• امروز : ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

جالب شد

بررسی تخصصی بازی

جالب شد

author-img

توسط : عرفانه معدنی پور ارزیاب کدومو

2 ماه پیش مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

دیدگاه کدومو

10 + kodoumo-logo
امتیازدهی‌های «کدومو» مبتنی بر مهم‌ترین مطالعات رشد است. ما حداقلی از سن را نمایش می‌دهیم که محتوای اثر از لحاظ رشد کودک مناسب باشد. درجه‌بندی این قسمت، بر اساس کیفیت کلی اثر است.

 

بازی جالب شد، یک بازی معمایی است که دارای ۱۶۵ مرحله‌ می‌باشد که بازیکن باید هر مرحله، با حل کردن آن معما به مرحله‌ی بعد برود اما معماها جواب‌هایی غیرمنطقی و خارج از چارچوب دارند. بازی فاقد معیارهای منفی می‌باشد و حتی ارزش یاددهی هم به بازیکن دارد. ماهیت آن به شکلی است که اطلاعات عمومی و دانش بازیکن را به چالش می‌کشد و البته از تبلیغات و پرداخت‌های درون برنامه‌ای هم برای دریافت سکه غافل نبوده است.

سال 1398 جزئیات کامل اثر

دیدگاه والدین

9 + kodoumo-logo
امتیازدهی‌های «کدومو» مبتنی بر مهم‌ترین مطالعات رشد است. ما حداقلی از سن را نمایش می‌دهیم که محتوای اثر از لحاظ رشد کودک مناسب باشد. درجه‌بندی این قسمت، بر اساس کیفیت کلی اثر است.

بر اساس 1 رأی

دیدگاه کودکان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
کاندیدای برترین بازی سال 1398 در کافه بازار
جزئیات
ناهنجاری اجتماعی

گردونه‌ی شانسی در این بازی وجود دارد که برای بازیکن هر ده مرحله یکبار نمایش داده می‌شود که وی می‌تواند با هربار چرخاندن گردونه تعدادی سکه یا قلب جایزه بگیرد که این خودش، یک ناهنجاری اجتماعی شمرده می‌شود زیرا اشاره به شانس بازیکن دارد که هربار نشانه روی چه عددی بایستد و به وی چقدر سکه یا قلب اضافه کند.

جزئیات
مصرف گرایی

در این بازی جنبه‌ی تبلیغ و تشویق به مصرف‌گرایی تا اندازه‌ای به وضوح دیده می‌شود و چون بازی، ماهیت معمایی دارد و بازیکن دیر یا زود نیاز به راهنمایی یا جواب دارد، مجبور است که سکه‌های بیشتری جمع‌آوری کند و ذخیره داشته باشد اما با دو روش دریافت سکه مواجه می‌شود که جنبه‌ی مصرف‌گرایی دارند. یکی دریافت سکه‌ی رایگان که با دیدن تبلیغ و عضو شدن در شبکه‌ی اجتماعی و دعوت دوستان است و دیگر که مستقیماً، دعوت به پرداخت درون برنامه‌ای می‌باشد. چیزی به نام «چرخونه‌ی گردون» هم در بازی وجود دارد که بر اساس شانس بازیکن در اختیارش قرار می‌دهد و با چرخاندن آن، بازیکن می‌تواند سکه دریافت کند اما اگر سکه‌ها مطابق درخواستش نباشد و بخواهد دوباره چرخونه را بچرخاند، باید یک تبلیغ ببیند تا بازی به او اجازه دهد که چرخونه را بچرخاند.

ادامه متن
جزئیات
ارزش یاددهی

بازی، در ابعاد گسترده و در بیشتر مراحل دارای یک محتوای آموزشی یا به‌کارگیری محتوای آموخته‌شده‌ای است که بازیکن، آن را به مرحله‌ی عمل درمی‌آورد. در بعضی مراحل از دانش ریاضی بازیکن، در برخی مراحل از دانش قوانین حاکم به طبیعت و مسائل اخلاقی، اجتماع استفاده می‌کند و در برخی مراحل هوش و دقت و قدرت پردازش شما را به چالش می‌کشد. در برخی دیگر، سوال‌ها دارای ایهام است و از بازیکن می‌خواهد که خلاقیت خود را به کار بگیرد و گوشی تکان دهد یا دستش را در جای دیگری از صفحه بگذارد تا به جواب برسد در برخی مراحل یک عادت خوب را یادآوری می‌کند و در بعضی دیگر، از یک عادت بد جلوگیری می‌کند که همه‌ی این‌ها در سایه‌ی فضایی کارتونی و بامزه، انجام می‌گیرد که مخاطب را خسته نکند.

ادامه متن
جزئیات
آسانی بازی

این بازی به دلیل اینکه جنبه و محتوای معمایی دارد کمی به سختی آن می‌افزاید. بازی در بعضی مراحل نیاز به دانش یا اطلاعات خارج از برنامه هم دارد و مراحل تمرینی و آموزشی نیز ندارد اما از نظر جاگیری دکمه‌ها بازی مناسبی است که این هم در بعضی مراحل زیر سؤال می‌رود چون بازیکن نمی‌داند دستش را باید کجا و روی چه قسمتی از صفحه بگذارد تا آن مرحله را بگذارند که البته این هم به ماهیت بازی برمی‌گردد که می‌خواهد مخاطب را گیج کند.

ادامه متن
جزئیات
بازی پذیری

بازی برای گروه دستاوردجوپسند، مناسب می‌باشد چون دارای چالش است که چالش‌ها در محوریت همان ماهیت و محتوای بازی که حل معما می‌باشد، پیش می‌رود. بازی دارای چالش‌های متنوع است که بازیکن را سرگرم کرده و به جذابیت آن می‌افزاید.

آنچه لازم است والدین بدانند

والدین عزیز و گرامی کدومو؛ این بازی، از این جهت که یک بازی فکری، معمایی، پازلی و چالش‌برانگیز است برای گروه سنی زیر سن پیشنهادی کدومو مناسب نمی‌باشد چون که نیاز است بازیکن، سواد خواندن و نوشتن و محاسبه را به طور کامل داشته باشد و قدرت پردازش ذهنی و دقت وی بالا باشد تا بتواند دنبال جواب معماها بگردد و به آن‌ها دست پیدا کند. همچنین این بازی با اینکه طراحی گرافیکی ساده و کارتونی‌ای دارد اما از محتوای معمایی‌ای برخوردار است که گاهاً نیاز است والدین کنار فرزندان بنشینند و به آن‌ها کمک فکری بدهند. در واقع، بازی برای کودکان کم سن‌و‌سال فقط در کنار بزرگ‌تر‌ها جذاب است. این بازی، چهارچوب فکری بازیکن را به چالش می‌کشد چون بیشتر به دنبال رسیدن به جواب‌هایی است که غیرمنطقی و دور از ذهن هستند و همان قدر که برای بازیکن، ممکن است جذاب و سرگرم‌کننده باشد، ممکن است وی را از دست نیافتن به جواب هم عصبی کند که البته در بازی، راهنما وجود دارد اما از مرحله‌ای به بعد برای دریافت آن راهنمایی هم باید سکه پرداخت کند که پرداخت سکه‌ها در این بازی به صورت رایگان و غیر رایگان می‌باشد. در بخش رایگان، بازیکن را به سمت دیدن تبلیغات، عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی و معرفی دوستان به بازی تشویق می‌کند و در قسمت پرداختی‌ها هم، بازیکن را به سمت پرداخت درون برنامه‌ای سوق می‌دهد. این بازی نوتیفیکیشن دارد و اگر می‌خواهید که پیغامی روی گوشی شما نفرستد می‌توانید در تنظیمات بازی، قسمت نوتیفیکیشن را خاموش کنید چون در غیر این‌صورت، از بازی پیغام خواهید داشت. همچنین این بازی، خالی از معیارهای منفی است و حتی دارای ارزش آموزشی و تقویت دقت و پردازش ذهن فرزندتان هم ممکن است بشود. در کل این بازی، چالش‌برانگیز و جذاب است و همان‌طور که از اسمش پیداست، هرچه جلوتر می‌رود برای بازیکن، جالب‌ترهم می‌شود.

خلاصه‌ی آن: والدین گرامی؛ این بازی یک بازی چالش‌برانگیز و معمایی است که دانش و اطلاعات عمومی و سواد خواندن و نوشتن و محاسبه‌ی فرزند دلبندتان را می‌طلبد. بازی از معیارهای منفی خالی است و چالش‌های هر بخش را هم با استفاده از راهنما (با پرداخت سکه) می‌توان حل کرد.

ادامه متن

با کودکان خود صحبت کنید درباره

این بازی، ذهن فرزند دلبند شما را می‌تواند درگیر خود کند چون از مراحلی چالش‌برانگیز ساخته شده است که هر مرحله دارای یک معما است که با یک جواب غیرمنطقی و خارج از چارچوب فکری بازیکن، حل می‌شود بنابراین؛ بازیکن سؤال را با دقت بخواند و دنبال جواب در تمام گوشه گوشه‌ی تصویر بگردد.

شما به ‌عنوان والدین، می‌توانید زمانی را به بازی با کودک خود، اختصاص دهید و همچنین در مراحل مختلفی که او نمی‌تواند جواب را پیدا کند با سؤالات غیرمستقیم خود، ذهنش را پویا کنید. برای مثال در مرحله‌ای که باید سس را جا سسی بیرون بریزد و باید در این مرحله گوشی را برعکس کند یا تکان دهد تا سس بیرون بریزد و نمی‌داند چه کند، شما در واقعیت برایش مثال بزنید که " برای این که روی غذایت سس بریزی، جا سسی را به چه شکلی می‌گیری؟ ".

چون این بازی برای دریافت سکه، از روش تبلیغات و پرداخت درون‌برنامه‌ای استفاده می‌کند، شما می‌توانید فرزند خود را درباره‌ی هدف این تبلیغات و پرداخته ها و همچنین کارکرد و نحوه‌ی پرداخت‌ها، آگاه کنید و در مورد ارزش سکه‌ها و نحوه‌ی سخت بدست آوردن آن هم با وی صحبت کنید که بیشتر فکر کند تا سراغ خرید سکه برود و محتاطانه‌تر سکه‌ و قلب‌هایش را خرج کند.

می‌توانید از معماهای این بازی، ایده بگیرید و در واقعیت هم با وسایل خانه و اسباب‌بازی‌ها برای فرزندتان، معما طرح کنید و یا شما می‌توانید با گفتگو با فرزند دلبندتان، از طرح این معماها در این بازی، الگوی خوبی هم برای زندگی روزمره و حل کردن مشکلات با روش‌هایی که گاهی از ذهن محاسبه‌گر انسان خارج است، بگیرید و لحظات مفرحی را در کنار خانواده فراهم کنید. شاید بعد از این بازی، شما و فرزندتان از دریچه‌ای دیگر به مشکلات و مسائل روزمره بنگرید.

خلاصه‌ی آن: شما می‌توانید درباره‌ی بازی و نحوه انجام مراحلش و همچنین پیشرفت فرزندتان با گفت‌وگو داشته باشید و می‌توانید با پرسیدن سؤال‌های غیرمستقیم از وی او را به سمت رسیدن به جواب، سوق دهید و از معماهای بازی ایده بگیرید و در خانه، برای افزایش دقت و خلاقیت، بازی‌های معمایی طراحی کنید.

ادامه متن

ماجرای بازی

در بازی جالب شد، ما با یک بازی معمایی، فکری، پازلی عجیب طرفیم! چرا می‌گویم عجیب؟ چون بازی درعین‌حال که طراحی گرافیکی ساده و کارتونی و بامزه دارد بازیکن را با پیچیدگی‌های خاص خودش درگیر می‌کند. بازی، 165 مرحله دارد که در هر مرحله بازیکن با جواب‌هایی خارج از چارچوب فکری‌ باید معما را حل کرده و به مرحله‌ی بعد برود. ممکن است حین بازی از جواب‌های ساده و دور از ذهن مراحل، تعجب کنید و درعین‌حال بخندید و حتی عصبی شوید!! بازیکن در هر مرحله با یک معمای جدید روبرو می‌شود که وقتی قفل آن مرحله برایش باز می‌شود باید به سؤال دقت کند و سعی کند با تصاویر و اشیایی که می‌بیند، مسئله را حل کرده و به سؤال پاسخ دهد. اگر پاسخ درست را بزند، دو دست در تصویر بالا می‌آید و برایش دست می‌زند. این دست زدن، نشانه‌ی تشویق و حل شدن معما و رفتن به مرحله‌ی بعدی است اما اگر پاسخ نادرست بدهد یک انگشت در تصویر بالا می‌آید و نشانه‌ی ضربدر را روی پاسخ می‌زند که این، به معنای پاسخ اشتباه و ازدست‌دادن یک قلب یا به اصطلاح جان بازیکن است. در جای دیگر این بازی، سکه‌ها قرار دارند که بازیکن می‌تواند با خرج کردن آن، از بازی راهنمایی بگیرد یا جواب را ببیند اما پیش می‌آید که بازیکن، با کمبود و نداشتن سکه مواجه می‌شود و یا حتی تمام قلب‌هایش را از دست می‌دهد که برای شارژ قلب‌هایش نیز نیاز به پرداخت 50 سکه دارد و مجبور است با روش‌هایی که بازی ارائه می‌دهد از جمله دیدن فیلم تبلیغاتی، دعوت به عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی، معرفی دوستان که در قسمت سکه‌های رایگان است و پرداخت درون برنامه‌ای، برای خودش سکه بخرد و همچنین می‌تواند با پرداخت سکه‌هایش جواب مرحله را ببیند و مرحله را هم رد کند. مسلماً هرچه مراحل جلوتر می‌رود، نیاز بیشتری به ‌دقت و هوش و قدرت پردازش بازیکن دیده می‌شود.

ادامه متن

جزئیات بازی

سیستم عامل(ها): اندروید

نام ناشر: Abr studio

نام توسعه دهنده: bobardo - باباردو

تاریخ آخرین به روزرسانی: 01/06/99

نیاز به اینترنت: بدون اینترنت می‌توان بازی کرد اما با اتصال به اینترنت امکانات بیشتری فعال می‌شود.

امکانات آنلاین: خرید – تماشای تبلیغ – دعوت به عضویت در شبکه‌های اجتماعی – امکان ارسال نوتیفیکیشن

امکان بازی به صورت چند نفره محلی: ندارد.

نشان‌ها: نشان همراهی با والدین را دارد.

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : 09126****63

۲۰ اسفند ۱۳۹۹

مناسب سن 9+ گزارش نظر
جالبه

بعضی معماهاش خیلی جالبن و من و بچم نه ساله است و همیشه با هم حلش می کنیم اما فعلا تو معمای خرگوش و لاک پشت گیر کردیم.

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه