• امروز : 27 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن گرین لانترن: نخستین پرواز (green Lantern: First Flight)

author-img

توسط : سمیه برزگر ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

2582 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 14 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

نگهبانان جهان با کمک افراد خود که فانوس‌های سبز خوانده می‌شوند، از عنصر سبز که تمام قدرت و اطلاعات جهان را در خود دارد محافظت می‌کنند. یک فانوس سبز که خیال حکومت بر جهان را در سر دارد خیانت می‌کند و اقدام به ازبین‌بردن نگهبانان می‌کند. اما هال جردن که یک انسان و عضوی از فانوس‌های سبز است او را شکست می‌دهد. این انیمیشن ابرقهرمانی و تخیّلی پر از درگیری‌های فضایی و موجودات فضایی زشت و ترسناک است.

ژانر : ابر قهرمانی

سال 2009 77 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 1 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این انیمیشن پر از موجودات فضایی با توانایی‌های فضایی است که به‌راحتی در کهکشان جابه‌جا می‌شوند و بیشتر آن‌ها زشت و ترسناک هستند. گویی انسان‌ها جدیدترین و عقب مانده‌ترین موجودات جهان هستند. حتی هال جردن که اولین و تنها انسان در میان فانوس‌های سبز است به‌خاطر نژادش مورد تمسخر و بی‌اعتمادی قرار می‌گیرد. این موارد با آنچه ما در دین درباره‌ی خلقت و اشرفِ‌مخلوقات‌بودنِ انسان می‌دانیم تفاوت دارد، هرچند در خلال فیلم مشخص می‌شود که هال جردن نسبت به سایرین برتری‌هایی دارد.

اینکه آیا موجوداتی علاوه‌بر انسان در این جهان وجود دارند یا خیر همواره برای بشر جالب بوده است و بشر همیشه درباره‌ی این موضوع تحقیق و پژوهش و خیال‌پردازی کرده است. در دین اسلام هم مطالعات و نظریه‌هایی درباره‌ی وجود حیات در پهنه‌ی گیتی وجود دارد. می‌توانید درباره‌ی این موارد مطالعه کنید.

اینکه اگر کرات مسکونی دیگری وجود دارند، آیا انسان‌های دیگری روی آن‌ها زندگی می‌کنند یا موجوداتی متفاوت، می‌تواند خیال پردازی جالبی باشد. خلاصه اینکه توجه داشته باشید که این انیمیشن یا محصولات مشابه آن صرفاً خیال‌پردازی است و نباید وارد باور فرزند شما شود.

مانند سایر محصولات ابرقهرمانی، قهرمان این فیلم یک انسان خیالی است که عملاً وجود خارجی ندارد، درحالی‌که کشور و تاریخ ما از دیرباز تاکنون پر از قهرمانانی است که واقعی هستند و می‌توانند الگوی جوانان ما باشند. پس بهتر است بعد از دیدن هر محصول ابرقهرمانی، درباره‌ی قهرمانان واقعی گفت‌وگو کنیم تا ذهن نوجوان ما به بی‌راهه نرود.

خلاصه: درباره‌ی خلقت جهان و موجودات آن که در این انیمیشن مورد تخیّل فراوان قرار گرفته است. همچنین مقایسه‎‌ی قهرمانان خیالی و واقعی با فرزند خود گفت‌وگو کنید.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

هال جردن چه ویژگی‌هایی داشت؟ کدام ویژگی او باعث پیروزی‌اش شد؟

اگر هال جردن به زمین برمی‌گشت و سینسترو پیروز می‌شد، چه اتفاقی ممکن بود بیافتد؟

آیا هال جردن به دلیل انسان بودنش برتر بود یا صرفاً باهوش بودنش؟

دوست داری کدام ویژگی هال جردن را داشته باشی که آن را نداری؟

قهرمان زندگی تو کیست؟ می‌توانی او را با هال جردن مقایسه کنی؟

خلاصه: سعی کنید با سوالاتی که می‌پرسید، از فضای انیمیشن به دنیای واقعی بیایید تا پیام‌های مثبت انیمیشن اثرگذاری بیشتری داشته باشد. سعی کنید سوالاتی را جهت تقویت تفکر نقّاد و خلّاق طراحی کنید.

داستان اثر

موجودات اولیه‌ی جهان که خود را نگهبانان جهان می‌نامند، از قدرت عنصر سبز، بزرگ‌ترین قدرت جهان، برای ایجاد فانوس سبز استفاده کردند. آن‌ها گروهی از افراد با لیاقت گوشه و کنار جهان جمع می‌کنند تا به‌عنوان فانوس‌های سبز امر حفاظت جهان را به عهده گیرند. باتری دربرابر رنگ زرد آسیب‌پذیر بود، بنابراین نگهبانان متمرکزترین منبع انرژی زرد، یعنی عنصر زرد را پنهان کردند تا از سوءاستفاده دیگران جلوگیری شود اما عنصر زرد به سرقت می‌رود و فانوس‌های سبز به فرماندهی آبینسر مأمور پیداکردن آن می‌شوند.

پس از کشته‌شدن آبینسر، حلقه‌ی قدرت از دستش خارج شده و در کره‌ی زمین به دست فضانوردی به نام هال جردن می‌رود و او تبدیل به یک فانوس سبز می‌شود. هال جردن با چالش‌هایی برای اثبات لیاقت خود و جلب اعتماد نگهبانان روبه‌رو می‌شود و در این میان متوجه می‌شود که سینسترو که بعد از آبینسر فرماندهی گروه را عهده‌دار شده، همان کسی است که عنصر زرد را دزدیده.

سینسترو با کمک خلافکاران کهکشان از عنصر زرد سلاحی ساخته بود که بتواند قدرت فانوس سبز را به آن منتقل کند و خودش بر جهان حکومت کند، اما هال جردن با نبوغ و شجاعت خود بر او پیروز می‌شود و سلاح او را از بین می‌برد.

جزئیات اثر

کارگردان: Lauren Montgomery

نویسنده: Alan Burnett/ Michael Allen

نام تهیه کننده: Bobbie Page

بازیگران: Christopher Meloni

Victor Garber

Tricia Helfer

Michael Madsen

John Larroquette

شخصیت‌ها:

هال جردن: شخصیت اصلی و فضانوردی که حلقه‌ی سبز او را انتخاب می‌کند و عضو گروه فانوس سبز می‌شود و درنهایت فانوس سبز را نجات می‌دهد.

سینسترو: فانوس سبز خائنی که رؤیای حکومت بر جهان را دارد و علیه گروه فانوس سبز اقدام می‌کند.

بودیکا: فانوس سبزی که همدست سینسترو می‌شود و کشته می‌شود.

کیلوواگ: فانوس سبزی که در ابتدا به هال جردن حسادت می‌کرد، ولی بعد موافق و دوست او شد.

کانجارو: موجود فضایی خلافکاری که به دستور سینسترو با عنصر زرد سلاح ساخت.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Warner Bros. Animation

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد گرین لانترن: نخستین پرواز

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!