• امروز : 25 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی کتاب کتاب هری پاتر و سنگ جادو (harry potter and the sorcerer stone )

author-img

توسط : کدومو ارزیاب کدومو

4 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

3387 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 10 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

هری پاتر، پسر یتیمی است که والدینی جادوگر داشته است و اکنون با خانواده‌ی خاله‌اش زندگی می‌کند. آن‌ها از جادوگر بودن والدین هری به او چیزی نمی‌گویند و دعوتنامه‌ی مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز را که برای هری ارسال شده است از او پنهان می‌کنند. در نهایت هری به هاگوارتز می‌رود و در آن‌جا به همراه دوستانش از رازی که در مدرسه‌شان وجود دارد  پرده برمی‌دارد و جادوگر بدنامی را که قاتل پدر و مادرش بوده است شکست می‌دهد.

سال 1997 350 صفحه جزئیات کامل اثر
10 مناسب خانواده 7 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 14 +
بر اساس 4 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

هری پاتر و سنگ جادو اولین قسمت از مجموعه کتاب‌های هری پاتر است. کتاب اول با توجه به سن هری و دوستانش، رون و هرمیون،که نوجوانانی ۱۱ ساله هستند، رده‌ي سنی پایین‌تری را نسبت به بقیه‌ی کتاب‌های هری پاتر به خود اختصاص داده است. لذا باید توجه کرد دنبال کردن قسمت‌های مختلف این داستان توسط کودکان و نوجوانان بهتر است ناظر به رده سنی خاص همان کتاب باشد. ۱۰-۱۲ سالگی شروع زمانی است کهکه کودک وارد دوره نوجوانی می‌شود و مهم‌ترین مسئله در این سن را می‌توان روابط و هویت ذکر کرد. توصیه می‌شود در راستای پرورش روابط از طریق ابراز احساسات و رشد صحیح خود کنترلی در این سنین بهتر است از محصولات رسانه‌ای برای آموزش کنترل احساسات و کاربرد صحیح آن ‌ها (مثلا خشونت صحیح) استفاده شود. می‌توانید پیرامون نحوه‌ی مقابله‌ی هری با شاگرد زورگوی مدرسه، دراکو مالفوی، با فرزند خود صحبت کنید و از او بخواهید درباره‌ی خشونت صحیح در دفاع از خود و دیگران تامل کند. برخی از مطالب کتاب ممکن است برای خوانندگان حساس نیاز به توجه بیشتری داشته باشد، مانند روایتی از گذشته‌ی هری و مرگ والدینش، زندگی او در کنار خانواده‌ی نا‌مهربان خاله پتونیا و... توصیه می‌شود احساسات فرزند خود را نسبت به این وقایع و برخورد نامناسبی که در خانواده با هری صورت می‌گیرد جویا شوید و با او در این رابطه گفتگو کنید. با توجه به موضوع این کتاب و به تصویر کشیدن دنیای جادوگری که در دنیای انسان‌های عادی (در کتاب به انسان‌های فاقد نیروی جادویی «مشنگ» گفته می‌شود) جریان دارد و باورپذیر‌تر بودن تخیلات این داستان نسبت به سایر داستان‌های فانتزی که مشخصا در دنیایی جداگانه و خیالی روایت می‌شود، توصیه می‌شود پس از مطالعه‌ي هر بخش، بر اساس شناختی که از فرزند خود دارید درباره‌ي جادو، واقعی نبودن آن و ادراک فرزندتان از دنیای خیالی هری پاتر با او به گفتگو بپردازید.

خلاصه: پس از مطالعه‌ي هر بخش، بر اساس شناختی که از فرزند خود دارید درباره‌ي جادو، واقعی نبودن آن و ادراک فرزندتان از دنیای خیالی هری پاتر با او به گفتگو بپردازید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

نظرت درباره‌ي گروه دوستی هری پاتر چیست؟ چه چیز‌هایی درباره‌ی دوستی از این کتاب یاد گرفتی؟

به نظرت برخورد خانواده‌ي خاله پتونیا با هری چگونه بود؟

با توجه به این که هری احساس خطر کرده بود، اجازه داشت قوانین مدرسه را زیر پا بگذارد؟ قانون شکنی به شرط مبارزه با دشمن مردم یا دفاع از خود مجاز است؟

با توجه به این که هری پاتر حدود ۲۰ سال پیش نوشته شده، به نظرت تکنولوژی امروز چقدر زندگی ما را به دنیای جادویی هری‌پاتر شبیه کرده؟ یا کدام جادوهای هری پاتر مشابه‌ تکنولوژی و امکاناتی است که امروز در اختیار داریم؟

 

خلاصه:قانون شکنی به شرط مبارزه با دشمن مردم یا دفاع از خود مجاز است؟

داستان اثر

پدر و مادر هری پاتر در زمانی که او تنها یک سال داشته است، توسط جادوگری بدنام و سیاه به نام ولدمورت به قتل رسیده‌اند و او با خانواده‌ی خاله‌اش (پتونیا) زندگی می‌کند. آن‌ها برخورد خوبی با هری ندارند و مخالف جادوگران هستند و نحوه‌ی مرگ پدر و مادر هری و جادوگر بودن آن‌ها را از هری پنهان کرده‌اند. هری در سن یازده سالگی از مدرسه‌‌ی جادوگری هاگوارتز دعوت‌نامه‌ای دریافت می‌کند و می‌فهمد استعداد جادوگری دارد. علی‌رغم ممانعت خاله پتونیا و شوهرخاله‌اش، هری به کمک غول مهربانی به نام هاگرید به مدرسه می‌رود و در آن جا دوستان خوبی به نام‌های رون و هرمیون پیدا می‌کند. او درس‌های جادوگری را فرامی‌گیرد، عضو تیم ورزش جادوگری‌ به نام «کوییدیچ» می‌شود.هری با کمک دوستانش پرده از رازی ترسناک که در مدرسه وجود دارد بر می‌دارند و به مقابله با ولدمورت می‌روند، ولدمورت ده سال قبل هنگامی که پدر و مادر هری را به قتل رساند تمام نیروی خودش را از دست داد و اکنون بعد از سال‌ها قصد دزدیدن سنگی جادویی از مدرسه هاگوارتز را دارد تا قدرت از دست رفته‌اش را باز‌یابد. هری و دوستانش در پایان با کمک یکدیگر او را شکست می‌دهند.

جزئیات اثر

نویسنده: جی کی رولینگ

ژانر اثر: فانتزی / تخیلی

کشور سازنده: انگلستان

انتشارات: کتابسرای تندیس

سال تولید: ۱۹۹۷ انگلستان/۱۳۷۶ایران

تعداد صفحه:۳۵۰ صفحه

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : صبا حسینلویی

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

مناسب سن 10 +

هری پاتر یه اثر جادوییه

بزرگسال

توسط : ایلیا قلی نواز

۲۹ فروردین ۱۴۰۱

مناسب سن 10 +

عالی و مناسب ۱۰ سال به بالا هست نه ۱۸

بزرگسال

توسط : اریا ریاسی

۱۹ اسفند ۱۴۰۰

مناسب سن 18 +

بد نبود

بزرگسال

توسط : ریحانه ملاحسین آقا

۲۸ شهریور ۱۴۰۰

مناسب سن 17 +

سلام خب هری پاتر یه داستان با کیفیت خیلی بالاست که حدود بیست ساله که طرفدارای زیادی توی تک تک شهرها و کشورها داره بنابراین در کیفیت بالاش هیچ شکی نیست اما فرق خیلی مهمی که از نظرم هری پاتر با بقیه داستان های فانتزی و تخیلی داره اینه که با وجود جادوگر بودن شخصیت های داستان، اونها واقعا توی یه قسمتایی نمیدونن چیکار کنن! در صورتی که معمولا توی هم فیلم ها و هم کتاب های فانتزی دیگه ما میبینیم که نویسنده داره توی استفاده از تخیلش اصراف میکنه:/ هر مشکلی که ویش بیاد، میدونیم یه راهی براش هست و خواننده اصلا هیجان نداره! اما هری پاتر طوری نوشته شده که هر لحظه تپش قلب تند تر میشه:) یه نکته دیگه ای هم که هست اینه که «جی.کی.رولینگ» با نوشتن هری پاتر به تمام فانتزی نویسان کره خاکی ثابت کرد هیج قهرمانی بی نقص نیست:)) پیشنهاد میکنم بقیه کتاب های هری پاتر رو هم بخونید....

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کتاب هری پاتر و سنگ جادو

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!