• امروز : 18 شهریور 1403
logo

نقد و بررسی انیمه پسر و مرغ ماهیخوار (The boy and the Heron)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

2 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

706 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +

«پسر و مرغ ماهیخوار» قصه‌ی پسر نوجوانی به‌نام ماهیتو را روایت می‌کند که پس از مرگ مادرش به‌همراه پدر و نامادری‌ مهربانش به توکیو نقل مکان می‌کنند. ماهیتو در محل زندگی جدیدش با مرغ ماهیخوار عجیبی مواجه می‌شود که خبر زنده‌بودن مادرش را به او می‌دهد. ماهیتو که به‌شدت از مرگ مادرش افسرده شده است با شنیدن این خبر وارد دنیای مرموزی می‌شود تا مادرش را پیدا کند، اما با ناپدیدشدن نامادری‌اش این سفر برای ماهیتو به‌گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد و او را در مسیر تکامل روحی قرار می‌دهد. این انیمه، به‌ظاهر داستانی ساده دارد، اما به‌دلیل بازنمایی جهانی وهم‌آلود مخاطب با داستانی لایه‌لایه مواجه است که درک آن برای افراد زیر 12سال دشوار خواهد بود.

ژانر : فانتزی فلسفی ماجراجویی

سال 2023 124 دقیقه جزئیات کامل اثر
3 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمه‌ی «پسر و مرغ ماهیخوار» جدیدترین اثر منتشر شده از کارگردان بزرگ و محبوب ژاپنی هایائو میازاکی است. این اثر برگرفته از رمانی با عنوان «چگونه زندگی می‌کنی» از «جنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ است که میازاکی آن را در کودکی خوانده است. این رمان روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست می‌دهد و وارد یک دنیای جادویی می‌شود. این فیلم همچنین از احساس خود میازاکی پس از جنگ و تجربه‌ی از دست دادن مادرش، الهام گرفته شده است. 

در این انیمه بیشترین بازنمایی از جهان وهم‌آلود و رویاگون میازاکی وجود دارد که می‌تواند فهم داستان را برای مخاطب دشوار کند. از همین روی تماشای این انیمه تنها می‌تواند برای مخاطب بزرگسال و نوجوانی قابل درک باشد که وهله‌ی اول با آثار میازاکی آشنا و در وهله‌ی دوم اهل تأمل و درنگ باشد.

نکته‌ی جالب و درخور ذکری که در این اثر وجود دارد، اشاراتی خلاصه‌وار به تمام آثار میازاکی در قالب سمبول‌ها و عناوین مختلف است. از میل به صنعت هوانوردی که میراث خانوادگی او بوده و در آثاری همچون، پورکو روسو، نائوشیکا از دره‌ی باد، پرنسس مونونوکه و باد برمی‌خیزد گرفته، تا تلمیح به موجودات غیر آلی و بعضاً کامی‌ها (خدایان طبیعت) در آثاری مثل پونیو و توتورو. از اشاره به عالم حقایق و جهان‌های مثالی و جادویی که نمونه‌ی آن را در شهر اشباح دیده‌ایم (که درواقع همان جهان زیرین در این انیمه‌ی اخیر محسوب می‌شود) تا نمایش دوباره‌ی مفهومی مثل آتش سخن‌گو (کالسیفر در قلعه‌ی متحرک هاول) که در این انیمه نیز به صورت آتش جادویی مادر به نمایش در آمده است، همگی در آثار قبلی میازاکی به نوعی دیده می‌شوند و این اثر حاوی تمام آن نکات به صراحت یا بالاشاره است.

تم صلح‌طلبانه، ضدجنگ و خیال‌پردازی رهای میازاکی که به‌نوعی حکم امضای او را در پای تمام آثارش دارد و در مفاهیمی مثل جادو و فانتزی‌های دیرهضم نمایان می‌شود، اختصاصاً در این اثر نیز به وضوح به تصویر در آمده است. اتفاقات این انیمه مقارن با جنگ جهانی دوم است. کارگردان آشکارا پرده از این اتفاقات تلخ و زیان‌بار برمی‌دارد و اندوه بالای این اتفاقات را با عجایب خیال‌انگیز، جادو و شگفتی‌های جهان‌های دیگر، ماهرانه کاهش داده و نهایتاً ترمیم و درمان می‌کند.

در این انیمه هم مانند تمام آثار دیگر استاد، شخصیت‌هایی وجود دارند که نه مثبت مطلق‌اند و نه منفی محض، بلکه خاکستری‌اند و این از همان مفهوم عمیق فلسفی عرفانی یین و یانگ نشأت گرفته است. ماهیتو  به‌رغم تمام خوبی‌ها و مهرورزی به مادر و نامادری‌اش از سر خودخواهی سر خود را می‌شکند و مرغ ماهیخوار با تمام دروغگویی‌ها و بدجنسی‌هایش به ماهیتو و نامادری‌اش کمک می‌کند. این شخصیت‌پردازی می‌تواند برای مخاطب پیام‌آور این موضوع باشد که هیچ‌کدام از ما انسان‌ها کامل نیستیم، اما در عین این نقصان گاهی می‌توانیم در زندگی خود و دیگران موقعیت‌هایی را رقم بزنیم که باعث رهایی و نجات‌بخشی شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا با دیدن سرنوشت خود و ملالت‌های آن همچنان حاضرید برای فداکاری برای نسل‌های آینده آن را مسئولانه بپذیرید؟ شما تا چه اندازه مسئولیت‌پذیر هستید؟ آیا حاضر برای شادی آیندگان تلخکامی‌ها را بپذیرید؟ آیا می‌توانید مانند ماهیتو خطاهای دیگران را (مثل خطاهای مرغ ماهیخوار) ببخشید؟ چه چیزی باعث نابودی جهان رازآلود دیگر شد؟ در چه شرایطی عبور انسان‌ها از طریق دروازه‌های جهان‌های دیگر لازم است؟ در این باره چیزی می‌دانید؟

داستان اثر

شخصیت‌ها:

ماهیتو: پسر نوجوانی که مادرش را در جنگ از دست داده و به همین دلیل در اندوه و سکوت فرو رفته است. او در جریانی عجیب و راز آلود، توسط یک مرغ ماهیخوار به دنیای دیگری وارد می‌شود تا در پی نجات نامادری‌اش شخصیتش به کمال برسد.

ناتسوکو: او خاله و نامادری باردار و بسیار مهربان ماهیتو است. ناتسوکو توسط مرغ ماهی‌خوار از جهان خود ربوده و در جهانی دیگر در اتاقی موسوم به اتاق زایمان محبوس می‌شود. 

مرغ ماهیخوار: این مرغ ماهی‌خوار مرموز و عجیب و غریب در ابتدا بسیار بدجنس و فریبکار به نظر می‌رسد. او در دزدیده‌شدن ناتسوکو و فریب‌دادن ماهیتو با القاکردن زنده‌بودن مادرش نقش اساسی دارد و باعث ورود آنها به جهان زیرین می‌شود.

 مادر ماهیتو: زنی که در آتش‌سوزی ناشی از جنگ جانش را از دست داده است.

داستان اثر:

داستان درباره‌ی پسر نوجوانی به‌نام ماهیتو است که بعد از کشته‌شدن مادرش در جنگ به سختی می‌کوشد تا زندگی‌اش را ادامه دهد. بعد از مهاجرتی که به همراه پدرش از توکیو می‌کند با خاله‌اش که همسر فعلی پدرش محسوب می‌شود باید زندگی جدیدی را در محیطی تازه شروع کند. 

ماهیتو در محل اسکان جدیدش در همان روزهای اول متوجه یک مرغ ماهی‌خوار عجیب و به ظاهر سنگدل می‌شود. این مرغ ماهیخوار به او خبر می‌دهد که مادرش هنوز زنده است. در این بین نامادری ماهیتو نیز به‌طور مرموزی غیبش می‌زند. ماهیتو در جست‌وجوی مادر و با قصد نجات نامادری‌اش، وارد برجی می‌شود که مانند دروازه‌ای به یک دنیای دیگر است. او با اجازه‌ی صاحب این دنیای مرموز وارد دنیای زیرین شده و در آنجا با سختی‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. درنهایت ماهیتو موفق به دیدار مادر واقعی و نجات نامادری‌اش می‌شود و در ادامه، این دنیای عجیب به همراه درگاه قصرمانندش نابود شده و زندگی برای ماهیتو به حالت اولش بازمی‌گردد. پس از دوسال یعنی در پایان جنگ جهانی نیز ماهیتو به‌همراه پدر و نامادری‌اش به توکیو برمی‌گردد.

جزئیات اثر

کارگردان: هایائو میازاکی/ Hayao Miyazaki نویسنده‌ی اثر: هایائو میازاکی / Hayao Miyazaki  نام بازیگران: Soma Santoki, Masaki Suda, Aimyon, Yoshino Kimura, Shōhei Hino, Ko Shibasaki, Takuya Kimura کشور سازنده: ژاپن کمپانی سازنده: Studio Ghibli سال تولید: 2023 جوایز و افتخارات:  تاکنون ۲۹ نقد برای این انیمه سینمایی تازه در وب سایت راتن تومیتوز منتشر شده که امتیاز ۱۰۰ درصد را برای آن به همراه داشته است. در وب سایت متاکریتیک نیز امتیاز ۸۹ از صد به ثبت رسیده که بر اساس ۱۸ نقد منتشر شده برای آن است: راتن تومیتوز ۲۹ نقد امتیاز ۱۰۰ از صد،  متاکریتیک ۱۸ نقد امتیاز ۸۹ از صد، IMDB: 7,6

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پسر و مرغ ماهیخوار

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!