• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن ژوزی، ببر و ماهی (Josee, the Tiger and the Fish)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

10 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1116 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

پسر جوانی به‌نام «سونئو» با دختر معلولی به‌ اسم «ژوزی» آشنا می‌شود و به‌درخواست مادربزرگ دختر به‌عنوان یک خدمتکار در کنار ژوزی قرار می‌گیرد. سونئو که اشتیاق ژوزی را برای دیدن و کشف‌کردن درک می‌کند هر روز او را به گردش می‌برد تا او بتواند مسیر آینده‌ی خود را پیدا کند. سونئو نیز در این میان به کمک ژوزی به رویاهای خود دست پیدا می‌کند. این اثر با کمترین میزان خشونت، ترس و ناهنجاری پیام‌های زیبایی درباره‌ی همدلی، مسئولیت‌پذیری و دوستی دارد.

ژانر : عاشقانه ملودرام

سال 2020 98 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمه‌ی «ژوزی: ببر و ماهی» با اقتباس از یک مانگای ژاپنی ساخته شده است. یک فیلم سینمایی با عنوان «ژوزی» نیز در سال 2020 با الهام از این مانگا در کشور کره‌ی جنوبی تولید شد که پایان‌بندی آن با این انیمه متفاوت است.

شخصیت‌های اصلی این اثر همگی بزرگسال هستند و هرکدام داستان زندگی خود را دارند. ژوزی دختر 24ساله‌ی معلولی است که به دور از محیط بیرون رشد کرده است. او شخصیتی بی‌اعتماد و منزوی دارد، اما در میان کتاب‌ها و نقاشی‌هایش زندگی می‌کند. سونئو نیز پسر 22ساله‌ای است که خانواده‌اش از هم پاشیده شده، اما خودش شخصیت مستقلی دارد. او به تنهایی در شهر زندگی می‌کند و بر روی موفقیت در رشته‌ی تحصیلی‌اش تاکید زیادی دارد. قرارگرفتن سونئو و ژوزی در کنار هم باعث می‌شود تا آنها به رشد شخصیتی برسند و هرکدام به‌عنوان یک پشتیبان و حامی عاطفی در زندگی هم حضور پیدا می‌کنند. سونئو و ژوزی یک نقطه اشتراک مهم دارند. چیزی که روح آنها را به یکدیگر گره زده درواقع این است که: «باید رویایی وجود داشته باشد و برای رسیدن به آن تا حد توان تلاش کرد». داستان این انیمه به اجرا درآوردن همین پیام است، البته با رعایت یک اصل، آن هم اینکه علاقه و رویاهای ما باید در راستای توان و استعدادمان باشد. در این صورت است که می‌توان به نتیجه و هدف مطلوب رسید. تماشای این اثر می‌تواند برای نوجوانان بسیار الهام‌بخش باشد و به آنها بیاموزد که در زندگی به‌دنبال هدف یا رویایی باشند که توان و استعدادشان در آن است.

 یکی از شخصیت‌های اصلی این انیمه دختری با معلولیت جسمانی است. او وضعیت خود را پذیرفته و با آن کنار آمده است. اگرچه سال‌ها بنا بر تصمیم مادربزرگش به دور از مردم و فضای بیرون از خانه زیسته است، اما با کتاب‌خواندن و پرورش استعداد خود در نقاشی دنیای زیبایی برای خودش خلق کرده است. سونئو نیز به‌عنوان یک انسان تنها و پرمشغله برای خود هدف دارد و همین عامل به او انگیزه‌ی ادامه‌دادن می‌دهد. این موضوع می‌تواند برای افرادی که به هر دلیلی تنها یا ناتوان شده‌اند محل تأمل چنین مفهومی باشد: مهم نیست که تو یک فرد معمولی یا معلول هستی، زندگی بر اساس نگاه ما به آن شکل می‌گیرد پس برای خودت هدف‌گذاری کن تا بتوانی با انگیزه‌ی کافی فعالیت کنی.

خلاصه:

این اثر با نگاه امیدوارانه به زندگی سخت یک معلول و یک دانشجو می‌تواند برای نوجوانان الهام‌بخش یک پیام مهم باشد: در زندگی‌ هدف یا رویایی داشته باش و برای رسیدن به آن تلاش کن.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به‌نظرت نقاط قوت ژوزی و سونئو چه چیزهایی بود؟

ژوزی و سونئو بر چه اساسی به تکامل رسیدند؟ آنها از یکدیگر چه چیزهایی یاد گرفتند؟

نظرت درباره‌ی شخصیت ژوزی چیست؟

به‌نظرت معلولیت تا چه اندازه می‌تواند به یک مانع تبدیل شود؟

خلاصه:

این انیمه درباره‌ی اینکه «زندگی بر اساس نگاه ما به آن شکل می‌گیرد» چه چیزهایی می‌گوید؟

داستان اثر

پسر ۲۲ ساله‌‌ای به‌نام «سونئو سوزوکاوا» یک روز در راه بازگشت به خانه با ویلچر دختر فلجی که از کنترل خارج شده است تصادف می‌کند. دختر از روی ویلچر پرت می‌شود و سونئو او را می‌گیرد. مادربزرگ دختر برای تشکر سونئو را برای شام به خانه دعوت می‌کند و این آغاز آشنایی او با «ژوزی» دختر 24ساله‌ای است به‌طور مادرزاد فلج است.

«چیزو» مادربزرگ ژوزی متوجه می‌شود که سونئو دانشجوی رشته‌ی زیست‌شناسی دریایی است و برای زندگی در شهر و مخارج تحصیلش با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. پس به سونئو پیشنهاد می‌دهد که در ازای یک حقوق خوب به خدمتکاری ژوزی دربیاید. سونئو پیشنهاد او را قبول می‌کند، اما ژوزی که به سونئو اعتماد ندارد، او را یک مزاحم خطاب می‌کند و با او سر ناسازگاری می‌گذارد. عاقبت سونئو تصمیم می‌گیرد که این کار را رها کند، اما درست قبل از اینکه استعفا دهد متوجه می‌شود که ژوزی ناپدید شده است. پس از جست‌وجوی بسیار، سونئو بالاخره ژوزی را پیدا می‌کند و متوجه می‌شود که او می‌خواهد دریا را ببیند. چیزو همیشه ژوزی را از محیط بیرون دور نگه‌ داشته است و سونئو که ولع گشت‌وگذار را در ژوزی می‌بیند تصمیم می‌گیرد که خدمتکار او باقی بماند و همه‌جا را نشانش بدهد.

آنها هر روز دور از چشم چیزو به گردش می‌روند، اما تعامل ژوزی با مردم چندان تعریفی ندارد زیرا اعتماد به‌نفس کافی را برای ارتباط‌‌گیری ندارد. با این حال، وقتی یک روز در کتابخانه برای بچه‌های کوچک داستان می‌خواند متوجه می‌شود که نقاشی‌هایش برای آن‌ها جذاب است. پس به‌سمت تصویرگری می‌رود. دیری نمی‌پاید که خوشحالی ژوزی با مرگ مادربزرگش پایان می‌یابد. ژوزی که با پول کمی برای زندگی باقی می‌ماند، رویای خود را رها می‌کند و یک کارمند اداری می‌شود. در همین حال، سونئو از دانشگاهی در مکزیک بورسیه دریافت می‌کند و تا چند ماه دیگر باید این شهر را ترک کند. سونئو با وجود آینده‌ی درخشانش، همچنان نگران وضعیت ژوزی است. «مای» که همکار سونئو در یک مغازه‌ی غواصی است و به او علاقه‌مند است، سراغ ژوزی می‌رود و به او می‌گوید که سونئو را آزاد بگذارد. ژوزی نیز با سونئو تماس می‌گیرد تا برای خداحافظی با هم از دریا دیدن کنند. این دیدار که با تلخی همراه است منجر به تصادف سونئو و شکستگی استخوان پایش می‌شود. دکتر به او می‌گوید که ممکن است دیگر مانند قبل راه نرود. مدت‌ها می‌گذرد و وضعیت پای سونئو تعریفی ندارد، از همین روی او بورسیه را از دست می‌دهد و از نظر روحی حال بسیار وخیمی پیدا‌ می‌کند.

مای از سونئو می‌خواهد که رویاهایش را رها کند و با او همراه شود، اما ژوزی یک کتاب مصور طراحی می‌کند که در آن به‌طور غیرمستقیم داستان سونئو را نوشته است و از او می‌خواهد که رویاهایش را فراموش نکند. سونئو که تحت تأثیر این داستان قرار می‌گیرد، تلاش می‌کند تا دوباره راه برود. در روزی که سونئو از بیمارستان مرخص می‌شود، ژوزی ناپدید می‌شود و سونئو با نگرانی همه‌جا را می‌گردد و شروع به دویدن می‌کند. او پس از جست‌وجوی طولانی، ژوزی را در باغ‌وحش روبه‌روی ببر و جاده‌ای که قبلاً او را می‌ترساند، پیدا می‌کند. سونئو و ژوزی در این ملاقات به یکدیگر ابراز علاقه می‌کنند. سونئو برای تحصیل به مکزیک می‌رود و در طول تعطیلات بهاری، ژوزی دوباره با سونئو در زیر یک درخت گیلاس دیدار می‌کند.

جزئیات اثر

کارگردان: کوتارو تامورا/ Kôtarô Tamura

نویسنده‌ی اثر: سایاکا کووامورا/ Sayaka Kuwamura

نویسنده‌ی مانگا: نائو اموتو/ Nao Emoto

نام بازیگران: Taishi Nakagawa, Kaya Kiyohara, Yume Miyamoto, Kazuyuki Okitsu

نام شخصیت‌ها:

سونئو سوزوکاوا: پسر دانشجوی ۲۲ ساله‌ای که در حال تحصیل در رشته‌ی زیست‌شناسی دریایی است. خانواده‌ی او از هم پاشیده شده و تنها زندگی می‌کند. از غواصی‌کردن لذت می‌برد و برای خرج تحصیل و گذران زندگی نیز سخت کار می‌کند. سونئو به‌طور اتفاقی با دختر معلولی آشنا می‌شود که به‌درخواست مادربزرگش، خدمتکار پاره‌وقت آن دختر می‌شود.

ژوزی (کومیکو یامامورا): دختر جوانی 24ساله‌ای که به‌طور مادرزاد فلج است و به‌خاطر وضعیتش زیاد از خانه بیرون نمی‌رود. او با مادربزرگش زندگی می‌کند و یک نقاش است، اما اعتماد به نفس بسیار پائینی دارد. ژوزی یک کتاب‌خوان حرفه‌ای است و می‌توان گفت که او با کتاب‌ها و در میان نقاشی‌هایش زندگی می‌کند.

چیزو یامامورا: او مادربزرگ و سرپرست ژوزی است. چیزو پیرزنی جدی و دلسوز است، اما ژوزی را از دنیای بیرون دور نگه داشته است.

مای: دختری که دوست و همکار سونئو است و به او علاقه‌ دارد.

هایاتو: پسری که دوست و همکار سونئو است. او شخصیتی طنز دارد و همیشه به‌دنبال برقراری رابطه‌ی عاطفی با دختران است.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Bones

جوایز و افتخارات: این انیمه در هفته‌ی اول اکران خود در جایگاه نهم باکس آفیس ژاپن قرار گرفت و نقدهای بسیار مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد.

مخاطب اثر: نوجوان، بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ژوزی، ببر و ماهی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!