• امروز : 4 آذر 1403
logo

نقد و بررسی بازی جنگ قبایل (Clash of clans)

author-img

توسط : الهام اسماعیلی ارزیاب کدومو

4 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2628 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

کلش آف کلنز، یک بازی آنلاین موبایلی‌ست که بسیار گسترده و با کیفیت است. در این بازی، بازیکن تنها یک هدف دارد: توسعه و قوی کردن دهکده خود. او باید منابع لازم برای توسعه را فراهم کند و از آنجایی که تولید به اندازه کافی سریع نیست؛ پس بهترین راه غارت است!

ژانر : استراتژیک

10 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 10 +
بر اساس 7 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
medal-image

بازی کلش آف کلنز در آوریل ۲۰۱۳ به‌همراه بازی هی‌دی توانست درآمد خالصی به مبلغ ۲۷۹ میلیون دلار کسب کند. درآمد روزانهٔ این بازی ۲٫۵ میلیون دلار است که از ۸٫۵ میلیون کاربر این درآمد را کسب کرده‌است. نرم‌افزار کاربردی این بازی در بازهٔ دسامبر ۲۰۱۲ تا می ۲۰۱۳ جزو ۵ نرم‌افزار کاربردی برتر از نظر دانلود بوده‌است. نرم‌افزار کاربردی این بازی سومین بازی پرفروش در اپ استور و گوگل پلی بوده‌است.

جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

کلش آف کلنز یا جنگ قبایل، یک بازی استراتژیک با کیفیت و البته پیچیده است. به همین خاطر اکیدا توصیه می‌کنیم که بازیکن زیر سن مناسب وارد بازی نشود، چرا که احتمال اثرگذاری آسیب‌ها افزایش می‌یابد و لذت نیز نخواهد برد.

از آنجایی که در کلش آف کلنز همه می‌توانند وارد بازی شوند و با سایر بازیکنان بازی کنند، والدین دقت کنند که حداقل فرزندشان وارد کلن و قبیله‌ای شود که دوستان دنیای واقعی‌اش باشند و یا هم‌سن‌وسال او باشند. هر چند به دلایلی به طور طبیعی این اتفاق می‌افتد اما معمولا بازیکن بعد از مدتی مایل است قبایل دیگر را هم چک کند.

بازی امکان چت و گفت و گو دارد و پیش‌امده که این ارتباط در بازی، به ارتباط در سایر شبکه‌های پیام‌رسان و حتی فضای واقعی کشیده شده است، والدین باید نسبت به این امکانات و ارتباطات حساس باشند.

‌‌در بازی بازیکن می‌تواند پول واقعی خرج و پول دنیای بازی که همان جم (الماس) است، خریداری کند. ‌فرزند ما باید در این فرآیند مهارت هزینه‌کردن را بیاموزد. از این رو ‌برای رشد بهتر فرزندمان بهتر است توجه کنیم که در مقابل پافشاری او بر هزینه کردن بی‌حساب و کتاب پول تسلیم نشویم.

بازی به دلایل مختلف، به وسیله ویژگی‌ها و امکانات گوناگون بازیکن را به بازی باز می‌گرداند.

برای نمونه انتقام از یک دهکده یا غارت آن تنها زمانی ممکن است که شخص صاحب قبیله آنلاین نباشد، پس بازی به صورت ضمنی بازیکن را وادار می‌کند تا زمان زیادی را در بازی آنلاین باشد.

در کاری دیگر، بازی هشدارهایی می‌فرستند و مثلا می‌گوید که قبیله به تو نیاز دارد یا سربازخانه به روزرسانی‌ شد. بازیکن وقتی بازی را باز می‌کند که سربازخانه جدید را ببیند، احتمال قوی یک دور بازی هم خواهد کرد که بتواند سرباز جدید باز شده را امتحان کند، بدین ترتیب تعداد دفعات زیادی بازگشت ناخواسته به بازی رخ می دهد.

بدین ترتیب به سادگی ممکن است که بازی به بخشی از زندگی و دغدغه‌ی فرد تبدیل شود و تمرکز وی در زمان انجام سایر کارها را از بین ببرد. صرف زمان زیاد برای بازی، مساله‌ی مهمی‌ست و چون این صرف زمان اندک اندک و در مقاطع متعدد رخ می‌دهد ممکن است چندان به چشم نیاید اما بر زندگی شخصی بازیکن به شکل قابل توجهی موثر خواهد بود. مراجعه پی‌درپی و ناخودآگاه به بازی مثل هر تکرار ناخواسته‌ی دیگری می‌تواند اعتیادآور باشد. از این رو پیشنهاد ساده ما این است که هشدار بازی را خاموش کنید یا به آن اهمیت ندهید و برای مدیریت بازی از نرم‌افزارهای مدیریت زمان استفاده کنید.

خلاصه‌ی آن:

بازی ممکن است بازیکن را وادار به خرج پول واقعی برای خرید الماس‌های بازی کند. بازی با هشدارهایی بازیکن را مدام به بازی کردن فرامی‌خواند و این مسئله اعتیاد آور خواهد بود. بازی امکان چت خصوصی و گروهی را دارد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

در مورد لذت هم‌بازی بودن با هم‌سن و سال‌ها و خطراتی که بازی با بزرگترها وجود دارد، صحبت کنیم.

در مورد زشت و قبیح بودن غارت بدون دلیل و صرف رفع نیاز خود با صحبت کنیم.

نظر فرزندمان را در مورد شیوه‌ی ها پیشرفت و رشد در زندگی بپرسیم.

حتما تذکرات امنیتی در ارتباط با سایر بازیکنان را به او گوشزد کنیم؛ اطلاعات از خودش و زندگی، نام کاربری و رمز عبور و هر نکته‌ای غیر از بازی نباید مطرح شود.

در مورد رفتن به شبکه‌های اجتماعی دیگر خارج از بازی نیز به او توجه دهیم.

با فرزندمان در مورد زمان و میزان بازی کردن او قرار بگذاریم تا در تله دعوت‌های مکرر بازی نیافتد.

خلاصه‌ی آن: درباره‌ی انواع ارتباط‌ها در فضای بازی و نحوه‌ی پیشرفت در بازی با فرزند خود صحبت کنیم.

ماجرای بازی

ماجرای این بازی روایت توسعه به شیوه‌ی غربی است؛ شما صاحب تکه‌زمینی شده‌اید که باید در آن حکومتی مقتدر به وجود آورید. برای قدرتمندتر شدن حکومتتان نیاز به منابع طبیعی و پول دارید. با این منابع می‌توانید ارتش درست کنید، ساختمان بسازید و تجهیزاتتان را ارتقاء دهید. برای به‌دست آوردن این منابع سه راه وجود دارد:

صرف وقت

غارت منابع دیگران

صرف پول (پول واقعی: ریال)

اما دهکده‌های دیگر نیز هستند که برای تهیه منابع اقدام به حمله و غارت به دیگر دهکده‌ها می‌کنند؛ پس بازیکن باید به فکر تامین دفاع نیز باشد و بخشی از منابع خود را به اینکار اختصاص دهد.

البته در این راه می‌توان عضو قبیله شد و از اعضا قبیله کمک گرفت و به آنها کمک کرد. به بقیه قبیله‌ها حمله کرد و غارت بزرگی شکل داد و البته جوایز بهتری کسب کرد.

جزئیات اثر

سیستم عامل(ها): ANDROID, IOS

نام توسعه دهنده: Super cell

تاریخ انتشار: بازی برای سیستم عامل ‌iOS  در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۲ و  برای اندروید در ۷ اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شد.

تاریخ آخرین به روزرسانی: ۱۳ آبان ۱۳۹۹

نیاز به اینترنت: دارد

امکانات آنلاین: چند نفره بازی کردن، خرید درون‌برنامه‌ای، چت، تشکیل گروه (قبیله)، رتبه‌بندی

امکان بازی به صورت چند نفره محلی (آفلاین):  ندارد.

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : علی فولادگر

۲ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 13 +

کلش

بزرگسال

توسط : علی فولادگر

۲ مرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 13 +

کلش

بزرگسال

توسط : علیرضا فروتنی

۲۴ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 7 +

عالی من اولین بار وقتی ۸ سالم بود نصب کردم ولی اکانتم بخاطر سیو نشدن حذف شد. اینقدر بازی خوبیه که مشکلاتش هم کوچیک هستن. البته برای من؛ چون بقیه مثلا فحش یاد می‌گیرن میرن به افراد دیگه هم فحش میگن. خودم 17 سالمه و هیچوقت برای این بازی پول خرج نکردم. مشکلات بازی: 1-به شدت اعتیاد آور شاید بیشتر از کالاف دیوتی موبایل 2-ناهنجاری های اجتماعی مثل استفاده از فحش. 3-شایعات در مورد نمادهای شیطانی(برخی ادعا کرده‌اند که این نمادها در کلش آف کلنز وجود دارد اما به نظر می‌رسد شرکت این بازی بسیاری از آنها را حذف کرده). ۴-بازی خرید مناظر و تقریبا همه‌ی شخصیت‌های افسانه‌ای قهرمانان را فقط با پول واقعی امکان پذیز کرده که این احتمالا باعث هدر رفتن پول بسیاری از افراد کم‌تجربه و حتی والدین در عین نارضایتی می‌شود.

بزرگسال

توسط : علی فولادگر

۱۰ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 13 +

در قبیله حرف های بدی می زنند و بچه‌ها حرف بدی یاد می گیرند

بزرگسال

توسط : علی فولادگر

۱۰ بهمن ۱۴۰۱

مناسب سن 13 +

در قبیله حرف های بدی می زنند

بزرگسال

توسط : محمد مهدی نیک پور

۱۵ آذر ۱۴۰۰

مناسب سن 5 +

بازی خوبی است باید ساختمان درست کنیم بری با شهر های مختلف بجنگی

بزرگسال

توسط : کیارش همتی

۲۰ خرداد ۱۴۰۰

مناسب سن 9 +

سلام من یادمه کلاس سوم و چهارم بودم قشنگ به بازی اعتیاد داشتم اون موقع بود فهمیدم معنی اعتیاد چیه یعنی نمی تونستم بازی رو پاک کنم . مکانیزم بازی جوریه که شرطی سازی می کنه و مثل قمار هست شما دو دست یه قبیله اسون بهتون میوفته واسه حمله بهت میوفته و پنج دست بعدی قبیله خیلی سخت بهتون میوفته که نمی تونید حمله خوبی داشته باشید . همچنین بازی سعی می کنه شمارو تو خودش نگه دارد یعنی تا وقتی که شما تو بازی هستید کسی نمی تواند به شما حمله کند ولی به محض خروج می توانند به قبیله شما حمله کنند ( پس بهتره اصلا از بازی بیرون نرید تا پولی که بدست اوردید رو کسی از شما ندزدد )

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد جنگ قبایل

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!