• امروز : 15 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن ژاپن غرق می‌شود (فصل ۱) (Japan Sinks (Season 1))

author-img

توسط : علیرضا نوری ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1997 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 17 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

طی یک رشته زلزله‌ی مهیب در ژاپن، تمام کشور ویران و همه‌ی مردم آواره می‌شوند. جزیره‌ی ژاپن درحال نابودی است و مردم سعی در فرار از این مهلکه دارند. «آیومو» دختری است که همراه خانواده و دوستان خود، برای زنده‌ماندن تلاش می‌کند. مرگ والدین و دوستان آیومو او را از پا نمی‌اندازد و او همراه با برادرش، «گو»، از بحران می‌گریزد. ترس زیادی بر انیمه حاکم است و خشونت‌های آن تا حدّی بی‌پرده هستند.

ژانر : درام

سال 2020 10 قسمت 26دقیقه‌ای (260 دقیقه) جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این انیمه دائماً مرگ رخ می‌دهد، آن هم برای والدین و دوستان صمیمی شخصیت‌های اصلی داستان. حتی‌الامکان بهتر است فرزند کوچک شما این انیمه را نبیند. اما درصورت مشاهده، در کنار او باشید و به او احساس امنیت بدهید.

درباره‌ی فداکاری‌هایی که خانواده و دوستان آیومو در قبال او می‌کنند صحبت کنید.

از اهمیت خانواده و فضای صمیمانه و امن آن بگویید. مخاطب نوجوان غالباً با ترسی همدلانه، شخصیت اصلی داستان را دنبال می‌کنند. بهتر است حین تماشای انیمیشن، با او صحبت کنید تا از ترس او کاسته شود.

زلزله‌های سهمگین، فوران آتشفشان، سونامی‌های عظیم و سایر خطرات طبیعیِ نمایش‌داده‌شده می‌تواند نوجوان را از خطرات طبیعی بیش‌ازحد بترساند. پس با مرور آمار فجایع طبیعی تاریخ، غیرممکن‌بودن وقایعی مانند غرق‌شدن یک کشور را توضیح دهید.

برهنگی، رابطه و تهدید جنسی، فحاشی، مصرف مشروب و... از ناهنجاری‌هایی است که ممکن است روی نوجوانان تأثیرات نامناسبی بگذارد. با توجه به بدنشان‌دادن این رفتارها در این اثر، می‌توانید دراین‌باره نیز گفت‌وگو کنید.

البته توجه داشته باشید که والدین باید استقلال نوجوان 17ساله‌ی خود را در نظر داشته باشند و سعی نکنند با نصیحت‌کردن و جهت‌دادن به اعتقاد آن‌ها، استقلال آنان را سلب کنند.

اینکه کاراکترهای اصلی داستان تا لحظه‌ی آخر دست از تلاش برنداشتند و ناامید نشدند می‌تواند موضوع مناسبی باشد.

شاید فرزند شما در مدرسه با نظریات زمین‌ساخت ورقه‌ای آشنا شده باشد. از او بخواهید اگر در این مورد اطلاعات بیشتری دارد، در اختیار شما نیز قرار دهد.

خلاصه: در این انیمه، مرگ پدر، مادر و دوستان نزدیک کاراکتر اصلی رخ می‌دهد که نوجوان ممکن است در همدلی با او دچار ترس شود. بر اهمیت و امنیت خانواده هم تأکید شده است. استقلال اعتقادی نوجوان را در قضاوت ناهنجاری‌های اجتماعی حفظ کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

امید به زندگی را محور گفت‌وگو قرار دهید و ناهنجاری‌های اجتماعی را نقد کنید.

از فرزند خود بپرسید تاچه‌اندازه به آینده امید داری؟ آیا حقیقتاً یک زلزله می‌تواند موجب نابودی کامل یک کشور شود؟

نظر او را درباره‌ی نقش خانواده در زندگی بپرسید.

آیومو خودش را مقصر مرگ عزیزانش می‌دانست. چرا؟ آیا می‌توانست از این اتفاقات جلوگیری کند؟

بپرسید تو اگر جای ماری بودی، با آن مرد مست چه می‌کردی؟ کایت برای نجات دوستانش، جان خود را از دست داد. نظرت درین‌باره چیست؟

خلاصه: آینده را چطور می‌بینی؟ خانواده چقدر در حرکتت به سوی آینده کمک‌کننده هستند؟ از فداکاری ماری و کایت بگو. زلزله واقعاً چقدر خطرناک است؟

داستان اثر

به‌علّت وقوع یک زلزله‌ی مهیب، تمام کشور (ژاپن) وارد یک ویرانی می‌شوند. آیومو که دختری 14ساله است و در رشته‌ی دوومیدانی فعالیت می‌کند، با سختی خانواده‌ی خود را پیدا می‌کند. اما به‌دلیل بالاآمدن آب، خانواده‌ی آیومو و دوستانش به خارج شهر روانه می‌شوند.

در این میان بارها حوادث مختلفی پیش می‌آید که طی آن‌ها کویچیرو (پدر آیومو)، ماری (مادر آیومو)، نانامی، سنپای و کایت (دوستان آیومو) می‌میرند. آیومو و گو، با پشت‌سرگذاشتن تمامی این مشکلات و با فداکاری دوستانشان، از بحران ژاپن جان سالم به در می‌برند. اما پای آیومو که آسیب دیده بود به دستور پزشکان برای جلوگیری از انتقال عفونت، قطع می‌شود. بااین‌حال، سال‌ها بعد آیومو با تلاش به مسابقات پارالمپیک راه می‌یابد.

جزئیات اثر

کارگردان: Pyeon-Gang Ho, Masaaki Yuasa

نویسنده: Sakyo Komatsu, Toshio Yoshitaka

تهیه‌کننده: -

بازیگران: Yuko Sasaki, Reina Ueda , Tomo Muranaka, Masaki Terasoma, Daiki Hamano, Hiroyuki Yoshino, Kensho Ono etc. / یوکو ساساکی، رینا ییدا، تومو موراناکا، ماساکی تراسوما، دائیکی هامانو، هیرویوکی یوشینو، کنشو اونه و...

شخصیت‌ها:

آیومو: دختر نوجوان 14ساله، فعّال در رشته‌ی ورزشی دو و میدانی و شخصیت اصلی انیمه که در زلزله‌ی بزرگ ژاپن، پدر، مادر و دوستانش را از دست می‌دهد.

گو: برادر نونهال آیومو و علاقه‌مند به بازی‌های آنلاین که تا انتهای داستان درکنار آیومو می‌ماند.

ماری: مادر آیومو و گو، همسر کوئیچیرو، شناگری که برای نجات فرزندانش در اقیانوس غرق می‌شود.

کوئیچیرو: پدر آیومو و گو و همسر ماری، حین تلاش برای به‌دست‌آوردن غذا برای آیومو می‌میرد.

کایت: یوتیوبر معروف که با کنجکاوی و زیرکی، به شواهد علمی زلزله‌ی بزرگ ژاپن می‌پردازد و در تلاش برای نجات گو و آیومو، از سرما می‌میرد.

سنپای: دوست دونده‌ی آیومو، مادر خود را در زلزله از دست داده و همراه با خانواده‌ی آیومو در تلاش برای بقاست که برای کمک به گروه و کایت، در اقیانوس غرق می‌شود

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Netflix  / نتفلیکس

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد ژاپن غرق می‌شود (فصل ۱)

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!