• امروز : 30 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی بازی دیزگان (روزهای رفته) (Days Gone)

author-img

توسط : آرین مرادی ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

3757 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 18 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
 

دیزگان عنوانی اکشن‌ماجراجویی، جهان‌آزاد و زامبی‌محور است که خشونتی بالا و داستانی احساسی دارد. طراحی دشمنان بازی ترس به بازیکن منتقل می‌کند. کمبود مهمات باعث سختی بازی برای بعضی بازیکنان می‌شود. خیانت، وفاداری و رفاقت بخشی از داستان بازی را تشکیل می‌دهند. هدف، به‌راحتی وسیله را توجیه می‌کند. پوشش بعضی شخصیت‌ها مناسب نیست و صحنه‌های جنسی در بازی وجود دارند. مکان‌ها و لوازم مخفی در جهان بازی وجود دارد که بازیکن می‌تواند به سراغ آن‌ها برود. این بازی نشان ممنوعیت دارد.

ژانر : اکشن

25 مناسب خانواده 6 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

بازی دیزگان عنوانی بود که در میان انحصاری‌های شرکت سونی توانست در کنار عنوان موفقی نظیر The Last of Us که پرافتخارترین بازی تاریخ است، قد علم کند.

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

 خشونت بازی بسیار بالا است،طراحی شخصیت‌های دشمن چندش آور و ترسناک است. حمله‌ی گروهی زامبی‌ها ممکن است هر بازیکنی را به استرس و ترس بیندازد.

صحنه‌های جنسی در بازی وجود دارد و لباس بعضی شخصیت‌ها در بازی مناسب نیست.

کلمات رکیک به وفور در بازی استفاده می‌شود.

بحث خیانت و وفاداری در بازی بین شخصیت‌ها بسیار مهم است، بحث توجیه وسیله توسط هدف در بازی وجود دارد.

زنده ماندن به هر قیمتی، ایدئولوژی بعضی شخصیت‌های بازی است

بازی به دلیل خشونت بالا، صنحه‌های جنسی و ترس و وحشت زیاد، ممنوعه است و به هیچ وجه زیر سن پیشنهاد شده به سراغ بازی نروید.

خلاصه‌ی آن: بحث خیانت و وفاداری در بازی بین شخصیت‌ها بسیار مهم است و همچنین بحث توجیه وسیله توسط هدف در بازی وجود دارد. بازی ممنوعه است

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

بحث رفاقت، وفاداری یا خیانت در بازی پررنگ است و می‌توانید راجع به این موضوع با فرزندتان صحبت کنید

خشونت در بازی بسیار زیاد است، می‌توان راجع به لزوم خشونت، میزان آن، معایب و عواقب خشونت صحبت کرد

استفاده ی به صرفه از منابع، صرفه‌جویی و درست مصرف کردن در بازی بسیار مهم است، راجع به این قضیه می‌توانید با فرزند خود صحبت کنید

خلاصه‌ی آن: بحث رفاقت، وفاداری یا خیانت در بازی پررنگ است و می‌توانید راجع به این موضوع با فرزندتان صحبت کنید

ماجرای بازی

 بازی Days Gone عنوانی است در سبک اکشن ماجراجویی که در فضایی امروزی ولی پسا آخرالزمانی روایت می‌شود. داستان بازی روایت گر زندگی شخصیت موتورسواری به نام جان دیکن است که موتور بخشی از زندگی اوست تا جایی که جان دوستش را برای تعمیر موتورش به خطر می‌اندازد. اساس بازی کشتن فریکر‌ها(آدم‌خواران وحشی یا همان زمامبی‌ها) و راهزنان فرصت طلب است، گاهی لازم است بازیکن عملیات را مخفیانه انجام دهد یا برای حل معماهایی در محیط گشت وگذار کند. بازی دارای بخش آنلاین است که شامل انجام ماموریت‌های جانبی و جدول امتیاز جهانی است. گیم‌پلی بازی بازیکن را به انزوا می‌برد، تنهایی را به او نشان می‌دهد و طعم بی کس بودن را در دنیایی بی رحم که هر لحظه به دنبال شکار او است، نشان می‌دهد. مبارزات بازی شامل بخش تن به تن با سلاح‌های سرد و البته مبارزه با سلاح‌های گرم می‌شود که تنوع بسیار خوبی دارند. خون‌ریزی، طراحی چندش آور، فریاد و کشتار دست جمعی بخش جدایی ناپذیر از گیم‌پلی بازی هستند. بخش ارتقای شخصیت و موتور نیز در بازی جا داده شده است که عمق بیشتری به بازی و استراتژی بازیکن می‌دهد.

 داستان بازی روایت گر زندگی شخصیتی به نام جان دیکن است. در طی یک اتفاق، ویروسی در شهر شیوع پیدا می‌کند که مردم مبتلا شده را به موجودات زامبی مانند تبدیل می‌کند. جان، دوستش به نام بوزر و همسر جان به نام سارا در روزی که شهرشان تحت شیوع این ویروس قرار می‌گیرد، قصد فرار می‌کنند ولی در این راه سارا زخمی شده و جان مجبور می‌شود تا او را به نیروهای نظامی سپرده و خودش به همراه بوزر بماند تا بتوانند دو نفری از این مخمصه جان سالم به در ببرند. 2 سال پس از این واقعه و زمانی که جان فکر می‌کند همسرش از دست رفته است، نشانه‌هایی پیدا می‌شود که سارا سالم و زنده است. در این میان، بوزر به وسیله‌ی تعدادی از راهزنان گرفته می‌شود و دست راستش به شدت سوزانده میشود. جان برای نجات جان دوستش، دست راست بوزر را قطع میکند تا عفونت سوختگی به باقی بدن او سرایت نکند. جان در عین حال که برای کمپ‌های بازماندگان کارهای مختلفی انجام می‌دهد تا اعتبار برای خودش کسب کند، به دنبال همسر از دست رفته‌اش نیز می‌گردد و در نهایت او را در کمپی نظامی در شمال پیدا می‌کند. در این زمان است که یکی از افراد یکی از کمپ‌هایی که قبلا جان با آن‌ها در ارتباط بوده، به جان خیانت می‌کند و او را فردی شیاد در نگاه نظامیان نشان می‌دهد. به همین دلیل نظامیان تصمیم می‌گیرند تا به کمپ بازماندگان حمله کنند و جان نیز باید جلوی آن‌ها را بگیرد. البته که جان نمی‌تواند به موقع خودش را به مبارزه برساند و رهبر کمپ بازماندگان جان خودش را از دست می‌دهد. جان برای انتقام، برنامه می‌ریزد و به همراه دیگر بازماندگان، کمپ نظامیان را به کلی نابود می‌کند. در این زمان، یکی از دوستان قدیمی جان، اوبرایان، که به او در یافتن سارا کمک کرده بود، با او تماس می‌گیرد و تحقیقات مختلفی را که تا آن زمان روی زامبی ها انجام داده بود را به جان خبر می‌دهد. طبق این احقیقات، زامبی‌ها رفته رفته در حال پیشرفته تر شدن بودند و این امر به حدی رسیده بود که خود اوبرایان به ویروس مبتلا شده ولی هنوز هوش انسانی خود را حفظ کرده است و فقط قدرت های فرابشری گرفته است. داستان بازی در همین نقطه پایان یافته و با کلی سوال جدید و بدون پاسخ، بازیکن را منتظر نسخه‌ی دوم بازی رها می‌کند.

جزئیات اثر

سیستم عامل(ها): پلی استیشن 4، رایانه های شخصی

نام ناشر: سونی

نام توسعه دهنده: بند استودیو

تاریخ انتشار: ششم اردیبهشت سال 98 مصادف با 26 آپریل 2019

تاریخ آخرین به روزرسانی: دوازده مهر سال 1400 مصادف با 4 اکتبر 2021

نکات برجسته بازی: بازی دیزگان عنوانی بود که در میان انحصاری‌های شرکت سونی توانست در کنار عنوان موفقی نظیر The Last of Us که پرافتخارترین بازی تاریخ است، قد علم کند.

نیاز به اینترنت: بدون نیاز به اینترنت می‌توان بازی کرد اما با اتصال به اینترنت امکانات بیشتری فعال می‌گردد.

امکانات آنلاین: جدول رتبه بندی، چالش

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد.

نشان‌ها:  ممنوعیت

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد دیزگان (روزهای رفته)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!