• امروز : 7 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن بتمن: هالووین طولانی ۲ (Batman: The Long Halloween, Part Tow)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2683 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 16 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

لوئیجی مارونی (رقیب کارمین فالکونی) توسط هالیدی کشته می‌شود. پسرش سال مارونی اطمینان دارد که هاروی دنت همان هالیدی است. از همین روی برای گرفتن انتقام به نیمه‌ی‌ چپ صورت و بدن دنت اسید می‌پاشد. دنت که حالا در درون خود با هویتی دوگانه مواجه شده است، تحت تسلط نیمه‌ی تاریک و شرور درونش، تبدیل به قاتل خطرناکی به نام (دوچهره) می‌شود. او در برابر بتمن و گوردون می‌ایستد و با تشکیل سپاهی از قاتلین خطرناک گاتهام، خاندان فالکونی را قتل عام می‌کند. «بتمن: هالووین طولانی2» در ژانری جنایی با درجه‌ی خشونت بسیار بالایی از صحنه‌های خون‌ریزی و ضرب‌وشتم همراه است.

ژانر : جنایی

سال 2021 87 دقیقه جزئیات کامل اثر
11 مناسب خانواده 7 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمیشن «بتمن: هالووین طولانی» در دو قسمت، محصول سال 2021 یکی دیگر از داستان‌های مجموعه‌ی دی‌سی کامیکس است. در قسمت دوم این انیمیشن نیز شخصیت‌های دیگر مجموعه‌ی دی‌سی کامیکس مانند: جوکر، زن گربه‌ای (کت‌وومن)، مترسک، کلاهدوز دیوانه (مد هتر)، کمیسر جیمز گوردون، هاروی دنت (دوچهره)، کارمین فالکونی، سالومون گراندی و... نیز حضور دارند.

برای خواندن ارزیابی تربیتی قسمت اول این انیمیشن اینجا را کلیک کنید.

خشونت و ترس در قسمت دوم هیجان‌انگیز نیست، بلکه صریح و بی‌رحم به تصویر کشیده شده است. افراد برای مقابله با یکدیگر از قتل و کشتار با سلاح‌های گرم و سرد تا مشت‌زنی در سر و صورت یکدیگر، اسیدپاشی، آتش‌سوزی، مسخ کردن، آدم‌ربایی، مسموم کردن و... پیشرویی می‌کنند. والدین محترم علاوه بر رده‌سنی تعیین شده از سوی کدومو برای تماشای این محصول به روحیه‌ی فرزندان خود نیز توجه کنند. اگر نوجوان شما از روحیه‌ای مضطرب و یا خشونت‌طلب برخوردار است، تماشای این اثر برای او مناسب نخواهد بود. از سوی دیگر برهنگی زنان و روابط جنسی در این قسمت بیشتر نمود پیدا می‌کند، بنابراین والدین می‌توانند از نسخه‌های اصلاح‌شده نیز استفاده کنند.

«چیزی که به دست میاریم، همون چیزیه که می‌گیریم»، «عدالت به جز شیر یا خط انداختن نیست» این دیالوگ‌ها، همان تفکری است که شخصیت هاروی دنت را به «دوچهره» تغییر می‌دهد. کارمین فالکونی نیز با تکیه بر همین تفکر در مسیر غلط قرار می‌گیرد و باعث شکست و نابودی خود می‌شود.

دنت با استفاده از سکه‌ای که هر دو روی آن شیر است، بار تصمیم‌گیری درست را از دوش خود برمی‌دارد و همان چیزی را عملی می‌کند که از اول قصد انجامش را داشته است. کارمین فالکونی نیز با استفاده از همین سکه، دست به انجام کارهای غیر قانونی و جنایت‌های وحشتناکی می‌زند که به شکست و نابودی خود منجر می‌شود. درواقع، شخصیت‌ها برای فرار از تصمیم‌گیر‌های سخت و موقعیت‌های بد، با شیر یا خط انداختن راه آسان‌تر را انتخاب می‌کنند. راه آسان برای آنها پاک کردن صورت مسئله است که آن هم تنها با قتل میسر می‌شود. پس سکه‌ای که فقط نقش شیر را به آنها نشان می‌دهد، می‌تواند ضعف آنها را در تصمیم‌گیری‌های سخت جبران کند.

با توجه به این مفهوم، والدین عزیز می‌توانند با فرزندان خود درباره‌ی ضرورت قانون‌مداری، توانایی گرفتن تصمیم درست در مواقع حساس، مشورت و همفکری با خانواده و یا افراد عاقل و قابل اطمینان صحبت کنند. این مسائل از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مولفه‌هایی است که در درجه‌ی اول نوجوانان باید آنها را در بستر امن خانواده بیاموزند تا بتوانند در موقعیت‌های مختلف به تصمیم درست و نهایی برسند.

در این اثر، همکاری و همدلی در نهاد خانواده و گروه دوستی شکل می‌گیرد. افراد در دو دسته‌ی خیر و شر برای رسیدن به اهداف خود به تشکیل گروه و یا خانواده روی می‌آورند. والدین می‌توانند از این منظر فرزندان خود را به حضور فعالانه و همدلانه در خانواده و گروه‌های دوستی سالم تشویق کنند.

خلاصه:

خشونت و ترس در این قسمت هیجان‌انگیز نیست، بلکه آشکار و بی‌رحم است. شخصیت‌های اصلی دچار خطای آشکار می‌شوند و از خطای خود ضربه‌های جبران‌ناپذیری می‌خورند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چه چیزی باعث شد تا شخصیت دنت به دوچهره تغییر کند؟

علت شکست کارمین فالکونی چه بود؟ سوفیا خطای پدرش را در چه می‌دید؟

خطا و نقطه ضعف‌های دنت و گیلدا چه چیزهایی بود؟

راجع به سپاه دوچهره و خود او چه می‌دانید؟ شخصیت‌های دوچهره، مترسک، کلاهدوز دیوانه، جوکر، پویزن آی‌وی و سالومون گراندی را در کمیک‌بوک‌ها مطالعه کنید. تمامی آنها از بیماری‌های شدید روانی رنج می‌برند. ریشه‌ی بیماری آنها در گذشته و کودکیشان نهفته است.

در دین ما عدالت به این معنی است که هر چیزی  در سر جای خودش قرار بگیرد. احقاق عدالت بدون اجرای قانون ممکن نیست. عدالت در زمانی مخدوش می‌شود که قانون به خطا برود و یا کسانی قانون را دور بزنند. این مفهوم را در این اثر بررسی کنید.

 عدالت مد نظر بتمن و عدالت مد نظر گیلدا و دوچهره را با یکدیگر مقایسه کنید.

شما با کدام گروه‌ها همراه‌ترید؟ گروه بتمن یا گروه دوچهره؟ دلایل خود را ذکر کنید.

تصمیم‌گیری‌های نادرست را در این اثر بررسی کنید. اگر شما جای شخصیت‌های آن بودید چه تصمیماتی می‌گرفتید؟

خلاصه:

عدالت در دین ما چه تعریفی دارد و چطور امکان برقراری آن فراهم است؟

داستان اثر

قتل‌های هالیدی همچنان ادامه دارد. بروس به دستور کارمین فالکونی توسط پویزن آی‌وی مسخ و به مدت سه‌ماه ربوده می‌شود. هدف کارمین از این کار انتقال تمامی سهام‌های بنیاد وین و کارمین فالکونی به نفع خودش بود. بروس پس از سه‌ماه توسط زن گربه‌ای نجات پیدا کرده و تمامی انتقالات را لغو می‌کند. هاروی دنت حریصانه در جستجوی هالیدی است. در این میان لوئیجی مارونی (رقیب کارمین فالکونی) توسط هالیدی کشته می‌شود. پسر او، سال مارونی احساس می‌کند که هاروی دنت همان هالیدی است. بنابراین برای گرفتن انتقام، دنت را با حقه‌ای به دادگاه می‌کشاند و در برابر حضار به نیمی از صورت و بدن او اسید می‌پاشد. با این اتفاق، دنت که حالا کس دیگری را درون خود احساس می‌کرد، تغییر شخصیت داده و با اسم (دوچهره) و روحی شرور برای تحقق عدالت مقابل بتمن می‌ایستد و قصد کشتن تمامی خلافکاران شهر را دارد. او به هدف خود می‌رسد، اما از راهی غلط. سپاهی از قاتلین دیوانه مثل جوکر، مترسک، مد هتر (کلاهدوز دیوانه)، پویزن آی‌وی و سالومون گراندی را گرد خود جمع کرده و بعد از کشتن سال مارونی به سراغ کارمین فالکونی می‌رود. دوچهره، فالکونی و تمام اعضای خانواده‌اش را می‌کشد و در آخر خود را تسلیم گوردون و بتمن می‌کند. گیلدا که از دنت ناامید می‌شود، سرگذشت خود را برای بتمن بازگو می‌کند. او در گذشته معشوقه‌ی آلبرتو فالکونی (پسر کارمین فالکونی) بوده، اما به دلیل بارداری خارج از ازدواج، از سوی پدر آلبرتو پذیرفته نشد. فرزند گیلدا و آلبرتو به دستور کارمین، به طور وحشیانه‌ای سقط شد و آلبرتو به اجبار پدرش گیلدا را ترک کرد. گیلدا پس از این اتفاق دیگر قادر به بارداری نبود. از همین روی برای گرفتن انتقام از خانواده‌ی فالکونی و نیز احقاق عدالت، سراغ دنت رفته و او را برای اجرای عدالت نابودی خاندان فالکونی تحریک می‌کرده است. او از سوی دیگر هالیدی را پشتیبانی می‌کرده و با کشته شدن هر فردی از خانواده‌ی فالکونی بر رضایتش افزوده می‌شد. دنت نیز به خاطر علاقه‌ به گیلدا و روحیه‌ی عدالت‌طلبش وارد این ماجرا می‌شود. اما با ظهور دوچهره، پشت به قانون کرده و به وحشیانه‌ترین شکل ممکن خاندان فالکونی را نابود می‌کند.

جزئیات اثر

کارگردان: کریس پالمر/ Chris Palmer

نویسنده: تیم شرایدن، جف لوب/ Jeph Loeb, Tim Sheridan

نام تهیه کننده: جیم کریگ، کیمبرلی اس مورو/ Jim Krieg, Kimberly S. Moreau

نام بازیگران:

جنسن آکلز، جاش دوهمل،کیتی ساخوف، تیتوس ولویور، آلستر دانکن، تروی بیکر، بیلی بورک، نایا ریورا، لیلا برزینز، جان دی ماجیو، رابین اتکین داونز، فرد تاتسکیور

Jensen Ackles, Josh Duhamel, Katee Sackhoff, Titus Welliver, Alastair Duncan, Troy Baker, Billy Burke, Naya Rivera, Laila Berzins, John DiMaggio, Robin Atkin Downes, Fred Tatasciore  

نام شخصیت ها:

بتمن (بروس وین): او مرد جوان، ثروتمند و خیّری است که از نبوغ و نیروی بدنی خاصی برخوردار است. بتمن در مواقع حساس با لباسی شبیه به خفاش مانند یک ابرقهرمان از شهر گاتهام در برابر نیروهای شرور محافظت می‌کند. او این‌بار با همکاری پلیس باید یک قاتل سریالی را دستگیر کند. این قاتل سریالی که به (هالیدی) معروف شده است، تمام قتل‌های خود را در تعطیلات و مناسبت‌های به خصوصی انجام می‌دهد. در این قسمت بتمن دوبار مغلوب دشمنانش می‌شود.

زن گربه‌ای یا کت‌وومن (سلینا کایل): او مانند بتمن از نیروی بدنی خاصی برخوردار است. نقاب و آرایش سلینا مانند یک گربه است و در مواقعی که بتمن به خطر می‌افتد به کمک او می‌شتابد. او به بمتن علاقه‌ دارد و در این قسمت مشخص می‌شود که دختر کارمین فالکونی است!

کمیسر جیمز گوردون: او کاپیتان اداره‌ی پلیس شهر گاتهام است. جیمز گوردون مردی خونسرد است که بتمن و هاروی دنت را برای دستگیری هالیدی به کار گرفته است.

هاروی دنت (دوچهره): او دادستان منطقه است که به همراه بتمن و کمیسر گوردون به دنبال هالیدی می‌گردد. دنت، جوان تندخو و عصبی‌مزاجی‌ست که مأموریت‌های خود را با جدیت دنبال می‌کند. در این قسمت بنا بر اتفاقی، نیمه‌ی چپ صورت و بدن دنت با اسید می‌سوزد و او به مردی به نام «دوچهره» تغییر شخصیت می‌دهد.

کارمین فالکونی (رومی): او پدرخوانده‌ی ایتالیایی‌تبار مافیای بزرگ گاتهام است که در جوانی با پدر بتمن دوست بوده است. کارمین فالکونی و توماس وین (پدر بتمن) خیّرین ثروتمندی بودند که بیمارستانی برای کودکان ساخته‌اند، اما فالکونی پس از مرگ توماس از این بیمارستان برای پولشویی استفاده می‌کند.

سوفیا فالکونی: او دختر کارمین فالکونی است که فوق‌العاده به پدرش علاقه‌مند است، اما به بعضی از سیاست‌ها و کارهای پدرش انتقاد دارد.

لوئیجی مارونی: او رئیس یک گروه بزرگ مافیایی در گاتهام و از مهم‌ترین رقبای کارمین فالکونی است که توسط هالیدی کشته شد.

سال مارونی: او پسر لوئیجی مارونی و معشوق سوفیا فالکونی است. سال مارونی کسی است که به صورت هاروی دنت اسید می‌پاشد.

گیلدا: او همسر هاروی دنت است. گیلدا در گذشته معشوقه‌ی آلبرتو فالکونی (پسر کارمین فالکونی) بود، اما به دلیل بارداری خارج از ازدواج از سوی پدر آلبرتو پذیرفته نشد. فرزند گیلدا و آلبرتو به دستور کارمین، به طور وحشیانه‌ای سقط شد و آلبرتو به اجبار پدرش گیلدا را ترک کرد.

مترسک: با نام اصلی دکتر جاناتان کرین، یک روانشناس، روان‌پزشک و شیمیدان بود که تبدیل به یک دیوانه‌ی خطرناک شده است. این مرد که لباس و نقاب یک مترسک را دارد، با تولید یک سم از درون دستش باعث ترس و مسمومیت افراد می‌شود.

پویزن آی‌وی: با نام اصلی دکتر پاملا لیلیان آیزلی، یک گیاه‌شناس است. این زن می‌تواند کنترل گیاهان را به دست بگیرد و از طریق ساقه‌ی گیاهان، چشم‌ها و بوسه‌هایش افراد را مسخ کند و آنها را وادار به انجام کارهای مطلوب خود بکند.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: warner Bros. Animation / DC Entertainment

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد بتمن: هالووین طولانی ۲

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!