• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن فرار از سیاره‌ی زمین (Escape From Planet Earth)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

5054 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 12 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
این انیمیشن ابرقهرمانی و خانوادگی، داستان دو برادر فضایی‌ است که به سیاره‌ی زمین سفر می‌کنند و انسان‌ها آن‌ها را دستگیر می‌کنند تا روی آن‌ها آزمایش‌هایی صورت بگیرد. یکی از آن‌ها ابرقهرمانی به نام اسکورچ و دیگری نابغه‌ای به نام گری است. اسکورچ و گری در این سفر با سه موجود فضایی دیگر آشنا می‌شوند و با کمک آن‌ها مانع نابودی سیارات دیگر به دست انسان‌ها می‌شوند. درنهایت نیز خودشان و دیگر موجودات فضایی را از بند انسان‌ها آزاد می‌کنند و به سیاره‌ی خود بازمی‌گردند. در این انیمیشن، مفهوم خانواده، ‌حمایت از آن و نیز کمک به دیگران نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد.

ژانر : ماجراجویی

سال 2012 87 دقیقه جزئیات کامل اثر
5 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

در این انیمیشن، در گروه دوستی خیانت رخ می‌دهد؛ خیانت لینا به مرکز هوافضای سیاره‌ی خود. اگر فرزند شما در گروه دوستی حضور دارد و ارتباط با دوستان برایش خیلی مهم است، درباره‌ی عمل لینا با او صحبت کنید و از او بخواهید توضیح دهد اگر لینا به گروه خود خیانت نمی‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد. از او بپرسید بهترین واکنش به خیانت افراد در یک گروه چه واکنشی می‌تواند باشد. در این انیمیشن، اسکورچ شغل، توانایی‌ها، هشدارها و نگرانی‌های گری را کوچک می‌شمارد و بارها عمل او را در مقابلش ناچیز جلوه می‌دهد و تنها عمل خودش را بزرگ می‌انگارد. نظر فرزند خود را درباره‌ی رفتار اسکورچ بپرسید و قضاوت او را بشنوید و با او درباره‌ی نقش افراد در گروه‌های کاری یا دوستی صحبت کنید. در این انیمیشن، انتقام‌جویی و حس سروری وجود دارد. باتوجه به اینکه شنکر پدرش را در اثر یک حادثه از دست داده است، (نه یک قتل عمدی) از فرزند خود بپرسید آیا اگر یکی از نزدیکان او بر اثر حادثه‌ای از دنیا برود، باید مثل شنکر قضاوت کند و به‌دنبال انتقام‌جویی برود و واقعیت را نادیده بگیرد؟ اگر فرزند شما روحیه خودبرتربینی و سروری دارد، با فرزند خود درباره‌ی اینکه آیا ما اجازه داریم به زور از توانایی‌های دیگران برای رسیدن به اهداف خودمان استفاده کنیم، صحبت کنید و از آن‌ها بپرسید اگر شنکر دست به چنین کارهایی نمی‌زد، چه اتفاقاتی می‌توانست بیفتد. در این انیمیشن، خانواده و حمایت اعضای آن از یکدیگر، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد، گری با تنهانگذاشتن اسکورچ، جان او را نجات می‌دهد و کیرا و کیپر نیز با خطرکردن، جان اسکورچ و گری را نجات می‌دهند. والدین می‌توانند با فرزندان خود درباره‌ی حمایت‌های اعضای این خانواده از یکدیگر صحبت کنند و به نقش مؤثر افراد در خانواده اشاره کنند. خلاصه: با فرزند خود درباره‌ی رابطه‌ی میان اسکورچ و گری در خانواده و محیط کار، صحبت کنید و از او بخواهید که ارتباط این دو برادر را در ابتدای داستان و در انتهای داستان با یکدیگر مقایسه کند و برای شما توضیح دهد.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزند خود درباره‌ی رابطه‌ی میان گری و اسکورچ سؤال کنید و از او بخواهید رفتار آن دو را در ابتدا و آخر داستان باهم مقایسه کند و بگوید کدام نوع الکوی رفتاری مناسب‌تر بود؟

از فرزند خود درباره‌ی خیانت لینا به گروه بپرسید و از او بخواهید عواقب کار لینا را شرح بدهد.

از فرزند خود درباره‌ی اعمال و رفتارهای شنکر بپرسید، مثلاً آیا شنکر کار درستی می‌کرد که دیگران را به زور به انجام کاری وامی‌داشت که دوست نداشتند؟

از فرزند خود بپرسید شنکر با داشتن آن همه تکنولوژی‌های قدرتمند چه کارهای بهتری می‌توانست انجام دهد؟

از فرزند خود بپرسید دنیای موجودات فضایی چقدر واقعیت دارد؟

خلاصه: از فرزند خود بخواهید درباره‌ی کار گروهی در این انیمیشن صحبت کند و آن‌جایی‌ را که شخصیت‌ها با تک‌روی خود به گروه ضربه وارد کردند، شرح دهد.

نشان سلامت اثر: خانواده و کار گروهی در این انیمیشن به‌صورت مثبت و تأثیرگذار نشان داده شده است. معیارهای خشونت و ناهنجاری اجتماعی شدت متوسطی دارند که در پایان انیمیشن دلایل موجه و ناموجه‌بودن آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

داستان اثر

داستان در سیاره‌ی باب اتفاق می‌افتد که در آن ابرقهرمانی فضایی، به نام اسکورچ و برادر نابغه‌ی خود گری که رئیس کنترل ماموریت‌هاست، در مرکز هوافضای این سیاره مشغول به خدمت هستند. اگر کسی در هرجا و در هر سیاره‌ای احتیاج به کمک داشته باشد، اسکورچ با قدرت بدنی و خوی شجاعانه‌ی خود و گری با نبوغ خاص خود و کمک از راه دور با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها به داد آن می‌رسند. اما این‌بار ماموریتی خطرناک به آنها محول می‌شود. سفر به سیاره‌ی زمین. یکی از خطرناک‌ترین سیارات که هر موجود فضایی که پا به آنجا گذاشته است دیگر برنگشته است. اسکورچ برخلاف نظر گری به این ماموریت می‌رود اما گرفتار مردی بدجنس به نام شنکر می‌شود. شنکر همان کسی است که موجودات فضایی را با تکنولوژی و علم خودشان نابود می‌کند و می‌خواهد که تمام سیارات را از بین ببرد. گری که از این موضوع باخبر می‌شود به زمین می‌آید و متوجه می‌شود که لینا، مدیر کل هوافضای سفینه‌ی باب به آنها خیانت کرده و با شنکر همکاری می‌کند. اما گری و اسکورچ به کمک سه موجود فضایی نابغه‌ی دیگر که اسیر شنکر بوده‌اند پایگاه فضایی شنکر را نابود کرده و تمامی موجودات فضایی که اسیر شنکر بودند را آزاد کرده و به سفینه‌ی خود بازمی‌گردند.

جزئیات اثر

کارگردان:/ Cal Brunker کال برونکر

نویسنده:Bob Barlen, Cal Brunker  /  باب بارلن، کال برونکر

نام تهیه‌کننده: Brian Inerfeld, Luke Carroll, Catherine Winder / برییان اینرفلد، لوک کارول، کاترین ویندر

نام بازیگران: Brendan Fraser, Rob Corddry, Ricky Gervais, Jonathan Morgan Heit, Jessica Alba, Sofía Vergara, Paul Scheer, Jason Simpson, Sarah Jessica Parker / برندن فریزر، راب کوردری، جسیکا آلبا، سوفیا ورگارا، پاول چر، جاناتان مورگان هیت، ریکی جرویس، جیسون سیمپسون، سارا جسیکا پارکر

نام شخصیت‌ها:

اسکورچ: یک موجود فضایی، ابرقهرمان و جنگجوی سیاره‌ی باب است. او عاشق ماجراجویی، قهرمانی، نجات‌دادن دیگران و شهرت است،

گری: برادر بزرگتر اسکورچ است. او مغز متفکر سیاره و مسئول کنترل مأموریت‌های هوافضای سیاره‌ی باب است،

شنکر: رئیس منطقه‌ی 51 که یک پایگاه فضانوردی روی کره‌ی زمین است. شنکر به‌خاطر اینکه پدرش را در اثر اصابت یک سفینه‌ی فضایی از دست داده است، قصد دارد تا با تکنولوژی، موجودات فضایی تمام سیارات را نابود کند و انتقام پدرش را از موجودات فضایی بگیرد،

لینا: مدیر کل هوافضای سیاره‌ی باب که عاشق شنکر شده است و به همین خاطر با او همکاری و به سیاره‌ی خود خیانت می‌کند،

کیرا: همسر گری است. او قبلاً با لینا و گری همکار بود؛ اما بعد از ازدواج با گری به خانه‌داری می‌پردازد،

کیپر: پسر کوچولوی گری و کیراست. او تحت تأثیر قهرمانی‌های عمویش، اسکورچ، است؛ اما در آخر داستان به شغل پدرش علاقه‌مند می‌شود،

تورمن: موجود فضایی سه‌چشم لزجی است که از سیاره‌ی سه‌چشمی‌های سفلی، اسیر شنکر شده است. او استاد دانشگاه و مخترع تکنولوزی صفحات لمسی بوده است،

یک‌چشمی: موجود فضایی یک‌چشمی و کمی عصبی است. او مخترع موتور جستجوگر بوده است،

دکتر: موجودی فضایی است که به خرگوش‌ها شباهت دارد. او مخترع صفحات اجتماعی بوده است.

کشور سازنده: کانادا، آمریکا

کمپانی سازنده: Rainmaker Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد فرار از سیاره‌ی زمین

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!