• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی بازی متال گیر سالید ۵ ( Metal Gear Solid V)

author-img

توسط : آرین مرادی ارزیاب کدومو

8 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

402 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

بازی متال گیر سالید 5، یک عنوان اکشن مخفی کاری و استراتژی است که خشونتی بالا، ناهنجاری بالا و ترسی نسبتاً کم دارد. داستان بازی دنباله روی انتقام یک اَبَرسرباز است. روال اصلی داستان برپایه نکوهش جنگ‌های بزرگ است. بازی درجه سختی بالایی ندارد ولی در بعضی مراحل، ممکن است چالش‌هایی اضافه بر حالت معمول وجود داشته باشد. مسائل بزرگسالانه مانند مسائل جنسی، پیچیدگی روایی جنگ، انتقام و خیانت، جزو اصول اولیه و اساسی این سری هستند.

ژانر : اکشن

-2 مناسب خانواده 15 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

نامزد بهترین بازی سال و برنده‌ی بهترین بازی اکشن سال

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

بازی محتویات بزرگ‌سالانه‌ی زیادی دارد

خشونت بازی بالا است

ناهنجاری بازی بسیار بالا است

داستان بازی داستانی بسیار جدی راجع به انتقام و نکوهش جنگ است

بازی محتویات مخفی بسیار زیادی دارد

این نسخه آخری نسخه از یک سری پرطرفدار است که می‌تواند بازیکن را به سمت دیگر نسخه‌ها نیز سوق دهد

بازی خرید درون برنامه‌ای دارد ولی کسی چندان به سراغش نمی‌رود

بازی جذابیت بسیار بالایی دارد و زمینه‌ی اعتیاد را می‌تواند در بازیکن ایجاد کند

بخش آنلاین بازی دارای چت صوتی و متنی است که فرزندتان را در معرض محتوا و حرف‌های سانسور نشده قرار می‌دهد

بازی این قابلیت را به بازیکن می‌دهد که به عنوان شخصیت زن کل بازی را تجربه کند. انتخاب لباس شخصیت نیز با خود بازیکن است.

تا حد امکان از تماشای میان‌پرده‌های بازی دوری کنید

بخش آنلاین بازی در زمان بررسی اثر، تقریباً خالی از بازیکن است

خلاصه‌ی آن: ناهنجاری بازی بسیار بالا است

داستان بازی داستانی بسیار جدی راجع به انتقام و نکوهش جنگ است

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

راجع به مفهوم جنگ و خسارات آن با فرزندتان صحبت کنید

از شخصیت‌های بازی بپرسید که چطور هر یک خاکستری بوده و شخصیت مثبت یا منفی در بازی وجود ندارد

نظر فرزندتان را راجع به سلاح‌های هسته‌ای بپرسید

رویکرد فرزندتان سلاح کشنده است یا غیر کشنده؟ چرا؟ تاثیر این سلاح‌ها بر روند بازی چیست؟

نقطه نظر فرزندتان راجع به قربانی کردن تعدادی آدم برای جلوگیری از فدا شدن بقیه چیست؟

خلاصه‌ی آن: راجع به مفهوم جنگ و خسارات آن با فرزندتان صحبت کنی

نقطه نظر فرزندتان راجع به قربانی کردن تعدادی آدم برای جلوگیری از فدا شدن بقیه چیست؟

ماجرای بازی

بازی یک عنوان اکشن مخفی‌کاری است. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که شخصیت اصلی داستان به نام «باس»، از کمایی 9 ساله بیرون می‌آید. او اکنون با همکارانش قصد انتقام از کسانی را دارد که 9 سال پیش قصد نابودیش را داشته‌اند. باس در مناطق مختلفی به ماموریت می‌رود، برای خود یار جمع می‌کند و در این بین، با موجوداتی جهش یافته روبرو می‌شود که منشا آن را انگلی آزمایشگاهی می‌داند. این انگل از طریق صحبت و تنها با زبانی خاص (که در بازی انگلیسی است) منتقل می‌شود و باعث مرگ افراد می‌شود. دوز متفاوت این انگل، می‌تواند قدرت‌های فرابشری و زامبی گونه به انسان دهد. باس در حین مبارزه با این موجودات جهش یافته، با تک نیراندازی به نام کوآیت آشنا می‌شود که از همین موجودات جهش یافته است، ولی در نهایت تصمیم می‌گیرد به باس کمک کند. باس در ماموریت‌های خود با مشکلات مختلفی روبرو می‌شود و باید کودکانی که زندانی هستند را نجات دهد، کودکان کار را نجات دهد، متخصصان مختلفی که زندانی هستند را آزاد کند و...  همه‌ی این موارد در نهایت به ساخت پایگاهی بزرگ برای باس می‌انجامد. در همین بین، باس درگیر جنگ نظامی میان شوروی و افغانستان می‌شود و مجبور به انجام چندین ماموریت در این میان نیز می‌شود. باس متوجه می‌شود که فردی به نام «اسکال فیس» پشت ساخت این انگل است و می‌خواهد با از بین بردن تمام انگلیسی زبانان و البته سلاح‌های هسته‌ای، به قول خودش نظم و امنیت جهانی را برپا کند.

اکنون وظیفه اصلی باس مقابله با اسکال فیس است. باس، اسکال فیس را پیدا کرده و او را شکست می‌دهد، با این حال به طور عجیبی یک اپیدمی جدید از انگل در میان یاران باس شیوع پیدا می‌کند و باس مجبور می‌شود برای محدود کردن خسارات، تعداد زیادی از یارانش را به دست خود بکشد. در همین زمان، کوآیت که در تمام طول مدت در کنار باس بود، ناگهان ناپدید می‌شود. یکی از یاران باس که محقق این انگل بود، بیان می‌کند که کوآیت در اصل نیرویی نفوذی بوده تا انگل را در میان باس و یارانش پخش کند، ولی با دیدن باس و اهدافش، نظرش تغییر پیدا کرده و تصمیم گرفته بود با سکون خود، مانع اپیدمی شود. اکنون که کوآیت دیده بود حتی با سکوتش نمی‌تواند مانع شیوع اپیدمی انگل شود، باس را ترک کرده تا خسارات بیشتری وارد نکند. باس به دنبال کوآیت رفته و او را در میان جنگی با سربازان شوروی پیدا می‌کند، در کنارش می‌جنگد و در نهایت، کوآیت به کلی پس از این مبارزه ناپدید می‌شود. در انتهای بازی مشخص می‌شود که باس، اصلاً باس نیست و تنها یک فرد عادی است که در کما با تغییر قیافه، به جای باس جا زده شده است. پایان بازی به دلیل مشکلاتی که سازنده‌ی بازی با ناشر پیدا کرده بود، واضحا گنگ بوده و سر هم بندی شده است و هنوز هم تعبیر و استدلال درستی از آن در دسترس نیست.

بازی در کشورهای افغانستان و آفریقا دنبال می‌شود. بازیکن می‌تواند مراحل را به صورت کاملاً مخفیانه؛ به صورتی که هیچکس اصلاً متوجه حضور او نشود، به پایان برساند یا این که حمامی از خون به پا کند و همه را از بین ببرد. در همین راستا، بازی امکانات استراتژیک بسیار زیادی برای بازیکن در نظر گرفته است. بازیکن می‌تواند برای هر کدام از مخفی‌کاری یا جنگ رو در رو، چندین روش مختلف را پیش بگیرد و تقریباً می‌توان گفت تجربه‌ی هیچ دو نفر از یک مرحله، شبیه به هم نخواهد بود. ماموریت‌های بازی نیز تنها به کشتار خلاصه نمی‌شوند و حتی بعضی از آن‌ها بر پایه‌ی نجات کودکان یا آزادسازی یک منطقه ساخته شده‌اند. بخش آنلاین بازی اصلاً مورد استقبال قرار نگرفت با این حال، بازیکنان می‌توانند به مقر همدیگر حمله کنند یا در مقابل هم به صورت رو در رو مبارزه کنند. این بخش اکنون تقریباً خالی از بازیکن است.

جزئیات اثر

سیستم عامل (ها): پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، اکس باکس 360، اکس باکس وان، ویندوز  

نام ناشر: کونامی

نام توسعه دهنده: کوجیما پروداکشن

تاریخ انتشار: دهم شهریور سال 1394

تاریخ آخرین به روزرسانی: بیست و یکم سال 1399

نیاز به اینترنت: بدون نیاز به اینترنت می‌توان بازی را تجربه کرد ولی با اتصال به آن می‌توان به امکانات بیشتری دسترسی پیدا کرد

امکانات آنلاین: گفت و گوی صوتی، خرید، رویداد، تشکیل گروه، ذخیره‌سازی، جدول رتبه‌بندی، چندنفره بازی کردن، چالش

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد

نشان‌ها:  ممنوعیت

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد متال گیر سالید ۵

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!