• امروز : 31 فروردین 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن غارنشینان ۲: عصر جدید (The Croods: A New Age)

author-img

توسط : نرگس شفیعی ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

7452 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

انیمیشن «خانواده کرودز» یا همان «غارنشینان»، در قسمت دوم به ماجرای برخورد خانواده غارنشینان به یک خانواده متمدن می‌پردازد و اختلافات آن‌ها را به شیوه‌ای طنزآمیز نمایش می‌دهد. در پایان، این خانواده‌ها یادمی‌گیرند تفاوت یکدیگر را بپذیرند، با یکدیگر متحد شده و باهم زندگی کنند. این انیمیشن اهمیت اتحاد اعضای خانواده را به خوبی به نمایش می‌گذارد. در صحنه‌های متعددی ما شاهد خوی وحشیگری در خانواده کرودز هستیم و ضربه‌های شدید و محکم به یکدیگر و به حیوانات وحشی جهت دفاع از خود نمایش داده می‌شود. از آنجایی که اغلب شخصیت‌ها در رفتار و تصمیمات خود اشتباه می‌کنند و در انتها از آن درس می‌گیرند، ممکن است درک برخی پیام‌ها برای کودکان دشوار باشد. یکی از ماجراهای اصلی داستان عشق میان «گای و ایپ» است که باعث نمایش پرتکرار نگاه‌ها و رفتار عاشقانه شده است.

سال 2020 95 دقیقه جزئیات کامل اثر
9 مناسب خانواده 15 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمیشن «غارنشینان 2» یک ماجراجویی طنزآمیز از برخورد خانواده غارنشینان با خانواده متمدن بترمن است. در این اثر، علاوه بر دغدغه‌ی کلی خانواده کرودز برای پیدا کردن یک «خانه»، برای هریک از شخصیت‌ها به‌طور جداگانه نیز چالشی وجود دارد. نکته مهم درباره هریک از این چالش‌ها این است که اولا شخصیت‌ها در تصمیمات خود دچار اشتباه می‌شوند و دوما این چالش‌ها بیشتر برای بزرگسالان آشناست (مانند تصمیم ایپ و گای برای ازدواج با یکدیگر، کنار آمدن گراگ با ازدواج فرزندش و کنارآمدن خانواده بترمن و کرودز با تفاوت‌هایی که در سبک زندگی‌شان مشخص است)؛ بنابراین این اثر برای کودکان سنین بالاتر یا نوجوانان مناسب‌تر خواهد بود. اما پیامی که برای کودکان به سادگی قابل برداشت است، متحد شدن هردو خانواده کرودز و بترمن در پایان داستان و قدرتمندتر شدن آن‌ها در برابر دشمن است. جمله «اعضای خانواده درکنار هم می‌مانند» بارها در این انیمیشن تکرار شده و اهمیت خانواده را به خوبی به کودکان نمایش می‌دهد.

همانطور که اشاره شد، اغلب شخصیت‌های این اثر رفتارهای اشتباه دارند. برخی از رفتارهای آن‌ها جزء سبک زندگیشان است که با طنز آمیخته شده و امکان تقلید کودکان از آن رفتار را بالا می‌برد (مانند رفتارهای غیرمتمدنانه خانواده غارنشین در غذا خوردن و کتک زدن یکدیگر و...) و برخی اشتباهات آن‌ها، در رفتار با سایر شخصیت‌هاست که در پایان منجر به پشیمانی و اصلاح می‌شود (مانند فریب دادن یکدیگر، تلاش برای رها شدن از شر هم، دعوا کردن و...) که بهتر است برای درک بهتر این موضوع، پس از پایان انیمیشن درباره رفتارهای درست و نادرست هریک از شخصیت‌ها از کودک خود سوال کنید و او را به سمت درک بیشتر و بهتر اشتباهات و پشیمانی‌ها راهنمایی کنید.

شما می‌توانید باتوجه به اثر، درباره انسان‌های اولیه و سیر پیشرفت دستاوردهای انسان با کودکان خود گفت‌و‌گو کرده و با آن‌ها درباره برخی موضوعات انیمیشن مانند «حریم شخصی» که از دستاوردهای خانواده بترمن است نیز صحبت کنید.

به جز کمک به کودکان در دریافت پیام‌ها و تشخیص رفتارهای درست از نادرست، میزان خشونت را در این انیمیشن درنظر بگیرید. درگیری فیزیکی میان شخصیت‌ها با یکدیگر و با حیوانات بصورت مکرر و با شدت دیده می‌شود.؛ هرچند کسی آسیبی نمی‌بیند، اما طنزآمیزبودن و موجه نمایش داده شدن این رفتارها امکان تقلید را برای کودکان بالا می‌برد.

این اثر طنزآمیز است اما صحنه‌های پایانی انیمیشن که تهدید جدی جان شخصیت‌ها را در برابر یک هیولای بزرگ بصورت طولانی مدت نمایش می‌دهد و با غرش‌ها و فریادها همراه است، ممکن است کودکان سنین پایین را بترساند. در این صورت کودک خود را همراهی کرده و با احساسات او همدلی کنید.

از مواردی که ممکن است حساسیت شما را برانگیزد، نیمه برهنگی شخصیت‌ها و صحنه‌های مکرری است که نگاه‌ها و رفتارهای عاشقانه میان گای و ایپ را نمایش می‌دهد. لازم است در انتخاب نسخه مناسب اثر دقت شود.

خلاصه: برخورد خانواده غارنشین با خانواده متمدن بترمن، شخصیت‌ها را در ارتباط با یکدیگر دچار چالش می‌کند. این چالش‌ها برای بزرگسالان آشناتر است و فهم علت تصمیمات و رفتارهای اشتباه شخصیت‌ها می‌تواند کمی برای کودکان دشوار باشد؛ اما پیام اصلی که قدرت خانواده درکنار یکدیگر است، به خوبی منتقل می‌شود.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چرا خانواده غارنشینان و خانواده بترمن نمی‌توانستند با یکدیگر کنار بیایند؟

حمله میمون‌های وحشی و به خطر افتادن هیولاها چه درسی به این دو خانواده داد؟

آیا خانواده‌ها می‌توانستند بدون کمک یکدیگر پیروز شوند؟

هریک از شخصیت‌ها در طول داستان مرتکب چه خطایی شد؟

چه رفتارهایی در خانواده غارنشینان درست نیست؟ در خانواده بترمن چطور؟

آیا اقدام ایپ برای بیرون بردن دان از مزرعه، بدون اجازه والدین، درست بود؟ ممکن بود این کار چه عواقبی داشته باشد؟

تماشای هیولای بزرگ داستان در پایان انیمیشن چه احساسی در تو ایجاد کرد؟ (درصورت ترس کودکان از این بخش بهتر است احساسات آن‌ها را کاملا بشنوید و به او نشان دهید که درکش می‌کنید. ترس او را هرگز جلوی خودش کوچک نشمارید)

خلاصه: در تشخیص رفتارهای درست از نادرست کودکان را راهنمایی کرده و از علت رفتارها و عواقب آن‌ها سوال کنید.

داستان اثر

در قسمت اول غارنشینان، خانواده کرودز تصمیم گرفتند پس از مدت‌ها از غار خود بیرون بیایند و همراه پسری به‌نام «گای» به دنبال یک «خانه» بهتر بگردند. جایی که گای به آن «آینده» می‌گوید. آن‌ها بالاخره مزرعه‌ای سرشار از غذا پیدا می‌کنند که دورتادور آن با دیواری احاطه شده است. این مزرعه متعلق به خانواده «بترمن» است؛ یعنی خانم هوپ و آقای فیل به همراه دخترشان دان، که گای را پس از مرگ والدینش بزرگ کرده‌اند و در مدتی که او به دنبال آینده می‌گشته، یک زندگی متمدنانه برای خودشان ساخته‌اند. گای از دیدن وسایل‌های پیشرفته این خانواده ذوق زده است و دوست دارد با آن‌ها بماند اما همزمان بین خانواده کرودز و بترمن به دلیل تفاوت در سبک زندگی‌شان، اختلافات و مشکلاتی پیش می‌آید و کرودها تصمیم می‌گیرند مزرعه بترمن را ترک کنند. گای که عاشق دختر خانواده کرودز است، در یک دوراهی قرار می‌گیرد. در همین زمان، میمون‌های وحشی به مزرعه حمله می‌کنند و مردهای خانواده‌ها را می‌دزدند. زنان خانواده کرودز که همیشه از خانواده خود دربرابر خطرات دفاع می‌کنند، برای نجات مردها راهی می‌شوند. خانم هوپ و دخترش دان نیز از آن‌ها یادگرفته و همراهشان می‌شوند. زنان این دو خانواده تیمی قوی را تشکیل می‌دهند و با اتحاد به کمک مردان می‌روند. آن‌ها میمون‌های وحشی و هیولایی بزرگ را شکست می‌دهند و به پیروزی می‌رسند. پس از  آن، گای و ایپ با یکدیگر ازدواج می‌کنند و خانواده‌های کرودز و بترمن که یاد گرفته‌اند با تفاوت‌ها کنار بیایند، مانند یک خانواده کنار هم زندگی می‌کنند؛ چرا که افراد خانواده در کنار هم قوی‌تر هستند!

جزئیات اثر

کارگردان: Joel Crawford/ جوئل کرافورد

نویسنده: Kevin Hageman/ کوین هاگمن

نام تهیه کننده: Mark Swift/ مارک سوئیفت

نام بازیگران: Nicolas Cage, Emma Stone, Ryan Reynolds, Leslie Mann, Peter Dinklage, Catherine Keener  / نیکلاس کیج، اما استون، رایان رینولدز، کاترین کینر، لزلی من، پیتر دینکلیج

نام شخصیت ها:

گراگ: پدر خانواده غارنشینان (کرودز) که همیشه سعی دارد از خانواده خود محافظت کند و معتقد است خانواده همیشه باید پیش هم بمانند. او به سختی می‌تواند با ازدواج دخترش کنار بیاید و از زندگی با خانواده بترمن که متمدن‌تر هستند خوشش نمی‌آید.

ایپ: دختر نوجوان خانواده غارنشینان که عاشق گای شده است. او دختری جسور است که از ماجراجویی کردن خوشش می‌آید.

آگا: مادر خانواده غارنشینان. او زنی عاقل به نظر می‌رسد که به نفع خانواده‌اش عمل می‌کند.

گای: پسری نوجوان که در کودکی مادر و پدرش را از دست داده و در جستجوی مکانی به‌نام «آینده» با خانواده غارنشینان آشنا شده و عاشق ایپ می‌شود. او زندگی متمدنانه درکنار خانواده بترمن را دوست دارد اما نمی‌خواهد ایپ را که یک غارنشین است، از دست بدهد.

فیل: پدر خانواده بترمن که همراه خانوده‌اش زندگی متمدنانه‌ای برای خود ساخته و با همسرش سعی دارد از شر خانواده غارنشینان راحت شده و گای را درکنار خود نگه دارند.

هوپ: مادر خانواده بترمن که از غارنشینان خوشش نمی‌آید و به زندگی متمدنانه خود دل بسته است؛ اما به زودی شجاعت و اتحاد را از خانواده غارنشینان یاد میگیرد و بابت رفتارهای بد گذشته‌اش از آنان عذرخواهی می‌کند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: DreamWorks Animation / دریم ورکز

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد غارنشینان ۲: عصر جدید

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!