• امروز : 8 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن کاتاک نهنگ سفید شجاع (Katak: The Brave Beluga)

author-img

توسط : فاطمه نوری پور ارزیاب کدومو

6 ماه پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

4474 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 9 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

«کاتاک» یک خاویار نوجوان است که کمی دیرتر از باقی همسالانش رشد کرده است. او بنا دارد برای نجات پدربزرگش با نهنگ قاتل مبارزه کند و مادربزرگِ در آستانۀ مرگش را خوشحال کند. این پویانمایی در نوع خانوادگی و ماجراجویانه، بیانگر اهمیت اعتماد به فرزندان است. تماشای این اثر به دلیل موجودات دریایی بزرگ و نیز داستان نوجوانانه، برای خردسالان توصیه نمی‌شود.

ژانر : خانوادگی ماجراجویی

سال 2023 82 دقیقه جزئیات کامل اثر
6 مناسب خانواده 3 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

این اثر پویانمایی برای کودکانی که در آستانۀ نوجوانی‌اند و نسبت به همسالانشان ضعیف‌تر یا ریزجثه هستند، الهام‌بخش است. قطعا هرکس توانایی‌های مختص به خود را دارد و باید به خود افتخار کند. خانواده، اولین و مهمترین جایی است که توانایی‌های فرزندان بایستی به رسمیت شناخته شود. کاتاک نوجوانی است که دیرتر از بقیه رشد یافته است. برای همین از سوی اطرافیان تمسخر می‌شود. او حاضر می‌شود برای اثبات خود و شادی مادربزرگش، به سمت آب‌های آزاد رفته و پدربزرگ را نجات دهد. البته او با اجازۀ مادربزرگ به دل دریا می‌زند. برخلاف بسیاری از پویانمایی‌ها که کودکان بدون آگاهی خانواده خطر می‌کنند. خوب است با فرزندانمان دربارۀ نحوۀ زندگی حیوانات صحبت کنیم. اینکه حیوانات در کودکی برخلاف کودک انسان، زود مستقل می‌شوند و باید برای ادامۀ زندگی به تنهایی تلاش کنند. به جیک نایف نیز باوجود منفی بودن شخصیتش در داستان، باید توجه کرد. حیوانات برای بقای خود ناگزیر به شکار هستند. برای همین نباید نهنگ‌های دنیای واقعی را سرزنش کرد. در دنیای واقعی، نهنگ قاتل گیاه‌خوار مانند جکلین وجود ندارد. دیگراینکه کاتاک با اشتیاق به خاطرات مادربزرگش گوش می‌دهد. حفظ میراث بزرگترها ازسوی کودکان بسیار پسندیده است. می‌توانید برای کودکانتان خاطرات کودکی خود یا بزرگترهایتان را تعریف کنید. این اثر به جهت موضوع داستان و تعداد محدود صحنه‌های پرخطر برای خردسالان دلهره‌آور است. ازسویی دیگر به دلیل سلامت نسبی اثر، تماشای آن به شرط همراهی والدین برای کودکان بالای 6 سال نیز بلامانع است.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

چه شد که خانوادۀ کاتاک به او افتخار کردند؟

تا حالا پیش آمده کسی تو را مسخره کند؟

اگر جای کاتاک بودی با جکلین دوست می‌شدی؟

تاحالا پدربزرگ و مادربزرگ برایت خاطره تعریف کرده‌اند؟

داستان اثر

کاتاک، یک ماهی خاویار نوجوان و در آستانۀ بلوغ است که کمی دیرتر از باقی همسالانش رشد کرده است. او که در میان آنها، به «ماهی گلی» شهرت دارد، باید خودش را اثبات کند. در این میان، مادربزرگ راز مهم زندگی‌اش را برای کاتاک فاش می‌کند. همسرش کاتاک نام داشت که در سالهای دور در نبرد با جیک نایف، نهنگ قاتل، گم شد. مادربزرگ سالها با خاطرات کاتاک بزرگ زندگی کرد و حالا در آستانۀ مرگ است. این بهترین فرصت برای کاتاک کوچک است که هم مادربزرگ را خوشحال کند و هم خودش را اثبات کند.

جزئیات اثر

کارگردان/ مولف: کریستین دالر-دوپون -نیکولا لمای

نویسنده/ مترجم: اندرو لمبرت

نام تهیه کننده: نانسی فلورنس ساوارد

نام شخصیت ها:

کاتاک(پدربزرگ): پدربزرگ شخصیت اصلی است که در نبرد با نهنگ قاتل سالها از خانواده دور مانده بود.

کاتاک(نوه): قهرمان داستان است که برای اثبات خود و برآورده کردن آرزوی مادربزرگش و نجات کاتاک بزرگ، راهی آب‌های آزاد شد.

جیک نایف: نهنگ قاتل است که کاتاک برای نجات پدربزرگش باید با او روبه رو شود.

جکلین: دختر جیک نایف است که مانند پدرش زندگی نمی‌کند و تلاش می‌کند با کاتاک دوست شود.

کشور سازنده: کانادا

سال تولید: 2023

زمان اثر: 82 دقیقه

مخاطب اثر: کودک

نظرات کاربران

هیچ نظری وجود ندارد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد کاتاک نهنگ سفید شجاع

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!