• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن فانتزی نهایی، ارواح درون (Final Fantasy, The Spirits Within)

author-img

توسط : فاطمه سادات میرشریفی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

1748 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 13 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
انیمیشن «فانتزی نهایی، ارواح درون» در ژانر ماجراجویی و فانتزی بوده که با الهام از یک بازی ویدیویی ساخته شده است و رکورد گران‌ترین اثر الهام‌گرفته از بازی‌ها را در گینس ثبت کرده است. این انیمیشن محصول سال ۲۰۰۱ کشور آمریکا و ژاپن است و بارها نامزد و برنده‌ی جشنواره‌های بین‌المللی شده است. کیفیت ساخت خوبی در انیمیشن‌های هم‌دوره‌ی خود دارد و موضوع آن درباره‌ی نجات جهان در مقابل اشباح موجودات فضایی است.
سال 2001 ۱۰۳ دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

روایت این انیمیشن، روایتی ترسناک به همراه صحنه‌های خشونت‌آمیزی است که در سال ۲۰۶۵ رخ می‌دهد. زمانی‌که سال‌هاست جهان با مسئله فانتوم‌ها مواجه شده است. فانتوم‌ها اشباحِ موجودات فضایی هستند که طی یک حادثه از سیاره‌شان به سمت زمین پرتاب شدند. آن‌ها مخاطره‌ای جدی برای حیات انسان‌ها به‌حساب می‌آیند و همگان سال‌هاست که درصدد حل این مسئله هستند. کنگره به راه‌حلِ بمب‌های بزرگ و قدرتمند رسیده است و می‌خواهد با بمب زئوس آن‌ها از بین ببرد؛ اما دکتر سید نظریه‌ای جدید دارد که دیگران آن را نمی‌پذیرند و معتقدند خرافه است. او می‌گوید همه‌چیز در جهان روحی دارد که بعد از مرگ، به روحِ زمین یا گایا بازمی‌گردند. حیات زمین و طبیعت، وابسته به زنده‌ماندن گایاست و برای مقابله با فانتوم‌ها، لازم است هشت روحِ باقی‌مانده و سازگار در زمین را جمع‌آوری کنیم تا بتوان با روح گایا، انرژی فانتوم‌ها را خنثی کنیم.

با تماشای این فیلم فرزند نوجوان شما توانایی تفکر انتزاعی پیدا می‌کند و می‌تواند استدلال کند و نظریات را رد کند یا بپذیرد. پیشنهاد می‌شود والدین عزیز برای رشد هرچه بیشترِ تفکر منطقی و استدلالی فرزندشان، همراه با او موضوع داستان و نظریه دکتر سید را نقد کنند. می‌توان او را به نظریات علم مدرن ارجاع داد و درباره‌ی مادی‌گرایی و موضوعاتی که در این انیمیشن مطرح می‌شود، گفت‌وگو کرد. همچنین می‌توان او را به سؤالات فلسفی و استدلالی (که در بخش با فرزندان خود صحبت کنید، آمده است) سوق داد و با کمک کتاب‌ها و منابع علمی، او را در رشد تفکر نقاد و استدلالی کمک کرد.

به علاوه نوجوان شما مراحل استدلال اخلاقی را می‌گذراند، هرچه بیشتر با مسائل اخلاقی مواجه شود و سعی در استدلال داشته باشد، در رشد استدلال اخلاقی موفق‌تر است. بهتر است از او درباره‌ی روش مقابله با فانتوم‌ها بپرسید و از او بخواهید نظرش را برایتان شرح دهد و بگوید کدام روش را در انیمیشن اخلاقی‌تر می‌داند و اگر هردو روش را نمی‌پذیرد، راه‌حل جایگزینش چیست؟

خلاصه: ذهن فرزندتان را با استدلال‌های اخلاقی و منطقی به چالش بکشید و او را نسبت به مسائل علمی و فلسفی مشتاق کنید تا بتواند با استدلال‌هایش در تفکر نقاد، انتزاعی و اخلاقی‌اش رشد کند. این انیمیشن در سطح قابل توجهی دارای خشونت و ترس است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

از فرزند خود بخواهید درباره‌ی نظریه دکتر سید صحبت کند و موافقت و مخالفت خودش را با استدلال‌های منطقی، برایتان شرح دهد.

از او بپرسید که علم، موافقِ طبیعت است یا مخرب آن و اگر گفت علم، موافقِ طبیعت و روح آن است، از او بخواهید با ادله‌ی منطقی بگوید بمب زئوس را در زمره‌ی اکتشافات علمی حساب می‌کند؟

از او بخواهید برایتان رابطه علم و اخلاق را توضیح دهد و با تحقیق و پژوهش، مواردی را که علم، خلاف اخلاق عمل کرده است، بیابد. به او در این راه کمک کنید و به مواردی مثل بمباران هیروشیما و ناکازاکی، آلودگی‌های طبیعی و زیست محیطی اشاره کنید.

از او بخواهید نظرش را درباره‌ی ویروس کرونا نیز شرح دهد و بگوید این بیماری را چگونه ارزیابی می‌کند، آیا طغیان طبیعت علیه بشر است یا بازهم آسیب و ناتوانی علم در رفتار با طبیعت است.

از فرزندتان بپرسید از چه چیزهایی ترسیده است، بگذارید از ترس‌هایش برایتان صحبت کند.

خلاصه: از فرزندتان بخواهید درباره‌ی موضوعات اصلی داستان با شما صحبت کند و نظرش را در موافقت و مخالفت با رخدادهای اصلی داستان، شرح دهد.

داستان اثر

«فانتزی نهایی، ارواح درون» انیمیشنی است که سال ۲۰۶۵ را روایت می‌کند. در آن زمان، چندده‌سال است که «فانتوم‌ها» به زمین حمله کرده‌ و همه انسان‌ها و شهرها را نابود کرده‌اند. در طی داستان مشخص می‌شود که فانتوم‌ها، اشباحِ موجودات فضایی هستند که بعد از وقوع جنگی در سیاره‌شان، آنجا نابود می‌شود و قسمتی از سیاره به شکل یک «شهاب‌سنگ» با زمین برخورد می‌کند و اشباح آن موجودات نیز به این‌واسطه به زمین می‌آیند. مقابله با آن‌ها و ازبین‌بردنشان با بمب‌های بزرگ ممکن نیست؛ ولی «دکتر سید» معتقد است می‌توان با جمع‌آوری هشت روحِ سازگارِ باقی‌مانده در کره‌ی زمین، آن‌ها را به روح زمین یا «گایا» تبدیل کرد و طبیعت و فانتوم‌ها را به آرامش قبل رساند. او به همراه دکتر «آکی‌راس» و کمک‌های «کاپیتان گری» و دوستانش موفق می‌شود تا نظرش را اثبات کند و زمین را به حیات و آرامش پیشین بازگرداند.

جزئیات اثر

کارگردان: Hironobu Sakaguchi/ هیرونوبو ساکاگوچی

نویسنده: Hironobu Sakaguchi, Al Reinert/ هیرونوبو ساکاگوچی، آل رینرت

نام تهیه‌کننده: Jon Aida, Chris Lee/ جون آیدا، کریس لی

نام بازیگران:Ming-NaWen, Alec Baldwin, Ving Rhames, Steve Buscemi, Peri Gilpin, Donald Sutherland, James Wooods / مینگ‌‌ناون، الک بالدوین، وینگ رامس، استیو بوسمی، پر گیلپین، دونالد سادرلند، جیمز وود

نام شخصیت‌ها:

دکتر آکی‌راس: دختری دانشمند، ماجراجو، مصمم و جویای حقیقت است که بدنش به فانتوم‌ها آلوده شده است و با نظریه دکتر سید موفق می‌شود جلوی پیش‌روی فانتوم‌ها را در بدنش بگیرد و درنهایت با این روش، جهان را از فانتوم‌ها نجات دهند،

دکتر سید: پروفسوری سالخورده و باتجربه است که ۳۵ سال پیش به نظریه‌ی ارواح زمین رسیده و معتقد است هرچیزی دارای روح است که این روح بعد از مرگ از بین نمی‌رود و به «گایا» یا «روح زمین» بازمی‌گردد،

کاپیتان گری: یکی از فرماندهان نظامی است که در به ثمررسیدن کار دکتر آکی‌راس و دکتر سید، با تیمش به آن‌ها کمک می‌کند و با فداکاری و حمایتش از آن‌ها جهان را نجات می‌دهد،

ژنرال هاین: یکی از فرماندهان عالی‌رتبه‌ی کنگره که مخالف دکتر سید و دکتر آکی‌راس است. او معتقد است باید با بمب زئوس و جنگ‌افزارها، فانتوم‌ها را نابود کرد. او با این کار باعث می‌شود که خودش و دیگران آسیب‌های جدی را متحمل شوند و همگی بمیرند.

کشور سازنده: آمریکا، ژاپن

کمپانی سازنده: Colimbia Picture, Square Picture

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد فانتزی نهایی، ارواح درون

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!