• امروز : 16 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه فرزند آب و هوا (Weathering with You)

author-img

توسط : سیدمیلاد هاشمی ارزیاب کدومو

7 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1095 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

هوداکا، پسر شانزده‌ساله‌ای است که از خانه فرار می‌کند تا زندگی بهتری در شهر توکیو برای خود بسازد. در این میان با دختری به‌نام هینا آشنا می‌شود که قادر است وضعیت آب و هوا را تغییر دهد. هوداکو به او علاقه‌مند می‌شود، درحالیکه بر اساس افسانه‌ها هینا تصمیم دارد خود را قربانی کند تا هوای توکیو همیشه آفتابی بماند.

ژانر : درام عاشقانه فانتزی

سال 112 دقیقه 2019 جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 6 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که ناملایمات طبیعی بازخوردی از رفتار غیرمحترمانه‌ی خود ما با طبیعت است و این اصل کارمیک در تمام آثار ماکوتو شینکای به نحوی وجود دارد. طبیعت شکل دیگری از درون ماست، اگر طبیعت ناآرام شده در واقع ما هستیم که ناآرام شده‌ایم. دیالوگ سوگا که «در این دنیا همه چیز دیوانه است» به نحوی همین مضمون را می‌رساند. این هشداری برای کل بشریت است و درواقع، این انیمه دورنمایی از آینده‌ی فرضی این نوع واکنش بشر را به تصویر می‌کشاند. شما والدین عزیز می‌توانید با طرح این موضوع با فرزندان خود درباره‌ی رابطه‌ی دوطرفه‌ی انسان با طبیعت و نظام هستی صحبت کنید و به آنها این دیدگاه را بدهید که رفتار انسان تنها متوجه او نیست، بلکه بازتاب آن بر روی تمام هستی خواهد افتاد.

فرار هوداکا از خانه موضوعی است که باید به آن توجه کرد و برای خنثی‌کردن این اقدام می‌توانید راجع به عواقب این کار در دنیای واقعی با نوجوان خود صحبت کنید. عشق نوجوانی نیز موضوع دیگر این انیمه است. لازم است بدانید که عشق بین هینا و هوداکا رابطه‌ای پاک است که در یک نقطه‌ای به جدایی می‌رسد و آنها چندین سال بعد یعنی زمانی که به پختگی رسیده‌اند دوباره ادامه پیدا می‌کند، درست در جایی که داستان به پایان می‌رسد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

آیا طبیعت زنده است؟

آیا ما در قبال طبیعت و اتفاقات آن نقش موثری داریم؟

به راستی محدوده‌ی مسئولیت ما در هستی محدود به خودمان یا خانواده‌مان یا فراتر از اینهاست؟

آیا همیشه عشق نجات‌بخش است؟

داستان اثر

هوداکا، پسر شانزده‌ساله‌ای است که از زندگی آشفته و ناراحت‌کننده‌اش در شهر کوزو-شیما که به او احساس خفگی و نارضایتی می‌دهد به سمت توکیو، مرکز ژاپن فرار می‌کند. در راه کشتی او با طوفان مهیبی از باران روبه‌رو می‌شود و کیسوکه سوگا او را ازین مهلکه نجات می‌دهد. هوداکا پس از رسیدن به توکیو در تلاش برای یافتن کار است و در این راه با مشکلاتی جدی مواجه می‌شود. یکبار خسته و گرسنه و درمانده به‌طور اتفاقی با هینا آمانو، کارمند یک رستوران مک‌دونالد مواجه می‌شود. هینا دلش می‌سوزد و به او غذای رایگان می‌دهد. هوداکا خیلی ناگهانی، در این رستوران یک تفنگ پیدا می‌کند و آن را مخفیانه برمی‌دارد.

سوگا که پیشتر هوداکا را نجات داده بود، او را به‌عنوان دستیار خود در یک شرکت کوچک انتشار مجلات مخفی استخدام می‌کند و در آنجا افسانه‌های قدیمی را بررسی می‌کنند. یکی از این افسانه‌ها داستان «دختران آفتاب» است  که می‌توانند آب و هوا را کنترل کنند.

یک روز هوداکا، هینا را می‌بیند که مورد تعرض و اغفال قرار گرفته است. هوداکا اسلحه‌اش را می‌کشد و او را نجات می‌دهد. تحت تأثیر این اتفاق، رفته‌رفته هوداکا و هینا با یکدیگر صمیمی می‌شوند و هوداکا درمی‌یابد که هینا آمانو همان دختر آفتاب است که توانایی کنترل آب و هوا و قطع باران را دارد. هینا آمانو دختر پانزده‌ساله‌ای است که با برادرش ناگی تنها زندگی می‌کند و آنها هیچ سرپرست بزرگسالی ندارند. در شرایطی که هوای توکیو اکثر اوقات بارانی و طوفانی است او در واپسین روز زندگی مادرش آرزو داشت که بتواند برای آخرین‌بار با مادرش در هوای آفتابی قدم بزند و بازی کند. بلافاصله شعاعی از نور درخشان خورشید را می‌بیند و پس از دنبال‌کردن آن نور به معبدی می‌رسد که در آنجا به او توانایی قطع باران و آفتابی‌کردن هوا داده می‌شود و هینا به دختر آفتاب مفتخر می‌گردد. طبق افسانه‌های محلی دختر آفتاب درنهایت قربانی می‌شود. هینا نیز هرچه بیشتر از قدرتش استفاده ‌کند، بدنش به آرامی به آب تبدیل می‌شود.

هوداکا با دیدن مشکلات مالی هینا، پیشنهاد می‌کند که باهم یک کار راه‌‌اندازی کنند؛ شغلی برای صاف‌کردن هوای همیشه بارانی توکیو برای رویدادهایی مانند عروسی و مهمانی. کسب‌وکار آنها کم‌کم پا می‌گیرد، اما وقتی هینا در تلویزیون نشان داده می‌شود، به سایت آنها از هر نقطه‌ای تقاضای درخواست ارسال می‌شود. با بالارفتن این درخواست‌ها هوداکا و هینا تصمیم می‌گیرند که موقتا این کار را تعطیل کنند. در اینجاست که هینا تصمیم می‌گیرد با قربانی‌کردن خود، آب و هوا را به حالت عادی بازگرداند. اما آوردن نور خورشید باعث ناپدیدشدن او می‌شود. صبح روز بعد، هینا ناپدید و باران قطع می‌شود. هوداکای نوجوان که عاشق هینا شده‌ است، تصمیم می‌گیرد او را نجات دهد و به زمین بازگرداند. او با کمک ناتسومی، خواهرزاده‌ی سوگا از بازداشت پلیس فرار می‌کند و خود را به ساختمان متروکه‌ای در خارج شهر می‌رساند؛ چراکه می‌داند هینا از آن درگاه به آسمان متصل شده ‌است. در ساختمان، سوگا جلوی او را می‌گیرد و سعی می‌کند هوداکا را از تصمیمش منصرف کند ولی هوداکا به سمت او اسلحه می‌کشد. همین موقع پلیس سر می‌رسد و هوداکا را محاصره می‌کند. سوگا به او کمک می‌کند تا فرار کند. در زیارتگاه پشت بام ساختمان متروکه، هوداکا از دروازه می‌پرد و به آسمان منتقل می‌شود. او هینا را می‌بیند و اصرار می‌کند که نگرانی‌هایش در مورد آب و هوا را رها کند و برای خودش زندگی کند. این تصمیم‌گیری برای هینا سخت است ولی نهایتاً هوداکا او را متقاعد می‌کند و باهم به زمین باز می‌گردند.

به محض بازگشت، هینا، هوداکا، ناتسومی، ناگی و سوگا همه دستگیر می‌شوند و بارندگی‌های شدید از سر گرفته می‌شود. هوداکا به سه سال حبس مشروط محکوم شده و به خانه‌ی خود در کوزوشیما برگشت داده می‌شود. او با عفو مشروط تحصیلات خود را تا فارغ‌التحصیلی پی می‌گیرد. در سه سال بعد، باران بی‌وقفه در توکیو می‌بارد و بسیاری از مناطق شهر زیر آب فرومی‌رود. در بهار سال ۲۰۲۴، پس از پایان دوره‌ی آموزشی، هوداکا از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده و برای شروع کالج به توکیو برمی‌گردد. او با سوگا که تجارت خود را گسترش داده ‌است ملاقات می‌کند و از طریق او به هینا می‌رسد. هوداکا، هینا را در حال نیایش در خیابانی مشرف به شهر غرق‌شده پیدا می‌کند. هینا و هوداکا پس از سه سال یکدیگر را می‌بینند و عمیقأ خوشحال می‌شوند.

جزئیات اثر

کارگردان: ماکوتو شینکای/ Makoto Shinkai

نویسنده‌ی اثر: ماکوتو شینکای/ Makoto Shinkai

نام بازیگران: Kotaro Daigo, Nana Mori

نام شخصیت‌ها:

هوداکا موریشیما: پسر نوجوانی است که از شهر کوچک خود خسته و دلزده شده و در آنجا احساس خفگی می‌کند. او برای رهایی از این احوال به مرکز کشور یعنی توکیو فرار می‌کند و در این اثنا درگیر ماجراهایی می‌شود که خط داستانی کل فیلم را رقم می‌زند.

هینا آمانو: دختر نوجوانی است که آرزو داشت در یک روز آفتابی با مادرش قدم بزند و بازی کند، اما مرگ مادر برآورده‌شدن این آرزو را از او گرفت. شرایط جوی طوفانی و بارانی حاکم بر توکیو او را به شعاعی از نور راهنمایی می‌کند. هینا در آنجا به معبدی می‌رسد که با ورودش به آنجا توانایی تغییر آب و هوا به او داده می‌شود و هینا تبدیل به دختر آفتاب می‌شود.

کشور سازنده: ژاپن و چین

کمپانی سازنده: CoMix Wave Films

جوایز و افتخارات: فرزند آب و هوا، به‌عنوان نماینده‌ی ژاپن برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی مراسم اسکار ۲۰۲۰ انتخاب شده است. این انیمه در چندین جشنواره‌ی فیلم مثل جشنواره‌ی فیلم تورنتو نیز نمایش داده شده و برنده‌ی سه جایزه و کاندیدای دریافت ده جایزه‌ی معتبر بین‌المللی از جشنواره‌های مختلف فیلم و سینما شده است. این انیمه موفق شده امتیاز7.5 از 10 را از وبسایت IMDB دریافت کند و امتیاز منتقدان آن در سایت متاکریتیک 72 از 100 می‌باشد. این انیمه همچنین حائز نمره‌ی ۹۴ از rotten tomatoes است.

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد فرزند آب و هوا

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!