• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن عصر یخبندان ۵: مسیر برخورد (Ice Age: Collision Course)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

2 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

6504 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

 در «عصر یخ‌بندان 5: مسیر برخورد» باک، راسوی یک‌چشم، به‌همراه منفرد و دوستانش باید مانع سقوط یک شهاب‌سنگ به کره‌ی زمین شود. آنها در این سفر به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و روابط خانوادگی و دوستانه‌شان گرم‌تر از گذشته می‌شود. در جریان این ماجراجویی شاد دونفر به گلّه‌ی منفرد اضافه می‌شوند: جولیَن داماد منفرد و بروک همسر سید. این اثر پنجمین قسمت از مجموعه‌ی طنز عصر یخ‌بندان است که پیام مثبت پررنگی درباره‌ی خانواده و روابط دوستانه برای کودکان دبستانی دارد.

ژانر : کمدی

سال 2016 94 دقیقه جزئیات کامل اثر
16 مناسب خانواده 9 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 5 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

«عصر یخ‌بندان: مسیر برخورد» پنجمین قسمت از مجموعه‌‌ی طنز عصر یخ‌بندان است که در سال 2016 به نمایش درآمده است. برای آنکه متوجه داستان این انیمیشن شوید نیازی نیست که حتما قسمت‌های قبلی را دیده باشید. این مجموعه به داستان حیوانات ماقبل تاریخ اشاره دارد و می‌تواند کودکان شما را به مطالعه‌ درباره‌ی حیوانات منقرض‌شده علاقه‌مند کند. در این قسمت علاوه بر داستان حیوانات، نمایی از کهکشان‌ها، سیارات و شهاب‌سنگ‌ها نیز وجود دارد که می‌تواند کودکان را به دانستن علوم فضایی یا مطالعه‌ی نجوم ترغیب کند.

همانطور که در بخش «پیام و الگوی مثبت» اشاره شد، این انیمیشن نمایش مناسبی از خانواده، روابط خانوادگی، گروه دوستی و کار گروهی را به‌اجرا درآورده است. از آنجایی که این دو کانون در سنین ابتدایی کودکان بسیار مهم و حیاتی است، والدین عزیز می‌توانند با اشاره به عملکرد و ویژگی‌های اخلاقی شخصیت‌ها، کودکان را متوجه جایگاه ارزشمند خانواده و گروه دوستی کنند و از آنها بخواهند که نقش خود و دیگران را در این دو نهاد مشخص کنند و مسئولیت‌های هرکس را با او برشمرند. این کار باعث می‌شود که او از همان سن به لزوم وجود این دو نهاد پی ببرد و با شناختن نقش خود در جایی که لازم است، احساس مسئولیت کند.

در نسخه‌ی دوبله‌شده‌ی این انیمیشن گاهی کلمات نامناسبی از سوی شخصیت‌های اصلی شنیده می‌شود یا حرکات نامناسبی از آنها دیده می‌شود. این موارد در نسخه‌ی «تلوبیون» پالایش شده‌اند و بهتر است که از این نسخه برای مصرف رسانه‌ای کودکانتان استفاده کنید.

خلاصه: این انیمیشن می‌تواند کودکان شما را به مطالعه‌ درباره‌ی حیوانات منقرض‌شده، علوم فضایی و نجوم علاقه‌مند کند. خانواده، گروه دوستی و کار گروهی در این اثر جایگاه سالم و مناسبی دارد که می‌تواند الگوهای درستی را به کودکان شما منتقل کند. برای آنکه کودکان شما از ناهنجاری‌های اندک این اثر در امان باشند، بهتر است که از نسخه‌ی تلوبیون استفاده کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

به‌نظر تو هلو در کدام قست‌ها رفتار نامناسبی با پدر و مادرش داشت؟

چرا منفرد با جولیَن رفتار خوبی نداشت؟ آیا حسادت می‌کرد؟ آیا منفرد از رفتار خودش با جولین پشیمان شد؟

به‌نظر تو باک می‌تواند قهرمان قصه باشد؟ چرا؟

اگر گلّه‌ی منفرد با باک همراهی نمی‌کرد به‌نظر تو باک می‌توانست به‌تنهایی زمین را نجات دهد؟

آیا اعضای گروه منفرد رفتارهای خوبی با یکدیگر داشتند؟ آیا آنها همدیگر را دوست داشتند؟

در گلّه‌ی منفرد اعضای گروه هرکدام چه وظیفه‌ای داشتند؟

دوست داری که عضو یک گروه دوستی باشی؟

فکر می‌کنی که اعضای یک گروه باید چه ویژگی‌های اخلاقی‌ای داشته باشند؟

تو در خانواده فرزند چندمی؟ آیا تابه‌حال وظیفه‌ای در خانواده داشته‌ای که فقط مختص تو باشد؟

خلاصه: تو در خانواده و در گروه دوستی‌ات تابه‌حال وظیفه‌ای داشته‌ای؟ آن را چطور انجام داده‌ای؟

داستان اثر

اسکرات، همان سنجابی که همیشه به‌دنبال بلوطش است، این‌بار به‌صورت ناگهانی وارد یک سفینه‌ی فضایی می‌شود. او از کنترل سفینه سر درنمیاورد و به‌‌همین خاطر منظومه‌ی شمسی و به‌خصوص کره‌ی زمین را به‌خطر می‌اندازد. از آن‌طرف هلو، دختر مَنی و اِلی در حال آماده‌سازی مراسم ازدواجش با جولیَن است و می‌خواهد پس از ازدواج با همسرش به منطقه‌ی دیگری کوچ کند. منی که دوست ندارد از دخترش جدا شود با جولیَن رفتارهای مناسبی ندارد و از تصمیم دخترش برای رفتن نیز ناراحت است. سید نیز برای چندمین‌بار دچار شکست عشقی شده است و دیِگو و شیرا هم به‌خاطر ظاهر خشنی که دارند باعث ترس بچه‌ها می‌شوند و به‌همین علت بچه‌دارشدن را مدام به‌عقب می‌اندازند.

در مراسم سالگرد ازدواج منی و الی، به‌دلیل خراب‌کاری‌های اسکرات، نشانه‌هایی از سقوط یک شهاب‌سنگ دیده می‌شود. باک که در سرزمین زیرزمینی یک ستون سنگی باستانی را پیدا کرده است، طبق دستوراتی که بر روی ستون نوشته شده است، درمی‌یابد که سقوط شهاب‌سنگ‌ها در گذشته باعث انقراض خرچنگ‌های نعل‌اسبی و دایناسورها شده‌ است و با سقوط بعدی نیز زمین و تمام موجودات آن از بین خواهند رفت. او موضوع را با گلّه‌ی منی درمیان می‌گذارد و برای آنکه بتوانند مانع سقوط شهاب‌سنگ‌ها شوند، رهسپار منطقه‌ای می‌شوند که برای اولین‌بار مکان سقوط شهاب‌سنگ‌ها بوده است. وقتی که به محل سقوط نزدیک می‌شوند، باک متوجه می‌شود که تکه‌های کوچک شهاب‌سنگ‌ها دارای خواص الکترومغناطیسی هستند. باک این نظریه را مطرح می‌کند که اگر تعداد زیادی از آنها را جمع‌آوری کنند و به مدار پرتاب کنند، می‌توانند شهاب‌سنگ اصلی را نیز جذب و آن را متوقف کنند. آنها پس از ورود به منطقه‌ی سقوط شهاب‌سنگ‌های قدیمی با جامعه‌ای از حیوانات جاودانه روبه‌رو می‌شوند که بر روی کریستال‌های الکترومغناطیسی زندگی می‌کنند. گلّه‌ی منی با متقاعدکردن اهالی آن منطقه کریستال‌ها را به درون آتش‌فشان می‌ریزند و از این طریق شهاب‌سنگ پیشرو را با موفقیت به‌طرف فضا منحرف می‌کنند. داستان نیز با ازدواج هلو و جولین و سید و بروک، تنبلی از موجودات جاودانه، به‌خوبی و خوشی به‌پایان می‌رسد.

جزئیات اثر

کارگردان:  Michael Thurmeier/ مایکل تورمیر

نویسنده: Aubrey Solomon/ اوبری سلیمان

تهیه کننده: Larry Forte / لری فورته

بازیگران:

Ray Romano, John Leguizamo, Denis Leary, Josh Peck, Simon Pegg, Seann William Scott, Jennifer Lopez, Queen Latifah

ری رومانو، جان لگویزمائو، دنیس لری، جاش پک، سایمون پگ، شان ویلیام اسکات، جنیفر لوپز، کوئین لطیفه

شخصیت ها:

مَنی (منفرد): او یک ماموت بزرگ، رهبر گلّه، همسر الی و پدر هلو است.

دیِگو: او یک ببر شمشیردندان است. بهترین دوست منی و سید و همسر شیراست.

سید: او موجودی از نوع تنبل‌هاست و بهترین دوست منی و دیگو است.

اِلی (الهام): او یک ماموت و همسر منی و مادر هلو است.

هُلو: او دختر الی و منی است که قرار است که با ماموتی به‌نام جولیَن ازدواج کند.

جولیَن: او یک ماموت جوان است که قرار است داماد منی شود.

باک: او یک راسوی یک‌چشم است که با گلّه‌ی منی همراه می‌شود و زمین را از بارش شهاب‌سنگ‌ها نجات می‌دهد.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: بلو اسکای استودیو، فاکس قرن بیستم انیمیشن

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : نیکان رحیمی

۲۳ خرداد ۱۴۰۲

مناسب سن 5 +

عالی

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد عصر یخبندان ۵: مسیر برخورد

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!