• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن پارک درخشان آماگی (Amagi Brilliant Park)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

1 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1736 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«پارک درخشان آماگی» محصول 2014 کشور ژاپن سریالی در ژانر کمدی، فانتزی و مدرسه‌ای است. این انیمه درباره‌ی پارکی است که درحقیقت مقر پناهندگی پریانی طلسم‌شده از سرزمین جادویی افراست. «کانیه» پسر نوجوانی است که از طرف شاهدخت لاتیفا برای مدیریت پارک آماگی دعوت به کار می‌شود. اگر در سه‌ماه آینده تعداد بازدیدکنندگان پارک به 250هزارنفر نرسد پارک تعطیل می‌شود و شاهدخت لاتیفا که تاکنون با انرژی نشاط بازدیدکنندگان زنده مانده است جان خود را از دست می‌دهد.

شاید داستان این انیمه به‌ظاهر کودکانه به‌نظر برسد، اما ناهنجاری‌های موجود در آن باعث می‌شود تا تماشای این اثر برای افراد زیر 16سال و حتی سن بالاتر، مناسب نباشد. تاکنون نسخه‌ی پالایش‌شده‌ای از این انیمه تهیه نشده است.

ژانر : فانتزی، کمدی، محل کار

سال 2014 یک فصل، 13 قسمتِ 24 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال «پارک درخشان آماگی» اقتباس از رمان و مانگایی به همین نام است که در سال 2014 پخش شد.

در این سریال شخصیت‌ها می‌کوشند با به‌اجرا درآوردن ایده‌های سرگرمی و جذب بازدیدکننده، یک پارک را از حالت رکود خارج کنند. آنچه که می‌تواند از تماشای این اثر برای مخاطب مفید باشد بیشتر حول محور گسترده‌کردن یک کسب‌وکار و مراحلی است که در آن طی می‌شود. برای مثال؛ پیش‌بردن کارها به‌صورت گروهی، مسئولیت‌پذیری و تلاش گروهی برای رسیدن به هدفی مشخص، انتخاب یک رهبر و برگزاری جلسات همفکری، برطرف‌کردن نیازها و همچنین قدرت ریسک‌کردن اقداماتی است که هرچند به‌صورت طنز به‌نمایش درمی‌آیند ولی همگی مسیری است که شخصیت‌ها باید آن را پشت سر بگذارند؛ در این راه شخصیت‌ها بارها شکست می‌خورند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و بعد با برنامه‌ریزی‌های جزئی و دقیق به‌سمت موفقیت پیش می‌روند.

گفتنی است که گاهی فعالیت‌های این گروه برای جذب بازدیدکننده سمت‌وسویی ناهنجار به خود می‌گیرد که در بخش ناهنجاری‌های اجتماعی به نمونه‌هایی از آن اشاره شد. این عملکرد می‌تواند این تفکر را به مخاطب انتقال دهد که گاهی برای نزدیک‌شدن به هدف خود باید با جَو زمانه و رسانه‌های فراگیر همراه شد، حتی اگر ناهنجار یا خارج از عرف به‌نظر برسد. لازم است شما والدین عزیز درباره‌ی تأثیرات تربیتی و فرهنگی این مسئله با فرزندان خود صحبت کنید و آنان را روشن کنید که سواستفاده از بدن یا حریم شخصی افراد در واقعیت علاوه بر اینکه  پیگرد قانونی دارد از نظر اخلاقی و اجتماعی نیز مقبول و محترم نخواهد بود. شما می‌توانید برای خنثی‌کردن این مسئله در ذهن فرزندتان آنها را تشویق به خلاقیت و هنرورزی کنید، تا کار یا محصول منحصر‌به‌فرد خود را داشته باشد.

لاتیفا و کانیه دارای قدرت‌های جادویی هستند، اما جالب است که آنها فقط در موارد نادری از این قدرت استفاده می‌کنند. درواقع موفقیت آنها بیشتر از آنکه مرهون جادو باشد مدیون تلاش‌های شبانه‌روزی کارمندان پارک درخشان آماگی است.

سخن دیگر درباره‌ی شخصیت‌پردازی کانیه و سنتو است. کانیه نوجوانی خودشیفته است که رفتارهای خودپسندانه‌ی او خیلی طنزگونه به‌نمایش درآمده است. بهتر است نوجوانان بدانند که خودشیفتگی همیشه هم همین‌قدر طنز و دوست‌داشتنی نیست! فرد خودشیفته شاید به رفتارها و احوالات خود آگاهی نداشته باشد، اما در اجتماع و در برخورد با افراد چنین رفتارهایی هرگز مقبول نخواهد بود. بنابراین، والدین عزیز! اگر فرزند شما هم در سنین حساس نوجوانی با چنین معضل رفتاری‌ای دست به گریبان است پس از مشورت با یک روان‌شناس برای متعادل‌کردن رفتار او وارد عمل شوید. سنتو نیز بر اساس تعلیمات نظامی به سرکوب احساسات و عواطف خود مشغول است. نوجوانان عزیز باید بدانند که بروز احساس به‌صورت طبیعی برای هر انسانی لازم است و سرکوب آن در طولانی‌مدت پیامدهای روانی خوبی در بر ندارد. در اینجا لازم است که شما والدین عزیز، پس از مشورت با یک روان‌شناس با فرزندان خود درباره‌ی احساسات عاطفی و نحوه‌ی بروز آن صحبت کنید و در این میان به‌عنوان یک راهنما و محرم در کنار آنها حاضر شوید.

این اثر پیام‌های مفید و الهام‌بخشی دارد که نمی‌توان از تأثیرات مثبت آنها غافل شد، ولی به‌دلیل ناهنجاری‌های جنسی متعدد و نبود نسخه‌ی پالایش‌شده تماشای آن را برای افراد زیر 16سال و حتی 17سال توصیه نمی‌کنیم.

خلاصه:

این اثر به فراخور موضوع خود، دارای پیام‌های مثبت و الهام‌بخشی درباره‌ی گسترش یک کسب‌وکار است، اما به‌دلیل ناهنجاری‌های متعدد و نبود نسخه‌ی پالایش‌شده تماشای آن برای افراد کم‌سن توصیه نمی‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به‌نظرت تا چه مقدار پیشرفت پارک آماگی به واقعیت نزدیک است؟ آیا این انیمه توانست برای برنامه‌های زندگی تو الهام‌بخش باشد؟

شخصیت‌پردازی کانیه و سنتو را چطور ارزیابی می‌کنی؟ آیا فکر می‌کنی که آنها به تعادل رفتاری بیشتری نیاز دارند؟

به‌نظر تو برای دیده‌شدن یا رسیدن به هدفی مشخص که نیازمند توجه و همراهی دیگران است باید چه کار کرد؟ آیا تبعیت و تقلید از کلیشه‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند گره از این کار باز کند؟ اگر چنین باشد، پس هنر و خلاقیت چه می‌شود؟ ابتکاری که می‌تواند کار یا محصول ما را منحصربه‌فرد کند.

خلاصه:

خودت را به‌جای کانیه بذار و تصور کن که یک پارک داری. برای پربازدیدشدن آن چه ایده‌های خلاقانه‌ای داری؟

داستان اثر

پسر نوجوانی به‌نام «کانیه» توسط هم‌کلاسی‌ مرموزش «سنتو» مجبور می‌شود از پارک درخشان آماگی دیدن کند. این پارک به‌دلیل تعداد محدود بازدیدکنندگانش در آستانه‌ی تعطیلی است. پارک آماگی درواقع یک مقر پناهندگی جادویی است. افرادی که در این پارک به‌سر می‌برند همگی پریانی هستند که از سرزمین جادویی افرا به آنجا تبعید شده‌اند. علت تبعید آنها مراقبت از شاهدخت لاتیفاست. دختری که یک دهه پیش توسط جادوگری طلسم شده، زیرا حاضر به ازدواج با شاهزاده‌ای که خواهان او بود نشده است. طلسمی که گریبان لاتیفا را گرفته است باعث شده تا او سال‌ها در 14سالگی باقی بماند و هرسال در تاریخ و زمان معینی حافظه‌ی یکساله‌اش پاک شود. تنها عنصری که باعث می‌شود لاتیفا زنده بماند، انرژی نشاطی است که از بازدیدکنندگان پارک آماگی ساطع می‌شود.

شهردار منطقه به‌دلیل شرایط بد مالی آماگی و استقبال کم مردم بنا دارد تا این پارک را تعطیل کند. با تعطیلی پارک جان لاتیفا و موقعیت انسانی اعضای این پارک در خطر است. پس کانیه به‌درخواست لاتیفا مدیریت پارک را برعهده می‌گیرد تا با ایده‌های خود به اجرای سرگرمی‌های تازه‌ای برای پربازدیدشدن پارک آماگی بپردازد. او تنها سه ماه فرصت دارد تا تعداد بازدیدکنندگان را به 250هزارنفر برساند. این سریال در 13قسمت، چالش‌های کانیه و دوستان جدیدش را برای احیای پارک درخشان آماگی به‌نمایش می‌گذارد.

جزئیات اثر

کارگردان: یاسوهیرو تاکموتو/Yasuhiro Takemoto

نویسنده: فومیهیکو شیمو/ Fumihiko Shimo

نویسنده مانگا: شوجی گاتو/ Shoji Gatoh

نویسنده رمان (Light novel): شوجی گاتو، کیشو یاناگاوا/ Keishō Yanagawa, Shoji Gatoh

نام تهیه کننده: Shinji Horikiri, Shunsuke Matsumura, Tomohito Nagase

نام بازیگران:

 Ryōko Shiraishi ,Ayako Kawasumi , Kōki Uchiyama, Ai Kakuma, Yukiyo Fujii

نام شخصیت ها:

کانیه سیا: پسری دبیرستانی که بسیار خوشیفته و البته باهوش است. کانیه از طرف هم‌کلاسی خود سنتو برای مدیریت پارک آماگی دعوت به همکاری می‌شود و در طول سه‌ماه فرصت دارد تا بازدیدکنندگان این پارک را تا رقمی معین افزایش دهد. او از طریق لاتیفا دارای قدرت ذهن‌خوانی می‌شود که البته فقط یکبار بر روی هر فرد تأثیر دارد. کانیه یکبار در کودکی لاتیفا را دیده است و بدون اینکه او را بشناسد به او قول نجات می‌دهد.

سنتو ایسازو: دختری که به‌ظاهر دبیرستانی است و هم‌کلاسی کانیه است. او درواقع یک نگهبان سلطنتی از سرزمین اسرارآمیز افراست که برای محافظت از بانوی خود لاتیفا در پارک آماگی به‌سر می‌برد. سنتو قبل از آمدن کانیه مدیریت پارک آماگی را برعهده داشت، اما به‌دلیل تربیتش دارای رفتاری خشک است که باعث آسیب‌رسیدن به پارک آماگی شد. او اسلحه‌ای دارد که برای متوقف‌کردن افراد از آن شلیک می‌کند و باعث بی‌حال‌شدن آنها می‌شود.

شخصیت‌پردازی سنتو در دنیای انیمه اصطلاحاً به «کودره» معروف است. یعنی فردی ساکت و ارام که اغلب احساساتی از خود بروز نمی‌دهد یا سعی در پنهان‌کردن آن دارد. با آمدن کانیه سنتو از نظر عاطفی به‌سمت او متمایل می‌شود، اما شخصیت کودره‌ایش اجازه‌ی ابراز علاقه به کانیه را نمی‌دهد.

شاهدخت لاتیفا فلورانزا: او یک شاهدخت از سرزمین جادویی افراست که سال‌ها پیش توسط شاهزاده‌ای که قرار بود باهم ازدواج کنند طلسم شده است. به اینگونه که از سرزمین افرا به زمین تبعید شده و یک دهه است که در سن 14سالگی باقی مانده است. هرسال در تاریخ و زمان به‌خصوصی حافظه‌ی او پاک می‌شود و 14سالگی خود را از نو آغاز می‌کند. لاتیفا که به‌خاطر این طلسم جانی ضعیف دارد برای زنده‌ماندن باید از نیروی نشاطی که در پارک آماگی توسط مردم پخش می‌شود استفاده کند. با کم‌شدن بازدیدکنندگان این پارک نشاط چندانی به لاتیفا منتقل نمی‌شود و به مرگ نزدیک می‌شود.

موفل: پری‌ مذکری که ظاهرش شبیه به عروسک موش است. موفل در اصل عموی لاتیفاست و به‌عنوان یک طلسم در پارک آماگی فعالیت می‌کند. او در ابتدا رابطه‌ی خصمانه‌ای با کانیه داشت، اما با بهبودیافتن اوضاع پارک توسط کانیه رفتار آنها باهم دوستانه شد.

ماکارون: پری‌ مذکری که ظاهرش شبیه به گوسفند است. او ویولن می‌زند و به‌عنوان یک طلسم در پارک آماگی فعالیت می‌کند.

تیرامی: پری‌ مونثی که ظاهرش شبیه به یک گربه‌ی صورتی است. او به مواد منفجره مسلط است و به‌عنوان یک طلسم در پارک آماگی فعالیت می‌کند. تیرامی شخصیتی منحرف دارد و نسبت به زنان توجه نشان می‌دهد.

موس، سلفی، کوبوری و سالاما: از پری‌های المنتاریو هستند که تخصص آنها در اجرای نمایش و آوازه‌خوانی و رقص است. آنها به‌ترتیب پری‌های آب، باد، زمین و آتش شناخته می‌شوند و از نظر ظاهری یک دختر کامل‌اند.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Kyoto Animation

مخاطب اثر: نوجوان/ بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد پارک درخشان آماگی

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!