بررسی تخصصی انیمیشن Steamboy
گوی بخار

دیدگاه کدومو

«ری» نوجوانی خلاق و توانمند است که همانند پدربزرگش معتقد است دانش باید در اختیار بشر باشد نه اینکه جنگافروز باشد. این انیمه در ژانر ماجراجویانه، علمی ـ تخیلی و فانتزی ساخته شده و دارای صحنههای خشونتآمیز است. ساختهی سال ۲۰۰۴ و برندهی جوایزی از جشنوارهی فیلم کاتالونیا و جشنوارهی انیمیشن توکیوست.
شاخص های اثر
انیمهی «گوی بخار» دارای صحنههای خشونتآمیز و درگیریهای فیزیکی است که با نمایش مشتولگد، تیراندازی و هولدادن همراه است. انفجار دستگاههای صنعتی، (ماشینهای بخار و...) بمبافکنی و تیراندازی بسیار نمایش داده میشود. نزاع اصلی بر سر «دانشِ در خدمت بشر» و «دانش علیه صلح بشری» است که دکتر لوید و ری، طرفدار دانشِ صلحآمیزند و در کمکردن نزاعهای گروههای سیاسی و اقتصادی قدرتمند، تلاش میکنند و بهدنبال نجات جان مردم هستند. مواردی از تمسخر، تهدید، سوختگی بر اثر بخار، خونریزی و حملهی زبانی نیز در این انیمه نمایش داده میشود.
ادامه متنفریادزدن از روی ترس، فرارکردن ری از مأموران شرکت اوهارا و دیگران در موقعیتهای حساس، انفجارهای صنعتی، نمایش ماشینآلات صنعتی به شکل استرسآور و کوچکبودن انسان در برابر عظمت ماشینآلات میتواند باعث بروز اضطراب در بیننده بشود. زدوخوردهای فیزیکی که با انفجار، تیراندازی، آتشسوزی و مشتولگد همراه است نیز میان دو گروهِ سرمایهداران جنگطلب اتفاق میافتد و ری و دکتر لوید برای نجات جان مردم و جهتدهی علم و دانش به مسیر خدمت به بشریت، تلاش و از خودگذشتگی میکنند تا علم در مسیر درستش قرار گیرد.
ادامه متندکتر لوید، پدربزرگ ری، در بخشی از قلعهی بخار زندانی شده بود و لباسهایش را از او گرفته بودند. به همین دلیل در صحنههایی که پدربزرگ حضور دارد، به شکل برهنه دیده میشود. در مواردی، بدزبانی نمایش داده میشود.
صلحطلبی و جنگطلبی، دو مفهوم مهم در داستان «گوی بخار» است که داستان اصلی را شکل میدهد. نزاع «علم در خدمت بشر» و «علم علیه بشر»، دو گروه را ایجاد میکند؛ یکی دانشمندانِ صلحطلبی که علم را برای انسان و راحتی او میخواهند و یکی سرمایهدارانِ کاسبِ سود که هر روشی را برای کسب سود خود پی میگیرند و سودآورترین بخش برای آنها ساخت جنگافزارهاست. انیمهی «گوی بخار» در روایت نزاعهای فلسفی در علم موفق بوده و آن را به شکل عینی و انضمامی نمایش داده است. دکتر لوید استیم، دانشمند دینداری است که علم را در خدمت بشریت میداند و دانشِ به نفع مردم را دانش الهی میداند و علمی را که علیه بشریت عمل کند، شیطانی میداند.
ادامه متن«ری» نوجوانی شجاع، خلاق و توانمند است که همانند پدر و پدربزرگش مخترع و مبتکر است. او در مقابل مأموران شرکت اوهارا و «دکتر استفنسون»، برای حفظ و نگهداری از گوی بخار، مقاومت میکند و برای نجات جان مردم شهر، با کمک پدربزرگش، قلعهی بخار را بهسمت رودخانه حرکت میدهد. او بارها برای نجات دیگران، حتی کسانی که با آنها مخالف است، تلاش میکند و در انتهای داستان نیز اسکارلت را نجات میدهد.
ادامه متندربارهی شخصیت «ری» با فرزند خود صحبت کنید و از او بخواهید ویژگیهای مثبت و منفی او را بگویند. «ری» نوجوانی خلاق، شجاع و مبتکر است که در خانوادهای دانشمند به دنیا آمده است و از کوچکترین و سادهترین چیزها استفاده میکند تا مشکلات را حل کند. از فرزندتان بخواهید که خودش را در شرایط مشابه ری قرار دهد و بگوید اگر جای او بود، چه میکرد؟ آیا نزد پدرش و در شرکت اوهارا میماند یا به پدربزرگش میپیوست؟
از فرزندتان بخواهید مفاهیمی را که از انیمه دریافت کرده است، برایتان شرح دهد؛ بهعنوان مثال در «گوی بخار» نابرابری و فقر کودکان لندن و نزاعهای فکری مطرح شده، نتیجه داستان نیز به عهدهی مخاطب گذاشته شده است. از فرزندتان بخواهید با توجه به شرایط قرن بیستم و جنگهای جهانی، جنگ سرد و... بگوید نقش دانشمندان در این دوران چه بوده و غلبه با چه رویکردی بوده است؟
از فرزندتان بخواهید بهدنبال ابتکار دانشمندانی برود که علم را در خدمت بشریت آوردهاند و آنها را در تاریخ معاصر بیابد و برایتان شرح دهد.
خلاصه: از فرزندتان بخواهید دقیق شود و هرآنچه را که به نظرش میرسد، از داستان استخراج کند و نظرش را دربارهی آن برایتان شرح دهد.
عکس های منتخب انیمیشن





نظرات کاربران
هیچ نظری وجود ندارد
هیچ نظری وجود ندارد