• امروز : 29 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی بازی کینا(کِنا): پل ارواح (Kena: Bridge of Spirits)

author-img

توسط : محمدحسین سیمیار ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2334 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

دختری به نام کینا که راهنمای روح است باید به ارواح سرگردان کمک کند تا به آرامش برسند. این بازی اکشن ماجراجویی پیام‌های مثبت زیادی مانند فداکاری، گذشت، پشیمانی از اشتباهات و... دارد. در بازی مأموریت‌های اصلی و جانبی متفاوتی وجود دارد. فضای بازی به‌صورت فانتزی و انیمیشنی است.

ژانر : اکشن ماجراجویی

3 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

برنده جایزه «بهترین بازی مستقل» و جایزه «بهترین شروع برای یک سازنده‌ی مستقل» در جشنواره The Game Awards 2021 برنده و نامزد دریافت 15 جایزه دیگر در جشنواره‌های مختلف

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این بازی اکشن و ماجراجویی در مورد دختری به نام کینا است که راهنمای روح است.

کینا باید ارواحی که به آرامش نرسیده‌اند را پیدا کند و آن‌ها را به آرامش برساند.

داستان بازی در یک محیط شرقی و روستایی اتفاق می‌افتد که بسیار زیبا و چشم‌نواز ساخته شده است.

کینا موجودات کوچک و بامزه‌ای به نام رات را پیدا می‌کند و آن‌ها نیز به کینا کمک می‌کنند.

کینا باید با دشمنانی که بر سر راهش قرار گرفته‌اند مبارزه کند و آن‌ها را از بین ببرد.

خشونت بازی و چهرة دشمنان اغلب ترسناک نیستند و خونی در بازی مشاهده نمی‌شود.

روح‌های گرفتار به کمک کینا از رفتار قبلی خودشان پشیمان می‌شوند و به آرامش می‌رسند.

خدایی در بازی وجود دارد که به شکل یک گربه غول‌پیکر است و این خدا یک‌بار به وسیله‌ی یکی از ارواح بازی کشته شده است که در انتهای بازی به کمک کینا دوباره زنده می‌شود که این مسئله با باور ادیان الهی دررابطه‌با پروردگار هستی متفاوت است.

کینا با مدیتیشن قوی‌تر می‌شود.

بازی فانتزی است و جادو و موجودات تخیلی در آن وجود دارد.

چالش‌ها و معماهای بازی رفته‌رفته سخت‌تر می‌شود و نیاز به مهارت بیشتری برای پشت سر گذاشتن آن‌ها وجود دارد.

خلاصه‌ی آن:

بازی اکشن و ماجراجویی فانتزی که در زمینه‌ی داستانی شرقی اتفاق می‌افتد و در آن ارواح سرگردان و خدای فانی و جادو وجود دارد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

والدین گرامی میان‌پرده‌های این بازی زیبا و انیمیشنی هستند. به نظر دیدن این میان‌پرده‌ها در کنار فرزندتان مناسب باشد. اگر فرصت حضور در کنار فرزندتان و تماشای بازی را ندارید، باتوجه‌به ویژگی روایی و داستانی بازی از او بخواهید تا داستان بازی را بعد از هر مرحله‌ای که طی می‌کند برای شما تعریف کند. این کار در مرحله نخست کمک می‌کند تا فرزندتان به داستان بازی بیشتر دقت کند و دوم کار شما را برای بیان نکته‌ها و طرح پرسش‌هایی از بازی ساده‌تر می‌کند.

پدر و مادر عزیز با طرح سؤال در مورد پشیمانی و ناراحتی هریک از شخصیت‌های بازی، پیام‌های مثبت بازی را به فرزندتان یادآور شوید. به طور مثال؛ چرا تارو از اینکه خواهر و برادر کوچکش را تنها گذاشته بود ناراحت بود؟ فرزند بزرگ‌تر چه وظایفی نسبت به خواهر و برادر کوچک‌تر خودش دارد؟ اگر توشی خودخواهانه عمل نمی‌کرد آیا باز هم تمام اتفاقاتی که در بازی رخ داد، به وجود می‌آمد؟ چرا باید در تصمیم‌گیری خودخواهانه عمل نکنیم؟

رفتار کینا در مواجه با مشکلات می‌تواند نمونه‌ی خوبی از تسلیم‌نشدن و تلاش‌کردن باشد. با اینکه کینا از توشی یک‌بار شکست می‌خورد؛ اما بازهم تلاش می‌کند تا با او مبارزه کند. می‌توان این تلاش کینا را به بچه‌ها یادآور شد.

والدین محترم ازآنجایی‌که هستی‌شناسی بازی با هستی‌شناسی ادیان الهی تفاوت‌هایی دارد بهتر است در مورد جادو، ارواح سرگردان، ویژگی‌هایی مادی روح و مادی بودن خدای بازی با فرزندتان صحبت کنید.

گرچه بازی فضایی انیمیشنی و زیبا دارد و خشونت آن نیز فانتزی است؛ اما بهتر است که همدلانه با فرزندتان قوانینی برای مقدار بازی‌کردن در روز مشخص کنید. همین‌طور بهتر است اجازه مشاهده این بازی به فرزندان کوچک‌تر خود هنگام بازی‌کردن افراد دیگر را ندهید.

خلاصه‌ی آن:

در مورد پیام‌های مثبت بازی با فرزندتان صحبت کنید و علی‌رغم داشتن محیط انیمیشنی و جذاب اجازه مشاهده این بازی را به فرزندان کوچک‌تر خود ندهید.

ماجرای بازی

این بازی ماجراجویی و اکشن سوم‌شخص در مورد دختری به نام کیناست. کینا همچون پدرش راهنمای ارواح است. این ارواح به دلایل متفاوتی نتوانسته‌اند وارد دنیای مردگان بشوند. کینا تلاش می‌کند تا این ارواح را پیدا و مشکلی که وجود دارد را حل کند تا این ارواح به آرامش برسند و وارد دنیای مردگان بشوند. حالا کینا وارد دهکده‌ای می‌شود که به علت بیماری متروکه مانده است. او در این مسیر با موجودات کوچک و بامزه‌ای به نام رات که قدرت‌های جادویی دارند، آشنا می‌شود و از آن‌ها برای حل مسائل، مبارزه با دشمنان و کمک‌کردن به ارواح سرگردان کمک می‌گیرد. در شروع داستان او با خواهر و برادری کوچک به نام‌های سایا و بنی آشنا می‌شود. سایا و بنی از کینا می‌خواهند تا برادر بزرگ‌تر آن‌ها، تارو را پیدا کند. کینا برای کمک به این ارواح از ماسک‌هایی که برای آن مردگان است و همچنین برخی وسایل که حاوی خاطرات و ماجرای پیش‌آمده برای این ارواح است، کمک می‌گیرد. در بازی کینا به چند روح دیگر نیز کمک می‌کند تا به آرامش برسند. ویژگی تمام این ارواح این است دچار یک نوع خود سرزنشی و ناراحتی از رفتارشان هستند. مثلاً تارو، برادر سایا و بنی، به‌خاطر اینکه مراقب سایا و بنی نبوده است دچار عذاب وجدان شده و بعد از آنکه بر اثر حادثه‌ای جانش را از دست می‌دهد، روحش به آرامش نمی‌رسد و به علت ناراحتی که از رفتار خود دارد تبدیل به یک هیولا می‌شود. باقی ارواح داستان که کینا به آن‌ها کمک می‌کند نیز دچار مشکلی مشابه تارو و عذاب وجدان هستند.

در این بازی بازیکنان می‌توانند در محیط بازی آزادانه حرکت کنند و مأموریت‌های اصلی و فرعی بازی را انجام دهند. آن‌ها باید با دشمنانی که از چوب و سنگ شکل‌گرفته‌اند، مبارزه کنند. چند دشمن سرسخت در پایان برخی مراحل هستند که مبارزه‌ی با آن‌ها نیاز به خلاقیت و مهارت بیشتری از سایر دشمنان دارد. بازیکنان برای عبور از برخی موانع و باز کردن درها، باید معماهایی را حل کنند که البته خیلی پیچیده نیستند و به‌سرعت راه حل کردن آن‌ها را یاد خواهند گرفت.

چالش‌هایی از جنس گردش در محیط و بازکردن جعبه‌های متفاوت در بازی وجود دارد که از این طریق بازیکنان می‌توانند؛ رات‌های بیشتری را آزاد کنند که موجب بالارفتن درجه و قدرت کینا می‌شود. همچنین الماس که ارز داخلی بازی است، دریافت کنند. با الماس‌های جمع‌آوری‌شده می‌توان برای رات‌ها و کینا، لباس و کلاه جدید خرید. همین‌طور با انجام برخی چالش‌ها نیرویی به کینا داده می‌شود که با آن در درخت تجربه کینا می‌توان به توانمندی‌های جدیدی رسید.

این بازی دارای گرافیک چشم‌نواز و بسیار زیباست و گویی بازیکنان در حال تماشای یک انیمیشن پررنگ و لعاب هستند. میان‌پرده‌های این بازی بسیار زیبا و خوش‌ساخت هستند و بازی در ایجاد حس شادی و غم نیز در بازیکنان بسیار مؤثر است.

جزئیات اثر

سیستم عامل(ها): ویندوز، پلی‌استیشن4، پلی‌استیشن5

نام ناشر: Ember Lab

نام توسعه دهنده: Ember Lab

تاریخ آخرین به روزرسانی: 28/10/2022 – 06/08/1401

نیاز به اینترنت: ندارد

امکانات آنلاین: ندارد

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کینا(کِنا): پل ارواح

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!