بازی Blasphemous توسط استودیو اسپانیایی The Game Kitchen ساخته شده و در سال 2019 توسط گروه Team17 که یک منتشرکننده انگلیسی است، برای رایانه های شخصی، PlayStation 4، Xbox One و نینتندو سوییچ منتشر شد. همچنین یک سال پس از آن، نسخه هایی از بازی برای سیستم عامل های macOS و Linux انتشار یافت. این بازی اکشن ماجراجویی در سبکی ساخته شده که اصطلاحاً به آن Metroidvania گفته می شود. این اسم از ترکیب اسم های دو بازی Metroid و Castlevania ساخته شده و به بازی هایی شبیه آن دو اطلاق می گردد. این بازی ها عموماً به صورت پلتفرمر دوبعدی بوده که روندی غیر خطی دارند و امکان رفت و برگشت به قسمت های مختلف نقشه در آن ها وجود دارد. مدتی پس از انتشار نسخه ی اصلی بازی و در سال های 2020 و 2021 سه بسته ی الحاقی برای بازی منتشر شد که به ترتیب عبارتند از: The Stir of Dawn ، Strife and Ruin و Wounds of Eventide.
گیمپلی در "Blasphemous" بر پایه ترکیبی از جنگهای خشن و سریع، کاوش در محیطهای دقیق و معمایی، و رویارویی با دشمنان و رؤسای بزرگ و متنوع است. بازیکن در نقش یک کشیش نینداره به نام "Penitent One" را کنترل میکند که در یک دنیای فانتزی تاریک بنام "Cvstodia" قرار گرفته و باید خود را از لعنتی ابدی نجات دهد. مکانیکهای بازی شامل مبارزهای سخت و بیرحمانه، ابزارهای متفاوت برای ارتقا و انواع مهارتها برای باز کردن میباشد.
گرافیک "Blasphemous" بسیار مورد توجه قرار گرفته است، با سبک هنری پیکسل-آرت که جزئیات بسیار زیاد و طراحی دقیقی را ارائه میدهد. طراحی محیطی بازی متأثر از هنر کاتولیک سدههای میانه و فرهنگ اندلس است و حسی از وحشت مقدس را به همراه دارد. تصویرسازیها وحشتناک اما زیبا و پر از نمادهای دینی و مذهبی میباشند که با زمینهی داستانی بازی همخوانی دارند. داستان "Blasphemous" در دنیایی تاریک و پر از عقیدهها و اساطیر مذهبی روایت میشود. بازیکن در نقش "Penitent One"، تنها بازماندهی موسوم به "The Silent Sorrow" است که در پی رستگاری و کشف حقیقت پشت لعنتی که بر سر دنیا آمده، است. داستان پیچیده و نمادین است واکنشهای مختلفی را از بازیکنان برانگیخته است.
نظرات منتقدان و بازیکنان در مورد "Blasphemous" غالبا مثبت بودهاند، با تحسینهایی برای سبک هنری خشن و جزئیات زیبای پیکسلآرت آن، داستان تاریک و محیطهای متنوع و جذاب بازی. بسیاری از خصوصیات بازی از جمله فضاسازی، طراحی مراحل و طراحی بصری دشمنان و رؤسا، همچنین موسیقی متن هماهنگ و تأثیرگذارش، مورد ستایش قرار گرفتهاند.
مبارزههای بازی و مکانیکهای و عمق پیدا کردن در دنیای بازی نیز به خاطر چالشبرانگیز بودن و رضایتی که از پیروزی در آنها به دست میآید، مورد توجه هستند. طرفداران بازیهای سخت یا سبک "سولزلایک" معمولاً از سطح دشواری و مبارزات "Blasphemous" لذت میبرند.
اما در کنار تحسینها، برخی انتقادها نیز وجود دارند. بعضی منتقدان و بازیکنها اشاره کردهاند که در برخی از قسمتهای گیمپلی، بهویژه در کنترلها و مکانیزمهای پلتفرم، ممکن است احساس کمی ناپیوستگی شود. علاوه بر این، داستان بازی ممکن است برای برخی کمی گیجکننده باشد، زیرا بیشتر به صورت پراکنده و از طریق محیط و لور نقل میشود تا از طریق روایت مستقیم. به طور کلی، "Blasphemous" توانسته است جایگاهی معتبر در جامعه گیمرها و منتقدان بازی پیدا کند و به عنوان یکی از بازیهای مورد توجه در ژانر مترویدوانیا و اکشن-پلتفرمر شناخته شود.
این بازی از دیدگاه مذهبی مفاهیم زیر را به تصویر میکشد:
- تصاویر و سمبولهای دینی: تصاویر و نمادهایی که به نظر میرسد از گرافیک و طراحی کاتولیکی، بهویژه کاتولیسیم سنتی اسپانیا، اقتباس شدهاند. تصاویری از مقدسین، شکنجههای مذهبی، و مراسم آیینی پر از تشریفات که سنگینی خاص خود را دارند.
- گناه، تطهیر و رستگاری: مفاهیم مذهبی نظیر گناه، تطهیر و جستجو برای رستگاری نقش مهمی در داستان و جهانبینی بازی دارند. بازیکن در نقش "Penitent One"، آخرین بازمانده از "Silent Sorrow"، به دنبال رهایی و نجات از نفرینی است که بر سر زمین کووسادیا (Cvstodia) آورده شده است.
- عذاب و مکافات: "Blasphemous" رویکردی دارد که در آن شخصیت اصلی و دیگر شخصیتها در دنیای بازی از طریق رنج و مشقتهای جسمانی به دنبال پاکسازی خود هستند.
باید توجه داشت که "Blasphemous" یک بازی فراواقعی است: در حالی که از عناصر مذهبی استفاده میکند، کاملاً یک بازی فراواقعی با داستانی خیالانگیز است که عناصر دینی را به شکلی خلاقانه، گاهی اغراقآمیز یا مورد تحریف قرار میدهد و بنابراین نباید به عنوان تصویر یا نمایش دقیقی از مفاهیم مذهبی در نظر گرفته شود.
- ممکن است برخی از محتویات بازی برای افراد مذهبی رنجآور یا ناراحتکننده باشد: با توجه به محتوای گرافیکی و تمهای مورد استفاده در بازی، برخی از بازیکنان ممکن است محتوای آن را تند، ناراحتکننده یا حتی موهن برای عقاید مذهبی خود بیابند.
در نهایت، "Blasphemous" از عناصر مذهبی و آیینی به عنوان بخشی از ساختار داستانی و بصری خود استفاده میکند تا فضایی خیالانگیز و گاه ناراحتکننده برای تجربهی بازی ایجاد کند. این عناصر به عنوان ابزاری برای گسترش دنیای بازی و عمق بخشیدن به گیمپلی به کار رفتهاند.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد Blasphemous