• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه نائوشیکا از دره‌ی باد (Nausicaä of the Valley of the Wind)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

6 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

452 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«نائوشکا از دره‌ی باد» داستان شاهزاده خانم جوانی به‌نام نائوشیکاست که در دورانی پساآخرالزمانی زندگی می‌کند. او وظیفه دارد تا از دره‌ی خود که درگیر خاکی مسموم شده است محافظت کند. مسمومیت این خاک ناشی از تمدن و آسیب‌هایی است که انسان‌ها در گذشته به زمین وارد کرده‌اند. این انیمه پیامی در جهت برقراری صلح بر روی زمین دارد که توسط یک منجی یا یک انسان برگزیده محقق می‌شود.

ژانر : پسا آخرالزمانی علمی_تخیلی فانتزی قهرمانی ماجراجویی

سال 1984 117 دقیقه جزئیات کامل اثر
0 مناسب خانواده 5 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«نائوشیکا از دره‌ی باد» بر اساس مانگایی به همین  دومین انیمه‌ی بلند کارگردان معروف و محبوب ژاپنی هایائو میازاکی است.

داستان نائوشیکا به ما می‌گوید که زیست انسان بر مدار صلح، قدرت و ارزش بیشتری در برابر جنگ‌ و انتقام‌‌گیری شخصی یا جمعی دارد. نائوشیکا به‌عنوان یک منجی و با داشتن قدرت هیپنوتیزم راهی را می‌گشاید که تاکنون هیچ‌یک از اهالی دره‌ی باد آن را ندیده است. او برخلاف روش پدرشاه، خانواده و مردمانش پیروزی را در صلح کامل می‌بیند و از طریق قدرت هیپنوتیزم با حشرات غول‌آسا و دشمنان خارجی در کشورهای همسایه زیستی مسالمت‌آمیز برقرار می‌کند تا به این صورت بتواند صلح را جاری کند و به تمام موجودات فرصت زندگی و پیداکردن راه درست را هدیه دهد. در این انیمه، عشق و مهربانی قوی‌ترین سلاحی است که میازاکی آن را به نمایش درآورده است. این اندیشه می‌تواند آغازگر اتمام همه‌ی جنگ‌های درونی و بیرونی عنوان ‌شود و با فراگیرشدنش دیگر لزومی به جنگ از روی ترس یا هر چیز دیگری احساس نشود. نائوشیکا، منجی این داستان نیز درنهایت با تیغ مهر و صلح، آرامش را به دره‌ی باد برگرداند، کاری که از هیچ سلاحی بر نمی‌آمد. اما اگر بخواهیم برخلاف این اندیشه پیش برویم، همان می‌شود که دریای فساد و عوارض زباله‌های صنعتی‌اش برای زندگی بشریت به‌وجود آورد. درحقیقت، زباله‌های صنعتی می‌توانند استعاره‌ای از زباله‌های فکری باشند که باعث شکل‌گیری اشتباهات و به‌تبع آن به‌وجودآمدن هزاران مشکل و تباهی در مسیر زندگی بشریت باشد.

ممکن است بعد از تماشای این انیمه، برای نوجوان شما این چالش به‌وجود آید که برقراری صلح بر روی زمین کار چه کسی است، آیا ما انسان‌های معمولی هم می‌توانیم قدمی برای ایجاد صلاح و آرامش برداریم؟ پاسخ می‌تواند این باشد که محقق‌شدن این امر به‌دست انسان به یک آگاهی جمعی نیازمند است. قبل از آنکه این آگاهی جمعی به‌وجود آید، ابتدا باید از مفاهیم کلانی مثل اخلاق، انسانیت، حق‌طلبی، عدالت، ظلم، تجاوز و... یک قرائت درست مشترک در بین تمامی ملت‌ها وجود داشته باشد تا بر این اساس، خرد و آگاهی جمعی حاصل شود و بشریت نیز بتواند صلح، آرامش و برابری را در کره‌ی خاکی تجربه کند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

نظر شما درباره‌ی نجات پرنسس توروبیکیا توسط نائوشیکا چیست؟ به‌رغم گرفتاری‌های بعدی که این کار برای نائوشیکا به‌وجود آورد آیا از نظر شما عمل درستی بود یا غلط؟

فکر می‌کنید در شرایط ناامن، صلح بهتر می‌تواند آرامش را به انسان برگرداند یا جنگ؟ اگر بستگی دارد، به چه چیزهایی بستگی دارد؟ آیا یک الگو می‌توانید برایش تعیین نمایید؟

به‌نظر شما در چه شرایطی انسان می‌تواند در برقراری صلح و امنیت نقشی داشته باشد؟

   

داستان اثر

در آینده‌ای بسیار دور، بخش بزرگی از جهان توسط خاکی مسموم احاطه شده است. مسمومیت این خاک ناشی از تمدن و زباله‌های صنعتی است که انسان‌ها در گذشته از خود به‌جا گذاشته‌اند. اکنون، انسان‌هایی که باقی مانده‌اند در دره‌ای منسوب به دره‌ی ‌باد زندگی می‌کنند. جایی نزدیک به یکی از این مراکز فساد که حشرات بسیار بزرگی مسئولیت نگهبانی از آنجا را دارند. از خاک‌های مسموم‌شده قارچ‌هایی می‌روید که هاگ‌هایی سمی را به هوا پرتاب می‌کند. به‌دلیل پراکنده‌شدن هاگ‌های سمی در هوا، تنفس برای انسان کشنده و زیست برای گیاهان غیر ممکن شده است. مردم، این مناطق سمی را دریای فساد نامیده‌اند.

مردم همگی در دره‌ی باد در کمال صلح و ارامش با یکدیگر زندگی می‌کنند. آنها پرنسس نائوشیکا و پدرش که پادشاه این کشور است را بسیار دوست می‌دارند، اما  دستخوش حمله‌ی پرنسس کوشانا از کشور تولمیکیا قرار می‌گیرند. قصد پرنسس کوشانا از این حمله بیدارکردن خدای مبارز و سوزاندن دریای فساد است، حال آنکه نائوشیکا با استفاده از قدرت هیپنوتیزم می‌تواند بدون اعمال خشونت و جنگ‌افروزی حشرات نگهبان را کنترل کند.

داستان حول محور شیوه‌ی درست مبارزه با دریای فساد و موجودات خطرناک آن است که نهایتاً دیدگاه صلح‌طلبانه‌ی نائوشیکا بر دیدگاه جنگ‌طلبانه‌ی پرنسس کوشانا پیروز می‌شود. در آخر نیز مشخص می‌شود که نائوشیکا همان منجی افسانه‌ای لباس آبی است که مادربزرگ آن را پایان‌دهنده‌ی این جنگ‌ها و نجات‌بخش دره‌ی باد می‌دانست.

جزئیات اثر

کارگردان: هایائو میازاکی/ Hayao Miyazaki

نویسنده‌ی اثر: هایائو میازاکی/ Hayao Miyazaki

بازیگران: Sumi Shimamoto, Gorō Naya, Yōji Matsuda, Yoshiko Sakakibara, Iemasa Kayumi

شخصیت‌ها:

پرنسس نائوشیکا: پرنسس دره‌ی باد که دختری باهوش، مهربان، جسور و شجاع است. او کشتار و خونریزی را دوست ندارد و سعی می‌کند از مردم دره‌ی باد محافظت کند. نائوشیکا ارتباط خوبی با حیوانات دارد و می‌تواند آنها را با قدرت هیپنوتیزم آرام کند. در پایان فیلم مشخص می‌شود که او همان منجی موعود افسانه‌های قدیمی است.

ازول: پسری که از میانه‌ی راه با نائوشیکا همراه می‌شود. در ابتدا بین آنها جنگ ناخواسته‌ای درمی‌گیرد ولی بعد با هم دوست می‌شوند. ازول مهربان و وفادار است و به نائوشیکا کمک می‌کند.

پرنسس کوشانا: پرنسس تولمیکیاست که قصد دارد با زنده‌کردن خدای مبارز دریای فساد را بسوزاند. یک دست او توسط حشرات غول‌پیکر کنده شده است. پرنسس کوشانا زنی با اراده، مغرور، خودخواه و جسور است. او وقتی از قدرت واقعی نائوشیکا باخبر می‌شود به سرزمینش برمی‌گردد ولی دست از مبارزه و اهداف خود نمی‌کشد. کوشانا پدر نائوشیکا را می‌کشد و نائوشیکا را برای رسیدن به هدفش به اسارت می‌گیرد.

شاه: پدر نائوشیکا که توسط قارچ‌های سمی بیمار شده و به دست سربازان تولمیکیا کشته می‌شود. او مردی شجاع است و سعی می‌کند از مردمش محافظت کند.

لرد یووا: مردی که همه‌ی عمرش را برای جست‌وجوی منجی موعود در سفر بوده است. او شمشیرزن و جنگجویی بی‌نظیر است و درواقع، برادر شاه و عموی نائوشیکا است.

جادوگر: پیرزنی نابینا که اتفاقات اطراف را احساس می‌کند. او مادربزرگ نائوشیکاست و کسی است که متوجه می‌شود نائوشیکا همان منجی موعود است.

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: Toei Company

جوایز و افتخارات: اگرچه نائوشیکا در استودیوی تاپ کرفت ساخته شده است، اما این انیمه در ایجاد استودیوی جیبلی در سال ۱۹۸۵ نقش داشته و با فروش فوق‌العاده‌اش، میازاکی و تاکاهاتا توانستند به‌سوی خلق رویاهای منحصر به فرد خود بروند. میانگین امتیاز این انیمه در سایت IMDB  ۸.۱ و در سایت مای انیمه لیست ۸.۴ است.

مخاطب اثر: نوجوان و بزرگسال

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد نائوشیکا از دره‌ی باد

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!