آنچه لازم است والدین بدانند
انیمهی معروف و تحسینشدهی «نام تو» توسط «ماکاتو شینکای» یکی از کارگردانان محبوب و سرشناس ژاپنی ساخته شده است. این اثر، مملو از پیام و اندیشههای خردورزانه و معناگرایانه است، بهحدی که باید آن را چندینبار تماشا کنید تا لایههای پنهانش برایتان برملا شود. عشق، نفس نوع دوستی، میل به خدمت و نجات بشریت در این اثر موج میزند و این مفاهیم از طریق حکمت کیهانی در قالب تداخل دنیاهای موازی، سفر در گذشته و همچنین تجربهی حلول در بدن شخص دیگر رخ میدهد.
در این انیمه نیز، ماکاتو شینکای به اتکای نیروی «عشق» پردهای دیگر از نظام هستی را برای مخاطب بالا میزند. او عشق را پدیدهای فرازمانی و فرامکانی نشان میدهد که با نیروی آن شخصیتها قادرند دست به تغییر و کارهای بزرگ بزنند.
داستان این انیمه بر اساس رویدادی علمی بنا شده است:
همانطور که در خلال تماشای این انیمه متوجه شدید، میتسوها سه سال عقبتر از تاکی زندگی میکند. یعنی مثلا اگر میتسوها در سال 2014 زندگی میکند، تاکی در سال 2016 بهسر میبرد. دربارهی چگونگی ملاقات این دو باهم لازم است که این مقدمه را بدانید: اگر زمان را برخلاف نظریهی قدیمی که آن را بهصورت خطی در نظر میگرفت، بر اساس نظریهی جدید انیشتین دایرهوار یا دارای خَمِش ببینیم، آن وقت گذشته، حال و آینده میتوانند با هم تلاقی کنند و روی هم بیفتند؛ این اتفاق در انیمهی «نام تو» رخ میدهد. دیالوگی که در آن به لحظهی گرگ و میش اشاره میشود، نظریهی خمش زمانی را در این انیمه تأیید میکند. آنجایی که معلم در کلاس درس میگوید: «زمانی که نه شب است و نه روز. وقتی که پردهای مثل ابهام دنیا را در برمیگیرد ممکن است با خلقتی فرا انسانی مواجه بشویم» درحقیقت، به ما میگوید که لحظهی گرگ و میش بازهای از روز تلقی میشود که بهنحوی از زمان جداست (نه شب است و نه روز) و به واسطهی برخی پیشزمینهها، پتانسیل فراتر رفتن از زمان فراهم میشود. اگر دقت کرده باشید در لحظهای که پردههای بین تاکی و میتسوها کنار میرود نیز هوا بهصورت گرگ و میش است. پس جدا از تخیل، از لحاظ علمی نیز دیدار میتسوها و تاکی که در دو زمان متفاوت زندگی میکنند، قابل درک و بحث است. این موضوع میتواند شما را ترغیب نماید تا دربارهی زمان و نظریههایی که تاکنون دربارهی آن نوشته شده است مطالعه کنید.
همچنین، سنت رشتهبافی و تشریفات آن که توسط مادربزرگ انجام میشود حامل یک پیام است. مادربزرگ در جایی میگوید: «در هستی چیزی نیست که به چیزی ربط نداشته باشد و سرنوشتی نیست که کاملا مستقل از سرنوشتی دیگر باشد.» رشتههایی که او میبافد، نماد رشتههای سرنوشت و بیانگر پیوستگی هستی است که بر روی هم میافتند. روی هم افتادن رشتهها و به هم پیوستگی سرنوشتها، تلاقیها و ملاقات افراد در زمانهای مختلف را فراهم میکند. در این انیمه، درنوردیدن بُعد زمان با روی هم افتادن رشتههای زمانی انجام میشود و به کمک «عشق» شتاب میگیرد و خدمت و نجات و مهر میآفریند. سنتهای شرق دور که به قول مادربزرگ، مفهوم و حکمت آنها فراموش شده است، با این حال لازم الاجرا هستند و برای حفظ همین میراث حکیمانه باید تلاش کنیم. به نظر میرسد که کارگردان به خوبی توانسته از پس این ابلاغ و تأکید بر میراثداری فرهنگی و دینی بربیاید. شما نیز میتوانید این موضوع را در خانواده محل گفتوگو قرار دهید که وجود و زندگی ما در نظام هستی بهگونهای نیست که فقط مختص به خومان باشد. ما، اندیشهی ما، عمل و عکسالعمل ما نهتنها بر زندگی و سرنوشت خودمان تأثیرگذار است، بلکه بر زندگی افراد دیگر، سرنوشت آنان و همچنین بر نظام هستی نیز تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین، مهم است که چگونه میاندیشیم، چگونه رفتار میکنیم، چگونه تصمیم میگیریم و چگونه زندگی میکنیم.
از سوی دیگر، همدلی، همکاری، داشتن حس مسئولیت در بین شخصیتهای اصلی برای حفظ جان مردم میتواند بهانهای برای گفتوگویی دیگر در خانواده قرار گیرد. اگرچه داستان این انیمه شاید هیچوقت در دنیای ما به واقعیت بدل نشود، اما عمل و عکسالعملهای شخصیتهای اصلی این داستان هرکدام بهنحوی میتواند به نوجوان ما بیاموزد که وقتی در جایی کاری از دستمان ساخته است نمیتوانیم بیتفاوت و خودخواهانه از کنار آن عبور کنیم.
این انیمه ممکن است خیلی دیریاب نظر برسد و معماهای لاینحلی را به جا بگذارد، برای همین پیشنهاد میشود که این اثر را نمادین و سمبلیک ببینید و با مرتبکردن سکانسها از نظر زمانی، لذت رمزگشایی آن را بیشتر درک نمایید. کارگردان به عمد این انیمه را با این روال ساخته است تا حظ شما هم بعد از فهمیدن، چند برابر شود. توجه و دقت بالا و سعی در انضباطآفرینی رویدادهای فیلم، که خود از آموزههای بزرگ ذن و عرفان ژاپن است، ناخودآگاه برای شما در اثنای تماشای فیلم اتفاق میافتد و شما با منظمکردن رویدادها، موفق به درک لایههای پنهانتر و عمیقتر اثر میشوید.
نظرات کاربران
بزرگسال
توسط : فاطمه سادات هاشمی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ممنون از ارزیابیتون خیلی عالی بود
بزرگسال
توسط : زینب اسلامی
۲۰ دی ۱۴۰۲
خوب
بزرگسال
توسط : زهرا محمدیان
۱۵ دی ۱۴۰۲
سینمایی قشنگی بود! خیلی خوب احساسات رو به نمایش کشید ، داستان جالب و دل نشینی داشت ، هم پیام مثبت و هم داستان قشنگ و درستی داشت ، در این فیلم پیام های کمک به دیگران و عشق و .... به خوبی به تصویر کشید ، لذت بردم!
بزرگسال
توسط : زهرا محمدیان
۱۵ دی ۱۴۰۲
و
هیچ نظری وجود ندارد
افزودن دیدگاه در مورد نام تو