• امروز : 14 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمه آسمان آبی او ( Her Blue Sky )

author-img

توسط : نرگس شفیعی ارزیاب کدومو

9 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1203 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«آسمان آبی او» انیمه‌ای درام است که هرچند زمینه داستانی واقعی دارد اما اصلی‌ترین اتفاق آن فانتزیِ سفر در زمان است. ملاقات با روح گذشته خود، عنصری است که این انیمه با بهره از آن پیام مهم و مثبت حل درست احساسات گذشته را به مخاطب منتقل می‌کند. چالش‌های عاشقانه این اثر به‌ویژه عشق‌های چندضلعی و بعضا بی‌سرانجام باعث شده است این اثر بیشتر برای بزرگسلان مناسب باشد.

ژانر : درام عاشقانه فانتزی ماوراءالطبیعی موزیکال

8 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمه «آسمان آبی او» درامی است که با قهرمان قرار دادن یک دختر نوجوانِ عاشقِ نوازندگی، به خوبی می‌تواند توجه نوجوانان را به خود جلب کند؛ به‌ویژه آن که شخصیت‌پردازی او بسیار دقیق انجام شده است. آئو همچون بسیاری از نوجوانان رفتاری سرد، گاها انزوا طلب و در برخی مواقع لجباز پیدا کرده است و ترجیح می‌دهد دور از همه مشغول علاقه خود یعنی نوازندگی گیتار شود و به زودی محل زندگی‌اش را ترک کند. این شخصیت می‌تواند الگوی نوجوانان قرار گیرد و نوجوانان به اصطلاح خودشان از «مود»ِ او تقلید کنند و حتی به سمت نوازندگی سوق پیدا کنند؛ اما اگر مخاطب تنها اندکی عمیق‌تر به اثر نگاه کند، این اثر می‌تواند حاوی پیام‌های مهمی برای او باشد.

این انیمه با استفاده از یک عنصر فانتزی (روبرو کردن گذشته شینو با شخصیت‌های زمانِ حال)، علاوه بر جذابیت داستانی، به خوبی نشان داده است که گذشته ما چگونه می‌تواند بر زمان حال تاثیر بگذارد. ریشه بسیاری از رفتارها و احساسات منفی ما در مسائل حل نشده گذشته است.

بسیاری از ما در سن نوجوانی و حتی بزرگسالی همچون آئو و شینوسکه، به‌جای حل مسائل خود، سعی در فرار از مسئله یا دور زدن آن داریم. به دلیل احساسات ناخوشایند، به خودمان حق می‌دهیم گاهی لجباز باشیم یا به سمت رفتارهای نادرست برویم. انیمه آسمان آبی او به ما می‌گوید که احساسات خود را درست ابراز کنیم و آنان را حل نشده باقی نگذاریم. این انیمه روبرو شدن با گذشته و تلاش برای حل صحیح مسئله را پیشنهاد می‌کند تا بجای فکر به فرار، بتوانیم هرکجا هستیم، زیبایی آسمان آبی را ببینیم.

درکنار تمام خوبی‌ها اما، نکات قابل توجهی وجود دارد. ژانر این اثر عاشقانه است و عشق در این اثر به عشق میان دو نفر خلاصه نمی‌شود بلکه بین اغلب شخصیت‌ها وجود دارد. عشق پسری دبستانی به دختری که بزرگتر از اوست یا عشق آئو به شینو که عاشق خواهر اوست. از آنجایی که فرزندان گاهی اولین احساس عشق خود را در سن نوجوانی تجربه می‌کنند، بعد از تماشای این اثر می‌توانید مفصلا درباره نحوه صحیح عشق ورزیدن، عشق‌های بی‌سرانجام و سایر مسائلی که ممکن است فرزندتان مطرح کند صحبت کنید.

ناهنجاری‌هایی از نوع نمایش مستی و یا شخصیت‌های فرعی لذت‌طلبی که در دیالوگ بارها اشاره می‌شود که به دنبال ارتباط‌های نادرست با جنس مخالف هستند نیز در اثر وجود دارد که کمرنگ نیست بلکه به راحتی توجه را جلب می‌کند و حتی بعضا به‌عنوان کمدی و برای خنده گرفتن از مخاطب نمایش داده می‌شود. لازم است والدین عزیز دقت کنند که خندیدن به ناهنجاری‌ها به راحتی باعث عادی‌سازی آن رفتار در ذهن فرزندان خواهد شد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

می‌توانید به فرزندتان پیشنهاد کنید یک داستان خیالی از روبرو شدن خودش با گذشته یا آینده‌اش بنویسد.

می‌توانید از او بپرسید:

اصلی‌ترین مشکل آئو چه بود؟ چرا قصد ترک کردن محل زندگی‌اش را داشت؟

روبرو شدن آئو با گذشته شینو چگونه به هر شخصیت کمک کرد؟

رفتارهای شینوسکه را چگونه ارزیابی می‌کنی؟ شینوسکه بخاطر تجربه شکست، تبدیل به انسانی بدخلق و نسبتاً ناامید شده بود. آیا این توجیه را می‌پذیری؟

تا به حال تجربه شکست داشتی؟ فکر می‌کنی اگر مانند شینو نتوانی تمام رویاهایت را محقق کنی، چه روحیه‌ای پیدا می‌کنی؟

در دیالئگی آئو خطاب به آکانه می‌گوید: «نمی‌خواهم مثل تو باشم»! نظر تو درباره آکانه چیست؟

نظرت درباره احساسات آئو نسبت به شینو چیست؟ احساسات بی‌سرانجام می‌توانند به ما لطمه بزنند؟ بهتر است آنها را ابراز کنیم یا در خود حبسشان کنیم؟

خلاصه: اگر با گذشته خودت روبرو شوی فکر می‌کنی چه مسائل حل نشده‌ای را با تو مطرح کند؟

داستان اثر

دختری دبیرستانی به‌نام آئو با خواهر بزرگترش آکانه زندگی می‌کند. او از کودکی به گیتار بیس علاقمند شده است و قصد دارد شهرش را به مقصد توکیو ترک کند تا یک باند موسیقی تشکیل داده و ستاره‌ای مشهور شود.

اما علاقه به نوازندگی و موفقیت تنها دلایل آئو برای ترک کردن شهر نیست. خاطره‌ای مربوط به سیزده سال پیش، آئو را آزار می‌دهد؛ زمانی که والدین او بر اثر تصادف از دنیا رفتند و خواهرش بخاطر آئو رویای رفتن به توکیو همراه با همکلاسی‌اش را رها کرد!

احساس دِین آئو به خواهرش باعث می‌شود تصور کند، نبود او برای آکانه بهتر است؛ بنابراین آئو هیچ گونه زیبایی در شهر محل زندگی‌اش نمی‌بیند و خُلقی سرد و انزواطلب پیدا کرده است.

تا این که یک روز، یک گروه موسیقی از توکیو وارد شهرشان می‌شود. نوازنده گیتار این گروه، شینو، همان همکلاسی سیزده سال پیش آکانه است. کسی که به آکانه علاقمند بود و قرار بود باهم آینده‌شان را بسازند. زمانی که آکانه پیشنهاد شینو را برای رفتن به توکیو رد می‌کند تا پیش آئو بماند، شینو به تنهایی به توکیو می‌رود تا زمانی که نوازنده‌ای موفق شد، پیش آکانه بازگردد؛ اما احساساتش برای همیشه پیش آکانه باقی می‌ماند. حالا شینوی نوازنده هم موقعیتی شبیه به آئو پیدا کرده است. احساسات حل نشده او درباره آکانه و درکنارش، عدم موفقیت در زمینه نوازندگی، او را بدخلق کرده است. گویا شینو و آئو هردو احساساتی جامانده در گذشته دارند!

درست در همین زمان اتفاقی خاص به کمک می‌آید. شینوی سیزده سال پیش با همان روحیه شاداب و مثبت‌نگر نوجوانانه با آئو ملاقات می‌کند. او درست در زمان و مکانی که آکانه پیشنهادش را رد می‌کند، حبس شده است و آئو باید به او کمک کند تا آزاد شود؛ راه رهایی از این حبس، پذیرفتن و حل کردن احساسات است که به دست آئو انجام می‌پذیرد.

جزئیات اثر

کارگردان: Tatsuyuki Nagai

نویسنده‌ی اثر: Tatsuyuki Nagai, Mari Okada, Masayoshi Tanaka

نام بازیگران:Ryô Yoshizawa, Shion Wakayama, Riho Yoshioka

نام شخصیت‌ها:

آئو آئویی: دختری نوجوان که با حس ناخوشایند احساس دِین به خواهر بزرگترش دست و پنجه نرم می‌کند و تصور این که خواهرش رویاهایش را بخاطر او فدا کرده، باعث سردی و بدخلقی او شده است. آئو عاشق نوازندگیست و قصد دارد برای همیشه به توکیو برود تا هم نوازده‌ای حرفه‌ای شود و هم خواهرش بتواند زندگی خودش را دنبال کند.

آکانه آئویی: او خواهر آئو است؛ دختری مهربان، مسئولیت‌پذیرو یاریگر دیگران که معمولا در موقعیت‌ها بالغانه تصمیم می‌گیرد.آکانه در نوجوانی به پسری به نام شینو علاقمند بود اما رویای سفر به توکیو همراه با شینو را بخاطر مراقبت از خواهر کوچکش رها می‌کند.

شینوسکه: پسری که از نوجوانی نوازندگی را دنبال کرده است. شینو عاشق آکانه است اما در نوجوانی، زمانی که آکانه درخواست او را برای سفر به توکیو رد می‌کند، آکانه را رها می‌کند تا زمانی که نوازده‌ای حرفه‌ای شد پیش او بازگردد. او در بزرگسالی به موقعیت و شهرتی که دوست داشته نرسیده است و به دلیل احساسات حل نشده‌اش در نوجوانی، مردی بدخلق شده است که گهگاهی سراغ رفتارهای ناهنجار می‌رود.

شینو: روح شینوسکه که درواقع نسخه نوجوانی اوست! شینو در زمان و مکانی که آکانه رهایش کرده است حبس شده است. او شخصیتی سرحال و مثبت‌اندیش دارد که برای رهایی از حبس، به کمک آئو نیاز دارد تا آکانه و شینوسکه را به هم نزدیک کند؛ اما در این بین، آئو عاشق روح حبس شده شینو می‌شود!

کشور سازنده: ژاپن

کمپانی سازنده: CloverWorks

جوایز و افتخارات: نامزد جایزه سالانه انیمه ترندینگ، نامزد جایزه فیلم ماینیچی برای بهترین پویانمایی ، نامزد جایزه آکادمی ژاپن برای بهترین پویانمایی، برنده جایزه یونیکورن برای بهترین فیلم

مخاطب اثر: نوجوان

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد آسمان آبی او

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!