آنچه لازم است والدین بدانند
انیمهی «پسر و مرغ ماهیخوار» جدیدترین اثر منتشر شده از کارگردان بزرگ و محبوب ژاپنی هایائو میازاکی است. این اثر برگرفته از رمانی با عنوان «چگونه زندگی میکنی» از «جنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ است که میازاکی آن را در کودکی خوانده است. این رمان روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست میدهد و وارد یک دنیای جادویی میشود. این فیلم همچنین از احساس خود میازاکی پس از جنگ و تجربهی از دست دادن مادرش، الهام گرفته شده است.
در این انیمه بیشترین بازنمایی از جهان وهمآلود و رویاگون میازاکی وجود دارد که میتواند فهم داستان را برای مخاطب دشوار کند. از همین روی تماشای این انیمه تنها میتواند برای مخاطب بزرگسال و نوجوانی قابل درک باشد که وهلهی اول با آثار میازاکی آشنا و در وهلهی دوم اهل تأمل و درنگ باشد.
نکتهی جالب و درخور ذکری که در این اثر وجود دارد، اشاراتی خلاصهوار به تمام آثار میازاکی در قالب سمبولها و عناوین مختلف است. از میل به صنعت هوانوردی که میراث خانوادگی او بوده و در آثاری همچون، پورکو روسو، نائوشیکا از درهی باد، پرنسس مونونوکه و باد برمیخیزد گرفته، تا تلمیح به موجودات غیر آلی و بعضاً کامیها (خدایان طبیعت) در آثاری مثل پونیو و توتورو. از اشاره به عالم حقایق و جهانهای مثالی و جادویی که نمونهی آن را در شهر اشباح دیدهایم (که درواقع همان جهان زیرین در این انیمهی اخیر محسوب میشود) تا نمایش دوبارهی مفهومی مثل آتش سخنگو (کالسیفر در قلعهی متحرک هاول) که در این انیمه نیز به صورت آتش جادویی مادر به نمایش در آمده است، همگی در آثار قبلی میازاکی به نوعی دیده میشوند و این اثر حاوی تمام آن نکات به صراحت یا بالاشاره است.
تم صلحطلبانه، ضدجنگ و خیالپردازی رهای میازاکی که بهنوعی حکم امضای او را در پای تمام آثارش دارد و در مفاهیمی مثل جادو و فانتزیهای دیرهضم نمایان میشود، اختصاصاً در این اثر نیز به وضوح به تصویر در آمده است. اتفاقات این انیمه مقارن با جنگ جهانی دوم است. کارگردان آشکارا پرده از این اتفاقات تلخ و زیانبار برمیدارد و اندوه بالای این اتفاقات را با عجایب خیالانگیز، جادو و شگفتیهای جهانهای دیگر، ماهرانه کاهش داده و نهایتاً ترمیم و درمان میکند.
در این انیمه هم مانند تمام آثار دیگر استاد، شخصیتهایی وجود دارند که نه مثبت مطلقاند و نه منفی محض، بلکه خاکستریاند و این از همان مفهوم عمیق فلسفی عرفانی یین و یانگ نشأت گرفته است. ماهیتو بهرغم تمام خوبیها و مهرورزی به مادر و نامادریاش از سر خودخواهی سر خود را میشکند و مرغ ماهیخوار با تمام دروغگوییها و بدجنسیهایش به ماهیتو و نامادریاش کمک میکند. این شخصیتپردازی میتواند برای مخاطب پیامآور این موضوع باشد که هیچکدام از ما انسانها کامل نیستیم، اما در عین این نقصان گاهی میتوانیم در زندگی خود و دیگران موقعیتهایی را رقم بزنیم که باعث رهایی و نجاتبخشی شود.
نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد پسر و مرغ ماهیخوار