• امروز : 9 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی بازی رِد دِد ۲ (Red Dead Redemption 2)

author-img

توسط : علیرضا نقوی ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3127 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

داستان یک کابوی که دوست دارد به دیگران کمک کند؛ اما مجبور است به‌خاطر به‌دست‌آوردن پول و در جریان دزدی خیلی‌هایشان را بکشد. این بازی بسیار واقع‌گرایانه طراحی شده و برای تمامی انواع بازی بازان اتفاقات و رخدادهای جالبی آماده کرده تا همه را جذب خود کند. خشونت بالا و ناهنجاری اجتماعی زیاد جزء نکاتی بسیار پررنگی است که در این عنوان به چشم می‌خورد.

ژانر : اکشن

36 مناسب خانواده 23 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

این عنوان یکی از بزرگ‌ترین عناوین دنیای بازی است که موفقیت و محبوبیت بسیاری میان بازیکنان پیدا کرده. همچنین فروش 725 میلیون دلاری آن، این مطلب را به قوت تایید می‌کند.

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این بازی بسیار واقع‌گرایانه طراحی شده می‌تواند احساس غوطه‌وری زیادی به فرزندتان القا کند. این موضوع سبب می‌شود تا تک‌تک اتفاقات درون بازی برای فرزندتان باورپذیرتر باشد و بیشتر با آن‌ها درگیر شود و احساسات عمیق‌تری را در مواجه با آنها تجربه کند. باتوجه‌به این موضوع توصیه می‌شود مقدار زمان تجربه بی‌وقفه بازی موردتوجه خودتان و فرزندتان قرار بگیرد و این زمان از حدی که باهم توافق می‌کنید یا به نظر فرزندتان منطقی و مناسب است بیشتر نشود. همچنین سعی داشته باشید به چگونگی بروز احساسات فرزندتان در برابر رخدادهای بازی توجه کنید، اگر هیجان، ترس و یا اتفاقات دیگر در بازی بیش از اندازه تحملش، او را درگیر می‌کند با صحبت با خودش سعی کنید بازی جایگزینی را برایش انتخاب کنید. (توجه داشته باشید موافقت و رضایت او بسیار مهم است و در غیر صورت احتمالاً به‌دوراز چشم شما بالاخره به تجربه بازی می‌پردازد)

بازی دارای صحنه‌های خشن پرتکرار مانند کشتن آدم‌ها و پاشش خون و حتی قطع عضو است. به طور معمول کشتن آدم‌ها خشونت منزجر کننده‌ای ندارد اما در صورت استفاده از سلاح سرد قضیه متفاوت می‌شود.

اتفاقات داستان اصلی و مأموریت‌های فرعی بعضاً دارای هیجان بسیار بالا و برخی بسیار ترسناک‌اند. مثلا در برخی از نقاط جهان بازی، اجساد و معماهای ترسناکی مشاهده می‌شود که ممکن است برخی از اعضای بدنشان قطع شده باشد.

مشروب فروشی در بازی وجود دارند و بازیکن می‌تواند در هر شهری آنها را بیابد و برای خوردن مشروب یا قمارکردن به آنها مراجعه کند. همچنین شغل تن‌فروشی نیز در بازی وجود دارد و این قابلیت نیز برای بازیکن در دسترس است.

این امکان وجود دارد که در طول روند بازی فرزندتان به محتوای جنسی درون بازی برخورد کند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

این بازی برای زیر رده سنی 18 سال توصیه نمی‌گردد.

اگر فرزندتان هنوز این بازی را تجربه نکرده با صحبت با او در مورد نکات نامناسبی که درون بازی وجود دارد، سعی کنید او را از تجربه‌ی این عنوان منصرف کنید، خصوصاً اگر فرزندتان تحمل تجربه هیجان زیاد را ندارد و یا استرس او را بیش از حد تحت‌فشار قرار می‌دهد.

با فرزندتان در مورد میزان هیجانی که در بازی تجربه می‌کند صحبت کنید. تابه‌حال به صحنه‌های ترسناکی برخورده که او را اذیت کند؟

باتوجه‌به داستان بازی می‌توانید از وفاداری و مفهوم آن از فرزندتان بپرسید. این وفاداری در چه صورت ارزش است و آیا حد و مرزی برایش وجود دارد یا خیر؟ در وفاداری کارهایی که خلاف منطق است توجیه می‌شود؟

می‌توانید از فرزندتان سؤال کنید که کدام یک از جنبه‌های بازی او را بیشتر جذب خود می‌کند؟

برای صحبت در مورد ناهنجاری‌های بازی می‌توانید از فرزندتان بخواهید تا نکات منفی‌ای که تابه‌حال از بازی مشاهده کرده را با شما در میان بگذارد (بهتر است با سؤالی بی‌طرفانه این بحث را آغاز کنید، مانند: چیزی بوده که تو بازی‌دوست نداشته باشی؟ یا نقدی به این بازی داری؟ چیزهایی تجربه کردی که دوست نداشتی؟) سپس با بیان نکات منفی از سمت فرزندتان از او بخواهید در مورد چگونگی خنثی‌کردن این نکات منفی راهکار ارائه دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این ارزیابی نکاتی که تابه‌حال با آن مواجه نشده و هم‌افزایی منفی هم ندارد را اشاره کنید تا بتوانید باهم در مورد آنها صحبت کرده و راه‌حلی برایش دست‌وپا کنید.

خلاصه‌ی آن:

اگر فرزندتان هنوز این بازی را تجربه نکرده با صحبت با او در مورد نکات نامناسبی که درون بازی وجود دارد، سعی کنید او را از تجربه‌ی این عنوان منصرف کنید.

ماجرای بازی

رِد دِد ردمپشن 2 یک بازی جهان باز از شرکت نام‌آشنای راک استار است. این کمپانی بزرگ بازی‌هایی همچون جی‌تی‌ای در کارنامه‌ی خود دارد که این موضوع، بازی‌های این کمپانی را موردتوجه گسترده‌ی بازی بازان قرار می‌دهد. داستان رِد دِد از این قرار است که یک گروه تبهکار که از قوانین سرپیچی می‌کنند و قوانین خود را دارند، در غرب وحشی سعی در دزدی مقدار زیادی پول داشته و می‌خواهند زندگی خوبی داشته باشند. در این گروه بازیکن در نقش "آرتور مورگان" بازی می‌کند. آرتور یک ضدقهرمان است که دزدی می‌کند و تمام دشمنانش را می‌کشد.

ازآن‌رو که بازی به‌خوبی اتفاقات واقعی را درون خودش شبیه‌سازی کرده، اتفاقات دنیای زمان قدیم را به‌خوبی درون خود جای‌داده. بازیکن در بازی می‌تواند به شکار حیوانات برود و با شکار هر حیوان (که هر کدام شیوه مخصوص خود و لوازم خاص خود را دارند) از پوست گوشت آنها استفاده کند، آنها را بفروشد یا برای خوراک خود استفاده کند.

همچنین در حیات‌وحش بازی امکان حمله حیوانات وحشی به بازیکن وجود دارد. بازیکن می‌تواند با پیداکردن اسب‌های وحشی آنها را رام کند و با اسب رام شده به سفر بپردازد.

بخش اصلی گیم‌پلی بازی را تیراندازی شکل می‌دهد و بازیکن برای پیشبرد داستان و یا به ثمر رساندن بسیاری از وقایع نیاز دارد دست به اسلحه شود و یا دسته کم از چاقو یا طناب خود برای بستن حیوان یا حتی یک انسان استفاده کند.

رِد دِد روایتی دارد که کناره‌ی داستان اصلی به شکست کلیشه‌های همیشگی و قدیمی پرداخته، مانند برده‌داری و تفاوت میان رنگین‌پوستان و همچنین تا حدودی کلیشه‌های جنسیتی.

در کنار این جهان وسیع، جهان وسیع‌تری نیز وجود دارد که بازیکن را به دنیای دیگر بازیکنان راه می‌دهد تا فرزندتان بتواند به همراه دوستش که در شهر دیگری است، به شکار یک خرس افسانه‌ای بروند و یا باهم گروه شوند و بقیه را هدف تیرهایشان قرار دهند. بخش آنلاین بازی به‌جز فضای جهان باز، مسابقه‌ها و رخدادهای بیشتری در اختیار بازیکنان می‌گذارد تا بتوانند در قابل‌های مختلف و حالت‌های متفاوت باهم به رقابت بپردازند.

لازم به ذکر است که در ابتدای تجربه بخش آنلاین بازیکن چهره‌ی خودش را شخصی‌سازی می‌کند و تقریباً هر بازیکن چهره‌ای متفاوت برای خود دارد. این موضوع باعث شکل‌گیری ارتباط هرچه عمیق‌تر فرزندتان با بازی می‌شود تا جایی که برای زیباتر شدن شخصیتش در بازی، حاضر به پرداخت پول حقیقی باشد.

همچنین بازی یک سیستم ارزش‌گذاری برای عملکرد بازیکن دارد و رفتارهای او با محیط پیرامونش از منظر خیر و شر بودن سنجیده می‌شود و به طبع جهان بازی نسبت به خوب و بد بودن شخصیت بازیکن در بازی بازخورد می‌دهد؛ مانند اینکه اگر بازیکن در شهری به انجام کارهای خلاف قانون بپردازد و به مردم بی‌گناه آسیب بزند یا حتی اسب‌ها را بکشد، امتیاز منفی می‌گیرد، مردم از او بدشان می‌آید و با حرف‌هایشان نسبت به حضور او واکنش تند و بدی نشان می‌دهند. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود با شرورتر شدن شخصیت اصلی، جایزه‌ای برای کشته‌شدن او تعلق می‌گیرد و افرادی که به دنبال این جایزه هستند چند وقت یکبار به بازیکن حمله می‌کنند و سعی در کشتن او دارند. در عوض اگر بازیکن رفتار خوبی از خودش نشان دهند، مردم او را دوست می‌دارند و از مزایایی مانند تخفیف گرفتن در خریدهایش بهره‌مند می‌شود.

جزئیات اثر

سیستم عامل(ها): microsoft windows،google stadia،playstation 4،xbox one، xbox series s،xbox series x،playstation 5

نام ناشر: Rockstar Games

نام توسعه دهنده: Rockstar Games

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ 2018-10-26

تاریخ آخرین به روزرسانی: 2022-09-06 ۱۴۰۱/۰۶/۱۵

نیاز به اینترنت: بدون نیاز به اینترنت می‌توان بازی کرد ولی با اتصال به اینترنت امکانات بیشتری فعال می‌گردد.

امکانات آنلاین: گفتگوی صوتی، خرید، ایجاد دوستی، جدول رتبه بندی، رویداد، تشکیل گروه، ذخیره سازی، چالش، چند نفره بازی کردن.

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد.

نشان‌ها: ممنوعیت

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد رِد دِد ۲

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!