• امروز : 10 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی بازی فاینال فانتزی ۱۶ ( Final Fantasy XVI)

author-img

توسط : آرین مرادی ارزیاب کدومو

8 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

286 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

فاینال فانتزی 16، داستان خیزش دوباره‌ی یک گارد پادشاهی برای نجات مردمش است. بازی مبارزاتی سریع, خونین و بزرگ دارد که همه چیز را به وضوح به تصویر می‌کشد. ترس به معنای واقعی جایی در بازی ندارد ولی استرس، هیجان یا اضطراب، به واسطه‌ی طراحی بعضی شخصیت‌ها و البته مبارزات بزرگ و سرعتی، در بازی به چشم می‌خورد. محتوای جنسی بازی نسبتا زیاد بوده و بدون هیچ سانسوری روابط مختلف و پوشش نامناسب افراد در بازی نمایش داده می‌شود.

ژانر : نقش آفرینی

0 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 18 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

آخرین نسخه از سری پرطرفدار و محبوب فاینال فانتزی و اولین نسخه‌ی این سری با خشونتی بی‌پرده و بالا

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

 بازی به دلیل محتوای جنسی، خشونت بالا و محتوای بالغانه ممنوعه است. می‌توان به سراغ دیگر نسخه‌های فاینال فانتزی رفت و آن‌ها را جایگزین این نسخه کرد

خشونت بازی بدون سانسور، خونین و واضح است

بازی در دنیایی جادویی و به شدت جذاب روایت می‌شود که می‌تواند بازیکن را غرق در خود کند.

ناهنجاری بازی بسیار بالا است و محتویات بزرگ‌سالانه زیادی در بازی مشاهده می‌شود

فاینال فانتزی یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ است می‌تواند بازیکن را درگیر خود و دیگر نسخه‌های این سری کند

بازی به دلیل جذابیت بسیار زیاد، ممکن است بازیکن را وابسته به خود کند یا او را به سمت تجربه‌ی دیگر نسخه‌ها سوق دهد

مفاهیمی مانند تحقیر، تبعیض و برده‌داری در بازی به شدت پررنگ هستند

الفاظ نامناسب در بازی به وفور استفاده می‌شوند

بازی می‌تواند دریچه‌ای به سمت دنیای تجاری بزرگ فاینال فانتزی، دیگر نسخه‌های این سری و البته انیمه‌های ساخته شده بر اساس این مجموعه باشد

خلاصه‌ی آن:

 بازی ممنوعه است. می‌توان به سراغ دیگر نسخه‌های فاینال فانتزی رفت و آن‌ها را جایگزین این نسخه کرد

بازی می‌تواند دریچه‌ای به سمت دنیای بزرگ فاینال فانتزی، دیگر نسخه‌های این سری و البته انیمه‌های ساخته شده بر اساس این مجموعه باشد

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

راجع به مفاهیمی مانند برده‌داری، تبعیض و اختلاف طبقاتی با فرزندتان صحبت کنید و نظرش را راجع به این موضوعات بپرسید

راجع به طبقه بندی افراد و قضاوت آن‌ها بر اساس توانایی‌های ذاتی و نه اکتسابی با فرزندتان صحبت کنید. آیا کسی که بدون قدرت خاصی به دنیا آمده ولی با تلاش به مرتبه‌ی بالا رسیده، واقعا سزاوار نکوهش است و کسی که کاری نمی‌کند و خدادادی قدرت زیادی دارد، سزاوار تمجید؟

از تغییر سبک سری بازی‌های فاینال فانتزی از مبارزاتی تاکتیکال و نوبتی به مبارزاتی پرسرعت و خشن، چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ آیا مردم صبر خود را از دست داده و تنها به دنبال کشتار هستند؟ هدف سازنده‌ها از چنین تغییری چیست؟

خلاصه‌ی آن: راجع به طبقه بندی افراد و قضاوت آن‌ها بر اساس توانایی‌های ذاتی و نه اکتسابی با فرزندتان صحبت کنید.

ماجرای بازی

 فاینال فانتزی یک سری بسیار قدیمی و پرطرفدار از سری بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی است. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که کلایو، فرزند بزرگ‌تر پادشاه، در حال تمرین است و باید از برادر کوچک‌ترش که وارث تاج و تخت و یک دامیننت است محافظت کند. در دنیای بازی، مردم عادی توانایی استفاده از جادو را ندارند و تنها افرادی به نام برندد و دامیننت‌ها می‌توانند از این قدرت استفاده کنند. حکومت‌ها نیز این دو دسته از افراد را به استثمار می‌گیرند تا در راستای کشورگشایی یا محافظت نظامی از خود، از آن‌ها استفاده کنند. بازی چنین پیش می‌رود که برادر و خانواده‌ی کلایو طی یک نبرد کشته می‌شوند و کلایو نیز موفق به محافظت از آنان نشده و به عنوان یک سرباز مزدور به اسارت گرفته می‌شود. کلایو تمام مدت به فکر انتقام و اتفاقاتی است که در شب حمله رخ داد: این که چه کسی نقشه‌ی حمله را ریخته بود یا چه کسی قدرت نابودی برادرش که یک دامیننت بود را داشت. کلایو به ماموریتی فرستاده می‌شود تا به صورت مخفیانه، دامیننت یکی از حاکمان منطقه را از بین ببرد که در این بین با فردی به نام سید (SEED) اشنا می‌شود. سید کلایو را با خود به مقرش می‌برد: جایی که به دور از چشم حکام مختلف بوده و مکانی آسوده و راحت برای زندگی برنددها و دامیننت‌ها است. در همین زمان است که با تحقیقات سید، مشخص می‌شود فردی که در شب حمله با برادر کلایو مبارزه کرده و او را شکست داده بود، خود کلایو بوده که تغییر فرم داده بود و کنترل خود را از دست داده بود. اکنون کلایو به دنبال راز تغییر شکل خودش، کمک به برنددها و دامیننت‌ها، انتقام خون برادرش و نجات زندگی مردم عازم سفری خواهد شد که تجربه‌ای تاریک و خونین را رقم خواهد زد. در همین حین، داستان‌های دیگری نیز در دل داستان اصلی روایت می‌شود؛ مثلا، کلایو باید از رویدادی جلوگیری کند که با از بین بردن جادو در منطقه‌ای خاص، به کل زندگی و حیات را از آن منطقه می‌گیرد و نابودی گسترده‌ای به وجود می‌آورد. مبارزات بازی از زاویه‌ی دوربین سوم شخص دنبال می‌شود و بسیار سرعتی، خونین و جذاب هستند. مبارزات بر اساس سلاح‌های سرد و البته استفاده از جادو طراحش شده‌اند. در بازی، بازیکن وظیفه دارد تا مسیری نسبتا خطی را دنبال کند، دشمنانش را با استفاده از شمشیر و جادو از بین ببرد، با استفاده از XP بدست آمده، لول خود را بالا ببرد، مهارت‌های جدید کسب کند و در نهایت با قدرت بیشتر، به سراغ دشمنان قوی‌تر و سرسخت‌تر برود. در این بین المان‌های نقش آفرینی مانند خرید مهارت‌های جدید و شخصی سازی وسایلی که شخصیت اصلی همراه خود دارد نیز به بازی عمق بالایی بخشیده است. محیط‌های بازی نه خیلی بزرگ هستند و نه کاملا خطی طراحی شده‌اند و امکان گشت و گذار حداقلی در محیط بازی برای بازیکن فراهم شده است. در کنار مسیر اصلی داستان، ماموریت‌های فرعی مختلفی نیز طراحی شده است که داستان دیگر افراد سرزمین را روایت می‌کند و شخصیت اصلی می‌تواند به کمک آن‌ها برود. هرچند که انجام این ماموریت‌ها تنها باعث افزایش لول بازیکن شده و تاثیری در روند داستانی و نتیجه‌ی نهایی بازی ندارد.

جزئیات اثر

سیستم عامل(ها): پلی استیشن 5

نام ناشر: اسکوئر اینکس

نام توسعه دهنده: اسکوئر اینکس

تاریخ انتشار: اول تیر سال 1402 مصادف با 22 ژوئن سال 2023

تاریخ آخرین به روزرسانی: پانزدهم تیر سال 1402 مصادف با 6 جولای 2023

نکات برجسته بازی: آخرین نسخه از سری پرطرفدار و محبوب فاینال فانتزی و اولین نسخه‌ی این سری با خشونتی بی‌پرده و بالا

نیاز به اینترنت: ندارد

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد

نشان‌ها:  ممنوعیت

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : حسام زمانی مقدم دولو

۱۰ شهریور ۱۴۰۲

مناسب سن 18 +

خیلی بده

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد فاینال فانتزی ۱۶

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!