داستان و گیمپلی بازی Blue Estate منطبق بر کمیکهای آقای Viktor Kalvachev میباشد. این رمانِ گرافیکی نامزد جایزه آیزنر بوده است. این رمانها دارای محتوایی تاریک ولی خندهدار بوده و در قالب کتابهایی منتشر شدهاند. این بازی در دسته بازیهای اکشن تیراندازی از نوع ریل شوتر قرار میگیرد. در این دسته از بازیها بازیکن اجازه حرکت آزادانه در محیط بازی را ندارد و به نوعی کنترل نمای دوربین و حرکت آن به صورت خودکار توسط بازی اتفاق میافتد. هرچند بازیکن میتواند تعاملهایی حرکتی با بازی داشته باشد و مثلاً موهای سر خود را تکان دهد. زاویه دید بازیکن در بازیهای شوتر ریلی به صورت اول شخص بوده و بازیکن تنها مجاز به شلیک کردن به هدفهایی است که به روی تصویر مشخص میشوند. جابجایی بین سلاحها، کاورگیری، شلیک، پرکردن خشاب و ... از اختیاراتی است که کنترل بازی به بازیکن میدهد.
بنابراین میتوان گفت که بازی Blue Estate به صورت یک شوتر ریلی خشن ولی کمدی قابل توصیف است. داستان بازی با پخش شدن یک کاتسین سینمایی داستان کوتاهی از یک زن رقصنده در بازی را نشان میدهد و به این ترتیب بهانهای در اختیار بازیکن قرار داده میشود تا به یک کلوپ رفته و شروع به کشتن مهاجمان کند. شخصیت بازی فردی به نام Tony Luciano که دارای اختلال روانشناختی سایکوپتی میباشد. لزم به توضیح است که فرد مورد ابتلا به این ختلال پس از انجام کار ناشایست دچار عذاب وجدان نشده و دارای حس همدردی و دلسوزی نمیباشد.
همانطور که مطرح شد این بازی به صورت تیراندازی ریلی طراحی شده است و مهاجمان به نزدیک زاویه دید بازیکن آمده و با تیراندازی، سلاح سرد، پرتاب اشیاء و ... به او آسیب میرسانند. در اینجاست که بازی با نشان دادن دایرههای زرد رنگ بازیکن را به سمت هدفگیری و شلیک راهنمایی میکند. در کنار دایره نشانهگیری تعداد گلولههای موجود در سلاح نیز نمایش داده میشود که به عنوان یک هشدار خالی شدن سلاح برای بازیکن کاربرد دارد.
پر و خالی شدن سریع خشابهای کلت کمری بدون محدودیتِ در تعداد مهمات و همچنین آسیب ندیدن شدید بازیکن از تیراندازیهای مهاجمان هوش مصنوعی از نکاتی است که گویا باید آنرا به عنوان یک پیوست برای این بازی در نظر بگیریم. به هر حال هر کدام از ژانرهای انتخاب شده برای بازیهای رایانهای مختصات مخصوص به خود را داراست و مشخصه این بازی هم سرعت عمل در نشانهگیری و تیراندازی به مهاجمان است. باید گفت خالی شدن زودهنگام خشاب کلت کمری (با 9 گلوله) و نیاز به ریلودهای پیدرپی آن یکی از چالشهای اعصاب خردکن بازی میباشد. البته کلت کمری تنها سلاح این بازی نیست و به عنوان نمونه شاتگان (با تعداد گلولههای تمام شدنی) نیز در اختیار بازیکن قرار داده میشود. لازم به ذکر است که با برخورد تیر یا ضربه از سمت دشمنان مهاجم به بازیکن کادر قرمز رنگی به روی تصویر نقش میبندد که نشانه اصابت گلوله یا ضربه به بازیکن میباشد و بعد از تمام شدن سطح سلامتی بازیکن (مردن شخصیت بازی) تصویر به رنگ تیره درآمده و بازی تمام میشود. ولی در صورت داشتن آیتم سلامتی، مجدداً بازیکن قابلیت بازگشت به بازی و ادامه مبارزه از همان محل کشته شدن را دارد.
لازم به توضیح است که افزونه حرکتی کینکت برای کنسولهای ایکس باکس وان نیز برای این بازی قابل استفاده میباشد. گیمپلی بصری بازی به بازیکن کمک میکند تا در مبارزه با مافیاهای مختلف نشانهگیری و سرعت عمل در تیراندازی خود را محک زده و به آنها تیراندازی کند.
فضای بازی Blue Estate در خصوص ارتباطات و مبارزات مافیایی در شهر لوس آنجلس میباشد که البته گیمپلی با گرافیک هنری کارتونی بازی در فضایی شوخ طبعانه برای بازیکنان طراحی شده است. هدشات، حضور تعداد زیادی از افراد مسلح که به سمت بازیکن تیراندازی میکنند، ضربات ترکیبی، چالشهای زمانی و ... از دیگر اجزای گیمپلی این بازی تیراندازی ریلی میباشد. همچنین یکی از مکانیکهای مربوط به اکشن و تیراندازی این بازی آهسته کردن زمان برای مدت کوتاهی است تا حرکت دشمنان کند شده (صحنه آهسته شده) و بازیکن بتواند با راحتی بیشتری آنها را از میان بردارد. برای باز کردن 23 دستاورد بازی، بازیکن باید به میزانی از امتیاز برسد که این مسئله را سیستم سنجش و امتیازدهی بازی انجام میدهد.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد blue estate