• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه پنج سانتی‌متر بر ثانیه (5 Centimeters per Second)

author-img

توسط : نرگس شفیعی ارزیاب کدومو

7 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

702 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«5 سانتی‌متر بر ثانیه» اثری شاعرانه و رمانتیک از ماکوتو شینکای است که موضوع «فراق» را محور خود قرار داده. روایتی از سه فصل متفاوت زندگی پسری که عاشق می‌شود؛ دوره دبستان، دوره دبیرستان و دوره بزرگسالی که اکثر این دوران در جدایی و فاصله از معشوقش می‌گذرد. در این اثر، با وجود عدم نمایش خشونت و یا ترس، محتوای اصلی بیشتر دغدغه دنیای بزرگسالان است و بهتر است زمانی تماشا شود که درک نسبی از مسئله عشق و رابطه در نوجوانان شکل گرفته و عشق برای آنان فانتزی صرف نیست!

ژانر : درام رمانتیک

سال 2007 63 دقیقه جزئیات کامل اثر
1 مناسب خانواده 2 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«5 سانتی متر بر ثانیه» تلاش ماکوتو شینکای برای نمایش شاعرانه عشق و فراق است. داستان پسری که از دوره دبستان عاشق می‌شود اما هرچه جلوتر می‌رود، فاصله او با کسی که دوستش دارد بیشتر می‌شود.

شاید تماشای این اثر خالی از هرگونه خشونت و یا ترس باشد اما درون‌مایه آن برای سنینی است که درکی از مسئله عشق و رابطه دارند. شاید بهانه خوبی باشد که به تجربیات شخصی یا مشابه خودمان از مسئله عشق نگاهی بیندازیم و یا افکار خود را پیرامون نحوه صحیح شکل دادن رابطه، ابراز احساسات یا تلاش برای رسیدن به کسی که دوستش داریم، مرور کنیم.

والدین دقت کنند که نسخه اصلی اثر شامل نمایش صحنه‌های رمانتیک و سکانس‌های کوتاهی از بوسیدن و برهنگی است؛ پس بهتر است نسخه پالایش شده تهیه و تماشا شود و در سنی که نوجوان صرفا نگاهی فانتزی به مقوله عشق دارد، از تماشای آن پرهیز شود.

خلاصه: اثری صرفا رمانتیک که نگاهی شاعرانه به مسئله فراق دارد و محتوای اصلی آن بیشتر مناسب بزرگسالان است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چه چیزی باعث بوجود آمدن عشق میان تاکاکی و آکاری شد؟ ما عاشق چه کسانی با چه ویژگی‌هایی می‌شویم؟ چه چیزی در دیگری می‌تواند ما را مجذوب خود کند؟ (این دسته سوالات به خودشناسی بیشتر ما کمک می‌کند)

آیا عشق میان تاکاکی و آکاری حقیقی بود؟ آنها چگونه برای عشقشان تلاش کردند؟ تو اگر جای یکی از آنها بودی برای این عشق چگونه تلاش می‌کردی؟

چرا کانا احساساتش به تاکاکی را ابراز نکرد؟ آیا این تصمیمش می‌تواند آسیبی برای او به دنبال داشته باشد؟ اگر کانا احساساتش را فارغ از عکس‌العمل تاکاکی بیان می‌کرد، پیش‌بینی می‌کنید که چه اتفاقی می‌افتاد؟

خلاصه: درباره نحوه صحیح عشق‌ورزیدن و ابراز احساسات صحبت کنید و سعی کنید رفتارهای هریک از شخصیت‌ها را در این مسئله مورد بررسی قرار دهید.

داستان اثر

«تاکاکی توهنو» در دوره دبستان خود با دختری به نام «آکاری» دوست می‌شود؛ دوستانی صمیمی که تصمیم می‌گیرند به یک دبیرستان بروند تا همیشه با هم باشند؛ اما به نظر می‌رسد عشق آنها برای همیشه محکوم به فراق است. محل زندگی آکاری به دلیل شغل والدینش تغیر می‌کند و از آن زمان به‌وسیله نامه‌نگاری با تاکاکی در ارتباط قرار می‌گیرد. زمانی فرامی‌رسد که تاکاکی هم باید محل زندگی‌اش را تغیر دهد و فاصله‌اش با آکاری بسیار بیشتر از گذشته شود؛ پس آن دو تصمیم می‌گیرند یکدیگر را ملاقات کنند. آکاری و تاکاکی در یک شب برفی و پس از انتظاری طولانی، یکدیگر را ملاقات کرده و شبی عاشقانه را باهم می‌گذرانند. پس از آن ملاقات، هر دو از هم دور می‌شوند و دیگر همدیگر را نمی‌بینند. تاکاکی به دبیرستانی جداگانه می‌رود؛ جایی که دختری به نام «کانا» به او علاقمند می‌شود اما هرگز جرئت ابراز احساساتش را پیدا نمی‌کند. او می‌بیند که تاکاکی همیشه مشغول نوشتن پیام‌هایی در تلفن همراهش است که گیرنده آن مشخص نیست و معمولا تاکاکی عادت به تماشای آسمان و فکر کردن به چیزی فراتر از کانا را دارد، پس عشق کانا به تاکاکی عشقی ابراز نشده و یک طرفه باقی می‌ماند. زمانی که تاکاکی وارد دنیای بزرگسالی می‌شود، آکاری دور از او و در آستانه ازدواج با فردی دیگر قرار گرفته است؛ اما تاکاکی همچنان به یاد آکاری و در فراق اوست.

جزئیات اثر

کارگردان: Makoto Shinkai ماکوتو شینکای

نویسنده‌ی اثر: Makoto Shinkaiماکوتو شینکای

نویسنده‌ی مانگا: Makoto Shinkai ماکوتو شینکای

نویسنده‌ی رمان (light novel): Makoto Shinkai ماکوتو شینکای

بازیگران:

Kenji Mizuhashi ، کنجی میزوهاشی

Yoshimi Kondou ، یوشیمی کوندو

Satomi Hanamura ، ساتومی هانامورا

شخصیت‌ها:

تاکاکی توهنو: او قهرمان داستان است. پسری که از دوره دبستان عاشق دختری به نام آکاری می‌شود اما شرایط، آکاری را از او دور می‌کند. او برای همیشه عاشق آکاری اما دور از او می‌ماند.

آکاری شینوهارا: دختری که از دوره دبستان دوستدار تاکاکی است و زمانی که به دلیل شغل والدینش، از او دور می‌شود، تا مدتی بوسیله نامه‌نگاری با او در ارتباط می‌ماند اما عشق آنها محکوم به فراق است.

کانا سومیدا: دختری دبیرستانی و موج‌سوار که در مدرسه عاشق تاکاکی می‌شود اما هرگز مستقیم به او ابراز نمی‌کند؛چرا که می‌داند فکر و قلب تاکاکی جای دیگری است. کانا همیشه درباره آینده خود دچار سردرگمی است و نمی‌تواند برای دوره بعد از دبیرستانش تصمیم‌گیری کند.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: CoMix Wave

جوایز و افتخارات: برنده جایزه بهترین فیلم از جوایز APSA (جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک)

مخاطب اثر: نوجوان، بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پنج سانتی‌متر بر ثانیه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!