بررسی تخصصی بازی Talking Tom Gold Run
تام سخنگو، دونده طلایی

دیدگاه کدومو

تام سخنگو، دوندهی طلایی یک بازی کودکانه و تفننیست که میتواند ساعتها بازیکن را به خود مشغول کند تا پول جمع کند و خانهای رویایی برای خود بسازد. هر چند ممکن است به دنبال دزد رفتن برای گرفتن حق، ایدهی آموزشی مناسبی باشد، اما اینکه هیچوقت به دزد نمیرسد، ممکن است فرزندمان را کلافه کند.
شاخص های اثر
دریافت جایزه بهترین بازی ipad در دسته کودک، آموزش و خانواده در رقابت جهانی اپیکیشنهای تبلتی سال 2014 - کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازی اندرویدی در دسته پازل، کارت و خانواده در همین رویداد - دریافت جایزه بهترین انیمیشن در سال 2016 در رویداد cablefax توسط انیمیشن سریالی ساخته شده بر اساس کاراکترهای این بازی
زمانی که بازیکن در اثر برخورد با مانعی در حین دویدن میبازد، کاراکتر به سمت صفحه نمایش پرتاب میشود. این اتفاق هرچند خشونتآمیز است اما خشونت زیادی را به بازیکن القا نمیکند. در بخشی از بازی نیز کاراکتر به دنبال فردی که طلاهایش را دزدیده، میدود و با چکش به او ضربه میزند تا بتواند طلای بیشتری از او بگیرد که چون در ازای وارد کردن ضربه پاداش دریافت میکند، رفتاری خشونتآمیز بوده اما چون تداوم ندارد، میتوان گفت اثرگذاری زیادی ندارد. همچنین در بخشی دیگر، به سمت دزد بمب پرتاب میکند که این نیز هرچند به قصد آسیب انجام میشود اما مانند مورد قبل چون تداوم ندارد و ممکن است بازیکن در یک راند بازی اصلا با آن مواجه نشود، سطح بالایی از خشونت را برای بازیکن ایجاد نمیکند. در بخشی از بازی نیز کاراکتر توسط دزد به دلیل باختن مورد تمسخر قرار میگیرد. موارد فوق همگی مصادیقی از خشونت هستند که البته کمتر در بازی اتفاق میافتند و تواتر چندانی ندارند اما به هر حال ممکن است اثرگذار باشد.
ادامه متندر بخشی از بازی که البته بخش کمی از بازی است و ممکن است در یک دور بازی بازیکن به آن برخورد نکند، گاهی موانعی از بیرون کادر بر سر راه بازیکن میافتند که ممکن است اندکی واهمه ایجاد نمایند.
بازیکن برای رفتن به مراحل بالاتر و ارتقای زندگی و توانمندی به جمع آوری طلا در طول بازی نیاز دارد. اما بازی یک بخشی تحت عنوان گردونه شانس دارد که بازیکن میتواند با دیدن تبلیغ، شانس خود را برای گرداندن آن امتحان نماید و معمولا جوایز گردونه، قابل توجهتر از دستاوردهایی است که بازیکن میتواند با انجام بازی به دست بیاورد. با اینکه بازی در دنیای حیوانات جریان دارد، برخی پوششهای شخصیتها ممکن است برای خانوادهها حساسیت برانگیز باشد.
ادامه متنبازیکن در طول مسیر میتواند از کلاه ایمنی استفاده کند و این امر موجب میشود تا حین برخورد با موانع آسیبی نبیند و به نظر میرسد این بخش از بازی لزوم احتیاط و توجه به امنیت را به کودک منتقل میکند.
با توجه به اینکه بازی آنلاین است و برای دسترسی به برخی امکانات، بازیکن باید جهت مشاهده تبلیغات به اینترنت متصل باشد و همچنین با توجه به اینکه بازی پرداخت درون برنامهای دارد و در صورت عدم تمایل به پرداخت بازیکن زمان قابل توجهی را باید صبر کند و با کسب امتیاز به موفقیت برسد، بازی چندان ساده نیست. همچنین در بخشی از بازی سرعت کاراکتر بیشتر میشود که همین امر، دقت بیشتری برای ادامه بازی و عبور از موانع طلب میکند که این امر نیز در سهولت بازی تأثیر منفی دارد.
ادامه متنآنچه لازم است والدین بدانند
فرزندمان در این بازی به این دلیل که برای پیشرفت نیاز به امتیاز گرفتن دارد و برای اینکه بتواند به مراحل بعد برود یا امکانات و تجهیزاتش را ارتقا دهد لازم است طلا جمعآوری کند، تشویق به بازی پی در پی میشود و همین امر نیز میتواند زمان زیادی از او را صرف کند. بنابراین بهتر است برای آن محدودیت زمانی بگذارید. همچنین تعدد تبلیغاتی که بعضا کودکتان ناگزیر از دیدن آنهاست، ممکن است او را کلافه نماید که پیشنهاد میشود برای حل این مشکل، بازی به صورت آفلاین انجام شود. اینکه بازی خط پایانی ندارد و پایان آن زمانی است که بازیکن موفق به عبور از موانع نشود نیز میتواند کودک را سرخورده و ناامید کند که پیشنهاد میشود برای جلوگیری از این اتفاق، کودک در آن واحد فقط به این بازی نپردازد و بازیهای دیگری نیز نصب داشته باشد. این امر از ایجاد درگیری ذهنی با فقط یک بازی، جلوگیری میکند. همچنین بازی پرداخت درونبرنامهای دارد و در صورت عدم تمایل برای پرداخت درون برنامهای باید برای به دست آوردن آن امکانات صبر زیادی داشت که میتواند کلافه کننده باشد. نکته آخر اینکه فرزندتان برای موفق شدن در این بازی و رسیدن به مراحل بالاتر ناگزیر از خرید وسایلی غیرلازم برای خانهاش است که این امر منجر به ترویج مصرفگرایی در کودکتان میشود.
خلاصهی آن:
به دلیل اینکه روند بازی برای پیشرفت نیاز به پیگیری مداوم دارد، لازم است برای این بازی محدودیت زمانی در نظر بگیرید و ساعاتی از شبانه روز را برای مشغول بودن فرزندتان به این بازی اختصاص دهید. برای جلوگیری از مشاهده تبلیغات مکرر و همچنین مصرف بیش از حد اینترنت، پیشنهاد میشود بازی به صورت آفلاین انجام گردد. بازی مصرفگرایی را تا حد زیادی ترویج میدهد.
با کودکان خود صحبت کنید درباره
پرسیدن این سؤالات از فرزند میتواند مفید باشد:
اگر در زندگی واقعی این مقدار پول رو داشتی باهاش چیکار میکردی؟
بیا فکر کنیم با این پول دیگه چه کارهایی می توانیم انجام دهیم و 10 تا از کارها را بنویسیم.
فکر می کنی چطوری می شود با این پول به دیگران کمک کرد؟ همچنین با فرزند خود درمورد این مسئله صحبت کنید که چگونه میتوان تبلیغات بازی را غیرفعال کرد و این آگاهی را به او بدهید که فضای بازی با فضای دنیای واقعی متفاوت است.
خلاصهی آن: صحبت درمورد چرایی اهداف مصرفگرای کاراکتر بازی و تلاش برای کشف راههای جایگزین برای رسیدن به آن اهداف
ماجرای بازی
تام سخنگو در حال ساختن خانهاش است که فردی وارد خانه او شده و طلاهایش را میدزدد. تام به دنبال دزد رفته و در تعقیب و گریزی سعی در جمعآوری شمشها دارد. در این مسیر، کاراکتر باید موانع مختلفی را با کشیدن صفحه نمایش به سمت بالا، پایین، چپ و راست پشت سر بگذارد و پس از جمعآوری سکهها میتواند امکانات محل زندگی خود را با استفاده از آنها و همچنین با استفاده از الماسهایی که با جمعآوری گاوصندوق در طول بازی انجام میدهد، ارتقا دهد. همچنین در این مسیر با استفاده از گردونهی شانس و همچنین با باز کردن گاوصندوقها میتواند سکههای نقره جمعآوری کرده و تواناییهای خود را ارتقا دهد. همچنین با دریافت برخی نیروها در طول بازی میتواند ارزش طلاها را دو برابر کند، طلاها را از طریق آنربا به سمت خود جذب کند، سوار بر موشک شده و مدتی را بدون هیچ مانعی در آسمان پیش برود و همچنین کلاه ایمنی دریافت کرده و در مقابل موانع مصون شود. همچنین بازیکن میتواند با دیدن تبلیغات در یوتیوب، برخی امکانات را بدون پرداخت سکه فعال نماید.
نگاه اول: تام سخنگو به دنبال دزد خانهاش میدود و طلاهایش را پس میگیرد تا خانهای تجملی برای خود بسازد.
جزئیات بازی
عکس های منتخب بازی




نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد