• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن کلیله و دمنه

author-img

توسط : فرناز بنانی ارزیاب کدومو

4 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: دقیقه

14696 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 6 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.
کلیله و دمنه، روایت گر سرنوشت شغال گیاهخواری است که به دربار سلطان جنگل می‌رسد. این اثر در ژانر کمدی و خانوادگی مناسب رده سنی +6 است. درونمایه این اثر مبتنی بر اعتماد و عدالت خواهی و نیز تاکید بر عدم قضاوت زودهنگام است.  

ژانر : کمدی خانوادگی

سال 1396 82 دقیقه جزئیات کامل اثر
2 مناسب خانواده 0 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 8 +
بر اساس 1 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

انیمیشن کلیله و دمنه برگرفته از درونمایه اثر آموزنده و تاریخی کلیله و دمنه است که نخستین بار توسط یک فیلسوف هندی نوشته شد و سپس توسط ابوالمعالی نصرالله منشی به زبان فارسی به ترجمه درآمد. کتاب کلیله و دمنه شامل مجموعه ای حکایت های پند آموز از وقایع مختلف است که در قاموس جنگل به وقوع می پیوندند. این انیمیشن داستان دو بچه شغال گیاهخوار است که در اثر یک حادثه از پدرشان دور می‌شوند. پدرشان که یک شغال مهربان است، موفق می‌شود به دربار جناب شیر راه پیدا کند و قانون خشن جنگل را تغییر دهد. با فرزندان خود درباره اینکه چگونه می‌توان با مهربانی و خوش اخلاقی افراد را جذب خود کنیم صحبت کنید. فریب و دروغ روباه و گرگ و کفتار باعث شد که آنها در نهایت تاوان اشتباه خود را پس بدهند و دامون که هیچ خطایی از او سر نزده بود تبرئه شد و جایگاه بالاتری گرفت. به فرزند خود بگویید که هیچ جایگاهی با دروغگویی و نیرنگ کردن علیه دیگران به دست نمی آید و ارزش واقعی زمانی است که ما هدفمان آسیب زدن به دیگران نباشد بلکه تلاش کنیم به همه کمک کنیم و باعث و بانی صلح و اتفاقات خوب باشیم. به فرزندتان یادآوری کنید که شکار و جنگ بر سر گوشت و لاشه، تنها در قانون جنگل و بین حیوانات اتفاق می افتد و این ذات و طبیعت زندگی حیوانات در حیات وحش است. کودکتان ممکن است به خاطر جدایی کلیله و دمنه از پدرشان احساس ناخوشایندی داشته باشد. به کودکتان اطمینان بدهید که هرگز او را ترک نخواهید کرد و این فقط داستان یک انیمیشن بود. برای فرزندتان اهمیت دوست داشتن خانواده به خصوص خواهران و برادرانش را توضیح دهید و با مثال زدن رابطه بین کلیله و دمنه و شنزبه و برادرش این اهمیت را در ذهن او پررنگ کنید. قضاوت زودهنگام جناب شیر نزدیک بود باعث مرگ دامون شود. برای فرزندتان توضیح بدهید که مسئله مرگ دامون تنها یک مثال بود برای اینکه یاد بگیریم هیچ وقت نباید کسی را زودهنگام قضاوت کنیم تا باعث دلشکستگی و ناراحتی کسی نشویم. برای فرزندتان از اهمیت دوستی و رفاقت بگویید و او را با مثال ماهان در شناخت دوست خوب یاری بدهید.  

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

اگر دامون هیچگاه از فرزندانش جدا نمی شد آیا باز هم می توانست به دربار شیر راه پیدا کند؟ اگر دامون شغال مهربانی نبود، شیر به او جایگاه میداد؟ کلیله و دمنه در نبود پدرشان چگونه زندگی کردند؟ آیا از راه و روش پدرشان برگشتند؟ اگر روباه و گرگ و کفتار دروغ نمیگفتند ایا بازهم مجبور می شدند فرار کنند؟ آیا کلیله و دمنه هم باید مانند پدرشان شوند؟ خلاصه: بقیه ساکنان جنگل از این ماجرا چه درسی گرفتند؟  

داستان اثر

شغال گیاهخواری به نام دامون به همراه دو بچه کوچکش در جنگل زندگی می‌کنند. اهالی جنگل که از تلاش دامون برای تغییر قوانین جنگل نگران هستند، برای او نقشه می‌کشند تا او را از میان بردارند. دامون که تصور می‌کند قرار است با کسی ملاقات کند دو فرزندش را در تاریکی رها می‌کند اما در اثر تهدید کفتارها و گرگ‌ها از دره پرتاب می‌شود. جغد پیری به نام ماهان او را نجات می‌دهد و به او قول می‌دهد از بچه هایش مراقبت کند. اما بچه های دامون از خانه فرار می‌کنند. سالها می‌گذرد و دامون که تنها شده، با معرفی ماهان به دربار جناب شیر راه پیدا می‌کند. شیر به دلیل شخصیت مثبت و عدالت خواه دامون مجذوب او می‌شود و او را به عنوان مشاور و دست راست خود انتخاب می‌کند. دامون هم شرط می‌گذارد که اگر کسی پشت سرش بدگویی کرد شیر او را زود قضاوت نکند. در این بین روباه و کفتار و گرگ که به دامون حسادت می‌کنند و از به خطر افتادن موقعیت خود نگرانند بر علیه دامون توطئه می‌کنند که او را از چشم شیر بیندازند. روباه و کفتار و گرگ که در حقیقت دشمنان شیر هستند و به او خیانت می‌کنند، می‌خواهند دامون را از بین ببرند تا خودشان به دربار راه پیدا کنند. اما در نهایت شیربانو همسر جناب شیر به یاد شرطی که جناب شیر با دامون گذاشته بود می افتد و دامون را از مرگ نجات می‌دهند. جناب شیر که متوجه توطئه و فریب مشاورانش علیه دامون می‌شود آنها را تبعید می‌کند و دامون هم کلیله و دمنه را دوباره پیدا می‌کند.  

جزئیات اثر

کارگردان: علیرضا توکلی بینا نویسنده:  علیرضا توکلی بینا ، زهرا هاشمی تهیه کننده: زهرا هاشمی بازیگران: میثم نیک‌نژاد، کوروش زارع پناه، شهاب ایلکا، مهبد قناعت پیشه شخصیت‌ها: دامون : شغال گیاهخوار و مهربانی است که دو بچه کوچک دارد. او که با شکار حیوانات در جنگل مخالف است، خود و فرزندانش را با تغذیه از میوه ها سیر می‌کند و به دنبال برقراری عدالت در جنگل است. جناب شیر : سلطان جنگل است و در اطرافش یاران و مشاورانی دارد. تعدادی از مشاوران او در حال خیانت به او هستند و او از این خیانت مطلع نیست. او که به دنبال یک مشاور عادل و درستکار می‌گردد با شغال آشنا می‌شود و قانون حاکم بر جنگل را با حمایت او تغییر می‌دهد. کلیله و دمنه : دو فرزند دامون شغال هستند که در کودکی از پدرشان جدا می‌شوند. آنها هم مانند پدرشان گیاهخوار هستند. روباه : مشاور بدذات جناب شیر است که در امورات شیر خلل وارد می‌کند و به دنبال منافع خودش است. کشور سازنده: ایران کمپانی سازنده: مرکز پویانمایی صبا سال تولید: 1396 زمان اثر: 82 دقیقه جوایز و افتخارات: برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره اورآسیا در سال ۲۰۱۷ ، نامزد بهترین انیمیشن در جشنواره‌های رولان بایکوف (ارمنستان)، کودکان کانادا (تورنتو)، جونیور فست (جمهوری چک)، نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم نوجوان سئول، کودک و نوجوان کلکته هند، و کودک و نوجوان استان اصفهان  

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : سید عباس کاظمی یزدی

۲۳ دی ۱۴۰۲

مناسب سن 8 +

کاش بیشتر ازین آثار ایرانی تولید بشه و ادامه دار و سریالی هم باشه

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کلیله و دمنه

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!