سال جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید

آنچه لازم است والدین بدانند

نظام رده بندی سنی آمریکا یعنی ESRBاین بازی را برای افراد بالغ (M) رده بندی نموده است و آنچه در توضیح این بازی به روی بسته‌بندی سی‌دی این محصول درج شده است نشان از علت این رده‌سنی است. نمایش خون و خشونت که به‌نوعی در بحث درگیری کاترین شاهد آن هستیم، عریانی شخصیت‌های مرد و زن بازی (با لباس زیر)، صحنه‌های جنسی مانند نمایش بخش‌هایی شهوانی از بدن کاراکتر زن، مصرف الکل و ادبیات نامناسبی که در بازی قرار دارد و ... این بازی را برای استفاده بزرگسالان در کشورهای غربی مجاز می شمرد. طبیعتاً باید گفت با توجه به فرهنگ کشور ما و آنچه در مورد پوشش، حریم روابط عاطفی مرد و زن، مصرف الکل و ... در عرف و قانون کشور به عنوان ارزش در نظر گرفته می‌شود این بازی فاقد هرگونه مجوزی برای انتشار است.

ماجرای بازی

بازی در حقیقت یک اکشن پازل پلتفرمر است که البته از ویژگی‌های بازی‌های Adventure و رمان تعاملی نیز بهره گرفته است. جریان داستان با انتخاب‌های بازیکن در میان گفت‌و‌گو‌ها پیش می‌رود و بسته به نوع انتخاب بازیکن چیزی در حدود ۲۰ پایان مختلف در بازی نهادینه شده است. البته بازی بخش آنلاین هم دارد و شما می‌توانید با سایر افراد در کابوس شبانه هم صحبت شوید.

این بازی ما را به نوعی در دنیایی متوهمانه و خیالی از تصور کابوس‌ها قرار می‌دهد. هر چند باید گفت خوابیدن ما و آن چیزی که در خواب می‌بینیم به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر خوابی، خواب با معنا و با کیفیت نیست. ترس‌های ما، افکار ما، عقاید ما و از همه مهم‌‌تر اعمال ما در کیفیت خواب ما تاثیر دارند. ترس از امتحان، ترس از تاریکی، ترس از بچه‌دار شدن، ترس از ازدواج و ... همه و همه جایی در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره می‌شوند و در زمانی که به آنها فکر نمی‌کنیم آنها در حال تحلیل و پردازش در مغز ما هستند. رویاها و کابوس‌ها به نوعی بر خواسته از دنیای واقعی هستند و کابوس‌های شخصیت بازی یعنی وینسنت هم بی‌ارتباط با دنیای واقعی او نیست.

کابوس‌های شبانه وینسنت برگرفته از اتفاقات روزانه است و به نوعی چرخه اتفاقات روز و شب در زندگی وینسنت به هم متصل است. افرادی که در کابوس با آن‌ها هم صحبت می‌شود و آن‌ها را در زندگی واقعی (روز) نیز به خاطر می‌آورد. این افراد باید به مانند وینسنت از مکعب‌ها بالا بروند تا زنده بمانند و اگر در جریان گیم‌پلی بازی در دنیای کابوس شبانه بمیرند صبح روز بعد خبر فوتشان منتشر می‌شود و در حقیقت در زندگی واقعی نیز می‌میرند. در ایجا ما شاهد ارتباط بیشتری بین دنیای بیداری و دنیای خواب و کابوس هستیم. از سویی دیگر می‌توانیم اشاره‌ای به مسئله ضمیر ناخودآگاه را نیز در بازی پیدا کنیم به گونه‌ای که فکر کردن وینسنت به ماجراها و مسائل و مشکلات زندگی در دنیای واقعی، او را در کابوس هم درگیر می‌کند. به عنوان نمونه وقتی وینسنت در زندگی مشترک ترس از بچه‌دار شدن دارد در جریان گیم‌پلی بازی (در کابوس) شاهد این هستیم که یکی از باس (غول) های بازی کودکی شیرخوار است که به دنبال وینسنت از مکعب‌ها بالا می‌آید تا او را به زیر بکشد!

بازی حتی در بخش‌هایی ما را با پرسش‌های روانشناسانه و خودشناسانه آشنا می‌کند مانند پرسشی که در بخشی از کابوس از وینسنت می‌شود: "آیا به این اهمیت میدی که بقیه چطوری در موردت فکر می‌کنن؟"

خط اصلی داستان به نوعی با انتخاب گزینه‌های تعاملی در جریان مثلث عشقی دوست دختر وینسنت یعنی کاترین (Katherine)، دختری که به صورت اتفاقی با او آشنا می‌شود و پیانیست کافه گوسفند ولگرد و همسایه وینسنت است یعنی رین (Rin) و دختر دیگری که اغواکننده وینسنت است یعنی کاترین(Catherine) رقم می‌خورد. Catherine گویی شبیه به جنی است که با مردان همخواب می‌شوند و آنان را فریب می‌دهند و در کابوس‌های شبانه آنان را به قتل می‌رسانند.

مهارت انجام بازی در دو سطح داستان و گیم پلی بازی قابل اشاره است. طبیعتاً برای پیشروی آگاهانه در مسیر داستان بازی آشنایی با زبان انگلیسی برای انتخاب‌های معنادار گزینه‌های تعاملی لازم است و از سویی دیگر هم باید در مورد مهارت بالارفتن از مکعب‌های دنیای کابوس گفت که هر کدام ویژگی منحصر به فردی دارند و صعود از آن‌ها و مواجهه با تله‌ها و گوسفندان نگهبان کار ساده‌ای به نظر نمی‌آید.

ایده بازی که رفت و آمدی بین دنیای واقعی و دنیای خواب در دنیای بازی است جالب به نظر می‌رسد و حتی می‌توان استفاده‌های روانشناسانه‌ای هم از آن داشت و به نوعی گزینه‌ای خلاقانه برای آشنایی با مفهوم رویا، کابوس، ضمیرناخودآگاه و مسئله خواب است. اما آنچه ما را در خصوص این بازی محتاط می‌کند نوع بیان اروتیک بازی است.

فارغ از نشانه‌هایی که در بازی و گیم‌پلی کابوس‌ها می‌توان از آن صحبت نمود، به نظر می‌رسد در ساخت این بازی روی مسئله اروتیک بودن آن حساب باز شده است. در تبلیغ بازی شاهد این هستیم که لوگوی بازی پس از نشان دادن باسن شخصیت زن بازی از پشت به روی آن نقش می‌بندد و کلمه Catherine: full body با محو شدن شکل و شمایل بدن زن، قالب (Shape) لوگو را به خود می‌گیرد. البته این مسئله تنها دلیل اروتیک بودن بازی نیست و به نوعی با توجه به فضای متخیلانه آرت‌های انیمه و استفاده‌هایی که از آن‌ها برای بزرگنمایی جذابیت‌های جنسی می‌شود و همین طور دخالت دادن سه شخصیت زن در مقابل یک شخصیت مرد و توجه به فضای خواب، تخت خواب، رویا و کابوس که محرک‌ها و نشانه‌هایی از مسائل جنسی را هم در آن‌ها می‌توانیم پیدا کنیم باید بگوییم که فرضیه اروتیک بودن بازی تقویت می‌شود. حتی در قضیه نحوه آشنایی کاترین و رین هم نمی‌توان خیلی خوشبینانه و خنده دار به صحنه آشنایی آن‌ها و وضعیت افتادنشان به روی هم نگاه کرد و خیلی سخت است که برداشتی اروتیک از بازنمایی‌های بازی نداشت!

جزئیات اثر

پلتفرم ها : PlayStation 4
تاریخ انتشار : 2019-02-14

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد Catherine: Full Body

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!