• امروز : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

پول توشه

پول توشه

بررسی تخصصی بازی

author-img

توسط : محمدحسین محقق ارزیاب کدومو

4 هفته پیش مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

دیدگاه کدومو

15 + kodoumo-logo
امتیازدهی‌های «کدومو» مبتنی بر مهم‌ترین مطالعات رشد است. ما حداقلی از سن را نمایش می‌دهیم که محتوای اثر از لحاظ رشد کودک مناسب باشد. درجه‌بندی این قسمت، بر اساس کیفیت کلی اثر است.

  داستان بازی برگرفته از سریال«سه در چهار» است و خانواده آقا سیروس و آقا رحمان شغل‌هایی را تاسیس می‌کنند که عموما غیر قانونی و مجرمانه هستند و برای اداره‌ی امور دیگران را فریب می‌دهند و یا با دیگران درگیر می‌شوند. نوع ادبیات این بازی سمی است و می‌تواند بر تعاملات بازیکن و هچنین ادبیات کلامی او اثر منفی بگذارد.

سال 0 جزئیات کامل اثر

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه کودکان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

جزئیات
خشونت

در این بازی تا حدی خشونت فیزیکی وجود دارد که آن هم بخش دعوا و درگیری آخر هر فصل بازی و تخریب اموال دیگران است. البته تخریب اموال به صورت غیر مستقیم نمایش داده می‌شود. بخش دیگر خشونت در این بازی که جنبه‌ی پررنگ‌تر خشونت است، خشونت روانی است که به خاطر به کار بردن الفاظی است که جنبه‌ی تخریب، تحقیر، توهین و ... دارند.

جزئیات
ناهنجاری اجتماعی

شاید بتوان پررنگ‌ترین ویژگی این بازی را نوع ادبیات به کار رفته در آن دانست. حتی این نکته در ابتدای بازی نیز به بازیکن اطلاع داده می‌شود. ادبیات این بازی بیشتر جنبه‌ی توهین، تحقیر، تمسخر و... دارد. این نوع از ادبیات می‌تواند بر نوع ادبیات بازیکن و نوع تعاملات او اثر منفی بگذارد. بازیکن در این بازی باید با انجام کارهایی که عموما غیر قانونی، خلاف و باعث آزار دیگران هستند پول دربیاورد و از این جهت روش پول درآوردن را به صورت غیر قانونی و مجرمانه به بازیکن آموزش می‌دهد. در روند بازی برای به دست آوردن پول با این مشاغل، بازیکن در آخر هر فصل باید با دیگران درگیر شود و یا حتی فریب دادن دیگران را در فیلم‌های میان بازی تماشا کند. در آخر هر فصل بازیکن به زندادن میوفتد و با نوشتن این عبارت که «زندان خونه‌ی دوم ماست» زندان رفتن را برای بازیکن عادی جلوه می‌دهد و باعث شکستن قبح زندان رفتن در ذهن بازیکن می‌شود. در آخر باید به صندوقچه‌ی جایزه بازی اشاره کرد که جایزه‌ی آن شانسی است. شانس از این جهت که به عزت نفس بازیکن لطمه وارد می‌کند و شانس را جایگزین عوامل اصلی موفقیت می‌کند برای بازیکنان زیر نه سال مناسب نمی‌باشد چرا که این دسته از بازیکنان در معرض خطر بیشتری نسبت به این اتفاق هستند. نحوه‌ی ادبیات شخصیت اصلی افراد با پدر خودش دور از آداب اجتماعی ماست و پدر خانواده عملا یک فرد از همه جا بی‌خبر نمایش داده می‌شود.

ادامه متن
جزئیات
مصرف گرایی

یکی از روش‌های ساده و بی دردسر به دست آوردن آیتم‌های بازی خرید درون برنامه‌ای است. بازیکن می‌تواند برای به دست آوردن سریع این آیتم‌ها از بخش خرید درون برنامه‌ای آن‌ها را تهیه کند. همچنین با تماشای یک تبلیغ می‌تواند میزان درآمد بازی را به مدت چهاز ساعت، دو برابر کند و یا تعدادی «شوکول»، که یک نوع از آیتم‌های بازی است، را به دست بیاورد. همچنین بسته‌های تخفیف داری نیز در بازی عرضه می‌شوند که برای زمان محدودی فعال هستند و همین زمان محدود باعث تحریک بازیکن به خرید درون برنامه‌ای می‌شود.

ادامه متن
جزئیات
آسانی بازی

روش انجام این بازی قدم به قدم با داستان بازی به بازیکن آموزش داده می‌شود. برای انجام این بازی نیاز به مهارت خاصی نیست و تنها کاری که بازیکن باید انجام دهد این است که با ضربه زدن بر روی دکمه‌ی افزایش مشتری، ارتقای کسب و کار و ارتقای شخصیت‌های بازی میزان درآمدی که دارد را افزایش دهد. البته این امکان نیز در بازی وجود دارد که در مدتی که بازیکن نیست با خودکار کردن مشاغل، همچنان پول دربیاورد و دیگر عملا نیازی به انجام کار خاصی نیست. در قسمت رویداد بازی، روش بازی کاملا مانند بخش داستانی بازی بوده و تنها تفاوت آن جدول رتبه بندی آنلاین این بخش است که در آن عملکرد بازیکن نسبت به دیگر بازیکنان سنجیده می‌شود و به دلیل همین رقابت در بخش رویداد یک درجه سختی به بازی افزوده می‌شود.

ادامه متن
جزئیات
بازی پذیری

در این بازی دو بخش داستانی و رویداد وجود دارد. در بخش داستانی بازی، بازیکن باید خط پیشرفت و داستان بازی را دنبال کند. این ویژگی برای بازیکنان دستاوردجوسپند جذاب است و ویژگی دیگری که برای بازیکنان رقابت‌جو پسند جذابیت دارد بخش رویداد بازی است که در آن بازیکن باید با بازیکنان دیگر رقابت کند که نتیجه‌ی رقابت خود را در جدول امتیازات آن بخش می‌تواند مشاهده کند.

آنچه لازم است والدین بدانند

اولین نکته‌ای که در این بازی جلب توجه می‌کند، شدت ناهنجاری بالای بازی است. این نکته از ابتدای بازی که پیام تیم سازنده بازی نسبت به الفاظ بازی نمایش داده می‌شود به خوبی قابل مشاهده است. ادبیات این بازی بیشتر جنبه‌ی تحقیر، توهین و تمسخر داد تا یک شوخی عامیانه. رابطه‌ی بین اعضای خانواده نیز به همین شکل است و رفتار محترمانه‌ای بین آن‌ها نیست و می‌تواند باعث الگوگیری برای روابط خانوادگی بازیکن شود. پدر خانواده در این بازی یک آدم از همه جا بی‌خبر است که در بازی نیز با الفاظ بدی به این نکته اشاره می‌شود. روابط همسایه‌ها با هم پر از تنش و دعواست و در آخر هر فصل نیز بازیکن باید با آن‌ها دعوا کند. مثال دیگری که از ناهنجاری می‌توانیم بزنیم مشاغلی است که در بازی برای پول درآوردن انتخاب می‌شود. این شغل‌ها عموما غیر قانونی و خلاف هستند و قبح انجام یک کار مجرمانه را برای بازیکن از بین می‌برد. همچنین در انتهای هر فصل بعد از دعوایی که می‌شود خانواده‌ای که در بازی شروع به راه اندازی شغل کرده‌اند با این عبارت که «زندان خونه‌ی دوم ماست» به زندان می‌افتند که قبح زندان رفتن را نیز در ذهن بازیکن از بین می‌برد و حتی زندان رفتن را یک امر عادی و درست نشان می‌دهد. این تفکر که بدون کار کردن هم می‌شود پول درآورد تفکر خطرناکی است که در این بازی تبلیغ می‌شود. در داستان بازی خانواده‌ی آقا رحمان و آقا سیروس که برگرفته از سریال «سه در چهار» است، با فریب دیگران آن‌ها را وادار می‌کنند که برایشان کار کنند و پول‌ها را جمع کنند تا در مدتی که بازیکن در بازی نیست هم پول دربیاورد. بازیکن در این بازی مکرر دعوت به خرید درون برنامه‌ای می‌شود و با تخفیف‌های مدت‌دار او را تحریک به خرید می‌کنند.

خلاصه‌ی آن:

بارزترین نکته‌ای که در این بازی توجه را به خود جلب می‌کند، تحقیر، توهین، تمسخر و بی احترامی در ادبیات استفاده شده در این بازی است.

ادامه متن

با کودکان خود صحبت کنید درباره

داستان محوری بازی که جست‌وجو برای پیدا کردن یک شغل پر درآمد است می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای بحث درباره‌ی مشاغل، درآمد حلال و پیدا کردن یک شغل مناسب باشد. پیشنهاد ما این است که علاوه بر صحبت درباره‌ی انواع مشاغل، پرهیز از رفتن به سمت شغل‌ها غیرقانونی و شغل‌های مناسب، به کشف استعداد فرزند خود نیز بیاندیشید. موفقیت در آینده‌ی شغلی آن‌ها تا حد خوبی در گرو پیدا کردن استعداد و علاقه‌ی فرزند شما  پرورش آن است.

نوع ادبیات این بازی می‌تواند بر ادبیات بازیکن و تعاملات او اثر گذار باشد. پیشنهاد می‌کنیم که هم ادبیات محترمانه را درخانواده و در عمل به آن‌ها نشان دهید و تمرین کنید و هم با وضع قوانینی مانع استفاده از هر نوع کلمه‌ای در فضای خانواده شوید. همچنین می‌توانید اصول یک تعامل موثر را با فرزندتان تمرین کنید و یا در این باره با او صحبت کنید تا در تعاملات خود در جامعه مشکلی نداشته باشد.

پیشنهاد دیگرمان این است که درباره‌ی خرید درون برنامه‌ای و تبلیغات با فرزندتان صحبت کنید تا تحت تاثیر تبلیغات تحریک به خرید یک محصول نشود.

در آخر باید این نکته را هم بگوییم که این بازی خصوصا با توجه به اینکه در زمان بازی نکردن هم می‌شود پول در آورد، اعتیاد آور است و نیازمند توجه ویژه است.

خلاصه‌ی آن:

پیشنهاد می‌کنیم درباره‌ی نوع تعاملات مناسب و محترمانه با فرزندتان صحبت کنید و با وضع قوانینی مانع استفاده از هر نوع ادبیاتی در فضای خانواده شوید.

ادامه متن

ماجرای بازی

ماجرای این بازی برگرفته از داستان سریال «سه در چهار» است. البته داستان بازی و داستان سریال کاملا یکی نیستند. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که «بیژن» از زندان آمده است و بعد از اسباب کشی و خسارت زدن به ساختمان حین اسباب کشی آن‌ها باید مبلغی را به عنوان جریمه به صاحب خانه پرداخت کنند. برای به دست آوردن پول، بیژن، آقا سیروس و آقا رحمان به پیشنهاد بیژن شروع به انجام کارهایی می‌کنند که در ابتدا آقا سیروس و آقا رحیم نمی‌دانند که غیر قانونی است. برای به دست آوردن پول شغل‌های زیادی را شروع می‌کنند ولی در پایان هر فصل بعد از شروع یک درگیری به زندان میوفتند و بعد زندان باید شغل‌ها را از اول شروع کنند. نکته‌ای که از لحظات اول بازی توجه را به خود جلب می‌کند تذکری است که در ابتدای بازی درباره‌ی نوع ادبیات بازی داده می‌شود. ادبیاتی که در این بازی استفاده شده است بیشتر جنبه‌ی توهین، تمسخر و تحقیر دارند تا یک شوخی خودمونی و عامیانه. نحوه‌ی انجام بازی به این صورت است که بازیکن باید با ایجاد یک شغل کاذب، تعداد مشتری‌های آن را افزایش دهد و با ارتقاء خود شغل و همچنین گرداننده‌ی آن شغل و یا لباس گرداننده‌ی شغل درآمدی که از آن به دست می‌آورد را بیشتر کند و با در آمدی که به دست می‌آورد شغلی جدید با در آمد بیشتری تاسیس کند. البته شغل‌های جدید زمان بیشتری لازم دارند تا مقدار بیشتری پول دربیاورند. برای ارتقای مشاغل، شخصیت‌ها و حتی لباس شخصیت‌های بازیکن به «شوکول» و «کارت ارتقا» نیاز است. در صورتی که بازیکن تعداد کافی کارت ارتقا داشته باشد با خرج کردن تعدادی «شوکول» می‌تواند آن‌ها را ارتقاء دهد. در قسمت بالای بازی ماموریت‌‎های بازی نمایش داده می‌شود که با تکمیل آن‌ها، فصل‌های بازی تمام می‌شوند. با تکمیل هر ماموریت صندوقچه‌ای نیز به بازیکن داده می‌شود که به صورت شانسی تعدادی آیتم به بازیکن جایزه می‌دهد. در ابتدای هر فصل بازیکن باید از اول شغل‌های خود را راه بیندازد. پس از ایجاد شغل و افزایش تعداد مشتری و در آمد، بازیکن می‌تواند شغل‌های خود را خودکار کند و در مدتی که در بازی نیست نیز پول دربیاورد. در قسمت رویداد بازی نحوه‌ی انجام بازی کاملا شبیه بخش داستانی بازی است و تنها تفاوتی که دارد در جدول رتبه بندی این قسمت است که با پایان رویداد با توجه به رتبه‌ی بازیکن به او جایزه داده می‌شود. آخرین نکته، در باره‌ی قسمت خرید درون برنامه‌ای بازی است. در این قسمت بازیکن می‌تواند با پرداخت مبلغی، پول سیاه خریداری کند. در قسمت خرید درون برنامه‌ای از پول سیاه می‌توان برای خرید کارت ارتقا، خرید صندوقچه استفاده کرد و یا زمان بازی را به جلو برد تا پولی که در این مدت بازیکن می‌تواند به دست بیاورد را به صورت یکجا به دست بیاورد و نیاز به صبر کردن برای پول درآوردن نباشد. همچنین در این قسمت «صندوقچه خاله» نیز وجود دارد که هر چهار ساعت یک بار فعال می‌شود و بازیکن می‌تواند از داخل آن «شوکول» و آیتم‌های دیگر جایزه بگیرد.

ادامه متن

جزئیات بازی

سیستم عامل(ها): Android

نام توسعه دهنده: استودیو کینگ کد

تاریخ آخرین به روزرسانی: 27/12/1399 -- 17/03/2021

نیاز به اینترنت: بدون نیاز به اینترنت می‌شود بازی کرد اما با اتصال به اینترنت امکانات بیشتری فعال می‌شود.

امکانات آنلاین: خرید، تماشای تبلیغ، دعوت به عضویت در شبکه‌های اجتماعی

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد.

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه