• امروز : 13 اردیبهشت 1403
logo

نقد و بررسی انیمیشن چه می‌شد اگر؟ (What if...?)

author-img

توسط : پریسا نوری پور ارزیاب کدومو

3 سال پیش

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

5674 بازدید

reviews-image

دیدگاه کدومو

kodoumo-logo 15 +
این ستاره‌ها کیفیت فنی محصول بوده و فارغ از معیارهای تربیتی و ارزش‌های اخلاقی به اثر داده شده است. ارزیاب براساس میانگین امتیاز اثر در پلتفرم‌های مختلف و نگاه فنی خود به محصول این امتیاز کیفی را برای محصول لحاظ کرده است.

سِل انیمیشن (پویانمایی روی طلق) «چه می‌شد اگر...؟» محصول سال 2021، در قالب یک مجموعه‌ی دو فصلی با ژانر اکشن و ابرقهرمانی، ما را وارد دنیای جدیدی از سینمای مارول می‌کند. صدایی که «ناظر» نام دارد، راهنمای ما در این دنیای متفاوت خواهد بود. در دنیای جدید مارول «پگی کارتر» به جای «استیو راجرز» سِرُم ابرسرباز را دریافت می‌کند و یا «تی‌چالا» به جای «پیتر کوئیل» قرار می‌گیرد و در قامت یک شخصیت مثبت، «یاندو» را متحول می‌کند! این سریال برای علاقه‌مندان به دنیای سینمایی مارول جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود، اما مراقب صحنه‌های خشونت‌آمیز آن هم باشید.

ژانر : ابرقهرمانی اکشن

سال 2021 1 فصل در 10 قسمتِ حدوداً 33 دقیقه‌ای جزئیات کامل اثر
12 مناسب خانواده 26 نامناسب خانواده

دیدگاه والدین

kodoumo-logo 9 +
بر اساس 3 رای

دیدگاه فرزندان

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

شاخص های اثر

شما هم بررسی کنید
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات
جزئیات

آنچه لازم است والدین بدانند

سِل انیمیشن «چه می‌شد اگر...؟» در ژانر اکشن، ابرقهرمانی و ماجراجویی یک سریال دو فصلی با حضور قهرمانان مارول کامیکس است که البته این‌بار با داستان‌ها و شخصیت‌پردازی‌های متفاوت‌تری به نمایش درآمده است. این مجموعه برای علاقه‌مندان به سینمای مارول قطعا ملموس‌تر و جذاب‌تر خواهد بود؛ چرا که در این سریال با طرح پرسش «چه می‌شد اگر...؟» قهرمانان در موقعیت‌های یکدیگر قرار می‌گیرند و در فرازهایی از سریال نیز داستان‌ها با تغییرات چشمگیری روایت می‌شوند. مطمئنا هدف اصلی سازندگان از این تغییر رویکرد سرگرم‌شدن مخاطبان است؛ زیرا پیام‌ها و ماهیت داستان‌ها با همان کلیشه‌های همیشگی سینمای مارول همراه است؛ یعنی نجات دنیاهای موازی، جنگ و خشونت برای دفاع از آرمان‌ها و خاک خود، کار گروهی، همکاری، همدلی، از خودگذشتگی و... .

ابرقهرمانان دنیای مارول، اغلب دارای نیروهای فراطبیعی هستند. آنها برای رسیدن به اهداف خود از موجودات غول‌پیکر آزمایشگاهی، تکنولوژی‌های پیشرفته و سلاح‌های جنگی نوینی استفاده می‌کنند که شاید برای مخاطب ناشناخته اما جذاب و هیجان‌انگیز باشد. از آنجایی که با پیشرفت علم، دستیابی به این نوع سلاح‌ها چندان دور از ذهن هم نیست، والدین عزیز در حین تماشای این صحنه‌ها، حتما با فرزندان خود درباره‌ی مفاهیمی چون آرمان‌گرایی و عدالت‌طلبی نیروهای خیر و شر گفتگو کنند و به مقایسه‌ی این دو دسته بپردازند. همچنین، علاوه برارزش قائل شدن برای دفاع از خاک خویش، فرزندان را از آرمان‌های قدسی و معنوی این امر نیز آگاه کنند.

این سریال به فراخور ژانر اکشن خود، دارای صحنه‌های جنگی و خشونت‌آمیز است. بنابراین والدین عزیز ضمن توجه به رده‌سنی تعیین‌شده از سوی کدومو، روحیه‌ی فرزند خود را نیز در نظر بگیرند.

خلاصه:

هدف از ساخت این سریال سرگرم‌کردن مخاطب است، زیرا پیام‌های اصلی اثر در همان کلیشه‌های ابرقهرمانی دنیای مارول خلاصه شده است. والدین در حین تماشای این محصول با فرزندان خود درباره‌ی مفاهیمی چون، دفاع از خاک، عدالت‌طلبی و آرمان‌خواهی‌های درست و منطقی گفتگو کنند.

با فرزندان خود صحبت کنید درباره

دنیای مارول با دنیای واقعی چه تفاوت‌هایی دارد؟ قهرمانان این دو دونیا نیز چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

به نظر تو ابرقهرمان در دنیای واقعی چه ویژگی‌های جسمی و روحی خاصی باید داشته باشد؟

آیا دنیا فقط به قهرمانان بزن‌بهادر احتیاج دارد؟ آیا قهرمانی فقط در میدان مبارزه‌ی تن‌به‌تن خود را نشان می‌دهد؟

خشونت در چه مواقعی موجه است؟ اگر دشمن راهی به جز جنگ و مبارزه برای ما نگذاشته باشد، باید چه کنیم؟

شما به غیر از جنگ و خشونت چه راه‌های مبارزاتی دیگری برای حفظ آرمان‌های ملی و دینی خود می‌شناسید؟

خلاصه:

تفاوت خشونت موجه و خشونت غیر موجه در چیست؟

داستان اثر

این انیمیشن، بنا دارد در قالب یک سریال دو فصلی، داستان قهرمانان سینمای مارول را به گونه‌ی دیگری روایت کند. صدایی که خود را «ناظر» معرفی می‌کند، ما را وارد دنیاهای متفاوتی می‌کند تا با گفتن عبارت «چه میشد اگر...؟»، قهرمانان مارول را در قامت و جایگاه دیگری ببینیم. مثلا «پگی کارتر» که معشوقه‌ی «استیو راجرز» بود، این بار در این سریال به جای استیو راجرز، سِرُم ابرسرباز را دریافت می‌کند و به کاپیتان کارتری تبدیل می‌شود که قادر است با نیرو، لباس و سپر راجرز تمام نیروهای نازی را درو کند و پیش رود! و یا با «تی‌چالا»یی روبه‌رو می‌شویم که جایگزین «پیتر کوئیل» می‌شود، اما مثل پیتر خلافکار نیست و اتفاقا باعث متحول‌شدن «یاندو» و نیروهایش می‌شود!

جزئیات اثر

کارگردان: Bryan Andrews/ برایان اندروز

نویسنده: C. Bradley/ ای. سی. بردلی

نام تهیه کننده: Carrie Wassenaar/ کری واسنار

نام بازیگران: / Jeffrey Wright جفری رایت

نام شخصیت ها:

ناظر: او راوی و ناظر تمام قصه‌ها و دنیاهای موازی این سریال است.

کشور سازنده: آمریکا

کمپانی سازنده: Marvel Studios

سال تولید: 2021/ 1400

زمان اثر: در حال حاضر 1 فصل در 10 قسمتِ حدوداً 33 دقیقه‌ای

نظرات کاربران

بزرگسال

توسط : Iraj Maleki

۲۴ آبان ۱۴۰۱

مناسب سن 8 +

برای دیدن این سریال یا باید کامیک خونده باشید یا فیلم هارو کامل دیده باشی چون اگه ندونی اصل ماجرا چیه نمی دونه فرعش چی می شه

بزرگسال

توسط : mohammd hosein ebrahimi

۲۶ مهر ۱۴۰۰

مناسب سن 10 +

فیلم خوبیه من برای این زدم بالای ۱۰ سال چون ممکنه بعضی از صحنه ها ناهنجاری اجتماعی و برخی از چهره های ترسناک و خشن داشته باشد

بزرگسال

توسط : mohammd hosein ebrahimi

۲۶ مهر ۱۴۰۰

مناسب سن 10 +

فیلم خوبیه من برای این زدم بالای ۱۰ سال چون ممکنه بعضی از صحنه ها ناهنجاری اجتماعی و برخی از چهره های ترسناک و خشن داشته باشد

هیچ نظری وجود ندارد

افزودن دیدگاه در مورد چه می‌شد اگر؟

مناسب برای رده سنی :
این اثر چطور بود :

سرویس کدومو به عنوان دستیار چندرسانه‌ای خانواده و سامانه‌ی هدایت مصرف خانواده اعلام می‌کند که کلیه‌ی تصاویر استفاده‌شده در این نرم‌افزار به‌صورت رایگان و بدون مالکیت شخص یا نهادی است و همچنین محتواهای متنی، پادکست‌های صوتی و یا ویدیوهای تولید و ثبت‌شده در بخش‌های مختلف این نرم افزار متعلق به سرویس تولید محتوای کدومو بوده و حق انحصاری پدیدآورنده‌ی اثر برای بهره‌برداری مادی و معنوی برای این مجموعه محفوظ است.

درباره کدومو

شما والدین عزیز تنها نیستید. هم می‌توانید با تیمی از کارشناسان زبده و با تجربه همراه شوید و هم از تجارب دیگر والدین نسبت به محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

با هم می‌توانیم دنیای رسانه‌ای امن برای فرزندانمان بسازیم. فقط کافیست با ما همراه شوید تا در این مسیر دستیار شما باشیم!